lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 00:48

Elisa2 schreef:
Ja ik vind wedstrijden altijd zo,n gedoe haha, stress..veel werk etc. Heb ook altijd wel doelen gesteld maar zit inmiddels in een fase waarin het allemaal minder belangrijk is.

Haha, herkenbaar. Heb ik er nu ook nog eens een met een witte staart natuurlijk, of die bij palomino toch wel wit hoort te zijn, dus sta ik daar te tobben met emmertjes warm water die ik uit huis moet halen omdat ik buiten geen warm water uit de slang heb, en ook nog een paard wat 24/7 buiten woont. Met reumatische vingers vlechten met naald en draad maken, die ik er na afloop nog moeilijker uitkrijg dan ze er in gingen. Naast paard en tuig ook nog een hele menwagen waar je ook mee door het bos scheurt spik en span zien te krijgen.... dan denk ik ook echt: WAAAAAROM wilde ik dit? |o

@Kiwiaa Heeeeeerlijk! Ik heb ook een fantastische rit gemaakt in de winterzon met een blij paard, bijna 17km door het bos met een stuk met allemaal leuke heuveltjes, hij werd er helemaal blij van en wij ook. Vriendin die hem 1x per week onder zadel rijdt was mee als groom. Genieten hoor. Er lagen nog wel flink wat plassen maar dat noemen we dan maar waterbak-training :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:52

Haha nou dat dus, er gaat echt mega veel werk in zitten..en met mennen nog meer om die wagen fatsoenlijk te krijgen.

Klinkt heerlijk die winter ritjes van jullie! en leuke foto's Kiwia, mooi dier is het ook.

Kiwiaa

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:11

Ik heb wel het voordeel dat hij zwarte benen en staart heeft, en verder sowieso al poepkleur is :+ maar die koets jaa haha, hoe je het vertelt ook Karina. :')

Klinkt als een heerlijke rit idd!! 17km is momenteel nog wat ver voor pardal, denk dat het ongeveer 7 was. Maar stilaan opbouwen he!

Merci Elisa, ja ik blijf verliefd <3

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:28

Vandaag gaan trainen bij de lokale club, heb me toch maar aangesloten. Zodat ik een fijnere bak tot beschikking heb, want wil wel echt vooruit. Ik was wat zenuwachtig omdat er een springparcours opgesteld stond (je kan online reserveren met een tool) en er waren nog 2 andere reservaties. En wist niet goed hoe hij ging reageren op sprongen (indoor) en grote paarden die daar doorheen vliegen. Wel. Kwamen we daaraan. Was het PONYCLUB. Pardal heeft de schrik van zijn leven gehad, al die ponies die sprongen en rondcrossten, hij wist niet waar hij het had. :wow: gelukkig liep de les bijna ten einde en hebben we nog wel fijn kunnen afsluiten.

Ik weet één ding, bomproef zal hij daar wel worden :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:51

Hahaha, ja dat helpt heel goed he? De hindernissen vond hij niet spannend?

Hier brengt de binnenbak ook allerlei leerzame ervaringen voort, laatst alleen gelopen tussen paarden die gereden werden pfft. Dat vond ze echt eng, was echt mega opgewonden met omhoog komen er bij. Met oogkleppen op is het nog erger, vooral als ze paarden hoort lopen maar niet ziet. Dus dat vind ik ook nog wel een uitdaging.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:42

goh, vooral balken langs de kant of zo wat attributen, hindernissen zelf ca va nog wel.

Nee snap wel dat dat heftig is voor haar, is ook heel wat hé. In een binnenpiste klinkt alles ook luider ofzo vind ik. Kan me ook wel inbeelden dat het met oogkleppen extra spannend is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:48

Ja en ze is heel erg onder de indruk van andere paarden, die gaat ze het liefst uit de weg. Als ik ze met de Shetlander in de bak laat lopen raakt ze al helemaal opgenaaid. :+

Oja attributen zijn natuurlijk ook wel spannend, hier is de bak nu versierd met kerst versiering..daar geeft ze geen zak om maar 1 hoek blijft eng.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:37

Ik moet nu wel zeggen pardal vond mijn shetlander in het begin ook ECHT eng. Hij snapte er hélémaal niks van. :+ Dat sloeg over in een eh. seksuele obsessie (als hengst) dus heb ze toen wel uit elkaar moeten halen. Nu hij gecastreerd is, zijn het twee handen op 1 buik.

Ik weet niet goed hoe hij zou reageren op kerstversiering, soms is hij super chill over dingen en soms echt totaal niet. Geen lijn in te trekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:38

Hahaha, ja ik kan me wel voorstellen dat de hormonen dan rare dingen gaan doen haha.

Een van mijn vorige paarden vond Shetlanders ook heel erg raar, raakte er ook helemaal geobsedeerd door haha. Maar dit is echt angst, dan is het jammer dat ze niet ohz is want dan leer je ze veel makkelijker om met andere paarden door de bak te lopen.

Oja ik snap wat je bedoelt met chill over sommige dingen en niet over andere, dat weet je soms inderdaad echt niet van te voren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:33

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:27

elisa, ik denk inderdaad ook wel dat het makkelijker is om ze te begeleiden als je erop zit. Maar komt wel goed!

FCSA, het ziet er echt een lieverd uit. Ik denk zo meteen aan niemand, ik denk zeker wel dat er een heel goede match te vinden is maar je moet er maar net op uit komen hé

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:06

Ik vind het wel een leukerd FCSA, hopelijk vind hij een fijn plekje!

Ja als je er op zit kunnen ze in ieder geval alles zien, dat scheelt.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 23:09

Een beetje te laat voor Kerst, maar Pardal en ik wensen iedereen fijne feestdagen! Op een mooi 2025.
Dat we veel plezier mogen hebben van onze fantastische lusitano's <3

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:23

Prachtige foto!

Ik wens iedereen en alle paardjes ook al het goeds voor 2025.

Zijn die van jullie een beetje cool onder het vuurwerk?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:32

Fijne feestdagen allemaal!

Die van ons zijn gewend aan geknal gelukkig. Voor show en filmstuff kennen ze schieten en explosies. Op het veld naast de weides wordt ook regelmatig gejaagd. Over het algemeen zijn ze dus relaxed met oud en nieuw, ze gaan wel op stal met de luiken dicht (meer zodat er niet per ongeluk vuurwerk naar binnen komt) maar de wand tegenover de boxen heeft ramen dus ze kunnen het wel zien. Siervuurwerk staan ze ook wel echt naar te kijken, maar voor zover ik in kan schatten vooral nieuwsgierig en niet bang.

Zijn er hier paarden die het er wel lastig mee hebben? In dat geval sterkte, ellende lijkt me dat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:41

Roux reageerde er vorig jaar amper op. Ik heb ze gewoon op hun normale plek staan met de inloopstal, en dan een klein plaatsje ervoor afgezet, zodat ze niet kunnen gaan rennen. En om 23.55 zet ik een grote bak slobber met wortelen neer, zodat ze tijdens het begin van de ergste ellende afgeleid zijn. Ze knallen hier al vanaf november, waardoor ze al een beetje gewend zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:19

Oh fijn dat jullie paarden zo rustig zijn er onder.

Bij mij ook gelukkig, maar heb ook weleens paarden gehad in het verleden waar dat niet zo was.

Hier gaan ze ook op stal, luiken zitten sowieso al dicht vanwege de wolf. Extra plak hooi krijgen ze om half 12.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:03

Ja, ik vond het heftig om te lezen, die wolvenproblematiek voor jullie. ;( Ik hoop dat we ze hier nog een tijd gewoon met de inloopstal kunnen houden. Als er hier in de ruime regio aanvallen beginnen, ga ik ook maatregelen treffen.. echt heel naar voor jullie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:43

Dankjewel, het is inderdaad heel bedreigend als het allemaal zo vlakbij gebeurd. Momenteel is het gelukkig redelijk rustig (even afkloppen) maar wij nemen met de paarden geen enkel risico. Voor het donker staan ze op stal.

Hebben jullie wel stallen voor de nacht? Ik hoop dat die ellende jullie in ieder geval bespaard blijft.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:35

Echt beangstigend wel inderdaad. Hier hoor je er eigenlijk niets over. Ik zit ook wel echt in druk bewoond gebied, mijn paarden staan praktisch midden in het dorp.

Hier doen ze het goed op vuurwerk (hoewel het wel echt heel dichtbij komt, da's dan weer een nadeel van midden in het dorp staan...) mijn vorige shetlandpony panikeerde echt enorm maar de kudde nu is nogal ... food motivated, dus zolang er hooi is, is er rust :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:10

Ik heb nu geen stallen voor de nacht, maar zou die wel kunnen creëren voor als het nodig wordt. Ik heb een inloopstal die ik zou kunnen verdelen in 2 boxen van ongeveer 3 bij 6 en ik heb ook maar 2 paarden. Maar ik hoop dit zo lang mogelijk uit te kunnen stellen :) wij zitten in west-brabant, er is wel eens een enkele lone wolf die voorbij komt. Maar er zijn nog geen aanvallen geweest, ook alle schapen en geiten staan hier gewoon nog 's nachts buiten. Vooralsnog niets aan de hand..

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:34

oh dat zijn wel echt ruime stallen dan. Maar idd hopen dat het niet nodig zal zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:10

Oh dat is fijn Kiwiaa, dat eten zoveel rust geeft..midden in het dorp zal wel veel geknal geven lijkt me maar voor de wolf inderdaad wel gunstig.

Vogeltje, dat begrijp ik helemaal..en ik denk zolang er geen aanvallen in de buurt zijn dat het ook niet zo snel nodig zal zijn. Ze pakken toch eerder de kleinere dieren heb ik het idee. Het is wel fijn in ieder geval dat je de mogelijkheid hebt om er boxen van te maken. Het ligt denk ik ook heel erg aan de omgeving waar je woont..ik zit midden op de Veluwe, veel bossen in de buurt.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:30

Ik ben vorig jaar 1 van mijn welshpony's verloren aan vuurwerk & carbid stress rond Oud en nieuw, dus ik kijk er nou niet bepaald naar uit, kan nu al kotsen van de stress eerlijk gezegd. Mijn lusitano lijkt er redelijk okee mee, maar je weet het nooit, weet ik nu.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:42

oh nee zeg Karina, vreselijk. Ik begrijp eigenlijk ook echt niet wat mensen daar leuk aan vinden, al dat geknal. Hier is het al een tijd verboden, maar het helpt niet veel. Hoewel de mijne tot nu toe er erg rustig onder bleven, ben ik ook altijd wel blij als het voorbij is.