lusitano praat en foto,s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:21

Pardal viel bijna flauw op mijn eerste oefenwedstrijdje. :+ Zeker paarden die naar hem toe kwamen vond hij super eng, het leek alsof hij niet snapte van wat iedereen aan het weglopen was en waarom ze niet met hem communiceerden? Het was echt zo'n onschuldig zieltje. Ik kan me wel inbeelden dat die geroutineerde dressuurwedstrijdpaarden wat 'robot achtig' over komen en hij van zijn melk is daarvan. Dat is op zich wel gebeterd al, ondanks dat we niet zo veel meer buiten zijn gekomen.

Hij is verder wel heel sociaal, wat zich dan ook wel uit in verlatingsangst als hij alleen achter blijft. Het is van nature een heel onzeker en bang paard, maar ik voel wel dat hij echt zijn best doet voor mij. Ik heb er al wel wat mee meegemaakt omdat hij soms zo panikeert dat hij mij even vergeet maar ik als ik dan euh hallo?? pardal? roep dan is hij van ahja jup jij bent er ook nog! Veel mensgerichter dan bv. mijn warmbloed die mij een dikke FU geeft als het wat moeilijk wordt. Maar dat hangt wel van paard tot paard af denk ik, ik heb ook al een lusitano gereden die me liet stikken als het erop aan kwam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:22

Ja ze hebben natuurlijk allemaal ook een uniek eigen karakter. Los van het ras.

Verlatingsangst kan ook lastig zijn, dat probleem heb ik dan juist weer niet haha. Hoe minder andere paarden hoe beter. :D

Maar ze hebben natuurlijk allemaal hun eigen uitdagingen. Dat Pardal het niet snapte bij die oefenwedstrijd kan ik me heel goed voorstellen. Voor een paard is het soms ook maar raar wat wij mensen allemaal doen.

Kiwiaa

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 14:53

Ja als ik er mee op pad ga, bv buitenrit, is het allemaal oke en kan hij gerust in zijn eentje. Andere paarden passeren is ook niet erg. Gewoon in zijn eentje trainen in de bak ook helemaal ok. Maar bijvoorbeeld in een binnenbak rijden en dan ineens iedereen de bak uit en pardalleke moederziel alleen, da's iets anders. Dan zit ik even op een bommetje! Als ik hem dan aan het werk zet en laat nadenken is het wel weer terug oke, maar in die tijd kan je er ook al 3x naast gelegen hebben. Gelukkig blijf ik goed zitten :o

Dat bedenk ik me vaak, met trailerladen bijvoorbeeld ook. Ik verbaas me er altijd over wat die paarden toch allemaal doen voor ons.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:20

Oja maar dat snap ik wel, dat is eigenlijk ook heel natuurlijk gedrag. Het is wel belangrijk om er goed op bedacht te blijven dus.

Ja, en wat ze allemaal van ons moeten doen enzo..scheelt wel dat de meeste het wel leuk vinden naar mijn idee.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 02:04

Voorop gesteld dat ik het moet doen met wat ik lees en er nog geen letterlijk beeld bij heb klinkt ze wel RBE en voor die paarden werkt stilzetten dan net weer niet zo goed als ze het moeilijk hebben, eerder contraproductief. Die hebben vaak juist beweging nodig om te kunnen ontspannen in een gespannen situatie. Ik zou dan eerder kiezen voor op dat moment een cirkeltje laten stappen, desnoods dribbelen, net wat ze nodig heeft, achterhand wat naar buiten (mag gerust beetje "pas op-zwenkt uit") en zodra die hals of haar tempo wat zakt weer rechtuit.

Aanbod staat hoor, ik hou wel van een Portugees puzzeltje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 08:54

Ik snap de gedachte aan een RBE paard in deze situatie, normaal gesproken zou ik zeggen dat het een LBE is maar met andere paarden is het een heel ander dier. Het stilzetten is eigenlijk omdat ze het over wilt nemen in situaties die ze spannend vind. Een circeltje stappen doe ik ook weleens maar dan leidt eerder tot explosies als omhoog komen of gewoon vanuit stilstand gaan bokken. Achterhand blijf ik maar beter ff uit de buurt op zo'n moment haha. Maar ik snap wel wat je zegt want in principe ben ik ook liever van het voorwaarts oplossen. Toch lijkt het stilzetten in ieder geval aan de hand wel te werken omdat ze dan de aandacht bij mij houdt ipv de explosie..mits ik het op het juiste moment doe. Het is aan de hand geen sensibel paard dus een zijgang inzetten oid is nog niet zo makkelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 20:07

Ik gebruik graag de zijgangen. Hoeft op zo'n moment ook niet perfect uitgevoerd te worden, maar juist als ze wat gaan buigen in de ribben kunnen ze de spanning niet vasthouden. Op de volte zijwaarts of tegen de bakrand of omheining aan.

Je LBE kan natuurlijk in bepaalde situaties als een RBE reageren. Maakt ze gekke sprongen uit joligheid of spanning.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 00:56

Elisa2 schreef:
Ik snap de gedachte aan een RBE paard in deze situatie, normaal gesproken zou ik zeggen dat het een LBE is maar met andere paarden is het een heel ander dier. Het stilzetten is eigenlijk omdat ze het over wilt nemen in situaties die ze spannend vind. Een circeltje stappen doe ik ook weleens maar dan leidt eerder tot explosies als omhoog komen of gewoon vanuit stilstand gaan bokken. Achterhand blijf ik maar beter ff uit de buurt op zo'n moment haha. Maar ik snap wel wat je zegt want in principe ben ik ook liever van het voorwaarts oplossen. Toch lijkt het stilzetten in ieder geval aan de hand wel te werken omdat ze dan de aandacht bij mij houdt ipv de explosie..mits ik het op het juiste moment doe. Het is aan de hand geen sensibel paard dus een zijgang inzetten oid is nog niet zo makkelijk.

Op het cirkeltje die billen naar buiten (denk ubertreten dus inderdaad zijgang/ buigen in de ribben) dus juist uit jouw buurt maakt het sowieso veiliger en je creeert een soort ventieltje waardoor die spanning weg kan. Je doet dat ook niet als een soort reprimande maar uit alle rust. Stilzetten is op zo'n moment meer ventieltje dichtdrukken waardoor je compressie kunt krijgen en ze boem kan doen. Ik begrijp helemaal dat je meer controle wilt voelen maar in het gros van de gevallen is wat wij als dominant ervaren, de situatie overnemen, gewoon een paard wat zich even geen raad weet en geholpen moet worden, niet getemd.

Jessix schreef:
Je LBE kan natuurlijk in bepaalde situaties als een RBE reageren. Maakt ze gekke sprongen uit joligheid of spanning.

Ja exact!!

Mijn Lusitano is een flessenbaby en hij wordt dus ook vaak verkeerd begrepen, mensen die hem niet zo goed kennen kunnen op de grond enorm van hem onder de indruk zijn omdat ie behoorlijk in your face kan zijn, pushy, etc, nog meer dan een "normaal" paard tegen druk inkomen. Maar eigenlijk is ie op dat moment heel onzeker over zijn positie. Kan dus afhankelijk van de situatie ook switchen van L naar R en weer terug.

Ik wil verder eigenlijk helemaal niet dat een paard (of hond, of wat dan ook) zijn focus helemaal op mij heeft, ik wil eigenlijjk juist dat ie met zachte ogen en oren ook de hele omgeving met mij wil ervaren, een breed ontspannen blikveld houdt zodat niks als een plotselinge bedreiging binnen komt. Vanuit die staat kunnen ze veel beter leren, het helpt juist om die fight or flight reacties te verminderen en het zenuwstelsel rustig te houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 07:58

Het gaat niet om controle, het is gewoon wat tot nog toe het beste werkt. :-) Ze ontspant dan en begint te briesen.
En aan de hand zit mijn "probleem' ook niet verder. Dat is echt voor de wagen, ik denk dat het een combinatie is van opwinding (andere paarden), spanning en veel prikkels. Hoe meer prikkels, hoe drukker over het algemeen. (ook in het bos bijv. is het rustig dan is zij rustig, is het druk met veel wandelaars, fietsers etc. dan wordt zij ook drukker)

Ik snap wel wat je zegt hoor Karina wbt jouw Lusi en het verkeerd begrijpen omdat ie pushy kan worden uit onzekerheid. Het is de manier van spanning/ onzekerheid uitten natuurlijk en dat is bij ieder paard anders. Dat is ook een reden waarom ik zulke dingen in ieder geval nooit met geweld wil oplossen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 08:18

Karina, grappig wat jij omschrijft zie ik ook voor een heel groot deel terug bij Trevo, dat gedrag als hij onzeker/gespannen is. Dan lijkt hij dominant te worden, over en door je heen te willen gaan en de hulpen even niet meer te kennen… Hij komt dan juist op je af en te dicht bij je ipv dat hij van je af gaat.
Ik zeg vaak in zijn spanning wordt hij bruut. Dat zijn de momenten die hij nog niet kan handelen en niet weet wat hij er mee aan moet.
Het is voor mij ook nog zoeken wat ik op zo’n moment het beste kan doen omdat hij ook nog zo jong is en nog niet alles begrijpt.
Ik probeer ‘m dan inderdaad ook wel op die kleine cirkel te zetten om te kijken of hij dan afvloeit als dat lukt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 10:50

Nouvel schreef:
Karina, grappig wat jij omschrijft zie ik ook voor een heel groot deel terug bij Trevo, dat gedrag als hij onzeker/gespannen is. Dan lijkt hij dominant te worden, over en door je heen te willen gaan en de hulpen even niet meer te kennen… Hij komt dan juist op je af en te dicht bij je ipv dat hij van je af gaat.
Ik zeg vaak in zijn spanning wordt hij bruut. Dat zijn de momenten die hij nog niet kan handelen en niet weet wat hij er mee aan moet.
Het is voor mij ook nog zoeken wat ik op zo’n moment het beste kan doen omdat hij ook nog zo jong is en nog niet alles begrijpt.

Dit herken ik ook enorm van Roux, dat in je ruimte willen bij spanning. Bij hem werkt het het beste om hem dan na te laten denken, bij de les te houden. En hij lijkt nu steeds meer zijn ontspanning in die samenwerking te vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:14

Die van mij staan standaard in mijn ruimte maar daar heb ik ook nooit een probleem van gemaakt. In elke situatie kan ik ze met een vingerbeweging er uit sturen. Ik voel me altijd heel safe met ze of ik er nou op zit of er naast sta. Maar zij zijn dan ook wel koel van karakter. Zeker sensibel maar wel altijd blijven nadenken en in lijn met mij. Dus daar bof ik mee.

Fijn dat je iets hebt wat voor jullie werkt Elisa2. Voor de wagen is dat natuurlijk nog lastiger.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 13:29

Ja, voor de wagen lijkt taakjes geven en vooral achter de andere aan rijden op dit moment het beste te werken. Beetje wat Vogeltje omschrijft. Mijne gaat ook meer ontspannen in de samenwerking. Alleen tja, de begin spanning en opwinding mag nog iets minder worden.

Ze wordt ook helemaal leip als ze op stal staat en ik bij een ander paard sta. Dat kan echt niet vind ze.. staat dan gewoon tegen de stalwand te meppen met beide achterbenen. Dan bouwt de adrenaline ook heel snel op. Ben benieuwd of dit ook herkenbaar is?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Stomme vraag wat is RBE en LBE waar jullie het over hebben?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:29

Right brain extrovert en Left brain extrovert, dat zijn zeg maar persoonlijkheid types bedacht door Parelli.

Je hebt ook nog de introvert variant en combinatie van het een en ander.

En stomme vragen bestaan niet hè? ;)