1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:40

manubres schreef:
Inteelt voorkom je door goed te kijken met welke hengsten je dekt. Maar het is ook een taak van de hengstencommissie om vers bloed goed te keuren. Maar ander bloed voldoet vaak niet aan de eisen van het KWPN.

In de hengstencompetitie zag ik dat vrijwel alle paarden met Duits bloed trager in de beweging waren. Maar daar tegenover stond wel dat de Duitse paarden veel braver/relaxter oogden. En dan vraag ik me ook af: zijn ze minder scherp omdat ze zo relaxt zijn of zijn ze zo relaxt omdat ze minder scherp zijn :D

Wat mij betreft mogen we best wat meer bravere/relaxtere paarden krijgen. Maar zolang de jury vooral gespannen paarden met wapperende benen positiever beoordeelt zullen fokkers de minder scherpe relaxtere hengsten minder vaak gebruiken denk ik.

En is het zo erg dat ze trager zijn als ze wel beter in balans lopen?

Ben het verder ook met Elisa eens wat betreft bruikbare paarden. Kijk de laatste jaren naar Just Wimphof, In Style, Johnny Depp, McLaren, Ozzy, stuk voor stuk paarden waar ik als amateur ook nog wel op durf te stappen bij wijze van spreken

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:17

Earth schreef:
074 Elfra van Beek Z x Balous Bellini. Sjieke hengst, springt met zeer veel afdruk, overspringt zichzelf soms iets. Maar springt goed door het lijf met veel vermogen.

076 Emerald vh R x Asca Z, 1.75 mtr.
Groot paard met een erg hoekig achterbeen. Deze lijkt bijna getrickt, springt met zeer veel lucht. Springt met de schoft omhoog maar zou wat meer lengte in de sprong mogen hebben.

079 Emerald vh R x Cornet Oblensky, 1.72 mtr.
Hengst met veel body, mooi in verhouding. Springt met veel souplesse, actief voorbeen en opent achter goed. Veel bascule. Echt een hele goede dit! Mja mag ook wel met zo'n afstamming :')

Valt me op dat beide Emeralds goed kunnen draven!

Wat leuk! Nr 079 (Skua) is van ons inmiddels samen met Reini T

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:24

Voor degenen die nog even in Oldenburg mee willen kijken: https://www.clipmyhorse.tv/nl_NL/live/2 ... er-verband

Ik kijk eigenlijk nooit naar buitenlandse keuringen, maar was wel even benieuwd hoe ze daar keuren. Wat me tot nu opvalt: hengsten gaan eerst met begeleider een rondje om de baan, dan worden ze rechtuit lsogelaten en dan pas in het achtje (wat bij KWPN vaak veel stress oplevert). Het gaat hier veel gemoedelijker door deze methode of de hengsten zijn relaxter :D De paarden die ik heb gezien stappen allemaal goed. Maar de algemene eisen lijken wel een stuk lager. Paarden die goedgekeurd (?) werden die, denk ik, bij KWPN niet eens naar tweede bezichtiging zouden gaan.

misterA

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:40

Dat probeer ik ook al te vertellen. Een beetje meer werk van maken om ze ontspannen in de baan te presenteren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 22:51

Het is niet zo ingewikkeld, maar je moet het wel ff doen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:55

Wij een flinke teleurstelling.
De hengst als veulen genoom afgenomen en een D-OC predikaat gekregen waarop staat dat hij voldoet aan de norm vh kwpn. Nu staat bij de KSS veiling ineens genoom 92 en voldoet niet aan de eisen voor kwpn.
Ik was er helemaal af van het weekend.
Je hebt dus je rijbewijs en na 2 jaar wordt ie weer afgepakt.
Ik snap donders goed dat zo'n cijfer wisselt naarmate je meer info hebt maar dit kun je niet maken.
Hoeveel Elite merries lopen er dan rond die geen Elite zijn?
Ik heb diverse veulens te goeder trouw verkocht met n D-OC predikaat maar dat klopt dus mischien niet meer.
Bovendien is emerald een buitenlandse hengst dus missen we ook heel veel data omdat paarden bij andere stamboeken geregistreerd staan.
Echt, zo ontzettend teleurgesteld in het KWPN!!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:38

eilander schreef:
Wij een flinke teleurstelling.
De hengst als veulen genoom afgenomen en een D-OC predikaat gekregen waarop staat dat hij voldoet aan de norm vh kwpn. Nu staat bij de KSS veiling ineens genoom 92 en voldoet niet aan de eisen voor kwpn.
Ik was er helemaal af van het weekend.
Je hebt dus je rijbewijs en na 2 jaar wordt ie weer afgepakt.
Ik snap donders goed dat zo'n cijfer wisselt naarmate je meer info hebt maar dit kun je niet maken.
Hoeveel Elite merries lopen er dan rond die geen Elite zijn?
Ik heb diverse veulens te goeder trouw verkocht met n D-OC predikaat maar dat klopt dus mischien niet meer.
Bovendien is emerald een buitenlandse hengst dus missen we ook heel veel data omdat paarden bij andere stamboeken geregistreerd staan.
Echt, zo ontzettend teleurgesteld in het KWPN!!!

Dit is nu precies mijn probleem met die hele D-OC. Hij kan veranderen naarmate er meer op de foto geweest zijn en dat klopt niet want DNA verandert niet. Het is dus gewoon een rekensommetje van verschillende paarden. Als ik van een veulen D-OC laat bepalen weet ik dat hij standaard tussen de vader en moeder inzit. Voor mij geen KWPN meer. Lidmaatschap heb ik ook opgezegd. Weliswaar om een andere belachelijke regeling maar deze was er ook een goede voor geweest.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:57

Ik heb altijd te horen gekregen dat een predicaat staat en niet naar beneden toe kan worden bijgesteld. Wel naar boven, dus bijv. van Keur naar Elite
Dat is ook zo voor PROK. Het moment van het verlenen van een predicaat is daarvoor bepalend.
Dit verbaast me echter enorm.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:05

heel vreemd dit, ik weet ook niet beter dan dat een predicaat niet afgenomen kan worden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:40

eilander schreef:
Nu staat bij de KSS veiling ineens genoom 92 en voldoet niet aan de eisen voor kwpn.

Je bent er al achteraan gegaan? Want een menselijke fout bij het invoeren van de gegevens voor de veiling is niet bij voorbaat uit te sluiten lijkt mij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:28

Dat lijkt me een foutje toch? Hoe kunnen ze dit nu veranderen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:18

Dit klinkt wel heel bizar..

Op die manier is zo'n D-OC predikaat als veulen echt helemaal niks waard.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:50

Wat n verhaal weer Eilander, daar wordt je wel verdrietig van… Echt niet te volgen het beleid van het kwpn.. mooi voer voor een colom van Rick H? Kan t een beetje wereldkundig worden deze onzin..

Dacht ook altijd dat n predicaat nooit meer afgepakt kon worden, lijkt ook z’n doc predicaat te behouden als dat er bij blijft staan in de database..

Als ze wel predicaten af gaan pakken dat lijkt mij dat ze alle predicaten onder de loep moeten nemen.. elite merries die dat behaald hebben dmv doc kunnen ze uit t systeem halen.. prok merries kunnen ze moeilijk gaan vragen of die allemaal even opnieuw op de foto gaan. :=

Kortom drama voor de fokkers en eigenaren die weer aan t kortste eind trekken..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:52

Waarschijnlijk blijft er geen Preferente hengst meer over. Van die oudjes voldoet nl. geen enkele hengst meer aan de vereiste fokwaarde. ;)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:57

Vooral wat heeft het voor zin om het wel op de kss website te vermelden als hij wel het certificaat houd en ermee gekeurd zou kunnen worden?

Dat heeft niks met transparantie te maken.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:08

Kan je als aanvrager van het DOC predicaat in de database zien wat nu de genoomfokwaarde is? Ben dan wel benieuwd of t bij een paar "net wel"gevallen nu in negatieve zin veranderd is, of bij een paar "net niet" positief.. Zou t kwpn zo netjes zijn om alle gevallen waarbij het in positieve zin veranderd is zelf te benaderen en alsnog predicaat te verlenen? Als je het niet in de database kan zien kom je er zelf natuurlijk nooit achter. Totdat je een hengst voor de HK / KSS doet.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:27

predicaat heeft hij natuurlijk wel (prok ook zag ik) maar bij goedkeuring als dekhengst zal waarschijnlijk de dan geldende waarde getoond moeten worden

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:10

Op Horses stond het 'symposium paardenwelzijn'. Zeer interessant om terug te kijken, met veel nieuwe inzichten en wetenschappelijke onderzoeken vanuit diverse invalshoeken. Bij de presentatie van Karin Leibrandt werd ook de fokkerij aangehaald, die volgens haar doorgeslagen is in de modernisering en geleidt heeft tot een steeds meer dysfunctioneel dier (met name door inmenging van het engelse volbloed). Ze vertelt wat dat op biomechanisch gebied doet met een paard en hoe de huidige methode van rijden en trainen paarden kapot maakt.

https://vimeo.com/showcase/9671272/video/1047564263

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:42

Bij de presentatie van Karin Leibrandt werd ook de fokkerij aangehaald, die volgens haar doorgeslagen is in de modernisering en geleidt heeft tot een steeds meer dysfunctioneel dier (met name door inmenging van het engelse volbloed). Ze vertelt wat dat op biomechanisch gebied doet met een paard en hoe de huidige methode van rijden en trainen paarden kapot maakt. (quoteManubres)

het is net als met goede wijn, moet je niet verdunnen, verlies je altijd kwaliteit, slobberwijn geeft vernijn, maar goed er zijn/waren zeer veel mensen tevreden mee,

het zijn wel levende wezens waarmee men speelt en moeder natuur heeft zo haar regels die moet je niet schenden/negeren, lijkt me,

en dan heeft Karin gewoon gelijk je kunt een engelsvolbleod niet rijden als b.v. shire, maar we gaan ervan uit dat dat wel moet, het hang en sluitwerk is niet voor niets uigevonden.

Edith: het engelsvolbloed heeft in eerste instantie veel goeds gebracht, maar zoals zovaak je moet niet doorslaan, dat past ook bij het arabisch paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:19

Goh praat ze nu Karel de Lange na?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:31

manubres schreef:
Op Horses stond het 'symposium paardenwelzijn'. Zeer interessant om terug te kijken, met veel nieuwe inzichten en wetenschappelijke onderzoeken vanuit diverse invalshoeken. Bij de presentatie van Karin Leibrandt werd ook de fokkerij aangehaald, die volgens haar doorgeslagen is in de modernisering en geleidt heeft tot een steeds meer dysfunctioneel dier (met name door inmenging van het engelse volbloed). Ze vertelt wat dat op biomechanisch gebied doet met een paard en hoe de huidige methode van rijden en trainen paarden kapot maakt.

Bedankt voor het delen! Zal van het weekend eens tijd voor vrij maken

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:41

Karin Leibrandt, heb haar zien rijden, zien lesgeven, training zien geven. Ik weiger naar zulke personen te kijken. Vreselijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:30

Zijn er filmpjes van haar waar ze zelf rijdt?

Ik wordt altijd een beetje moe als ik de term biomechanisch hoor. :z

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:33

manubres schreef:

Dik vet onzinverhaal. De extreme bewegers die we fokken dat komt echt niet bij de volbloed vandaan. Dat komt door doorselecteren.

Dit soort mensen spreekt vooral uit eigen filosofie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:40

Elisa2 schreef:
Zijn er filmpjes van haar waar ze zelf rijdt?

Ik wordt altijd een beetje moe als ik de term biomechanisch hoor. :z

Ja biomechanisch krijg ik enorme jeuk van.

Maar filmpjes weet ik niet, dit was live. En ik ken een aantal volgelingen van haar, die kramen ook van die onzin uit, maar herkennen een kreupel paard totaal niet.