Merriekeuring 2014.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:55

Pletje123 schreef:
Hee Yvet nogmaals proficiat! Ik was er ook vandaag, als official zoals ze dat zo mooi noemen :Y)

Dan hebben wij nog met jou gesproken :D

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:25

Onze Wynton merrie is op de CK niet voorlopig keur verklaard, helaas! Wel nog een mooie foto aan overgehouden. :)

Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:18

renee_navaro schreef:
Pletje123 schreef:
Hee Yvet nogmaals proficiat! Ik was er ook vandaag, als official zoals ze dat zo mooi noemen :Y)

Dan hebben wij nog met jou gesproken :D

Klopt :D

Yvet_90

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:27

Ah Kelly, jammer zeg. Wel een hele mooie merrie.. kan iemand mij dan duidelijk maken waar de merries op de ck nu precies extra op beoordeeld worden? Springen weegt wel mee hoorde ik, maar je paard moet zich daarna toch nog een ibob, eptm of in de sport bewezen hebben....

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:08

Yvet_90 schreef:
Ah Kelly, jammer zeg. Wel een hele mooie merrie.. kan iemand mij dan duidelijk maken waar de merries op de ck nu precies extra op beoordeeld worden? Springen weegt wel mee hoorde ik, maar je paard moet zich daarna toch nog een ibob, eptm of in de sport bewezen hebben....

Ja wij vonden het ook jammer. Als het gelukt was had ze namelijk direct Elite geweest. Ze heeft haar ibop en prok ook al!

Bij die van ons hadden ze als commentaar dat ze de verbinding tussen de rug en lendenen beter hadden willen zien. Verder hadden ze bij anderen veel commentaar op mate van bespiering en het achterbeengebruik wat meer tot dragen moest komen.
Ze nemen wel de cijfers van het exterieur en de galop zoals gegeven op de stamboekkeuring mee in de beoordeling, omdat ze alleen aan de hand te hoeven stappen en draven.

Wat is jullie mening omtrent het nogmaals aanbieden op een CK in de toekomst? Ik vraag me af of dat nut heeft, velen om mij heen zeggen van wel maar ik heb twijfels hierover.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:19

De lendenen zouden inderdaad mooier mogen zijn. Dat ga je niet gauw verbeteren met training, dit is voor een groot deel het type van je paard. Bovendien is ze een fractie neerwaarts in haar romp. Wel een mooi front!

Je zou haar bijv een test kunnen laten lopen en als ze daar goed soort nogmaals aanbieden. Of naar het sport predikaat rijden. Gewoon om te laten zien dat ze ondanks die lendenen en neerwaartse romprichting wel mee kan draaien in het werk en de sport.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:31

Pletje123 schreef:
De lendenen zouden inderdaad mooier mogen zijn. Dat ga je niet gauw verbeteren met training, dit is voor een groot deel het type van je paard. Bovendien is ze een fractie neerwaarts in haar romp. Wel een mooi front!

Je zou haar bijv een test kunnen laten lopen en als ze daar goed soort nogmaals aanbieden. Of naar het sport predikaat rijden. Gewoon om te laten zien dat ze ondanks die lendenen en neerwaartse romprichting wel mee kan draaien in het werk en de sport.

Bedankt voor je reactie Pletje! :)

Ze loopt inderdaad in de sport, ga haar binnenkort in het L2 uitbrengen dus we zijn nog niet in de buurt van het sportpredikaat maar dat kan met de tijd nog komen.
En wat voor een soort test bedoel je precies?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:35

Een IBOP bijvoorbeeld.

Ik ga zaterdag met mn merrie naar de keuring. Vind het best spannend. Hoop dat ze zich goed laat zien, maar daar heb ik wel vertrouwen in.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:37

Ze is al geslaagd voor haar ibop. :)

Maar wellicht dat we er dan nog een gooi naar doen als ze sport is.

Succes met jouw merrie zaterdag!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:40

Ooow.. nou.. dan idd sport predikaat :)

Dankjewel! Ik ga morgen al naar Gelderland. Is 2,5 uur met de trailer voor ons. Kan ik meteen onze nieuwe aanwinst zien, een jonge Floris BS x Parcival :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:12

Succes Pletje!

Ik bied mijn merrie ook gewoon aan op de CK, kans dat ze voorl. keur wordt met 75 voor springen en galop is niet heel groot, maar proberen kan altijd :j Anders bied ik haar nog een keer aan als ze sport is. IBOP zie ik niet zo zitten met een 8-jarige.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:39

onze had 70 voor ex, dus die bieden we nu nog niet aan,eerst een Ibop doen en volgend jaar ALS het veulen blijft zitten en een goed veulen is,die laten zien.
En anders maar even Z2 starten :+

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 00:48

Gomir, dat zeg je nu wel, maar ik ken meerdere keurmerries die dat dus wel zijn geworden met 75 punten voor galop en voor aanleg als springpaard.. Vandaar ook mijn vraag, waar letten ze nu precies op. Femke had ook gemiddeld 75 op het springen, maar ze had ook 75 op exterieur, 80 op stap, en 75 voor draf en galop. En het commentaar was super positief, als ze haar rust wat meer zou vinden dan..... Maar bij mij ging er veel mis bij het aanjagen, in hoeverre ze daar rekening mee houden en de punten van het vrijspringen in Sonnega mee laten tellen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 06:06

Ga er maar vanuit dat ze de punten aannemen zoals ze er staan, de jury op de CK weet immers niets van het aanjagen op de stamboekkeuring af.

Ik ga het ook gewoon proberen, maar realiseer me wel dat kans kleiner is dan bij stamboekopname met 80/80 ;)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 06:45

Er is eigenlijk niets over te zeggen. Zo ken ik een merrie met hoge Ibop cijfers die ze nog steeds geen keur willen maken.

Zijn ook merries die met 70 ext direct voorl. keur worden en merries met 75 die ze laten staan. Ik heb wel eens het idee dat het er aan ligt wat de beperking is. Als het bijvoorbeeld gaat om een matige bovenlijn stappen ze daar minder snel overheen dan eentje die nog wat jeugdig is bijv.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:15

Maar gaat het dan toch vooral om het exterieur? Of weet eigenlijk niemand waarom de jury een paard wel of niet meeneemt? Het exterieur van Femke waren ze heel positief over, in alle opzichten, goede rug, goede schoft, lange hals, heel rassig, keihard correct fundament enz. En ze hadden het over drie bovengemiddeld goede basisgangen. Ik hoop toch zo dat dat dan aanleiding zal zijn om haar mee te nemen in het voorlopig keurschap. Ik ga in ieder geval wel heen, niet geschoten is altijd mis.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:18

Het gaat om het complete plaatje, een keur of elite merrie moet zich onderscheiden van de massa voor in elk geval het exterieur (geen grote bemerkingen en er moet sprake zijn van een modern type), beweging (in elk geval 75 en niet afwijkend, daarbij moeten ze deze beweging ook tonen op de CK) en sport/test prestatie. Beperkingen in exterieur of beweging kunnen vaak d.m.v. bewezen functionaliteit door de vingers gezien worden.

Voorbeeld: ik had een sterk bewegende Z2 merrie. Kwam uit een Gelderse bloedlijn, maar was niet Gelders genoeg en te Gelders voor bij de rijpaarden. Die merrie hebben ze uiteindelijk ster gegeven met de opmerking erbij dat het weinig zin had om haar voor elite op te laten draven.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:37

Het word een hele lijst maar gomir, leonie_1991, [***], Renske_NW, Casca, Yvet_90, renee_navaro en Marijkeeee allemaal gefeliciteerd met de resultaten van jullie merries en veulens! :D

KellyLytsa, jammer dat ze geen vk is geworden, wel een mooie foto aan over gehouden!

Die van mijn gaat morgen naar de ck, in tegenstelling tot wedstrijden ect. zit ik al heel de week in spanning :') ze heeft ook geen hele hoge score gehaald om ster te behalen maar wel meerdere positieve reacties gekregen en aangeraden gekregen haar voor de ck op te geven dus we gaan het morgen zien, in ieder geval een ervaring rijker :)

Xx_Joyce_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:40

nou we komen je aanmoedigen je kan het meissie zou leuk voor je zijn

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:58

Net even Didam geweest. Niet alles gezien. Oudere merries en een hele knappe groep 3 jarige. Uitschieters waren een van de Fam. Hekkert en een van Moonvw. Echt hele beste merries waren dat.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:13

Wij hebben ook weer een stermerrie op stal! :D Wat ben ik blij haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:14

Gefeliciteerd pletje! Welke punten heeft ze gekregen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:52

Afbeelding

Ze had 75/75 FF :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:00

Ziet er goed uit.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:06

Dankjewel!

Heb haar zelf klaar gemaakt. Nu op naar Hengelo maar eerst nog de selectie voor de FK volgende week in de L2 ;)