Zannekin schreef:Zoals ik al zei is dit een momentopname in een beweging waar er tempowisseling is. Jullie schijnen echt niet verder te kijken dan je neus lang is. Analyseer eens wat filmpjes van paarden die het al gemaakt hebben en praat dan over dit beentje eerst en dit beentje later etc....
Trouwens Caesario, ik heb hier een mooie foto van Weltmeyer neergezet met achterbeen eerst, maar blijkbaar moet het in het kraampje passen om goeie kritiek te krijgen. Dat steekt me enorm tegen in deze discussie: een theorie opbouwen rondom paarden die men goedvindt, als dat dan ook blijkt te kloppen voor paarden die men niet goedvindt dan is er weer wel iets anders aan te merken....
Ik denk dat we over twee verschillende insteken praten.
De ene groep gaat uit van een skelet etc.
En mijn fam. gaat uit van een achterbeen eerst.
Is zo'n achterbeen op dat moment niet funktioneel genoeg,dan gaan wij ons afvragen ,waarom is er dat niet. Als het er tussen door wel is kom je bij de ruiter of de gesteldheid van het paard. Waaronder de V -vorm en brugfunktie bij de lendenen.
In onze optiek samen met duitse proeven onlangs onder leiding van het dressuur jurylid Uwe Spenlen, kan men vaststellen of een achterbeen werkt of niet in samenhang met de V-vorm in de lenden.
Deze V- is bij de vele paarden aanwezig maar niet ontwikkeld en bij vele paarden vergroeid in de tijd. Daarom vinden wij het belangrijk om altijd uit te gaan van achterbeen eerst.
Om zo een een mooie harmonie in balans te verkrijgen.
Dit geldt ook voor het springen. v.b. Goldfever maar ook Beerbaum die paarden rijdt die deze V-vorm aanwezig heeft en de kunst bezit om ze juist te aktiveren.
Verdere discussies gaan aan ons voorbij en wordt ons denken individueel per paard bijgesteld. Met voorop ,achterbeen eerst ,gekoppeld aan dat LM dat inmiddels bewezen is dat het bij paarden duidelijk aanwezig kan zijn.
Maar bij vele ook niet of niet meer ontwikkeld.