Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:56

Dais voor eten doet hij bijna alles :-) Grappig om te zien hoe snel ze dingen door hebben. Van de week ook beetje grondwerk gedaan. Als ik stop moet hij stoppen en als ik naar hem toe ga dan gaat hij achteruit. Dit zijn dingen die je kan doen als ze buiten staan. Gewoon paar keer doen en dan weer klaar.
Wat fijn dat jouw man dat doet. Hij doet alleen als ik echt niet kan maar de veulens heeft hij nog nooit gedaan. Ik lig al de hele week plat met buikgriep maar strompel elke keer zelf erheen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:27

Leuk is dat he! Ze zijn zo slim!

Hier kenden ze geen snoepjes. De jaarling at ook elke keer bijna mijn vingers op, die kon dat niet normaal aanpakken. Maar met de hoefjes te oefenen krijgen ze een beloning en dat hebben ze heel snel door.
En inderdaad, met binnen en buiten zetten oefen ik ook even een pasje naar achter of naar opzij en wachten. In stal moet ze eerst draaien, wachten tot ik de deur dicht heb, wachten tot halster uit is. Soms krijgt ze iets en soms niet, dus dan wacht ze nog even. En dan draait ze om en in draf naar haar voerbakje :')
In het begin was het binnenkomen en dan begon ze al met trekken en als ik ze dan wilde laten wachten dan beukte ze me gewoon omver, zo klein als ze is :')

Jammer dat je man niet wil helpen, zelfs nu niet met buikgriep. Kan je hem nog inruilen? :')
Beterschap!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:24

Jaa super leuk! Eigenlijk doe je in het dagelijks leven al wel de nodige dingen met ze. Ik doe met eten ook vaak even omzetten zodat ik dan kan uitmesten. Mest gewoon uit als hij op stal staat nl in de avond. Het halster omdoen vond hij eerst nooit leuk dus dat ook aangeleerd met een brokje/snoepje geven en nu die ik het als hij zijn brok eet. Beetje concessies doen :-)
Merk wel dat ze heel erg aan hun gewoontes vastzitten want als je iets anders doet zijn ze gelijk van slag. Als die andere persoon ze binnenhaalt, vliegt er nog wel eens eentje zijn stal in en dan is Cover niet blij. Dan haalt hij echt wel uit. Die denkt mijn brok. Buiten hooi eten gaat best maar zijn brok is heilig.
Wat goed dat jij ook je ritueel hebt.

Ik nam ze eerst tegelijk mee maar die ander ging elke keer stilstaan en dan dacht die van mij oh leuk ik ga hem klieren dus nu doe ik ze apart en gaat goed.

Jaa wil er iemand ruilen? Zoek een man die wel paarden leuk vindt! ;-)
Hij zegt altijd is jouw hobby. Jij hebt ervoor gekozen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:25

kiko schreef:
Jaa super leuk! Eigenlijk doe je in het dagelijks leven al wel de nodige dingen met ze. Ik doe met eten ook vaak even omzetten zodat ik dan kan uitmesten. Mest gewoon uit als hij op stal staat nl in de avond. Het halster omdoen vond hij eerst nooit leuk dus dat ook aangeleerd met een brokje/snoepje geven en nu die ik het als hij zijn brok eet. Beetje concessies doen :-)
Merk wel dat ze heel erg aan hun gewoontes vastzitten want als je iets anders doet zijn ze gelijk van slag. Als die andere persoon ze binnenhaalt, vliegt er nog wel eens eentje zijn stal in en dan is Cover niet blij. Dan haalt hij echt wel uit. Die denkt mijn brok. Buiten hooi eten gaat best maar zijn brok is heilig.

Ik nam ze eerst tegelijk mee maar die ander ging elke keer stilstaan en dan dacht die van mij oh leuk ik ga hem klieren dus nu doe ik ze apart en gaat goed.

Jaa wil er iemand ruilen? Zoek een man die wel paarden leuk vindt! ;-)
Hij zegt altijd is jouw hobby. Jij hebt ervoor gekozen!

Die uitspraak doet mijn man ook maar bij sommige dingen helpt die echt wel mee. En als ik hem vraag ook wel.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:32

Dat zegt mijn man ook wel eens, maar als het nodig is helpt hij wel hoor.

Ik betaal alles zelf en ik doe het liefst ook alles zelf, maar nu met 4 paarden en de huidige inrichting van de stalingang kan ik niet een paard naar binnen doen en ondertussen de rest laten wachten, dus dan vraag ik hem om die 2 kleintjes ff vast te houden en dan zet ik die grote binnen en daarna zetten we samen die 2 kleintjes binnen. Hij wilde ook per se Dulce kopen en hij noemt haar ook zijn pony, dus ik vind ook wel dat hij best wat mag helpen dan :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:35

Als ik het zou vragen zal hij het wel doen. Hij doet ook de bak/wei mesten voor mij omdat ik dat niet trek met mijn nek.
De shet is eigenlijk van hem. Maar ik doe er alles mee alleen als er een dikke rekening is geef ik die aan hem en dan zegt hij: heb nu al spijt van dat ik gekocht heb :-)
Hij wilde geen pensionklanten erbij dus toen moest er een shet bijkomen en daar men ik nu fanatiek mee. Dus ze is geen grasmaaier die niks doet. Maken ritten van soms wel 14-18km.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:41

kiko schreef:

Hier zodra iets niet meer eng/spannend is geen vast ritueel meer. Bij sommige begonnen met kleine afwijkingen op de standaard net zolang dat alles onder alle omstandigheden in principe ok is. Maakt het leven zoveel makkelijker als je dat er vast in kan trainen.

Gelukkig is een deel van de pony's gekomen wegens mijn vriend zijn ambitie om 4 span te mennen. Maakt dat hij wel helpt met binnen / buiten zetten en voeren. Mesten doet ie niet, maar wel weide onderhoud etc. Al denk ik dat als het een keer echt moet hij t met de Franse slag nog wel zou oppakken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:53

Mijn man wil ook graag mee doen aan het programma “Help mijn vrouw heeft een hobby”.
Hij helpt gelukkig wel regelmatig. Voeren doet hij bijvoorbeeld wel veel. Nu in de winter ook vaker buiten en binnen zetten, omdat hij dan thuis is en ik de paarden met donker niet buiten wil hebben staan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:46

Hahaha help mijn vrouw heeft een hobby :')

Mijn man is helaas allergisch voor paarden dus hij kan alleen naar ze kijken. Zodra hij ze aanraakt dan krijgt hij een allergische reactie.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:19

Mijn man helpt ook wel mee als ik het vraag, hij kan de pony’s buiten en binnen zetten en voeren als ik alles klaarzet. Hij is geen paardenman maar wel opgegroeid op een boerderij en zijn zus had ook altijd pony’s/paarden. Hij redt zich er prima mee gelukkig.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:18

Ik durf hem niet met de veulens te laten lopen. Ze zijn meestal wel braaf maar kunnen ook stuiteren. Vanmorgen stond het andere veulen steil overeind en had ik bijna een hoef in mijn gezicht.. helaas kwam die wel op mijn hand terecht. Zo had hij nog nooit gedaan. Schrok mij kapot. Denk als mijn vriend ermee had gelopen dat die achterover had gelegen en wel klappen had gehad. Dus uit veiligheid laat ik hem er niet mee lopen. De andere mag hij wel. Heel soms wandelen we wel eens en neemt hij de shet mee.

Wanneer laten jullie je hengstjes castreren? Ik twijfel want aan de ene kant wil ik hem zolang mogelijk hengst laten zodat hij een beetje de breedte in kan groeien want het is een lange slungel :-) en aan de andere kant is het makkelijk als hij gecastreerd wordt want dan kan alles weer bij elkaar.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:57

Dat breedte/hoogte qua castreren valt toch wel mee, meeste is toch genetisch aanleg. Testosteron heeft wel wat invloed op de ontwikkeling, maar een deel van de breedte zit hem in de spieren en die gaan toch iets terugvallen als ze dan alsnog gecastreerd worden. Dus als het makkelijker is om te castreren zou ik dat gewoon lekker doen.
Die van mij is wel gekocht om ook 1 of 2 baby's te gaan maken in de toekomst, dus die blijft wat langer hengst. Als dat niet het geval was zou ik hem met 1 jaar castreren denk ik.

Wij hebben ze aan huis en ik doe de bulk van het werk maar mijn vriend springt bij waar nodig (dus een keer voeren als ik op het werk ben, weide open zetten, even drinkbak bijvullen, klusjes waar 2 personen voor nodig zijn, eventueel samen wandelen of helpen als ik bijv. een handje extra nodig heb in de training). Hij vindt de pony's verder wel gezellig, als hij erlangs loopt moet hij ook altijd wel even gedag zeggen en hij heeft altijd een favoriet, maar hij zal niet uit zichzelf wat gaan doen ermee.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:06

Bij honden hebben ze de hormonen nodig voor hun groei en moet je dus niet te vroeg laten helpen vandaar dat ik wil weten hoe dat zit bij paarden. Je hoort verschillende verhalen. Die van mij is al lekker groot en hoef geen reus van plus 1,75
Ik kan ze prima apart houden, dat is het probleem niet. Zo houd ik tenminste ook mijn dekens heel :-)
Want als ik ze wel even samen heb hangt Cover gelijk in de deken van zijn moeder..

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:14

@kiko. mijn Hengsten veulen van 2021 van men merrie is aan 1 jaar gecastreerd. Vader 1,60 moeder 1,56. Hij tikt nu de 1,65 aan en is nu aan het uitzetten/spieren aan het kweken.
Was ook echt al jaarling en twee jaarse een langen slungel vond ik.

Op foto moeilijk te zien natuurlijk maar om even een
Voorbeeld te geven.

Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:19

Ah top.. dank je wel! Cover wordt 22 maart 1 jaar. Is mei dan een geschikte tijd om te castreren? Het moet volgens mij wel goed weer zijn maar nog niet te warm ivm insecten.
En op welke manier heb jij het gedaan? Zag dat er verschillende manieren waren en dat er toch wel wat gevaren aan vastzitten bij bepaalde manieren. Dus vind het lastig kiezen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:51

Ik heb een ruin staan die is gecastreerd in februari van het jaar dat hij 2 werd. Dus ruim anderhalf zeg maar. Toen waren zijn ballen goed ingedaald en wilde ik hem uit de opfok naar huis hebben, dus “moest” hij gecastreerd. Hij is op de kliniek gecastreerd, in de recovery daar. Dit was het advies van de dierenarts en dat heb ik maar gevolgd.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:14

Dan zou ik tot volgend jaar moeten wachten want in februari is hij 11 maanden en dat vind ik te vroeg. De ballen moeten inderdaad eerst ingedaald zijn. En op de kliniek is wel het veiligst denk ik maar je hebt dan nog half bedekt en bedekt castreren.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:30

Toevallig van de week dit gesprek met de dierenarts gehad. Ze adviseerde om tot zeker een jaar te wachten met castratie. Tenzij hij eerder echt hengst wordt en niet houdbaar is.

Ook eens over gehad of het voor Y’ur nog voor- of nadelen zou hebben om vroeger te castreren of juist later. Maar is inderdaad weinig wetenschappelijk bewijs voor meer of minder groei, met name genetica is bepalend. Behalve Y’ur, want daar hebben we gewoon geen idee wat hij gaat doen qua hoogte :')

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:03

Hier zowel op 1 jarige leeftijd als op 2 jarig of ouder gecastreerd, maar wat betreft groei of minder breed worden geen verschillen.

Is vooral genetisch bepaald is mijn ervaring.

Wij castreren als het kan thuis en staand, vrijwel geen complicaties mee meegemaakt met inmiddels meer dan 15 castraties op deze manier.

Op latere leeftijd (3+) brengen we ze wel naar de kliniek.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:39

Mooney, hoe ga je dat doen straks dan, je hebt verder 3 merries toch?
Hier is de jaarling al veel te veel hengst om nog naast de merries te zetten, maar kan nu gelukkig nog met het hengstveulen en ruin.

Ik weet dat mijn 2020 veulen met 11 maanden gecastreerd is omdat hij ook al wilde dekken. 2022 gefokte hengstveulen is nog hengst laatste keer dat ik hoorde, maar die had beide balletjes ook nog niet.
2021 hengstveulen is dit najaar met 3.5 thuis liggend gedaan (bedoeling was staand maar hij ging er zelf bij liggen). Die was en is nog smal. Denk toch dat hormonen zijn groei ook gestagneerd hebben (samen met een slecht opfok jaar)

Mijn vader is hier de anti-paardenman. Hij doet heus wel werk op en rondom, vooral met de loader en bouwwerkjes. Maar wel al klagend meestal :))
Hij wil ook een financieel overzicht maar dat kan ik zelf niet handelen denk ik :)) (moeder heeft 2 ponies, ik de andere 5 om te betalen)
Af en toe mee binnen en buitenzetten ook. Hij vind dat wel leuk stiekem. Kan ook prima met de lastige overweg.
Al ben ik bij die van mij niet zo moeilijk, die zijn wel braaf.
Laatst kwam mijn baas mest ophalen en moest ik nog wat buitenzetten. Pak die 3 jarige hengst maar _O-

Gisteren Punky Pippin meegenomen op een wandelrondje, de eerste keer. Oh wat was ze boos. Maar gauw geleerd hoe meelopen nu echt werkt bij mij. Want achter me aan sjokken doen we niet, we lopen met de schouder naast mij op een pas door :j een goede meter van me af. Toen dat kwartje eenmaal viel ging het super.

Afbeelding

Tja, wat kan ik zeggen. Ze lijkt op moeders...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:10

Hier gaan de hengstjes(mei2024) van het voorjaar naar de overkant, de zogenaamde hengstenwei.
Dit jaar voor het eerst 2 gecastreerd, waren 1.5 jaar

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:17

Ze hebben een poos terug een onderzoek gedaan toch? Daar werden hengstjes met 3 dagen al gecastreerd. Op 3 jarige leeftijd geen significant verschil tenopzichte van andere veulens. Al is 3 dagen echt wel heel heel vroeg.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, mijn man (die van “Help mijn vrouw heeft een hobby”) vindt eigenlijk dat 5 paarden teveel zijn. Hij vindt 2 een mooi aantal.

Ik vind eigenlijk dat mijn oude dame niet telt, die hoort gewoon bij het meubilair. En dan heb ik eentje van bijna 14 en eentje bijna 3. En dan de twee jongens die dit jaar 1 worden, maar die tellen ook niet mee vind ik.
Laatst bijgewerkt door Sanet op 05-01-25 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:22

3 dagen :oo

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:06

Over partner gesproken. Wij hebben de paarden niet aan huis staan dus hoef ik alleen te gaan om ze aandacht/beweging te geven. Mijn vriend rijd zelf ook maar op een andere stalling. Mira staat op een privé stalling. Hij geeft geen eigen paard dus rijd die op de manege waar dat hij sinds zijn jeugd rijd. Mira is ook te klein voor hem. Hij komt dan ook zo goed als nooit mee. Ben er zelf van verschoten dat hij dit weekend zei dat hij wel eens mee wilt gaan zien waar dat Nova staat.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:39

Later laten castreren om ze meer hengst uitstraling te geven is niet zo zinvol. Ze verliezen de uitstraling toch, helaas.

Ik laat ze zelf lang hengst, kan ze makkelijk houden als hengst (al staan ze ook gewoon echt direct naast de merries (met veulens) moeten ze gewoon leren) en toch ook kijken of de hengsten keuring een optie is.

Maar als ik ze castreer is dat dus met 3/3,5.

Afbeelding

Afbeelding