Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:12

Gefeliciteerd met je veulen! Ziet er goed uit :j

Knappe Cantona! Ik heb Nijhof eens een mailtje gestuurd om iets meer info te krijgen. Ben benieuwd :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:13

Dat is nu al een plaatje! <3

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:37

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:38

Idd wat een mooi dier zeg :j

Was dat wat, die online veiling? Goed bevallen?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:37

Ziet er goed uit!

Net mailtje terug ontvangen van Nijhof. Zij adviseren Cantona of Highway. Ik ga Cantona alvast op het lijstje plaatsen. Spreekt mij het meeste aan :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:37

Dat is een snelle reactie! Ik heb helaas geen standfoto's van mijn merrie die ik zou kunnen sturen _O-

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:42

Van een andere ervaringsdeskundige als koper: Ja, ik ben heel tevreden over de online veulenveiling van het KWPN.
Fijn voor de koper, maar niet voor de verkoper is dat de prijzen niet hoog zijn.
Alle veulens zijn bekeken door dierenarts en inspecteur, een samenvatting staat op de website maar wanneer je belt neemt de inspecteur in alle rust zijn bevindingen met je door. Daarbij wordt heel transparant ingegaan op plus- en minpunten van ieder veulen, zeker geen verkooppraatje. De veilingvoorwaarden zijn helder, afhandeling was bij mij heel netjes.
De kwaliteit van de veulens is wisselend, enige thuisstudie heeft mij geholpen te selecteren naast het advies van de inspecteur (heb hiervoor nooit een veulen gekocht, denk dat iemand met meer ervaring dat makkelijker kan). Dat zag je overigens niet alleen bij deze online veiling, maar ook bij de "live" veilingen waarvoor niet vooraf geselecteerd wordt.
Ik ben heel tevreden met mijn aanwinst, kijk er nu al naar uit om over een paar jaar met hem aan de gang te gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:47

Waarop worden ze geselecteerd dat ze mee mogen doen dan?
En wat kost het om je veulen mee te laten doen? En wat is de gemiddelde prijs die ze opleveren? Kan dat wel uit? Beter dan via bijvoorbeeld sporthorses?
Ik zie tegenwoordig steeds meer online veilingen komen dus ben wel benieuwd of dat de nieuwe verkoopmanier gaat worden.. Ik heb zelf nog nooit verkocht of gekocht op zo'n veiling.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:54

Pantykous schreef:
Idd wat een mooi dier zeg :j

Was dat wat, die online veiling? Goed bevallen?

Dank je wel!

Het is mij goed bevallen. Alle dieren worden medisch gekeurd en door een kwpn inspecteur bekeken.
Het medische rapport is online in te zien. Voor de bevindingen van de inspecteur kun je met ze bellen. Dan moet je zelf natuurlijk wel al een veulen op het oog hebben, je kunt er 1 of 2 bespreken.
Afhandeling wordt ook netjes geregeld. Veulen hoort op nieuwe plek afgeleverd te worden.
Is bij ons ook netjes gebeurd.
Enige waar ze niet naar kijken zijn de entingen, heb dit naar kwpn aangegeven als verbeterpunt.
Ook goed checken of er meer informatie is qua nakomelingen, ze melden niet alles op de site.
En het is natuurlijk lastig om karakter in te schatten.

Vond het trouwens ook wel spannend, want het is soms lastig inschatten wat de prijzen gaan doen. En de volgorde van veilen is lastig. Vooral als je 2e of 3e keuze eerder aan de beurt is dan 1e keuze.
Op de site geven ze voor alles 1 eindtijd aan, maar in de praktijk sluiten ze per 5 ongeveer.
Bij een bod op het einde wordt de eindtijd verlengd. En je kunt niet zien met hoe veel anderen je aan het bieden bent.

Uiteindelijk ben ik erg tevreden met mijn aankoop. Veulen was in het echt mooier dan op de foto's en video's (al ziet ze er nu niet uit na de hele winter buiten). Is een lief ding en leuk brutaal.
Uit de moeder bleken er nog een 5 en 6 jarige Blom cup te hebben gelopen.

Zou het dus nog wel eens aan durven om zo te kopen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:55

De gemiddelde prijs op de KWPN veulenveiling ligt echt bizar laag. Amper de kosten eruit als fokker zijnde. Het zou niet mijn voorkeur hebben om zo mijn veulen te verkopen. Er zitten prima veulens tussen, en ook veulens met afwijkingen (zoals bijv. overbeet wat netjes staat omschreven). Dus wellicht is het gemiddelde ook niet geweldig, dat durf ik niet te zeggen (heb ze niet allemaal gezien). Maar voor de koper die net wel een leuk veulen er aan over houdt is het prettig natuurlijk!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:58

Ik heb er helemaal niks van gezien moet ik heel eerlijk zegggen, vandaar mijn vragenzee. Maar al die veilingen, dat maakt me nieuwsgierig. Hoe liggen de prijzen? Gemiddeld 5000? Met uitschieters naar de 10?

Verder zou ik het niet erg vinden als ze niet zo zeer naar entingen kijken. Dat is toch niet verplicht voor veulens? Maar leuk mee genomen?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:07

Cioccolato schreef:
Ik heb er helemaal niks van gezien moet ik heel eerlijk zegggen, vandaar mijn vragenzee. Maar al die veilingen, dat maakt me nieuwsgierig. Hoe liggen de prijzen? Gemiddeld 5000? Met uitschieters naar de 10?

Verder zou ik het niet erg vinden als ze niet zo zeer naar entingen kijken. Dat is toch niet verplicht voor veulens? Maar leuk mee genomen?

Enting is verplicht in veel opfok bedrijven. Dus als je ze niet aan huis hebt is het wel handig als het in orde is.
Prijzen zijn online terug te vinden. Lagen inderdaad vrij laag.
https://www.kwpn.nl/online-veulenveiling

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:14

Maar dat kan de nieuwe eigenaar dan toch ook prima regelen? Nouja, voor de veiling kan het ook prima gedaan worden in principe. T is maar zon klein dingetje.
Dankje voor de link!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:26

Afbeelding
Deze bijna 2 jarige vriendin komt ook van de online veiling. Een Arezzo x Numero uno uit een mooi lijntje. Wij hebben haar in overleg opgehaald, want de fokker had geen vervoer. Ook niet geënt, maar dat doe ik zelf meestal pas in het voorjaar dat ze 1 worden dus was geen probleem voor mij.

Die van firegirl vond ik ook gaaf, die is door mij een beetje duurder geworden O:) Geluk voor de verkoper :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:29

Als ik zo die prijzen door klik, kun je daar wel leuk een veulen kopen. Of de verkoper er zo blij van wordt..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:32

Prijzen zijn wel excl veilingkosten (10% dacht ik) en evt btw. Maar dan heb je inderdaad voor normaal geld een leuk veulen. Voor de Fokker kan het amper uit, maar als je ze 3 jaar in de kost houdt moet het daarna ook nog maar allemaal meezitten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:34

Ja zeg ook maar wat wijsheid is.
En hoe zal het dit jaar uitpakken? De tijd zal het altijd uitwijzen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:47

Cioccolato schreef:
Dat is een snelle reactie! Ik heb helaas geen standfoto's van mijn merrie die ik zou kunnen sturen _O-

Hebben weinig te doen nu zeker? :D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:48

Ik denk dat de prijzen van de kwpn online veiling veel realistischer zijn dan op sommige veilingen (fysieke). Ik hoor het zo vaak dat een veulen op voorhand verkocht is. Ietsje teveel ‘show’ voor mij :+
Denk dat heel veel mensen hierdoor een onrealistisch beeld van verkoopprijzen krijgen :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:06

Er zal ook vast wat onderling geregeld worden om namen hoog te houden..
Misschien is het ook wel de toekomst. Zeg het maar!

Haha ze zullen idd wat minder te doen hebben. Wel fijn zo snel antwoord!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:11

Cioccolato schreef:
Maar dat kan de nieuwe eigenaar dan toch ook prima regelen? Nouja, voor de veiling kan het ook prima gedaan worden in principe. T is maar zon klein dingetje.
Dankje voor de link!

We hebben het uiteindelijk met de fokker afgesproken. Opzich klein ding, maar het moet wel geregeld worden en er moeten er 2 gedaan worden met minimaal 21 dagen er tussen. Plus dat ze rond het enten iets inleveren op weerstand en met een verhuizing ook nog eens.
Maar goed, het is opgelost en ze staat nu heerlijk groot te groeien.

@gomir, nou lekker dan ;-) maar anders had iemand anders de prijs wel opgehoogd. Degene die haar kwam brengen zat ook klaar om te bieden.

Die Arezzo is trouwens ook gaaf.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:12

Ja dat is voor mij allemaal geen probleem. Ik ent ze ook niet :+

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:17

Ik vind de prijzen idd ook vrij laag liggen als ik zo op de veiling kijk. Wel leuke prijzen om eens een keer een veulen te koop, daar heb ik die van mij niet voor kunnen fokken :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:21

Nou inderdaad, vind de prijzen ook laag zeg! Voor 3000 kun je best een keer een gok wagen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:27

Cioccolato schreef:
Waarop worden ze geselecteerd dat ze mee mogen doen dan?
En wat kost het om je veulen mee te laten doen? En wat is de gemiddelde prijs die ze opleveren? Kan dat wel uit? Beter dan via bijvoorbeeld sporthorses?
Ik zie tegenwoordig steeds meer online veilingen komen dus ben wel benieuwd of dat de nieuwe verkoopmanier gaat worden.. Ik heb zelf nog nooit verkocht of gekocht op zo'n veiling.

Ik heb vorig jaar alle prijzen van de online kwpn veilingen,( vijf stuks ) van de springgefokte veulens bijgehouden. Er zijn in totaal 110 veulens geveild waarbij de merrieveulens gemiddeld € 4.000 opleverden en de hengstveulens € 3.549. De dressuurveulens heb ik niet bijgehouden, maar mijn indruk was dat deze gemiddeld genomen iets meer opleverden. Prijzen varieerden van 2500 tot 9500

P.s. De geveilde embryo’s zitten hier niet bij in.