Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:39

Phonix schreef:
Weet dat het moeilijk is om te beantwoorden.

Maar een vriendin hebt een mooie merrie van Bordeaux, 6 jaar oud die net is afgekeurd voor de sport door SI problemen(niet aangeboren). Ze wil haar daarom aanbieden als fokmerrie.

Is een heel fijne merrie in omgang, krachtig actherbeen en braaf onder het zadel. Heb genoeg souplesse in haar lichaam.

Wat zou je voor zoiets kunnen vragen?

Heeft de merrie predikaten?
Hoe is de lijn verder? En hoe is de merrie qua bouw en beweging?

Suzanne F.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:08

SI speelt ook een rol bij dracht dus ik zou terughoudend zijn daarmee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:15

Suzanne F. schreef:
SI speelt ook een rol bij dracht dus ik zou terughoudend zijn daarmee.

Dat ook idd, kan best een complicerende factor zijn.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:32

Phonix; zonder predicaten of heel interessante moederlijn is ze als fokmerrie in mijn ogen nagenoeg niks waard. Jullie eigen mening dat ze leuk kan lopen, knap is of heel lief is doet er dan niet toe, want dat is nooit op de stamboekkeuring door een professional bevestigd.
Zéker niet nu aan het einde van het seizoen, in maart of april had je een stuk meer kans gehad om haar te verkopen. Eventueel als draagmerrie, maar tja, daar is nu ook niemand meer naar op zoek. En wie gaat er nu een guste merrie kopen om pas in april 2026 ofzo iets mee te kunnen doen? Dan heb je haar nog driekwart jaar op stal staan 'voor niks'.
Ik denk dat het een beetje is wat de gek ervoor geeft, maar het is niet heel veel meer dan slachtprijs.

Als de merrie wél predicaten heeft en een interessante moederlijn, dan word het verhaal heel anders. Afhankelijk van de punten op de stamboekkeuring en haar moederlijn kan het flink oplopen. Is het bijvoorbeeld een elite merrie met minimaal 80/80 punten op de keuring en uit een leuk moederlijntje met veel sport, dan kun je wel richting de 8 of 10 duizend gaan denken.

Dus, ik zou zeggen tussen de 1000 en 10.000 euro op basis van deze informatie. Dus daar schiet je nog niet heel erg veel mee op vrees ik.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:32

Interessant om jullie opinie te lezen.

Ik moet even vragen wat er zit aan de andere kant, maar tot zo ver ik kan herinneren was het wel een interessante afstamming.

Ze heb helaas geen predikaten, het was de bedoeling dat ze IBOP zou doen, maar dat is niet van gekomen. Ze beweegt wel boven gemiddeld met een goede gallop en is vrij chic gebouwd. Ik ben niet de juiste om technische informatie over de bouw te geven.

Maar zo te zien is het meer interessant dat ze er zelf me fokt, als dat zou kunnen zoals jullie zegt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:57

Phonix schreef:
Ze heb helaas geen predikaten, het was de bedoeling dat ze IBOP zou doen, maar dat is niet van gekomen. Ze beweegt wel boven gemiddeld met een goede gallop en is vrij chic gebouwd.

Hier heb je dus niks aan in de fokkerij. De 'bedoeling van IBOP' = GEEN IBOP gelopen dus.
En bovengemiddeld bewegen is jullie mening, daar heb je ook niets aan als ze daar geen punten voor heeft gekregen op een stamboekkeuring.

Het kan best zijn dat jullie gelijk hebben, maar de veulens uit zo'n merrie verkopen dus ook niet want het staat niet op papier.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:05

Het is natuurlijk niet helemaal zo dat alleen keurmeesters kunnen bepalen of een dier bovengemiddeld beweegt of niet....

Ik denk dat er zonder beeldmateriaal weinig van te zeggen is.
Wij hebben dan springpaarden maar zijn nog nooit op een keuring geweest. En fokken dus met merries die nooit beoordeeld zijn.

Ik durf te zeggen, gezien de nakomelingen dat we een bovengemiddelde merrie hebben.... Daar heb ik geen keurmeester voor nodig.

Er zijn ook mensen die voor de sport fokken, en misschien is het wel echt een aparte merrie.

Ik zou er meer mee zitten dat het zo laat in het seizoen is en ze niet drachtig is. Voor hetzelfde geld kan ze niet eens drachtig worden.

Als je echt een richtprijs wil, moet je echt bewegend materiaal hebben en goede foto's om te kunnen oordelen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:08

Zou voor mij ook nog uitmaken of ze echt uit een bijzonder goed fokkende (moeder) lijn komt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:14

Phonix schreef:
Weet dat het moeilijk is om te beantwoorden.

Maar een vriendin hebt een mooie merrie van Bordeaux, 6 jaar oud die net is afgekeurd voor de sport door SI problemen(niet aangeboren). Ze wil haar daarom aanbieden als fokmerrie.

Is een heel fijne merrie in omgang, krachtig actherbeen en braaf onder het zadel. Heb genoeg souplesse in haar lichaam.

Wat zou je voor zoiets kunnen vragen?

Linkje met de afstamming?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:16

Sky_As schreef:
Het is natuurlijk niet helemaal zo dat alleen keurmeesters kunnen bepalen of een dier bovengemiddeld beweegt of niet....

Wij hebben dan springpaarden maar zijn nog nooit op een keuring geweest. En fokken dus met merries die nooit beoordeeld zijn.

Als je echt een richtprijs wil, moet je echt bewegend materiaal hebben en goede foto's om te kunnen oordelen.

Maar hier heb je dus hét grote verschil tussen de dressuur en spring-fokkerij en vooral afzet van de veulens. Bij springveulens word er veel minder naar predicaten en keuringsuitslagen gekeken dan bij dressuurveulens.

Met de laatste regel ben ik het wel eens. En dan graag ook een horsetelex linkje

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:31

carola schreef:
Sky_As schreef:

Maar hier heb je dus hét grote verschil tussen de dressuur en spring-fokkerij en vooral afzet van de veulens. Bij springveulens word er veel minder naar predicaten en keuringsuitslagen gekeken dan bij dressuurveulens.

Met de laatste regel ben ik het wel eens. En dan graag ook een horsetelex linkje

Dan nog moeten ze wel sportprestaties hebben. Net als Stal Roelofs vroeger. Die merrie’s moesten eerst Z lopen en daarna pas in de sport.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:35

Is ook wel logisch, springcapaciteit is als veulen niet te testen. Als je een heel knap, zeer goed bewegend dressuurveulen fokt raak je die ook wel goed kwijt zonder geteste moeder.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:25

janderegelaa schreef:
carola schreef:

Dan nog moeten ze wel sportprestaties hebben. Net als Stal Roelofs vroeger. Die merrie’s moesten eerst Z lopen en daarna pas in de sport.

Ik bedoelde natuurlijk eerst in de sport en daarna in de fok.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 23:22

Phonix schreef:
Interessant om jullie opinie te lezen.

Ik moet even vragen wat er zit aan de andere kant, maar tot zo ver ik kan herinneren was het wel een interessante afstamming.

Ze heb helaas geen predikaten, het was de bedoeling dat ze IBOP zou doen, maar dat is niet van gekomen. Ze beweegt wel boven gemiddeld met een goede gallop en is vrij chic gebouwd. Ik ben niet de juiste om technische informatie over de bouw te geven.

Maar zo te zien is het meer interessant dat ze er zelf me fokt, als dat zou kunnen zoals jullie zegt.

Stille meelezer meld zich :o Ik heb het afgelopen jaar een voorl. keurmerrie verkocht met artrose op haar SI. De merrie heeft 80/80 op de keuring gehaald en heeft meerdere veulens gefokt. Kwam opzich uit een predikaatrijke lijn, verder weg wat sport in de lijn. Overigens heeft ze daarmee nooit last gehad van haar SI, dat kwam pas aan het licht dat we haar Z2 klaarmaakten. Ik kreeg haar amper verkocht, biedingen rond de 1500. Uiteindelijk ingeruild op een jaarling, enige manier dat ik er vanaf kwam. Er is veel aanbod in fokmerries die nét niet bijzonder genoeg zijn qua eigen prestaties.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:19

Fokmerries geraak je idd aan de straatstenen niet kwijt vandaag tenzij ze duidelijk bewezen zijn in de fokkerij of jong en gezond zijn en uit een top lijntje komen...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:23

Ik denk dat het in de paarden wereld/ handel niet uitmaakt wie je bent, maar wie je kent ;)

Dat maakt uiteindelijk je handel en klanten...

Al zijn fokmerries gewoon minder in trek in deze tijd. De hobby is zo duur geworden dat de hobby mensen steeds minder een veulen gaan fokken en er dus minder fokmerries nodig zijn.
De veilingen reizen de pan uit, dus er is ook geen exclusiviteit meer op merries of veulens.

Voor de betere ( of hele brave) paarden blijft de handel altijd bestaan, zeker naar het buitenland.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:53

Er staat nu weer een 22 jarige Elite Prefente merrie op MP als fokmerrie. Ik vind het gewoon sneu. Heb eens gekeken en ze hebben er veel veulens uitgetrokken. En dan krijgen ze d’r niet drachtig en wordt ze verkocht als “fokmerrie”. Gewoon afgedankt dus.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:48

Dat is in en in triest, neem dan als een stoere eigenaar de beslissing en breng haar naar de slacht.....

Maar goed, oude paarden heb je niks meer aan en kosten steeds meer geld ( zeg ik als ervaringsdeskundige met een 32 jarige en 26 jarige)....

Op facebook zie je ook zo veel afgedankte voorbij komen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:50

fokfanaat schreef:
Is ook wel logisch, springcapaciteit is als veulen niet te testen. Als je een heel knap, zeer goed bewegend dressuurveulen fokt raak je die ook wel goed kwijt zonder geteste moeder.

Ja, je raakt zo´n veulen wel kwijt. Maar toch voor minder geld dan hetzelfde veulen uit een wél goed geteste moeder en een interessante merrielijn. Want als dat er niet achter zit, dan is een veulen per definitie niet interessant voor de hengstenopfok of om op te fokken als fokmerrie. Dus een goed lijntje en predicaten er achter zal altijd zorgen voor een betere verkoopprijs van de veulens.
Zeker in de huidige markt is er veel aanbod van veulens en weinig vraag. Dan moet je hierin wel het verschil maken wil je een beetje uit de kosten komen met de verkoop van je veulen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:00

janderegelaa schreef:
Er staat nu weer een 22 jarige Elite Prefente merrie op MP als fokmerrie. Ik vind het gewoon sneu. Heb eens gekeken en ze hebben er veel veulens uitgetrokken. En dan krijgen ze d’r niet drachtig en wordt ze verkocht als “fokmerrie”. Gewoon afgedankt dus.

Wat sneu inderdaad.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:35

Fokmerries verkopen is helaas iets lastigs, zeker als er ‘iets’ mee is of als ze ouder zijn. Ik vindt het soms ook sneu om te zien dat paarden van +20 verkocht worden, maar ik snap ook het financiële plaatje. Heb gelukkig de luxe dat de oude merries hier straks gewoon oud mogen worden.

Ik had nog een paar mooie foto’s van de keuring die ik jullie niet wilde onthouden. Nog steeds trots op deze twee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 10:05

Mooie foto’s

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 11:37

Leuke foto's!

Ik ben ook wel benieuwd hoe de veiling gaat van de 3 en 4 jarigen bij het kwpn.
Van mijn 3 jarige worden morgen foto's gemaakt voor de verkoop. Ze staat sinds maart op een trainingsstal waar ze zadelmak is gemaakt, maar helaas is ze wel wat scherp. Dus dat verkleint de vijver van kopers wel wat dus hoop dat ik bij die veiling ook wat inschatting van prijzen kan krijgen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 12:19

shadow33 schreef:
Leuke foto's!

Ik ben ook wel benieuwd hoe de veiling gaat van de 3 en 4 jarigen bij het kwpn.
Van mijn 3 jarige worden morgen foto's gemaakt voor de verkoop. Ze staat sinds maart op een trainingsstal waar ze zadelmak is gemaakt, maar helaas is ze wel wat scherp. Dus dat verkleint de vijver van kopers wel wat dus hoop dat ik bij die veiling ook wat inschatting van prijzen kan krijgen.

Je weet dat je de prijzen van een veiling niet echt serieus kunt nemen?
Veel paarden worden teruggekocht door de eigenaar of zijn voor de veiling al verkocht en zitten er enkel in voor de promotie van de veiling.
Ik zou eerder sport horses in de gaten houden en dan een beetje zoeken naar soortgelijke kwaliteit en die in de gaten houden....
Aan de andere kant zou de stal waar ze in training staat daar zeker inmoeten kunnen adviseren.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 12:44

Ik schrok van een van de paarden. Staat volledige gekeurd met 1 op de rug. Terwijl een van de wervels ligt plat naast de volgende. Ik heb dit aangemeld bij KWPN, maar tot nu toe geen antwoord. Iedereen moet het natuurlijk zelf onderzoeken, maar wel jammer als je denkt dat je een gezond beest koopt.

Vriendin wil liever niet de afstamming op internet, wat ik dan respecteert. Maar ze hebt iedereen zijn opinie gelezen. Paard blijft waarschijnlijk als weidemaat voor haar andere paarden :)