Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinna

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 23:46

Gefeliciteerd. Heerlijk nagenieten van deze dag.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:11

Nou onze merrie die met een oogontsteking in den ham staat leek eerst vooruit te gaan maar helaas vandaag bericht dat het slechter gaat. Ze heeft een bacterie in het oog die naar binnen lijkt te slaan. Ze kunnen een antibiotica boost er op los laten wat veel geld kost en dan is de schatting 20% dat het oog het haalt.
Of het oog eruit.
We hebben voor het laatste gekozen.
Ze word straks geopereerd.

Zijn er hier ervaringen met een paard met maar 1 oog. Ze is bij ons alleen fokmerrie. En loopt verder niet onder het zadel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:15

ah bah, baudyh sterkte. Wat ik gehoord en gezien heb met 1 ook is dat ze zich er prima mee redden, helemaal als ze niet ohz zijn.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 21-07-25 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:35

Wat ik om me heen gezien heb redden paarden zich prima met 1 oog. En zeker als ze niet onder het zadel is zal je er weinig van merken denk ik. Sterkte, geen leuke dingen dit en weer een hoop kosten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:36

Nou ja het is links. Ze ziet je dan niet als je naast haar loopt. Maar ik verwacht ook dat ze zich wel gaat redden. Alleen met andere paarden in de wei is best spannend zeker omdat ze een veulen heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:10

baudyh schreef:
Nou onze merrie die met een oogontsteking in den ham staat leek eerst vooruit te gaan maar helaas vandaag bericht dat het slechter gaat. Ze heeft een bacterie in het oog die naar binnen lijkt te slaan. Ze kunnen een antibiotica boost er op los laten wat veel geld kost en dan is de schatting 20% dat het oog het haalt.
Of het oog eruit.

Zijn er hier ervaringen met een paard met maar 1 oog. Ze is bij ons alleen fokmerrie. En loopt verder niet onder het zadel.

Ja, merrie van een vriendin van mij mist haar oog.
Heeft 2 veulens gehad voor die operatie en nu 2 er na.
In het begin bij de eerste na het missende oog deed ze een belletje in de manen van het veulen, zodat ze haar zou horen aan haar blinde kant, maar de merrie weet zelf goed dat ze daar niks ziet en let extra op haar veulen dus belletje niet meer gebruikt.
Het is een fijne moeder en geen enkel verschil tussen de eerste 2 en laatste 2 veulens met hoe ze er mee om gaat.
Merrie heeft tussendoor ook nog subtop gelopen met 1 oog en dat ging ook prima.
Zij mist haar oog ook links trouwens.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:15

Sterkte Baudyh! Ze redden zich gelukkig vaak wel met een oog. Er heeft hier in de kring jaren een pony rond gesprongen. Ging overal over, als ze er maar goed voor gezet werd. Denk dat die ruitertjes daardoor wel goed hebben leren rijden. En BH Zack is ook blind aan een oog. Paarden kunnen zich goed aanpassen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:54

Ja ik was vroeger groom op een springstal en daar sprong een paard 1.60m met 1 oog. Die moesten ze voor de sprong ff goed laten kijken en dan sprong hij alles.

Maar ja ik vind het toch best wel spannend.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:38

Er lopen er echt een heleboel rond met maar 1 oog, al dan niet na verlies na operatie of aangeboren.
Zeker verschillende springhengsten vererven dat en de meeste paarden kunnen daar prima mee omgaan en lopen zelfs nog op het hoogste niveau in de sport.
Dus jouw merrie zal als fokmerrie er ook mee kunnen omgaan. Sterkte met de merrie! Hopelijk gaat de operatie en het herstel erna goed.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:20

baudyh schreef:
Of het oog eruit.

Kom onder mijn mee lees steen vandaan.

Ik heb een merrie met één oog. Die loopt nu in de sport. Vraag maar raak :o

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:56

Zou iemand mee mij willen denken over eventuele hengst keuze?

Afgelopen week heeft onze santano x metall merrie een veulen gehad van obsession taonga, wij wouden terugdekken maar helaas is hij naar huis ivm wk.

Heeft iemand een goede suggestie voor een andere hengst die we nog laat kunnen gebruiken?

Mijn gevoel zei proud james maar die is alleen dv beschikbaar en dat durf ik niet.

Nu twijfel ik nog over donier of fanegro

Het veulen lijkt erg goed gelukt. Merrie is al wat ouder en heeft: sport, ster en prok.

Front mag meer opwaarts net zoals de galop. Kan achter goed dragen en heeft een vlug achterbeen. Wel een apart karakter.

Afbeelding

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:58

baudyh schreef:
Nou ja het is links. Ze ziet je dan niet als je naast haar loopt.

Waarschijnlijk weet het paard blind dat daar een mens loopt (pun intended ;) ). Je kunt ook het paard links laten lopen. Is waarschijnlijk voor de mens lastiger dan voor het paard. Net als rechts opstappen, doet ook bijna niemand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:01

karin1994 schreef:
Zou iemand mee mij willen denken over eventuele hengst keuze?

Afgelopen week heeft onze santano x metall merrie een veulen gehad van obsession taonga, wij wouden terugdekken maar helaas is hij naar huis ivm wk.

Heeft iemand een goede suggestie voor een andere hengst die we nog laat kunnen gebruiken?

Mijn gevoel zei proud james maar die is alleen dv beschikbaar en dat durf ik niet.

Nu twijfel ik nog over donier of fanegro

Het veulen lijkt erg goed gelukt. Merrie is al wat ouder en heeft: sport, ster en prok.

Front mag meer opwaarts net zoals de galop. Kan achter goed dragen en heeft een vlug achterbeen. Wel een apart karakter.

[ Afbeelding ]

Van die twee zou ik voor Fanegro gaan maar het is wel lijnenteelt op Ferro natuurlijk.

Vervelend Baudy! Maar ik ken(de) ook paarden met 1 oog die gewoon normaal konden functioneren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:35

ik vind Fanegro ook aansprekender,

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:13

Oehlala schreef:
Zeker verschillende springhengsten vererven dat en de meeste paarden kunnen daar prima mee omgaan en lopen zelfs nog op het hoogste niveau in de sport.

En daar fokken ze gewoon mee door? Dat vind ik wel heel apart hoor.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:14

CrazyCat schreef:
Oehlala schreef:

En daar fokken ze gewoon mee door? Dat vind ik wel heel apart hoor.

Dit weten ze al jaren in welke lijnen dit vaker voorkomt.
Dacht dat ze vorig jaar wel begonnen waren met een onderzoek ernaar op de universiteit. Of dat was toch allesinds de bedoeling.

Op vraag van de nieuwe eigenaar van dit veulen, zaterdag naar de keuring geweest. Mooie 2de plaats met 80punten :)

Vrijdagochtend is de laatste geboren. Gelukkig alle 7 veilig op de grond gekregen voor dit veulenseizoen +:)+

Afbeelding

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:19

Fijn EDE, gefeliciteerd!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:23

Mooie veulens! Gefeliciteerd.

Wij hebben op aanraden van de fokker voor een totaal andere hengst gekozen: secret lover.

Hij heeft veel kijk op deze lijn en de vorige keuze pakte zo goed uit dat we zijn advies weer opvolgen!
Ze wordt morgen geinsemineerd

Iedereen bedankt voor het meedenken ook via de privé berichten.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:25

Leuke hengst die Secret Lover. Ik ben niet helemaal overtuigt van zijn nakomelingen, maar volgende jaar worden ze ouder en makkelijkere te zien of ze goed zijn.

Ik was een beetje verbaast van de tweede plek van de merrie keuring in Delft. Ik vond er niet zo heel veel aan(was een McLaren). Komt het omdat er die dag niet zo veel keuzen was? Aangezien ik wel veel leukere merries heb gezien op andere keuringen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:40

Nou onze merrie is met 1 oog minder weer thuis.
Zit nog een flinke zwelling en krijgt natuurlijk nog medicatie. Moet nog 1 week boxrust.
Veulen springt nu al de stal uit. Ha ha
Hopelijk geneest het goed.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:10

Beterschap voor haar Baudy

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:20

Beterschap voor de merrie Baudyh. Hopelijk geneest het snel en kan ze snel haar oude leventje weer oppakken.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:07

Beterschap voor de Merrie.. Hopelijk went ze er snel aan en geneest het snel!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:50

eterschap voor de merrie Baudyh! Hopelijk geneest de boel snel en kan ze dan haar draai weer vinden.

Ik wil helaas weer een beroep doen op jullie kennis/ervaring.
Onze merrie gaat het helaas niet meer lang volhouden en haar veulen is pas 7 weken oud. Adviezen over de merrie zijn heel goed bedoeld, maar inmiddels hebben we een heel team om haar heen van dierenartsen en heb ik ook in de holistische/alternatieve hoek gezocht. De merrie gaat het niet lang meer volhouden en we gaan haar niet onnodig (lang) laten lijden. Staat nu écht royaal op de buut.

Veulen is dus 7 weken oud. Omdat de merrie in het begin zo zwak was hebben we (bij)voeden met de fles geprobeerd. Zonder succes. Het eerste veulen van dit jaar hebben we dus ook met de fles gevoed, ik heb honderden kalveren aan de fles gehad en ik denk dat ik de meeste trucjes wel ken. Veulen heeft waarschijnlijk steeds toch net genoeg melk bij mams kunnen drinken om de fles niet te accepteren.
Veulen eet ook echt gras (niet dat knabbelen wat veulens van deze leeftijd normaal doen) en eet steeds ietsje meer veulenbrok, maar dat zijn eigenlijk nog geen noemenswaardige hoeveelheden.

Maar wat te doen als veulen zonder moeder verder moet? Hoe zouden jullie hem voeren, hoe zouden jullie hem houden?
Ik denk dat we hem een paar keer per dag stug melk uit een emmer blijven aanbieden, kijken of hij dat toch gaat drinken. Dat samen met de veulenbrok en een goeie wei.
Hij staat nu samen met een andere merrie met veulen, er staan nog twee andere merries met veulens in een andere wei, die veulens zijn een stuk ouder en er staan nog een jaarling en tweejarige. Waar zet je een veulen zonder moeder bij? :+

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:54

Zou het niet mogelijk zijn die toch nog onder een pleegmoeder te krijgen?

Anders zou ik hem gewoon in de kudde houden en idd emmer proberen en brokjes...