Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:11

Zijn er mensen die hun totale kosten (richtlijn) willen delen voor het fokken van een veulen (al dan niet per PB)? Ik ben bezig met het opstellen van een overeenkomst voor het lenen van de merrie. :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:27

Haha komt ie, gelijk twee uitersten:

Ik had afgelopen seizoen 2 merries, beiden via KI gedekt met een D pony hengst.

Merrie 1 (meeste voordelige scenario denk ik) : eerste keer scannen gelijk klaar voor inseminatie en gelijk drachtig dus is in totaal 2x gescand, 1x geinsemineerd, 1x ei afgespoten en dekgeld ponyhengst = +- 660 euro. Ik kijk bij haar niet meer na de eerste scan op dracht omdat ze nogal stresst bij het scannen.
Resultaat:
Afbeelding

Merrie 2. Enorm vaak gescand omdat ze een hele rare cyclus had dat jaar (heel traag). 3 cyclussen, eerste twee met hengst 1 en daarna nog 1 keer gewisseld. Dus vaak scannen, 2x (deels) dekgeld, keertje hormonaal wat geholpen, in totaal zo uit mijn hoofd 5x geïnsemineerd. zat uiteindelijk tussen de 1700 - 1800 euro. En uiteindelijk gust gebleven, dus geen veulen.
Uiteindelijk nog maar een veulen aangekocht omdat dit dus niet was gelukt.

Dus veulen 1 kostte ongeveer 660 euro, het maatje heeft alles bij elkaar (mislukte seizoen + aankoop veulen) circa 7000 gekost :+

Even zonder extra voer, de onderhoudskosten van de merrie, stamboekkosten en dierenarts voor check als het geboren is.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:37

Ja, ik moet het ook zo hebben, dankjewel! Dan had ik het wel aardig goed gegokt zelf. :) Moet er natuurlijk niks geks gebeuren, maar dat weet je toch niet. Dekgeld is 500 EUR maar qua dierenartskosten heb ik weinig overzicht. :') Voor alles een eerste keer he.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:51

De meeste die merrie begeleiding doen bieden wel een pakket aan. Met scan op ei, scan op dracht, scan voor gust ben je er al bijna dus als je vaker moet scannen is het interessant.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 11:53

mooney schreef:
Haha komt ie, gelijk twee uitersten:

Ik had afgelopen seizoen 2 merries, beiden via KI gedekt met een D pony hengst.

Merrie 1 (meeste voordelige scenario denk ik) : eerste keer scannen gelijk klaar voor inseminatie en gelijk drachtig dus is in totaal 2x gescand, 1x geinsemineerd, 1x ei afgespoten en dekgeld ponyhengst = +- 660 euro. Ik kijk bij haar niet meer na de eerste scan op dracht omdat ze nogal stresst bij het scannen.
Resultaat:
[ [url=m/dHZvtD.png]Afbeelding[/url] ]

Merrie 2. Enorm vaak gescand omdat ze een hele rare cyclus had dat jaar (heel traag). 3 cyclussen, eerste twee met hengst 1 en daarna nog 1 keer gewisseld. Dus vaak scannen, 2x (deels) dekgeld, keertje hormonaal wat geholpen, in totaal zo uit mijn hoofd 5x geïnsemineerd. zat uiteindelijk tussen de 1700 - 1800 euro. En uiteindelijk gust gebleven, dus geen veulen.
Uiteindelijk nog maar een veulen aangekocht omdat dit dus niet was gelukt.

Dus veulen 1 kostte ongeveer 660 euro, het maatje heeft alles bij elkaar (mislukte seizoen + aankoop veulen) circa 7000 gekost :+

Even zonder extra voer, de onderhoudskosten van de merrie, stamboekkosten en dierenarts voor check als het geboren is.

Wauw wat een prachtig veulen!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 11:53

Ik had gisteren ook geïnformeerd voor een merrieveulen. Diezelfde avond al verkocht :+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:55

MDWStables schreef:
De meeste die merrie begeleiding doen bieden wel een pakket aan. Met scan op ei, scan op dracht, scan voor gust ben je er al bijna dus als je vaker moet scannen is het interessant.

Dat zijn de grootste kosten dus niet, dat is wel duidelijk. :) Thanks!
Verder dan inderdaad gewoon hopen dat het snel en makkelijk drachtig is, en dat er geen gekke dingen gebeuren tijdens dracht/geboorte etc.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:07

Ondertussen was er nog eentje geboren hier maar dat weten de meesten hier al wel :+

G….? Weekje oud nu. Erg blij met dit merrietje <3 Nou even afwachten wat Fleur heeft gemaakt en daarna zal er helaas het eea moeten vertrekken.

Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:09

Umeo schreef:
Ik had gisteren ook geïnformeerd voor een merrieveulen. Diezelfde avond al verkocht :+

Wat voor veulen heb je geïnformeerd?
Het gaat soms heel hard ja, en terecht. :)

Annemiek weet je al wat je gaat houden of niet? Je hebt echt hele knappe veulens dit jaar.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:16

Er is nog steeds veel vraag naar pony’s hoor ik ook inderdaad.

Poeh nee weet ik nog niet. Ik vind het wel het beste als een veulen met ook een ander veulen opgroeit. Ik ga er maar vanuit dat Fleur weer een hengst geeft. Die zal dan verkocht worden. Dan moet er nog eentje weg eigenlijk. Begin volgende week met scannen en insemineren en dan zien we wel of er nog ergens eentje iemand anders gaat blij maken. Ik vind verkopen gewoon niet leuk maar fokken wel dus dat zal het eerste ook af en toe moeten :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:25

Heel mooi veulen Annemiek!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:53

Ik heb een diepvries voorbeeld
Scan pakket per cyclus 200 euro. Merrie wordt daarvoor iedere (maximaal) 8 uur gescand. Omdat op de kliniek moet komt er nog stalling bij van 15 euro per dag. Het heeft 3 cyclussen geduurd. Dus 600 euro, dan nog 3x een 5 dagen stalling. 225 euro.
Spuitjes oxytocine, spoelen na inseminatie en laatste keer met ab gespoeld. Bij elkaar ook zo een 100 euro.
Dan verzenden van diepvries, ik weet niet meer precies wat dat was. Dekgeld. Scans op dracht.
600
225
100
1000
150 (extra kosten scans en verzenden schatting)
Dus ruim 2000 euro kwijt. En laten veulen kopers vaak zo rond de 1500/1600 als budget hebben _-:( kan dus allemaal nooit uit als je ook nog 11 maanden stalling rekend, de maanden dat ze geen lessen kunnen lopen, entingen, ontwormingen, extra voer en dan ook nog 6 maanden op het veulen passen met alle risico's en kosten. Het is voor mij hobby, maar merk wel dat koper vinden dat ik het voor de hobby moet doen en dus geen eerlijke prijs verdien. Je moet dit soort grapjes en expirimenten dus echt leuk vinden. Zou dus zomaar kunnen dat dit veulen ook blijft

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:54

Oh houd op over diepvries. Die kosten van vorig jaar vergeet ik graag. :=

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:03

Annash, ik heb ook twee voorbeelden voor je:

Idris (Fiore dr veulen van 2020):
Dekgeld + verzenden: €390,-
Eén keer scannen om te kijken of ze klaar was voor inseminatie, dag erna geinsemineerd en eitje afgespoten (Fi kennende wel op een feestdag, dus wat duurder), twee dagen later scannen op eisprong en op dag 17 scannen op dracht: €350,-
Nog een scan op hartje en een gustscan: twee keer €73,-
En ik laat de veearts na de geboorte ook even komen voor een algehele check (uiteraard op zaterdag :+ ) €115,-
Dan eventueel nog de wormenkuren, hoefsmid, chippen en paspoort (dus de kosten van het veulen tot afspenen zonder stallingskosten): €110,-
In totaal: €1111,-
Resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Blue was wat duurder:
Dekgeld+verzenden: €355,-
Vier keer gescand op klaar voor inseminatie en twee keer geinsemineerd (inclusief 1 zaterdag en 1 feestdag -O- ) -O- :€900,-
Scan op dracht, hartje en gust: €220,-
Veearts bij geboorte (zaterdag natuurlijk...): €150,-
Dus tot nu toe:€1625,-
Resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:05

Ah dankjewel, echt heel interessant om zo alles naast elkaar te zien!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:32

Ik had vorig jaar 2x op ei gescand, later nog op hartje en voor gust, 4x zelf naar de kliniek gereden dus 4x 35 euro, dus 140 euro.
Natuurlijke dekking, iedere dag ff heen, 11 dagen gedekt :x .

Wel weer even camera aangeschaft, geboorte alarm aangeschaft, kreeg het op mijn heupen dus super sjiek leren halstertje gekocht. Dus daar zit voor nu het meeste geld in.

Afgelopen dinsdag een bevalling als uit een boekje, dus nu geen dierenarts gezien gelukkig.
Financieel had ik beter kunnen kopen, maar dit is meer dan goud waard <3 <3 <3
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:53

Dennis schreef:
Ik had vorig jaar 2x op ei gescand, later nog op hartje en voor gust, 4x zelf naar de kliniek gereden dus 4x 35 euro, dus 140 euro.
Natuurlijke dekking, iedere dag ff heen, 11 dagen gedekt :x .

Wel weer even camera aangeschaft, geboorte alarm aangeschaft, kreeg het op mijn heupen dus super sjiek leren halstertje gekocht. Dus daar zit voor nu het meeste geld in.

Afgelopen dinsdag een bevalling als uit een boekje, dus nu geen dierenarts gezien gelukkig.
Financieel had ik beter kunnen kopen, maar dit is meer dan goud waard <3 <3 <3
[ [url=m/vDrRFk.jpg]Afbeelding[/url] ]

2020 heb ik tegenovergestelde meegemaakt. Veulen lag dwars en stond al op kliniek voor bevalling. Konden haar niet helpen dus naar emmeloord daar verlost van een heel veulen zonder keizersnede. Veulen was al overleden (daarom ook niet gedraaid waarschijnlijk). 950 euro armer. Plus kosten voor 1e kliniek. Pony van een meter hoog. Ze mag nu wel een veulen gewikkeld in bladgoud geven dit jaar :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:59

Ik heb het ook wel veel beroerder gehad helaas. Dit ging echt als uit een boekje, meer dan genieten!
Ik zou het zo weer doen, ondanks dat ik geen echte fokker ben. Doel is wel nog een veulen ooit, dan word Deedee ook kroon en elite (premies en sport resultaten zijn er al, alleen pas 1 veulen ipv 2).
Maar straks eerst maar weer rijden, Deedee is mijn fijnste sportpony. Die dekken is natuurlijk ook altijd een gokje, hoe komt een merrie uit de bevalling en hoe snel zijn ze weer terug op nivo (geen haast hoor, eerst genieten! Ze loopt al ZZ en hoger is er toch niet te halen voor de wagen).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:04

Ik heb ook wel een voorbeeld, maar wellicht wat minder relevant haha.

Merrie 1, direct in 1x drachtig
Station en dierenarts afgifte, vers buitenland hengst (3 cycli, daarna 150 per cyclus): 420€
Stalling 21 dagen (15 per dag): 315€
Verzendkosten: 180€
Export papieren: 60€
Medicatie (ei afspuiten, hengsten spuiten, enz): 65€
Dekgeld: 550€
Verzekering vanaf 40 dagen tot en met 3 weken na de geboorte, 100% dekking zonder eigen risico: 150€

Alles excl 25% BTW

Totaal 1740
2176,25 incl BTW.

Resultaat:

Afbeelding

Merrie 2
Station en dierenarts afgifte, vers buitenland hengst (3 cycli, daarna 150 per cyclus): 420€ + 150€
Stalling 60 dagen (15 per dag): 900€
Verzendkosten: 180€ x 4 = 720€
Export papieren: 60€ x4 = 240€
Medicatie (ei afspuiten, hengsten spuiten, enz): 210€
Dekgeld: 250€ (gust)

Alles excl 25% BTW

Totaal 2890
3612,50 incl BTW.

Resultaat:

Afbeelding

Dus ook nog de aanschaf van een tweede veulen erbij. :+

Edit: alleen de kosten dus om ze drachtig te krijgen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:11

Quir stiekem moet ik lachen om je tweede foto, mag wel toch? Het is namelijk heel herkenbaar. :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:24

Ja haha, ondanks dat het heel erg balen is als er geen veulen uit komt haha. :')

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:25

Hahahaha Quir, je tweede foto :')

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:25

Het is gewoon vreselijk rot als je met lege handen staat of problemen rondom de bevalling. Geld kost paarden houden sowieso al genoeg.
Gelukkig heb ik tot dusver maar 1 matig jaar gehad was geloof ik in 2018… Alsnog drachtig maar poging 3 wel van hengst veranderd.
Hopen voor een goed jaar voor allemaal!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:41

Ja het is altijd balen en zonde als het zoveel geld kost en je alsnog met lege handen staat. Maar goed, het hoort er helaas ook bij.

Dit jaar hopelijk wel allebei de merries drachtig, ze gaan nu naar een ander station. Zou de beste dierenarts van Zweden zijn voor dracht en zo (zij was ook mijn docent bij KI opleiding, mede daarom ook dat ze daar heen gaan. Iets verder dan het andere station, maar voor een goed doel. :j ). Ze reageerde heel heftig op het hengstig spuiten waardoor ze compleet van slag raakte, toen werd ze eindelijk mooi hengstig.... Was het midsommar en eindigde het bestelde sperma in Parijs (van Noord Duitsland naar midden Zweden, hoe het überhaupt in Parijs gekomen is mag Joost weten ). -O-

Wat vinden jullie?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:54

Annash schreef:
Zijn er mensen die hun totale kosten (richtlijn) willen delen voor het fokken van een veulen (al dan niet per PB)? Ik ben bezig met het opstellen van een overeenkomst voor het lenen van de merrie. :)

Ik heb een heel Excel bestand gemaakt. Met verwachte kosten en wat het daadwerkelijk was.

Afbeelding

Ik heb het geluk gehad dat ze in 1x drachtig was, en geen gekke fratsen. Want als dat wel het geval is lopen de kosten wel op.