Hengstencompetitie 2006/2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riick

Re: Hengstencompetitie 2006/2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:51

amaze schreef:
Dees ;bedankt voor je (bijna (Valdez)? Knipoog )complete verslag ,leuk om te lezen , zonder grote vooroordelen Haha!

San Remo heb ik enkele jaren geleden (als 3 jarige )ook overwogen op mijn merrie te gebruiken ,maar ik heb hem, na hem bij van Uytert te hebben gezien, niet gebruikt,puur om zijn achterbeen gebruik .In Hengelo had ik onderhand wel wat vooruitgang verwacht .............. helaas ....... Verdrietig
(gelukkig fokt ie wel goed !)

amaze schreef:
en dan ben je nog mild .............. Scheve mond Lips are sealed

"Tja het gaat niet altijd om de eigen verschijning of prestatie he maar om de nafok " ......;weer zijn we het met elkaar eens Suzanne Knipoog

Ach gut

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:07

Nu was mijn veulen ook op de nakomelingenkeuring van Santano
Afbeelding

Nou wil ik graag weten wat er zo slecht aan is. Heel eerlijk zijn gewoon (hou hem toch wel, ben er gek op Knipoog). Maar ik heb zoveel kreten gehoord, maar ik ben nog te veel een leek om ze bij hem te plaatsen.

PS. Dit was ook de reden waarom het mij opviel dat ART_UMA de verkeerde foto`s geplaatst had (ik miste wat:P)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:22

Amaze:

Rick bedoelt dat San Remo dat achterbeen zelf niet hoeft te vererven. Ik vind het bij de nakomelingen ook meevallen maar toch zie je bij heel veel San Remo's dat ze achter sneller onder zouden mogen treden, zelfde als bij Gribaldi's.

Maar Rick, Amaze praat over enkele jaren geleden, toen was er nog weinig of niks bekend over de nafok van SR, tis logisch dat je hem dan niet meteen overweegt te gebruiken als dat achterbeen je stoort. Dan wacht je af tot de nafok bekend is.
Dat doe ik nu ook met bijv. Johnson, Santano en Valdez. Vind ze allemaal op hun manier wel interessant maar dek er voorlopig nog niet mee. Wil eerst zien hoe de nakomelingen zich ontwikkelen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:57

Zo heb ik het idd ook bedoeld (ik had er niet voor niets ondergezet "gelukkig fokt hij wel goed" ) Haha!

En weer zijn we het met elkaar eens Suzanne ! Pling (ik vind Johnson en Valdez wel interessant )
Ik gebruik ook graag jonge hengsten (genetische vooruitgang Pling ) ,maar dan wel een hengst dat in elk geval een veulenrapportage Lijst heeft.

Zou riick zelf ook een jonge San Remo hebben..............? Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:07

karin1985 schreef:
Nu was mijn veulen ook op de nakomelingenkeuring van Santano
Afbeelding

Nou wil ik graag weten wat er zo slecht aan is. Heel eerlijk zijn gewoon (hou hem toch wel, ben er gek op Knipoog). Maar ik heb zoveel kreten gehoord, maar ik ben nog te veel een leek om ze bij hem te plaatsen.

PS. Dit was ook de reden waarom het mij opviel dat ART_UMA de verkeerde foto`s geplaatst had (ik miste wat:P)

Het onderzoek geeft een beeld in z'n algemeenheid, en zegt weinig over een individue, MIJN mening was dat er veel veulens tussen zaten die al een hoop massa hadden en al een "paard achtige" uitstraling hadden, maar een paar zaken waren gewoon minder en dat was met name het onderbrengen van het achterbeen, de vaak gezonken ruggen (er zaten best een paar badkuipen tussen) en een paar veulens met slecht afgewerkte gewrichten (dat laatste heb ik wel gemist in de rapportage).

Van je veulen zijn z'n gangen zo natuurlijk niet te beoordelen, maar de gezonken rug zie ik bij hem niet echt terug en de gewrichten zien er zo op de foto normaal uit. In vergelijking tot de moeder lijkt het veulen een korter kruis te hebben en een minder lang doorlopende broek spier, hij lijkt me wel wat hoogbeniger als z'n moeder. Zoals gezegd gaat een rapportage over de groep.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:20

Ben het niet helemaal eens met de kortere croupe en de broekspier. Die lijken me niet heel anders als moeders. Wel vind ik dat de rug wat gezonken is. (moeilijk te beoordelen op deze leeftijd ivm onevenredige groei) En ik persoonlijk vind hem net iets te weinig ras en adel uitstralen maar dat is erg persoonlijk.
Helemaal geen verkeerd veulen hoor, zo'n rapportage gaat altijd over de groep. (Ik vind zelf dat ik ook best een leuke Florencio heb Bloos )
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 02-01-07 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:21

Hij valt dus wel mee Knipoog gelukkig pfff!!

ps: hij was ook net bijgekomen van een flinke verkoudheid dus hij was wat smalletjes voor zijn doen

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:37

Ik vind het meest opvallende aan de santano veulens op deze foto dat ze bijna allemaal zo'n gezonken rug hebben. Ik hoop maar dat die van mij dat niet krijgt. (verwacht in mei 2007 santano x elite v jazz)

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:52

De ruggen vallen mij niet zo positief op en de halzen vind ik bij de meeste niet mooi. Die van jou karin vind ik dan nog wel meevallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:56

zeanine schreef:
Ik vind het meest opvallende aan de santano veulens op deze foto dat ze bijna allemaal zo'n gezonken rug hebben. Ik hoop maar dat die van mij dat niet krijgt. (verwacht in mei 2007 santano x elite v jazz)

Wordt toch afwachten joh...
Ruggen zijn bij de meeste Jazzen wel goed. Halzen minder dus dat wordt afwachten wat dat wordt bij jouw veullie.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:31

zeanine schreef:

Bij het M springen sprak Up to date mij aan, Ukato en Undercover(qua type)

mij sprak Up to Date ook erg aan!
Dennis reed met Silverstone een mooi rondje, die zal hem ook vast wel op het FK starten denk ik Lachen

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:38

Kajanus schreef:
Gitta1977 schreef:
Het noorden is zo slecht nog niet... Knipoog

Daar ben ik het helemaal mee eens, daar wordt nog aan de portemonnee van de mensen gedacht Tong uitsteken

Ik heb trouwens ook nog een paar Bokkers gesignaleerd, zonder rode roos maar toch herkenbaar Cool

Ha ha roos vergeten Knipoog i.v.m. vakantie weinig bokt gelezen ik moet na de vakantie een hoop bijlezen, hengsten competitie springen was toch leuker dan de dressuur hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik de L dressuur niet heb gezien. Dreamcatcher in mijn ogen fijn dier om te zien en ook om te rijden (?) Trento was boos, zo wat kan dat dier zich vreselijk sterk maken petje af voor zijn amazone om hem de ring door te krijgen. En die jonge polansky...... (upperclass) ooh wat erg dat het kwpn deze hengst heeft goedgekeurd, de voorbenen zijn net stokjes om te Huilen zwaaipoten zijn vreselijk maar dit vond ik triest. En wat werd SanRemo 'super' voorgesteld Huilen , als de voorbenen maar zwaaien en de rug weggedrukt wordt en de achterhand er meters achter aan komt dan is deze hengst toch NIET te beoordelen, heren jury's alsjeblieft waar zijn we mee bezig.
Van het springen genoten en nog even gezellig nageborreld met een oude bekende dus Zuidbroek, tot volgend jaar. PS ik zit al jaren te zeuren om een gezelliger strodorp maar dat komt daar niet van de grond he?!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:44

Vooral die man met dat elektrische orgel in het strodorp was gaaf!! Knipoog idd , haan, strodorp is daar niet veel soeps... Dan was Hengelo leuker!

eurodressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:04

Op de hengstenkeuring werd Santano voorgesteld als "Santano von Olympia".. Weet iemand waarom er een andere naam aan gegeven is.. en het gaat toch over dezelfde Santano, niet (Sandro hit x Silvano).

eurodressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:05

hengstenkeuring in Vechta was dat (november 2006)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:13

@ eurodressage; dat is zijn stalnaam. van het hof Olympia. In het duits word het dan zoiets waarschijnlijk.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:55

Citaat:
PS ik zit al jaren te zeuren om een gezelliger strodorp maar dat komt daar niet van de grond he?!

Komt dit misschien omdat ze in Zuidbroek eigenlijk een soort van klein strodorp langs de ring hebben?? meestal is het losrijterrein en het strodorp op afstand van de tribunes. In Zuidbroek ligt het losrijterrein achteraan, het strodorp vooraan en daartussen zit de ring, waarbij je ook koffie enz kan krijgen. Dus naar mijn mening gewoon slechte indeling en daardoor minder gezellig.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:42

marcolemar schreef:
asjemenou schreef:
Kan er iemand misschien een link van Upperclass onder het zadel kunnen plaatsen?
Heb hem vast wel ooit gezien (bv vorig tijdens de presentatie in Den Bosch) maar kan hem me zo even niet voor de geest halen!

Hier staat hij ook tussen: http://www.stallionweb.nl/Vlietshow.WMV

Ik vind Upperclass op dit filmpje ook niet echt intrigerend. Ook aan de hand vind ik hem maar belabberd.
Als merrie houder stoot dit me wel enigzins tegen de borst. Ik geloof niet dat je met een merrie die zo loopt nog maar kunt ruiken aan het predikaat Ster, laat staan Keur.

Onder het zadel is hij iets beter dan in Weert. Misschien is een ruiterwissel op zijn plaats.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:32

Als je nou een goed bewegende merrie hebt die te kort komt in haar model en maat dan kun je Upper class overwegen. Zijn veulens bewegen overigens ook niet heel slecht hoor... En daar gaat het tenslotte wel om!

Het kwpn geeft dit zelfs als aanparingsadvies:

Citaat:
Upper-Class lijkt geschikt voor dressuurmerries die te kort komen in ontwikkeling, model en beweging. De merries moeten géén vlak voorbeengebruik hebben.

Gelukkig fokt hij zijn slechte beweging niet door bij zijn veulens, zoals genoemd door enkele bokkers. Enkel het vlakke voorbeengebruik.
Laatst bijgewerkt door Mr_PLH op 05-01-07 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:59

Jan_VT schreef:

Onder het zadel is hij iets beter dan in Weert. Misschien is een ruiterwissel op zijn plaats.

In 2005 (??) is die door Marie jose Hulsman gereden geweest (die is er zelfs tijdens de hengstencompetie van ? (2005/2006?) afgevallen in de ring, als ik het me goed herinner), toen liep die ook echt niet veel beter dan nu.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:28

marcolemar schreef:
Als je nou een goed bewegende merrie hebt die te kort komt in haar model en maat dan kun je Upper class overwegen. Zijn veulens bewegen overigens ook niet heel slecht hoor... En daar gaat het tenslotte wel om!

Het kwpn geeft dit zelfs als aanparingsadvies:

Citaat:
Upper-Class lijkt geschikt voor dressuurmerries die te kort komen in ontwikkeling, model en beweging. De merries moeten géén vlak voorbeengebruik hebben.

Gelukkig fokt hij zijn slechte beweging niet door bij zijn veulens, zoals genoemd door enkele bokkers. Enkel het vlakke voorbeengebruik.

Ik heb ong de helft van de veulens bekeken .Ik vond het mooie rijtypische veulens ,idd met en wat vlak vb gebruik

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:44

cobiie schreef:
Jan_VT schreef:

In 2005 (??) is die door Marie jose Hulsman gereden geweest (die is er zelfs tijdens de hengstencompetie van ? (2005/2006?) afgevallen in de ring, als ik het me goed herinner), toen liep die ook echt niet veel beter dan nu.

Ik bedoelde eigenlijk op het filmpje op de videoband Van Lauw van Vliet. Hulsman heb ik er eigenlijk nooit mee zien rijden, maar ik kan mij er wel een beeld bij vormen waarom ze dat nu niet meer doet.

marcolemar schreef:

Maar er zijn toch hengsten voor handen met én een goede manier van bewegen én een goed model.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:29

Maar Upper class onderscheidt zich in zijn bloedvoering tegenover van die andere hengsten die ook een goede manier van bewegen en een goed model hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:10

marcolemar schreef:
Maar Upper class onderscheidt zich in zijn bloedvoering tegenover van die andere hengsten die ook een goede manier van bewegen en een goed model hebben.

Wat vind jij zo bijzonder aan zijn bloedvoering dan? Bloos

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:13

Aimee schreef:
marcolemar schreef:

Wat vind jij zo bijzonder aan zijn bloedvoering dan? Bloos

Er zit geen Jazz of Krack c in. Clown

Nee maar serieus, ik vind Doruto bloed altijd wel fijn! En Polansky zie je ook niet in elke predigree terug... Knipoog