Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:54

7 weken is nog vrij jong, kan hij niet gekoppeld worden aan een pleegmerrie?
In mijn omgeving 2 hele goede ervaringen met Dennenoord.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:55

_Roxanne schreef:
Veulen is dus 7 weken oud. Omdat de merrie in het begin zo zwak was hebben we (bij)voeden met de fles geprobeerd. Zonder succes. Het eerste veulen van dit jaar hebben

Maar wat te doen als veulen zonder moeder verder moet? Hoe zouden jullie hem voeren, hoe zouden jullie hem houden?
Ik denk dat we hem een paar keer per dag stug melk uit een emmer blijven aanbieden, kijken of hij dat toch gaat drinken. Dat samen met de veulenbrok en een goeie wei.
Hij staat nu samen met een andere merrie met veulen, er staan nog twee andere merries met veulens in een andere wei, die veulens zijn een stuk ouder en er staan nog een jaarling en tweejarige. Waar zet je een veulen zonder moeder bij? :+

Wij hebben vorig jaar net hetzelfde voorgehad.
Na het inslapen heeft ons veulen een hele dag/nacht bij haar moeder nog in stal gestaan.
S morgens merrie weggenomen en dan hebben we haar bij onze jaarlinghengst gezet. We hadden niks anders qua optie. Daar heeft ze kleine 2/3 weken bijgestaan. Maar dan werd die echt te bruut met haar qua spelen. Dan hebben we nog even 2weken moeten overbruggen tot ons oudste veulen oud genoeg was om te spenen. Achteraf gezien zouden we het niet anders gedaan hebben. Ze heeft er emotioneel/fysiek ook niks aan overgehouden.

Qua eten was bij ons ook exact hetzelfde ze wou totaaal niks te maken hebben met kunstmelk. Ze heeft ook nooit geprobeerd te drinken bij de jaarling. Hier kreeg ze 3x/dag start pavo en daar moesten we dan de melkpoeder gewoon los over doen. Dat at ze wel heel goed. Voor de rest gewoon voordroog en gras.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:58

Wij hebben recent een veulen van 8 weken succesvol gekoppeld aan een merrie uit onze kudde. Was ongeveer een zelfde situatie, we hebben kunnen rekken met inslapen totdat de andere merrie melk gaf.

Veulen wil ook geen kunstmelk.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:21

Firegirl schreef:
Wij hebben recent een veulen van 8 weken succesvol gekoppeld aan een merrie uit onze kudde. Was ongeveer een zelfde situatie, we hebben kunnen rekken met inslapen totdat de andere merrie melk gaf.

Veulen wil ook geen kunstmelk.

Toevoeging: merrie op de medicatie gezet om melk op gang te brengen en met hulp van Utrecht gekoppeld.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:23

E_D_E schreef:
_Roxanne schreef:
Veulen is dus 7 weken oud. Omdat de merrie in het begin zo zwak was hebben we (bij)voeden met de fles geprobeerd. Zonder succes. Het eerste veulen van dit jaar hebben

Maar wat te doen als veulen zonder moeder verder moet? Hoe zouden jullie hem voeren, hoe zouden jullie hem houden?
Ik denk dat we hem een paar keer per dag stug melk uit een emmer blijven aanbieden, kijken of hij dat toch gaat drinken. Dat samen met de veulenbrok en een goeie wei.
Hij staat nu samen met een andere merrie met veulen, er staan nog twee andere merries met veulens in een andere wei, die veulens zijn een stuk ouder en er staan nog een jaarling en tweejarige. Waar zet je een veulen zonder moeder bij? :+

Wij hebben vorig jaar net hetzelfde voorgehad.
Na het inslapen heeft ons veulen een hele dag/nacht bij haar moeder nog in stal gestaan.
S morgens merrie weggenomen en dan hebben we haar bij onze jaarlinghengst gezet. We hadden niks anders qua optie. Daar heeft ze kleine 2/3 weken bijgestaan. Maar dan werd die echt te bruut met haar qua spelen. Dan hebben we nog even 2weken moeten overbruggen tot ons oudste veulen oud genoeg was om te spenen. Achteraf gezien zouden we het niet anders gedaan hebben. Ze heeft er emotioneel/fysiek ook niks aan overgehouden.

Qua eten was bij ons ook exact hetzelfde ze wou totaaal niks te maken hebben met kunstmelk. Ze heeft ook nooit geprobeerd te drinken bij de jaarling. Hier kreeg ze 3x/dag start pavo en daar moesten we dan de melkpoeder gewoon los over doen. Dat at ze wel heel goed. Voor de rest gewoon voordroog en gras.

Dankjewel! Helaas zijn dat de ervaringen waar ik naar zoek in dit geval.
Hoe kom je aan een pleegmoeder? Dat lijkt me eigenlijk de fijnste oplossing maar de veulencentrale vindt het veulen te oud hiervoor. Ik twijfel ook of het veulen nog aan een pleegmerrie zou gaan.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:27

Deze merrie stond naast degene die ingeslapen werd. En had eerder veulens gehad. Drinken gaat wel iets moeizamer, omdat er ineens een veulen met tanden naast staat.

Koppelen ging hier verrassend goed.
Laatst bijgewerkt door Firegirl op 23-07-25 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:28

Stal Emmens wellicht?

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:47

Heb je zelf niet een guste merrie? Die kan je met medicatie aan de melk krijgen. Stuk goedkoper dan een merrie huren.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:12

Zijn er bij Dennenoord niet merries beschikbaar voor een tweede ronde?
Volgens mij heb ik dat eerder gehoord dat dat ging.
Wel pittig misschien voor de merrie, maar als ze het goed lijken te trekken?
Heel sneu van je eigen merrie wel!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:02

Helaas geen andere merrie, die hebben we anderhalf maand geleden in moeten laten slapen. Geen leuk veulenjaar dit..

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:42

Wij hebben een hele goede ervaring met Dennenoord. Dit was wel met een veulen van nog geen dag oud.

Veel sterkte Roxanne!

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:54

Hier vorig jaar iets vergelijkbaars gehad met een pensionmerrie en dito veulen.
We hebben mijn oudere merrie, wat ook echt een moederpaard is, opgestart met medicatie om te koppelen. Helaas kwam de melk onvoldoende op gang. Dus dat lukte niet.
Dierenarts adviseerde toen om de eigen merrie op nog hogere pijnstilling te zetten om zolang mogelijk te rekken.
Ze is toen ingeslapen toen het veulen op een dag na geen 3 maand was, dus wel iets ouder.
Nog wel kunstmelk aangeboden, maar dat wilde ze niet. Dus wat extra veulenbrok. Ze stonden al met z'n allen in een kudde. Dus met nog een merrie met veulen, die oudere merrie die niet aan de melk kwam en nog 2 merries. Ze heeft 1 ochtend wat gehinnikt, maar ze heeft er verder niet onder geleden.
Voordat we mijn merrie probeerden hadden ze ook contact gehad met Dennenoord.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:14

Ik heb 2 keer een veulen met 2 maanden gespeend en dat ging prima met kunstmelk in een emmer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

_Roxanne schreef:

Kun je het nog zolang mogelijk rekken met de merrie? Of is dat te paard onvriendelijk? Dat zou ik doen denk ik zolang het verantwoord is dan.

Wel heel zuur dat jullie beide merries verliezen/ hebben verloren dit jaar.

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Wat heftig. Vorig jaar is er een veulen van mijn hengst ook plotseling moedeloos geworden. Veulen weigerde de eerste dagen kunstmelk te drinken. At wel wat brokjes en hooi. Was denk ik nog maar een maand oud. Uiteindelijk met echte biest aan het drinken gekregen. Volgens mij zijn ze zo overgegaan op kunstmelk. Het duurde echt een paar dagen voordat hij dronk. Kunstmelk moest hij helemaal niet in het begin. Pleemerrie hadden ze geprobeerd, maar was geen succes.

Baudyh. Fijn dat ze weer thuis zijn. Veulen zal nu ook wel een bommetje zijn. Ik heb ook een paard gekend met maar één oog. Het linker oog hebben ze moeten verwijderen na beschadiging wat uiteindelijk niet meer te redden was. Wat in het begin misschien belangrijk is om aan de hand een rondje in de wei te lopen dat ze de omheining goed kan zien. Over het algemeen kunnen ze prima mee overweg en passen ze zich snel aan. Het paard met één oog heb ik ook zadelmak gemaakt gewoon aan linker kant,dat ging helemaal prima.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Melkpoeder over de brokken hoor ik weleens vaker, maar ik zou inderdaad eerst kijken of je aan een pleegmerrie kunt komen. Heel veel sterkte in ieder geval :(:)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:52

Ik was blij dat ik het veulen al uit een eigen voerbak had leren eten want de merrie krijgt medicijnen door haar voer. Maar zo gaat het goed.
Veulen legt zich aardig neer bij de situatie maar we zijn wel een keer in het kleine bakje geweest merrie vast en kan het veulen er ff omheen sjezen.
Wel zo fijn.

Veulens gaan meestal wel uit een emmer drinken hoor is mijn ervaring. En het scheelt dat hij al 7 weken is. Maar het blijft zoveel zorgen dan is een merrie erbij fijner. Qua opvoeden.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Wat onwijs sneu, Roxanne. Veel sterkte met de merrie. Hopelijk vindt je snel een goede oplossing!

Jeetje Baudy, dat is niet niks. Hopelijk past de merrie zich snel aan. Er zijn inderdaad zat paarden die het met één oog prima doen.

Hier is onze Desperado merrie drachtig gescand van McLaren. Erg benieuwd wat dat volgend jaar gaat brengen!