Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mooney schreef:Haha komt ie, gelijk twee uitersten:
Ik had afgelopen seizoen 2 merries, beiden via KI gedekt met een D pony hengst.
Merrie 1 (meeste voordelige scenario denk ik) : eerste keer scannen gelijk klaar voor inseminatie en gelijk drachtig dus is in totaal 2x gescand, 1x geinsemineerd, 1x ei afgespoten en dekgeld ponyhengst = +- 660 euro. Ik kijk bij haar niet meer na de eerste scan op dracht omdat ze nogal stresst bij het scannen.
Resultaat:
[ [url=m/dHZvtD.png]Afbeelding[/url] ]
Merrie 2. Enorm vaak gescand omdat ze een hele rare cyclus had dat jaar (heel traag). 3 cyclussen, eerste twee met hengst 1 en daarna nog 1 keer gewisseld. Dus vaak scannen, 2x (deels) dekgeld, keertje hormonaal wat geholpen, in totaal zo uit mijn hoofd 5x geïnsemineerd. zat uiteindelijk tussen de 1700 - 1800 euro. En uiteindelijk gust gebleven, dus geen veulen.
Uiteindelijk nog maar een veulen aangekocht omdat dit dus niet was gelukt.
Dus veulen 1 kostte ongeveer 660 euro, het maatje heeft alles bij elkaar (mislukte seizoen + aankoop veulen) circa 7000 gekost![]()
Even zonder extra voer, de onderhoudskosten van de merrie, stamboekkosten en dierenarts voor check als het geboren is.
MDWStables schreef:De meeste die merrie begeleiding doen bieden wel een pakket aan. Met scan op ei, scan op dracht, scan voor gust ben je er al bijna dus als je vaker moet scannen is het interessant.
Dennis schreef:Ik had vorig jaar 2x op ei gescand, later nog op hartje en voor gust, 4x zelf naar de kliniek gereden dus 4x 35 euro, dus 140 euro.
Natuurlijke dekking, iedere dag ff heen, 11 dagen gedekt.
Wel weer even camera aangeschaft, geboorte alarm aangeschaft, kreeg het op mijn heupen dus super sjiek leren halstertje gekocht. Dus daar zit voor nu het meeste geld in.
Afgelopen dinsdag een bevalling als uit een boekje, dus nu geen dierenarts gezien gelukkig.
Financieel had ik beter kunnen kopen, maar dit is meer dan goud waard![]()
![]()
![]()
[ [url=m/vDrRFk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Annash schreef:Zijn er mensen die hun totale kosten (richtlijn) willen delen voor het fokken van een veulen (al dan niet per PB)? Ik ben bezig met het opstellen van een overeenkomst voor het lenen van de merrie.