WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:37

Dees schreef:
..Weet waarmee je fokt. Net zoals je moet weten of je merrie röntgenologisch vrij is van erfelijke gebreken. Dit komt er gewoon bij. Met weten kun je veel voorkomen.
Kom in actie, laat je merrie testen.
Mee eens. Het is alleen dekseizoen en je moet toch binnenkort weer een keuze maken voor volgend jaar. Met een drager is het handig als ook de hengstenhouders meewerken nu tot nu toe is er niet veel meer bekend. Ik heb de uitslagen nog niet binnen, maar ik ben wel aan het dubben nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:06

Interessant om te lezen hoe er hier in het paardenwereldje wordt gedacht over dit soort ontwikkelingen :)
"Wij" bij de Quarters weten onderhand niet beter dan dat je minimaal een 5-paneltest moet hebben vóór je iets koopt en nu zijn er ook al 4 soorten PSSM bekend (én te testen).

Jarenlang is er ook hier door het moederstamboek (AQHA) gedaan alsof hun neus bloedde onder het mom van 'buyers be aware' a.i. julie mogen het fijn zelf uitzoeken. Nu is tegenwoordig het tij wel gekeerd en worden zelfs paarden uitgesloten van het stamboek als ze niet negatief zijn op een aantal testen c.q. geen papier krijgen als er niet getest is. Daar zijn meerdere rechtzaken aan vooraf gegaan en veel gefraudeerd met uitslagen.

Het western-wereldje heeft er van op de kop gestaan, maar uiteindelijk is het door veel aandacht er wel van gekomen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:57

Laatst bijgewerkt door cobiie op 08-05-18 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:06

dat is heel mooi, heb dit jaar 2 veulens van Joop.

Waar laten jullie je merries testen en via een dierenarts voor een officieel certificaat?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:16

Dees schreef:
Ik snap het eigenlijk niet zo....

Waarom testen jullie de merries niet allemaal?
Is toch heel simpel, kost enkele tientjes en je weet het.

Het is nu net of zit vrijwel iedere fokker passief op zijn stamboek en/of hengsthouder te wachten voor meer duidelijkheid.

Weet waarmee je fokt. Net zoals je moet weten of je merrie röntgenologisch vrij is van erfelijke gebreken. Dit komt er gewoon bij. Met weten kun je veel voorkomen.
Kom in actie, laat je merrie testen.

Niet te snel oordelen Dees, de merries hier worden zeker getest. Maar zoals je zegt, ik weet graag waar ik mee fok!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:39

Fokfanaat ik heb via de da laten testen. Had ook snel de uitslag.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:30

Super dat ook van uytert gaat testen wij willen ook via hun dekken. Voor de merrie is het ook aangevraagd.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:35

Ik volg dit topic als nieuwkomer, maar ik lees op horses dat Van Uytert nog niet gaat testen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:38

Coca2018 schreef:
Ik volg dit topic als nieuwkomer, maar ik lees op horses dat Van Uytert nog niet gaat testen.

hoe raar dat in het stuk van euodressage staat van wel.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:43

Seven schreef:
Super dat ook van uytert gaat testen wij willen ook via hun dekken. Voor de merrie is het ook aangevraagd.
Er zijn verschillende berichtgevingen over. Eurodressage meldt iets anders dan Horses.nl en Horses.nl heeft bij van Uytert navraag gedaan. Zie bovenstaande links!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Algemeen & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:47

Volgens de Amerikanen gaat Paul Schockemöhle ook niet testen.

Ik hoop dat de fokkers gewoon niet gaan dekken met hengsten die niet getest zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:49

Sommige fokkers nemen de gok van 25% kans op een dood veulen op de koop toe. Hoe ging dat gezegde over fokken ook weer....

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:53

Die uitleg van Celle ook op Horses, ze hebben nog geen meldingen van veulens van hun hengsten die symptomen hadden dus ze testen maar niet |o

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:54

Firelight schreef:

Ik hoop dat de fokkers gewoon niet gaan dekken met hengsten die niet getest zijn.

Dat is natuurlijk een beetje onzin wat je nu zegt. Dit probleem is vorige week kenbaar gemaakt en de grotere fokkers kennen hun merrielijn goed genoeg om er iets van te vinden.

Laten ze eerst wereldwijd door veterinairen laten bedenken hoe hier mee om te gaan voor we alle hengsten met het badwater weggooien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:55

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:00

Coca2018 schreef:
Dat is natuurlijk een beetje onzin wat je nu zegt. Dit probleem is vorige week kenbaar gemaakt en de grotere fokkers kennen hun merrielijn goed genoeg om er iets van te vinden.

Laten ze eerst wereldwijd door veterinairen laten bedenken hoe hier mee om te gaan voor we alle hengsten met het badwater weggooien.
Juist en hoe meer testgegevens er beschikbaar zijn, hoe eerder goed onderzoek kan worden gedaan.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:01

Coca2018 schreef:

Als je merrie getest is en vrij is ga je toch niet het risico lopen om met een drager te dekken om zo weer een kans van 50% om een drager op de wereld te zetten?
Dat doe je alleen als je zeker weet dat er al zoveel dragers zijn dat er geen andere opties meer zijn.

En persoonlijk zou ik nooit bij een HH willen dekken die zijn hengsten niet wil testen. Als meerdere fokkers dit doen gaan ze echt vanzelf wel testen.

Het NRPS is tot nu toe het enige stamboek wat hier goed mee omgaat en ik hoop dat het KWPN snel volgt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:02

Coca2018 schreef:
Firelight schreef:

Denk dat de essentie van de uitspraak van Firelight is dat er een signaal moet worden afgegeven door de fokkers. De fokkers waar de hengstenhouders hun geld vandaan moeten zien te halen.
De fokkers die met veel liefde voor het paard én de fokkerij in zijn geheel weloverwogen keuzes maken.

Er wordt hier en daar gezegd: Waarom zou het zo erg zijn als er nog maar zo weinig ervaring mee is? Het lijkt relatief nieuw. Vele antwoorden op die vraag, waaronder natuurlijk ook de dressuurfokkerij tegenwoordig.

Dit foutje: https://www.horses.nl/fokkerij/expressi ... as-foutje/ ging naar Helgstrand en is goedgekeurd bij het DWB en Oldenburg...
Hoe kan je dergelijke mate van inteelt goedkeuren? Wat voor signaal geeft dat af naar de fokkers?
In mijn ogen geef je te kennen dat inteelt geen probleem is. Als dit WFFS-gen daadwerkelijk al jaaaaren meereist op bijvoorbeeld Alderman I, die al meerdere keren is genoemd... Is het niet gek dat door de 'lijnenteelt' (want dat klinkt vriendelijker dan inteelt, je zal maar een kind krijgen van je halfbroer) het gen pas de afgelopen jaren frequent tot uiting komt in veulens. En als dat het inderdaad is, dan kan je er donder op zeggen dat het frequenter gaat voorkomen, als men het niet serieuzer neemt. En als fokkers blijven fokken met ongeteste hengsten, gaat geen enkel stamboek hier mee bezig... Want het wordt gewoon geaccepteerd.

Niet wetende dat nu ingrijpen goedkoper is dan het op z'n beloop laten... Zeer benieuwd wat er volgende week besproken wordt bij het KWPN.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:04

Coca2018 schreef:
Firelight schreef:

badwater weggooien? dat zou castreren zijn.

Afdwingen dat er getest wordt om te bepalen hoe groot het is en goed te kunnen bepalen wat de juiste koers is lijkt me erg balangrijk

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:04

Een signaal afgeven is precies wat ik bedoelde Janine.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 16:10

Coca2018 schreef:
Firelight schreef:

En het is ook een beetje onzin wat je schrijft. Dit probleem is aangemeld bij de Stamboeken in Duitsland in 2013! Dat is 5 jaar geleden.
Vorig jaar zijn er artikelen in de media geweest in Nederland, België, Duitsland, USA, Canada, .... dus van vorige week 'kenbaar' is ook ver van de waarheid!

Men hoeft geen fokmaterial 'met het badwater weggooien' ... men moet hengsten EN merries testen en dan met deze test resultaten verantwoord verder fokken.

En ik ga zeker NIET met een hengst dekken die niet getest is!!!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:19

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:25

Ik zou net zeggen... dit is toch al jaren bekend :=
Echt niet pas vorige week ontdekt ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:28

Zal aan mijn liggen maar wat een onduidelijk artikel.
Als uytert niet test, ga ik kijken naar een hengst die wel getest is.
Mits de merrie vrij is, is ze niet vrij moeten er heel hard gaan denken wat we dan doen want dan fokken zal tegen m'n gevoel in gaan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:05

Heb een artikel gelezen uit 2015 in duitsland is bekend welke hengsten drager zijn maar ondet druk vd hengstenhouders mag het niet naar buiten gebracht worden, triest!