Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:31

kabayo: gefeliciteerd! Nu dan eindelijk je speciale wens in aanmaak! Wel gecondoleerd met het overlijden van de hengstenhoudster, veel te jong, sterkte!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:31

Jaaa gefeliciteerd Kabayo! Eindelijk je champagne!

De hengst in de kudde heb ik ook aan gedacht, maar ik heb er een jaarling tussenlopen en om die er dan uit te halen vind ik ook weer niet leuk. En met die kleine veulentjes ertussen wat risico. Bovendien hou ik er wel van de dekdata te weten. Ivm opvolgen. Soms zet ik wel eens een merrie gewon bij de hengst in tijdens de hengstigheid als ze geen veulen aan de voet heeft.

Mirjam idd aan wat twijfelen ze? Ik zie een wit streepje vanonder.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:37

Knolselder ze heeft daar ook een grote cyste en die konden ze niet vibden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:02

Eilinora ik leef met je mee, wat een rot gevoel als je niet weet waar hij is of wat er is gebeurd. Ik hoop dat hij toch straks gewoon weer voor de deur staat. En als niet dan hoop ik in ieder geval dat hij wordt gevonden zodat je weet hoe en wat. Toch gefeliciteerd met Pepper haar dracht.

Mirjam een voorzichtige gefeliciteerd.

Elina dat is prachtig nieuws, helemaal met wat er nu is gebeurd, gefeliciteerd!

Ik moet mijzelf een schop onder mn kont geven om hier eens fatsoenlijk te blijven reageren. Mijn gevoel is nog zo wisselend per dag over de dekplannen. Het ene moment verheug ik me erop en het andere wil ik er ver van weg blijven. Maar het gaat nu toch ook echt beginnen voor ons, dus *schop* hier ben ik dan :)

Overmorgen de eerste scan, ik merk echt niks aan haar dus eens kijken of er een verrassings-ei in de maak is!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:06

Het scannen is idd niet onmogelijk maar sommige merries is het zo krap dat je het liefst niet teveel hebt. ik heb er die wel vrij ruim zijn en dan durf ik wel wat vaker te scannen.

Gefeliciteerd met pepper eilinora. Hopelijk komt je kat snel weer thuis. Onze is ooit 3 maanden van huis geweest en van de ene op de andere dag was ze terug.

Met wie heb je gedekt annelies? Mac?

Voorzichtig gefeliciteerd Mirjamalvaro.

Mooi combi pomski. Opzich is 2u overbrugbaar, als de combinatie goed is dan zou ik er niet over twijfelen.

Gefeliciteerd Kabayo!!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:46

Gefeliciteerd Kabayo! En natuurlijk ook gecondoleerd met het verlies van Faline. Hoe dubbel moet dit zijn zeg.

Eilinora, wat vervelend dat de kat al een tijdje niet thuis is geweest. Hopelijk komt hij toch binnenkort nog aanlopen. En gefeliciteerd met de dracht!

Muronia, spannend dat je gaat beginnen! Al kan ik me goed voorstellen dat je nog twijfelt.

Wij zijn vandaag weer wezen scannen, maar helaas nog niet ver genoeg. Vrijdag terug :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:49

Muronia ik hoop heel erg dat ze drachtig wordt en je een merrietje geeft

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:21

Kabayo super gefeliciteerd! Het heeft zo moeten zijn!

Hier ook 100% tot nu toe
Ivo mooi kloppend hartje en Phirola drachtig op 16 dagen.
Zou mijn super voer toch de goede keuze zijn geweest of toeval. Volgens de DA is hengstig worden nog wel een dingetje maar merries worden goed drachtig

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:22

Wauw veel gekletst hier, veel drachtige merries erbij en een aantal op het wachtbankje tot de 18 dagen of op een mooi ei!

Kabayo dat moet wel een heel speciaal veulen worden Sterkte!
Fijn ook een kloppend hartje

Muronia ook jij heel veel geluk gewenst, kan me je spanning voorstellen hoor!

Ach wat verdrietig Eilionora van je kat, ik duim dat je hem vindt!

Wij zijn in de tussentijd op vakantie geweest.
Door de mok mijn merrie niet weggebracht naar de trainingsstal. Hoewel ze geen stress laat zien, wilden we alles bij elkaar nu niks riskeren. Ze staat thuis, zaterdag keuring, spannend.

Vandaag een kloppend hartje gezien!
Merrie van mijn ouders ook drachtig gescand op 18 dagen vandaag!

Nog 3 dagen deze trend even doorzetten graag

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:26

Gefeliciteerd beide!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:27

Baudyh super, gefeliciteerd!! Nog 1 te gaan bij jou?

Retlaw ook van harte gefeliciteerd, mooie berichten.

Bedankt voor de gelukswensen!

Ik heb onderstaande oproep op mijn fb pagina gezet, maar als er vanuit hier ook vragen komen opborrelen, dan stel ze gerust. Ik wil graag zoveel mogelijk meenemen. In eerste instantie is het voor een artikel in ons blad van het GrP maar als die is uitgekomen, dan mag ik hem hier ook delen. Dat het maar zoveel mogelijk nut mag hebben:

Wat zou jij als fokker graag willen weten over (moeilijke) bevallingen bij paarden? Welke handvatten zouden jou kunnen helpen in de toekomst of heb je vragen over iets dat je misschien liever anders aangepakt had bij een bevalling?

Als fokker sta je vaak midden in de nacht bij de bevalling. 90% van die bevallingen verlopen probleemloos en daarbij regelt de merrie zelf het meeste. Maar in 10% heeft de merrie jouw hulp hard nodig en gaat het niet zoals het zou moeten gaan. Je belt de dierenarts, maar voordat die ter plaatse is, verstrijkt er meestal nog best wat tijd. Wat moet en kun je zelf doen totdat de dierenarts is gearriveerd?

Ik ga hierover volgende week in gesprek met mijn dierenarts en ga dit gesprek verwerken tot een informatief artikel, zodat wij als fokkers er allemaal iets aan kunnen hebben.

Graag neem ik ook jullie vragen mee in mijn gesprek, dus stel ze gerust hieronder of stuur een persoonlijk bericht.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:21

Gefeliciteerd Kabayo, een bijzonder veulen op meerdere manieren!

Eleinora, ach verschrikkelijk.. poes nog niet thuis?

Muronia, super interessant! Zal er even over nadenken.

Retlaw, succes! Hopelijk mooi resultaat!

Baudy, gefeliciteerd!

Polski, op de bank. Wil je sws een fjordhengst?

Mirjam, ook nog ff op de bank!

Hier weinig nieuws, zal eind juni voor de zekerheid nog een keer te scannen. Hebben wel al kloppend hartje gezien maar na 2 jaar gust wil ik toch beetje het in de gaten houden...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:39

Muronia: een beschrijving van de verkeerde liggingen met plaatjes en hoe daarbij handelen. Een beentje halen is namelijk meestal zelf wel mogelijk, maar je moet weten hoe bijvoorbeeld.

Verder kan red bag ook nooit genoeg aandacht krijgen.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:43

Boelles schreef:
Polski, op de bank. Wil je sws een fjordhengst?

Nee hoor, niet perse!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:46

Gefeliciteerd kabayo, dat moet een heel bijzonder veulen gaan worden!

Pomski, welke fjordenhengst had je in gedachten? Is die niet via KI beschikbaar? Dat zijn er namelijk steeds meer gelukkig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:01

Knolselder schreef:
Muronia: een beschrijving van de verkeerde liggingen met plaatjes en hoe daarbij handelen. Een beentje halen is namelijk meestal zelf wel mogelijk, maar je moet weten hoe bijvoorbeeld.

Dit

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:23

Bedankt voor de input, ga ik meenemen!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:24

Vind het lastig muronia omdat ik denk dat je het het beste leert als je er zelf voor staat.
Ik vind dat er vaak te snel ingegrepen word. Dus juist misschien uitleggen wat er niet moet gebeuren. Klinkt misschien raar maar ik denk dat veel problemen daar ook al mee te maken hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:29

Baudyh ik begrijp je hoor. Zoals ik in mijn oproepje schreef, gaat het mij echt om die 10% waarbij het niet "vanzelf" gaat.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:23

baudyh schreef:
Vind het lastig muronia omdat ik denk dat je het het beste leert als je er zelf voor staat.
Ik vind dat er vaak te snel ingegrepen word. Dus juist misschien uitleggen wat er niet moet gebeuren. Klinkt misschien raar maar ik denk dat veel problemen daar ook al mee te maken hebben.

Ja hierin herken ik mezelf ook wel. Onzeker over hoe lang mag je het aankijken etc.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:47

Het zal toch een eenzijdig artikel worden als je de mening van 1 iemand vraagt. Dat er meerdere wegen naar Rome gaan is ook algemeen bekend en zou ik ook benadrukken.

Wij helpen altijd de merrie in haar weeën waar een ander ze maar de gang laat gaan.
Anderzijds laten wij merrie en veulen, wanneer goed levendig, gerust even samen uitzoeken met drinken en speen zoeken waar een ander zweert bij gelijk er een fles in stoppen. Waar ik bij beide gevallen goede en geen goede antistoffen heb gehoord, gezien, meegemaakt. Dus welke is dan goed? Ken ze die een fles hebben gehad gelijk en alsnog geen goede antistoffen. Veulens die er even over deden voor de eerste biest en juist goede antistoffen. Conclusie om altijd antistoffen te testen?
De 1 gooit dag 1 een halster op, gewoon pakken en doen. De ander doet er weken over tot dat veulen zelf de neus erin stopt. En wederom van beide manieren verschillende uitkomsten die goed koken of minder fijn gaan. Dit is wel na de bevalling maar even een voorbeeld

Dus waar wil je je op richten? De dingen die fout kunnen gaan of de algemene bevalling? Of alles..

Oh ik zou ook benadrukken dat waken een goed idee is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:00

Mijn merrie is altijd turbo. Het enige wat ik doe is het vlies open maken. Dan ga ik de stal weer uit en doe ik de deur ook dicht. Als het er uit is check ik snel onder het staartje, even ontsmetten en daarna natuurlijk in de gaten houden om het lijstje af te vinken. Maar ik bemoei mij zo min mogelijk

Red bag lijkt mij eng, maar zou wel weten wat ik moet doen

Bedankt allemaal voor de mooie berichten!

Retlaw verstandig hoor nu thuis houden :j Ik duim op goed resultaat. Gefeliciteerd met het kloppende hartje

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:23

Cioccolato schreef:
Het zal toch een eenzijdig artikel worden als je de mening van 1 iemand vraagt. Dat er meerdere wegen naar Rome gaan is ook algemeen bekend en zou ik ook benadrukken.

Wij helpen altijd de merrie in haar weeën waar een ander ze maar de gang laat gaan.
Anderzijds laten wij merrie en veulen, wanneer goed levendig, gerust even samen uitzoeken met drinken en speen zoeken waar een ander zweert bij gelijk er een fles in stoppen. Waar ik bij beide gevallen goede en geen goede antistoffen heb gehoord, gezien, meegemaakt. Dus welke is dan goed? Ken ze die een fles hebben gehad gelijk en alsnog geen goede antistoffen. Veulens die er even over deden voor de eerste biest en juist goede antistoffen. Conclusie om altijd antistoffen te testen?
De 1 gooit dag 1 een halster op, gewoon pakken en doen. De ander doet er weken over tot dat veulen zelf de neus erin stopt. En wederom van beide manieren verschillende uitkomsten die goed koken of minder fijn gaan. Dit is wel na de bevalling maar even een voorbeeld

Dus waar wil je je op richten? De dingen die fout kunnen gaan of de algemene bevalling? Of alles..

Oh ik zou ook benadrukken dat waken een goed idee is.

Eh helpen in haar weeën?? Hoe?
En een ander laten ze maar haar gang gaan……..
Dat klinkt alsof jij dat slecht vind.

Een merrie kan dit gewoon zelf hè , wij zijn er alleen om het in goede banen te lijden en bij te springen als het mis gaat meer niet.

Ik heb nu na meer dan 110 veulens te hebben gefokt voor het eerst een fles moeten gebruiken.
Anders nooit. Laat ze altijd het zelf uitzoeken maar volg ze wel op de camera.
Anti stoffen testen heb ik hooguit 5 x laten doen. Mijn DA vind het ook onzin. Tenzij er echt aanleiding voor is.
Ik geef wel de merries top voer en hoog in vitamines/mineralen. Ze zien er ook stuk voor stuk super uit. De basis is goed zeg maar.

Uiteindelijk is het ervaring die je moet maken om goed te kunnen handelen.
Als je geen ervaring hebt zoek dan iemand die dat wel hebt. Of zet je merrie op stallen waar ze ervaring hebben. Zorg dat je een goede DA hebt. Dat is oh zo belangrijk
En inderdaad een camera en/of singel ( of iets dergelijks)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:19

Een veulen er af helpen in de weeën ja.
Je hoeft je niet te verantwoorden. Zoals ik zei; er zijn meerdere wegen naar Rome en mijn post was niet op jou gericht.

Jij hebt niet dé goede manier. Ik heb niet dé goede manier. Pietje niet, kees niet.
Er zijn meerdere goede manieren.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:45

Knolselder schreef:

Dit inderdaad en ook alarmsignalen voor complicaties. Zo wordt placentitis regelmatig genoemd, maar bijvoorbeeld dit jaar zijn er veel doodgeboren veulens hier in de regio door de ziekte van weil. (Rattenziekte) en zo zullen er vast nog meer problemen zijn die van te voren signalen af geven en je er iets aan kunt doen