Zwaar Warmbloed fokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DoCumera

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 23:10

Ik kom even onder mijn mee lees steen vandaan. Ik heb zelf geen zwaar warmbloed maar vind het wel mooie type paarden.

Wat misschien wel interessant is voor mensen in dit topic is dat ik op fb zag dat de groninger hengst Maximus van Vredenheim te koop staat op dit moment.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 08:08

Ehoppakee dan ben ik haar daar waarschijnlijk tegengekomen. De Schweres Warmblut is aanverwant duits inderdaad. Ik ben er zelf erg van gecharmeerd. Daarin heb je ook wat zwaardere en wat "modernere" types maar dat is bij de Groninger ook steeds meer zo.

Maximus heeft zijn taak als dekhengst voor het GrP volbracht, er zijn ruim genoeg nakomelingen van hem. Ik hoop dat hij een leuke baas krijgt die er verder de sport mee in wil gaan. Zijn vader Macho Polo heeft het in Amerika volgens mij tot Prx st Georges of Intermediaire geschopt, wat ik voor een Groninger een fantastische prestatie vindt. Er zouden meer serieus in de sport uitgebracht moeten worden want ze misstaan echt niet in de ring.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 21:36

Voor wie het interessant vindt, de jonge te keuren Zwaar Warmbloedhengsten van Sachsen-Thüringen:
https://youtube.com/playlist?list=PLIIm ... LSkDGseoRc

Ik vind het stuk voor stuk plaatjes <3 , niveau is hoog dit jaar. Ik heb een persoonlijk krabbel-lijstje en ik ben heel benieuwd welke er zullen worden goedgekeurd:
Mijn favorietenlijstje:

26
23
11+
18+ (stap-)
12+
15
05 + (claudius)
21+
07 ++ (claudius)
25
17 (stap -)
24++
03++(claudius)
19
20+
01+
13
04++(claudius)
09++(bovenlijn +)
10+ (zwaar)
28++

Zoals te zien, ben ik fan van Claudius. Dat was ik al, maar nu ik zijn nakomelingen hier zie, wauw.

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:24

Ik heb er geen verstand van (geen fokker) maar ik vind KN09 - Lord Brown echt GE-WEL-DIG qua type, beweging en uitstraling

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:33

Interessant om te zien.

Ik ben een totale leek qua groningers maar ik zie veel strakke bovenlijnen en weinig ruggebruik , is dit iets wat jullie doorgaans graag zien ?
Weinig ook met echte lengte in het voorbeen :j Maar misschien kijk ik nu met een te gelders georiënteerde blik ?

De 27 Veritas x Lombard viel mij positief op door zijn lichaamsgebruik, souplesse en ruimte in de bewegingen in ieder geval. Maar ze nog niet allemaal gezien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 13:13

Cheytjuh het fokdoel van het Groninger Paard kun je hier heel mooi lezen: https://www.hetgroningerpaard.nl/ontwikkeling-fokdoel/

Let wel dat de hengsten in de filmpjes geen Groningers zijn, maar aanverwant. Ze moeten ook nog gekeurd worden.

Ik heb ze net nog even op groot scherm terug gekeken. Mijn absolute favorieten zijn de nrs 03, 04, 09 en 28.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 22:58

Goedgekeurd zijn de volgende hengsten:

Kampioen:

Reservekampioen:

De nummers 3, 4 en 28 vind ik heel interessant voor mijn merries. Eens zien waar ze ter dekking komen (en of ze K.I. gaan dekken, dat is bij dit stamboek niet altijd het geval).

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 23:27

Weet je toevallig waarom KN09 niet is goedgekeurd?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 00:12

Nee ik heb alleen de uitslagenlijst gezien. Helaas verder niks.

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:00

Helaas! Thanks voor het delen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 01:08

15 februari is de hengstenkeuring van het Groninger Paard in Dronten. Zijn er nog meer mensen die gaan kijken? Wij zijn er natuurlijk bij.

Over een week of 7 verwachten we ons veulen van dit jaar en ik ben alweer druk aan het kijken voor DE hengst voor het komende seizoen. Als Elonia het moederen goed oppakt, dan wordt ze opnieuw gedekt. Veronia mag nog een jaar leeg blijven. Ik heb al 1 hengst in gedachten die ik in september in Moritzburg heb gezien maar ik wil natuurlijk eerst kijken in Dronten voordat ik definitief mijn keuze maak.

Ehoppakee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:39

Ik had wel willen gaan al heb ik nog geen fokplannen, maar ben helaas die dag al bezet. Ik ben wel zeer geïnteresseerd, dus ben al benieuwd naar alle bezoekverslagen van degene die wel gaan. Deel vooral al jullie verhalen!

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:42

Ik wil misschien komend jaar weer een veulentje fokken, maar alleen als ik een geschikte hengst kan vinden. Ik wil eigenlijk het liefst binnen het stamboek blijven, maar geen bloed dat al in overvloed voorhanden is, en de hengst moet mij wel aanspreken. Wordt lastig denk ik 8)7

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 23:30

Ehoppakee dat komt goed met het verslagje! Ik weet nog niet of ik mn camera meeneem, ik heb geen geschikte lens voor in de binnenbak, maar ik vind het voor mezelf wel leuk om toch iets terug te kunnen zien.

Emmy wel leuk dat je wel weer zou willen dekken. De spoeling is dun he.. ik ben zelf heel benieuwd hoe Eliot vd Steenhoeve zich heeft ontwikkeld. Die vond ik vorig jaar wel leuk bij de driejarigen. En natuurlijk ook naar de nieuwe aanwas. Ik heb dit jaar echt geen idee welke jonge hengsten er worden aangeboden, dus het is echt een verrassing.

Voor mijn merrie heb ik al een hengst op het oog (die heb ik in september in Moritzburg gezien), maar dat kan nog veranderen mocht een hengst mij erg kunnen overtuigen de 15de.

Merrie is over zo'n 6 weken uitgerekend van haar eerste veulen.
Afbeelding
Afbeelding

Mn jonkie is nu 9 maanden oud en vandaag 1.56 gemeten. Dat wordt een hele grote.Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 16:38

Ik lees net dat er van de 7 aangeboden Gelderse hengsten maar 2 door waren naar de tweede bezichtiging en van daaruit is er niet één aangewezen voor het verrichtingsonderzoek. Ik heb ze niet gezien of gevolgd, maar dit is geen goed nieuws voor de Gelderse fokrichting en ik schrik er een beetje van dat binnen dat grote KWPN geen geschikte jonge Gelderse hengsten zijn gevonden. Ook in die richting is de spoeling dun en ik vind het absoluut een richting waar we zuinig op moeten zijn. Zijn er mensen die het gevolgd hebben en die er meer over kunnen vertellen of dit goede keuzes zijn geweest?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:46

Even kort want ik ben aan het genieten op wintersport, maar vindt het een goede zaak dat er van deze selectie geen hengsten door zijn.

En tja, dat er geen hengsten opgefokt worden/aangeboden heeft het KWPN toch echt aan zichzelf te danken. Jarenlang niet een duidelijke visie en bepaald fijn oud bloed geen kans geven, dan krijg je dit denk ik.

Ik bied onze hengsten in ieder geval niet KWPN aan, Ralph hoop ik klaar te hebben voor de KGPS keuring in maart,maar die sluiten gewoon beter aan bij onze fokkerij visie.

KWPN lidmaatschap per volgend jaar ook opgezegd. Direct het jaar goed begonnen :o Ben het helemaal eens met hun keuzes deze ronde, goede zaak dat er niks door is. :j zag geen toevoeging in deze hengsten aan het al beschikbare hengstenbestand

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 20:13

Dank je voor je reactie tussen het wintersporten door Cheytjuh :D

Mij viel het de laatste jaren op dat de hengsten die erbij komen geen typische gelderse hengsten meer zijn, maar meer dressuurbloed x tuiger. De echte mooie geldersen met veel body (en t liefste sabino-vos naar mijn smaak) zie je helemaal niet meer. Is dat ook wat jij bedoelt? Ik weet nu helemaal niet wat er is aangeboden trouwens. Ik heb zelf het kwpn 11 jaar geleden uitgezwaaid. Met mijn lijn had ik ook de gelderse kant op gekund, maar ik was klaar met de attitude van dat stamboek en ben heel blij met mijn keuze om de Groninger kant op te zijn gegaan ermee.

Alvast succes met Ralph, knappe vent. Wanneer moet ie ter keuring?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:34

Ik heb de hengsten niet gezien dit keer, maar ik begreep dat ze zich echt niet optimaal lieten zien. Nu is de entourage in Den Bosch ook wel echt overweldigend.

Er zijn de laatste jaren echt wel hele Gelderse hengsten goedgekeurd bij het KWPN. Denk aan Markant, Mexpression en Odin. Ik vind Raffael ook echt bloedmooi, al snap ik wel dat die relatief luxe is.

McKenzy is ook echt wel Gelders te noemen hoor. Alleen staat hij inmiddels in het buitenland.

Odeer heeft gruwelijk veel kwaliteit, met name voor de wagen.

Er zitten echt wel fijne paarden tussen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:22

SophievdV schreef:
Ik heb de hengsten niet gezien dit keer, maar ik begreep dat ze zich echt niet optimaal lieten zien. Nu is de entourage in Den Bosch ook wel echt overweldigend.

Er zijn de laatste jaren echt wel hele Gelderse hengsten goedgekeurd bij het KWPN. Denk aan Markant, Mexpression en Odin. Ik vind Raffael ook echt bloedmooi, al snap ik wel dat die relatief luxe is.

McKenzy is ook echt wel Gelders te noemen hoor. Alleen staat hij inmiddels in het buitenland.

Odeer heeft gruwelijk veel kwaliteit, met name voor de wagen.

Er zitten echt wel fijne paarden tussen.

Raffael vind ik, zo voor de wagen, echt een Gelderse qua model, beweging, front maken.
Ik was erg verrast.
Die van Anouk, de King Karim, snap ik niks van, zo smal, zo kort in het lijf, leek wel een pony.
Verder idd eens met je over de andere hengsten, zijn echt wel Gelderse types gelukkig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 00:23

Ik heb ze even opgezocht met beeld erbij.

Markant (Wilson x Sirius)
Afbeelding

Mexpression (Exspression x Koss)
Afbeelding

Odin (Edmundo x Vitens)
Afbeelding

Raffael K (Alexandro P x Heliotroop vdm)
Afbeelding

McKenzy VHL (Alexandro P x Saron)
Afbeelding

Odeer (Atze x Talos)
Afbeelding

King Karim, die is toch niet gelders?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 07:33

King Karim zelf niet nee, het is een King Karim uit dezelfde moeder als Odeer als ik me niet vergis.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 10:49

Ah, dat verklaart :) . Het zijn wel mooie types inderdaad. Maar toch niet meer echt die ruige bokken van vroeger die ik bedoelde, die waren volgens mij wel een tikkie zwaarder _O- . Ik ben wel benieuwd welke richting ze uit willen ermee.

Hier is het programma van de hengstenkeuring van het Groninger paard van volgend weekend:

Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:33

Die foto's zijn van wanneer ze drie jaar zijn. Mexpression en Markant zijn echt wel degelijk te noemen. Groot ook en met veel massa.

De zoon van King Karim heet Royal King en komt idd uit de moeder van Odeer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 20:55

Hierbij een samenvatting van de hengstenkeuring van het Groninger Paard gisteren in Dronten. Als je meer foto's wilt zien, check dan even mijn facebook pagina (Stal Muronia)

Er waren 4 nieuw te keuren hengsten, waarvan uiteindelijk slechts 1 hengst is aangewezen.

Swiebertje van Nieuwland (Sirius x Alexandro P). Stokmaat 1.64. Niet aangewezen in omdat hij niet genoeg in het Groninger type staat.
Afbeelding

Boekhorst Bendecido (Boudewijn x Osmium). Stokmaat 1.62. Staat voldoende in het type maar deed nog wat jeugdig aan en kon in beweging net niet genoeg overtuigen. Niet aangewezen. Persoonlijk had ik deze wel graag aangewezen gezien.
Afbeelding

Mentko van Zathe Catharina (Maistro Polo x Ede). Stokmaat 1.64. Staat goed in het type, overtuigde ook in beweging. Aangewezen. Ik had bij deze hengst zelf een opmerking dat hij wat frans staat.
Afbeelding

Valk (Veritalis x Lord Udo). Stokmaat 1.71. Schweres Warmblut type, Duits gefokt. Goedgekeurd in Duitsland. Mooi type, sterk bewegen. Niet aangewezen wegens "fundamentele afwijking". Dit werd verder niet toegelicht. Mijn eigen opmerkingen waren dat ik vond dat hij op behoorlijk lange tenen stond en ik miste in de bovenlijn wat schoft. Verder een plaatje (dit zijn de types waar ik van hou).
Afbeelding

Daarna was het de beurt aan de hengsten die vorig jaar zijn aangewezen.

Lightning (Landos af Hvarre x Gerlinus). Hij liet zich goed zien en werd uitgenodigd om aan het einde van de dag voor het dagkampioenschap te strijden.
Afbeelding

Rico-B (Rubus B x Orbaldo II). Rico liet ook mooie ontwikkeling zien, bewoog met veel kracht.
Afbeelding

Eliot van de Steenhoeve (Elgar x Extase). Eliot is mooi aan het uitzwaren. Dit is echt het oude type Groninger.
Afbeelding

Hierna kwam de groep stamboekhengsten t/m 15 jaar de ring in.

Heraldo van Vredenheim (Herbert x Orbaldo II). Heraldo liet zien dat hij een superbraaf karakter heeft en liep zowel aan de hand als aangespannen. Ook dit is een Groninger van het klassieke, forse type.
Afbeelding

Rio (Rieu x Eros). Rio loopt inmiddels Z dressuur in de sport en ik zie hem nu al een aantal jaren op de hengstenkeuring. Hij lijkt zich ieder jaar wat verder te ontwikkelen en toont zich ieder jaar beter. Hij werd van deze groep uitgenodigd om aan het einde van de dag te strijden voor het dagkampioenschap.
Afbeelding

Boudewijn (Borre x Hanno) hoorde ook in deze groep maar was afgemeld.

Hierna waren de oud gedienden aan de beurt. De stamboekhengsten ouder dan 15 jaar.

Elgar ( Eros x Landos af Hvarre) reed een aangespannen show en liet zich ook aan de hand en los zien. Zoals altijd toonde hij zeer betrouwbaar, zo'n brave fijne hengst.
Afbeelding

Rieu (Ramires x Otto). In alle jaren dat ik de hengstenkeuring bezoek, heb ik nog niet eerder de eer gehad om deze hengst live te zien. Met zijn inmiddels 25 jaar was hij gisteren dan echt present. En wat zag hij er fantastisch uit voor zijn leeftijd!
Afbeelding

Ook was er 1 ruin aanwezig, namelijk de vorig jaar aangewezen Ebel van der Houw (Eckstein's Eminenz x Gerlinus). Van hem is nog voldoende diepvriessperma beschikbaar en daarom nog zeker interessant als fokmateriaal. Hij liep onder het zadel en aan de hand. Hij liet op zijn jonge leeftijd zien dat hij niet alleen de looks, maar ook het Groninger karakter heeft. En als halfbroer van mijn Elonia voel ik me toch ook wel een beetje betrokken bij deze mooie jongen.
Afbeelding

Bij het Groninger Paard wordt aan het einde van de dag vanuit de jury bepaald wie het dagkampioenschap wint en het publiek stemt op de publieksfavoriet. In dit geval waren jury en publiek het roerend met elkaar eens en won Rio beide titels. In mijn ogen echt terecht.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie zo een goed beeld hebben van onze keuring :)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:00

Mooi overzicht weer Muronia :j

Zitten mooie hengsten tussen, zo van de foto's en het beeldmateriaal snap ik de kampioen wel ! Mooi dier

Blijf die Rubus B ook echt een fijne vinden, we gaan dit jaar niet dekken maar hopelijk blijftie in de toekomst beschikbaar , dan zou het een serieuze optie zijn voor ons.