Elisa2 schreef:Ik snap de gedachte aan een RBE paard in deze situatie, normaal gesproken zou ik zeggen dat het een LBE is maar met andere paarden is het een heel ander dier. Het stilzetten is eigenlijk omdat ze het over wilt nemen in situaties die ze spannend vind. Een circeltje stappen doe ik ook weleens maar dan leidt eerder tot explosies als omhoog komen of gewoon vanuit stilstand gaan bokken. Achterhand blijf ik maar beter ff uit de buurt op zo'n moment haha. Maar ik snap wel wat je zegt want in principe ben ik ook liever van het voorwaarts oplossen. Toch lijkt het stilzetten in ieder geval aan de hand wel te werken omdat ze dan de aandacht bij mij houdt ipv de explosie..mits ik het op het juiste moment doe. Het is aan de hand geen sensibel paard dus een zijgang inzetten oid is nog niet zo makkelijk.
Op het cirkeltje die billen naar buiten (denk ubertreten dus inderdaad zijgang/ buigen in de ribben) dus juist uit jouw buurt maakt het sowieso veiliger en je creeert een soort ventieltje waardoor die spanning weg kan. Je doet dat ook niet als een soort reprimande maar uit alle rust. Stilzetten is op zo'n moment meer ventieltje dichtdrukken waardoor je compressie kunt krijgen en ze boem kan doen. Ik begrijp helemaal dat je meer controle wilt voelen maar in het gros van de gevallen is wat wij als dominant ervaren, de situatie overnemen, gewoon een paard wat zich even geen raad weet en geholpen moet worden, niet getemd.
Jessix schreef:Je LBE kan natuurlijk in bepaalde situaties als een RBE reageren. Maakt ze gekke sprongen uit joligheid of spanning.
Ja exact!!
Mijn Lusitano is een flessenbaby en hij wordt dus ook vaak verkeerd begrepen, mensen die hem niet zo goed kennen kunnen op de grond enorm van hem onder de indruk zijn omdat ie behoorlijk in your face kan zijn, pushy, etc, nog meer dan een "normaal" paard tegen druk inkomen. Maar eigenlijk is ie op dat moment heel onzeker over zijn positie. Kan dus afhankelijk van de situatie ook switchen van L naar R en weer terug.
Ik wil verder eigenlijk helemaal niet dat een paard (of hond, of wat dan ook) zijn focus helemaal op mij heeft, ik wil eigenlijjk juist dat ie met zachte ogen en oren ook de hele omgeving met mij wil ervaren, een breed ontspannen blikveld houdt zodat niks als een plotselinge bedreiging binnen komt. Vanuit die staat kunnen ze veel beter leren, het helpt juist om die fight or flight reacties te verminderen en het zenuwstelsel rustig te houden.