Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:27

CGJ12 schreef:
:)*
Ik ga dit weekend meteen even kijken bij mijn Balzflug

De anderen hoef ik niet te observeren, want dat zijn ordinaire KWPN-ers met minder dan 0,5% blauw bloed.

Silly's moeder, een UTV Balzflug, ook geen succes. Toch 6,25% royal blood!
En een van de top-tien merries op de kwpn merrielijst, ik zal geen namen noemen maar het is een Cocktail, doet het ook niet. Knipoog

Jammer dat Azmiraff verkocht is, anders kon ik hem ook nog ff nazitten met een camera en lineaaltje.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 10:27

Sprintje"]
[quote="Pipo"][quote="CGJ12 schreef:

Een paard dat kreupel is zal
1 achterbeen korter
laten stappen, maar het andere achterbeen weer extra ruim, zodat per saldo de overbrugde afstand van de 2 achterbenen weer identiek is aan de afstand die afgelegd is door de 2 voorbenen.

Dus maakt ie met een been de pas korter, of ie dat met een ander been compenseert doet er niet toe. Een been is de pas korter dan de rest..........
[/quote]

Ja bij een kreupel paard dus Pipo.

Ga zelf maar eens op de knietjes Haha! Maak achter kleine pasjes en voor grote; resultaat, na twee of drie passen lig je plat op de grond. Niet omdat je uit evenwicht raakt, maar simpelweg omdat de ruimte tussen voor en achter te groot wordt!

(Anna als jij dat nu ook doet zal ik tussen de middag kijken of ik Hohenstein vann wat extra lijnen kan voorzien, ga nu eerst aan het werk Knipoog )
[/quote]

Je moet het wel zo doen als Hohenstein. Dan kun je nagaan wat een belasting dit voor een paard betekent.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:34

Ik ga de discussie weer even aanzwengelen.

Al die foto's hierboven zijn allemaal mooi en wel, maar besef wel dat op de meeste foto's de paarden in een meest extreme uitgestrekte draf worden getoond (of dat dan goed gereden is, is weer een andere vraag).

Het is veel interessanter om te kijken bij een normale arbeids- of verzamelde draf. Een middendraf is ook OK, maar meer niet.
Dan tast je de grenzen van de balans van het paard af, om een zo spectaculair mogelijke foto te krijgen.

Vergelijk het met het beoordelen van de springmanieren van een springpaard. Die beoordeel je ook niet over de muur van 2.45m
Daar wurmt ie zich ook op de meest vreemde manier over heen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 10:36

Pipo"]
[quote="Samsam schreef:
Afbeelding

Een draf is een tweetact toch?

Hoe komt het dat HOhenstein hier DRIE benen al van de grond af heeft?

En wat moet hij nu doen, om te voorkomen dat hij niet onderuit gaat?
[/quote]

We gaan weer verder met de discussie. In de draf blijft de beenzetting altijd gelijk. Of het paard nu gestrekt, verzameld of in arbeidsdraf loopt.
Als wij hard, zachtjes of verzameld rennen omze beenzetting blijft gelijk.
Zo ook dat van een paard.
Hoe zou dit paard nu moeten piafferen???

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:43

Hetis wel zo dat in verschillende vormen van de draf (verzameld, arbeids, uitgestrekt) de krachten en dus ook de zwaartepunten en het evenwicht anders verdeeld wordt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:43

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Anna.

In een extreem uitgestrekte draf treedt het achterbeen niet alleen verder onder de massa, maar gaat het voorbeen ook veel verder voor uit.

Ik kan een paard met opzet zo laten draven dat ie zich vangt in het voorbeen. Bijna elk paard.
Bij diezelfde paarden kan ik ook zo rijden dat ze van de één op de andere seconde zich NIET meer vangen in het voorbeen.

Dat is het bewijs dat de snelheid van de diagonaal op vóór en achter APART te beinvloeden is, en dat de draf dus NIET ALTIJD gelijk is.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:46

Zoals ik al zei is dit een momentopname in een beweging waar er tempowisseling is. Jullie schijnen echt niet verder te kijken dan je neus lang is. Analyseer eens wat filmpjes van paarden die het al gemaakt hebben en praat dan over dit beentje eerst en dit beentje later etc....
Trouwens Caesario, ik heb hier een mooie foto van Weltmeyer neergezet met achterbeen eerst, maar blijkbaar moet het in het kraampje passen om goeie kritiek te krijgen. Dat steekt me enorm tegen in deze discussie: een theorie opbouwen rondom paarden die men goedvindt, als dat dan ook blijkt te kloppen voor paarden die men niet goedvindt dan is er weer wel iets anders aan te merken....

Ook dit is eerst neerkomen met het achterbeen in DRAF, maar nu zal de theorie wel weer anders toegepast worden....
Afbeelding

feit is dat dit paard al wat meer heeft bewezen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:53

Zannekin schreef:
Zoals ik al zei is dit een momentopname in een beweging waar er tempowisseling is. Jullie schijnen echt niet verder te kijken dan je neus lang is. Analyseer eens wat filmpjes van paarden die het al gemaakt hebben en praat dan over dit beentje eerst en dit beentje later etc....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:53

CGJ12 schreef:

In een extreem uitgestrekte draf treedt het achterbeen niet alleen verder onder de massa, maar gaat het voorbeen ook veel verder voor uit.

Ik kan een paard met opzet zo laten draven dat ie zich vangt in het voorbeen. Bijna elk paard.
Bij diezelfde paarden kan ik ook zo rijden dat ze van de één op de andere seconde zich NIET meer vangen in het voorbeen.

Dat is het bewijs dat de snelheid van de diagonaal op vóór en achter APART te beinvloeden is, en dat de draf dus NIET ALTIJD gelijk is.

Nog even afgezien hiervan zou je het toch als algemeen verondersteld kunnen achten dat een paard in de verschillende tempi van de draf zijn lijf ook anders gebruikt? Als het goed is (en moet een paard wel kunnen) is een paard in uitgestrekte draf om te beginnen langer in het frame, ten tweede wordt de bodemdekking groter omdat de passen verlengd worden, de beweging wordt dus ook groter. Om het in meetlattentaal uit te drukken heeft een verzameld paard meer passen nodig om van A naar C te komen dan een uitstrekkend paard.

Elk paard heeft een moment in de draf waarbij hij dit doet met zijn voorbeen: /. Op dit moment (/) laat het paard de grond alleen nog maar los, het is het einde van een energieboog die actief was tijdens de eerdere stadia tussen \ en / . Het is dus niet eerlijk om te zeggen dat een paard dat zo / op de foto staat niet kan dragen omdat het slechts een fase in de draf is. Als een paard hier: | blijft steken, komt ie zeker niet voorruit.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:01

Ik heb er nog eentje klaar voor "analyse":
Afbeelding

Relevant, in de passage, 3 benen van de grond, voorbeen aan de grond. Er is absoluut een zweefmoment.
Geen goed paard?

Anders graag een ander voorbeeld van paarden die int. GP lopen zoals jullie het graag willen zien, met fotootjes/film als het even kan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:07

Zannekin schreef:
Trouwens Caesario, ik heb hier een mooie foto van Weltmeyer neergezet met achterbeen eerst, maar blijkbaar moet het in het kraampje passen om goeie kritiek te krijgen. Dat steekt me enorm tegen in deze discussie: een theorie opbouwen rondom paarden die men goedvindt, als dat dan ook blijkt te kloppen voor paarden die men niet goedvindt dan is er weer wel iets anders aan te merken....

Ik denk dat we over twee verschillende insteken praten.
De ene groep gaat uit van een skelet etc.
En mijn fam. gaat uit van een achterbeen eerst.
Is zo'n achterbeen op dat moment niet funktioneel genoeg,dan gaan wij ons afvragen ,waarom is er dat niet. Als het er tussen door wel is kom je bij de ruiter of de gesteldheid van het paard. Waaronder de V -vorm en brugfunktie bij de lendenen.
In onze optiek samen met duitse proeven onlangs onder leiding van het dressuur jurylid Uwe Spenlen, kan men vaststellen of een achterbeen werkt of niet in samenhang met de V-vorm in de lenden.
Deze V- is bij de vele paarden aanwezig maar niet ontwikkeld en bij vele paarden vergroeid in de tijd. Daarom vinden wij het belangrijk om altijd uit te gaan van achterbeen eerst.
Om zo een een mooie harmonie in balans te verkrijgen.
Dit geldt ook voor het springen. v.b. Goldfever maar ook Beerbaum die paarden rijdt die deze V-vorm aanwezig heeft en de kunst bezit om ze juist te aktiveren.

Verdere discussies gaan aan ons voorbij en wordt ons denken individueel per paard bijgesteld. Met voorop ,achterbeen eerst ,gekoppeld aan dat LM dat inmiddels bewezen is dat het bij paarden duidelijk aanwezig kan zijn.
Maar bij vele ook niet of niet meer ontwikkeld.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:10

Dat is het juist, het achterbeen is bij deze paarden wél functioneel. Je gebruikt fotos van momentopnamen en bouwt daar een hele theorie aan op over hoe een paard is. Vind ik onrecht aandoen aan de paarden in kwestie.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 11:11

Lovely"]
[quote="CGJ12 schreef:

Nog even afgezien hiervan zou je het toch als algemeen verondersteld kunnen achten dat een paard in de verschillende tempi van de draf zijn lijf ook anders gebruikt? Als het goed is (en moet een paard wel kunnen) is een paard in uitgestrekte draf om te beginnen langer in het frame, ten tweede wordt de bodemdekking groter omdat de passen verlengd worden, de beweging wordt dus ook groter. Om het in meetlattentaal uit te drukken heeft een verzameld paard meer passen nodig om van A naar C te komen dan een uitstrekkend paard.

Elk paard heeft een moment in de draf waarbij hij dit doet met zijn voorbeen: /. Op dit moment (/) laat het paard de grond alleen nog maar los, het is het einde van een energieboog die actief was tijdens de eerdere stadia tussen \ en / . Het is dus niet eerlijk om te zeggen dat een paard dat zo / op de foto staat niet kan dragen omdat het slechts een fase in de draf is. Als een paard hier: | blijft steken, komt ie zeker niet voorruit.
[/quote]

Het gaat om de beenzetting!!!! In de draf. Bij dit paard en helaas zijn dat er zoveel tegenwoordig landt het paard eerst op het VOORbeen en dan pas op het ACHTERbeen. De beenzetting blijft immers gelijk. Langzaam of hard. Of zeten wij onze benen bij langzaam of hard draven anders neer????
De oude Oberlandstallmeister Dr. Gustav Rau zou zich omdraaien in zijn graf als hij zou zien wat we er vijftig jaar later van gebakken hebben.

Het gaat dus om de beenzetting. Voor en achter. Hoe kan dit paard gaan piafferen?????

Nog even voor alle duidelijkheid. De piaffe is een voorwaartse draf in volstrekte harmonie op de PLAATS (geen centimeter vooruit) waarbij het zweefmoment ontbreekt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:18

Je moet wel lef hebben om namens de doden te spreken.............

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:19

Ik kan je gerust zeggen dat Hohenstein en Relevant kunnen piafferen.
We spreken hier over iets anders, denk ik. De fotos gaan niet over een landingsfase, maar over een afdzetfase. Ik denk dat die meneer Rau zich pas zou omdraaien als hij zag hoe mensen een paard op foto gaan beoordelen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:21

Zannekin schreef:
Dat is het juist, het achterbeen is bij deze paarden wél functioneel. Je gebruikt fotos van momentopnamen en bouwt daar een hele theorie aan op over hoe een paard is. Vind ik onrecht aandoen aan de paarden in kwestie.

Die weltmeyer sleept/trekt zich op bij dat versnelle in draf via zijn voorbeen.
Terwijl als je hem eerder tussen zijn ribben prikt kan ie het wel laten zien.

M.a.w. Hoe lui of aktief is dit paard en wat is de invloed van die ruiter.
Wij kijken per paard. En voor mij is het een twijfelaar die zonder dwang niet laat zien wat wij/ik wil zien.
En dat is een mening en geen veroordeling.
Voor jouw is hij goed voor ons in de 3 generatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:22

Karel, als je met beenzetting bedoelt dat het beiden een diagonale tweetakt betreft, dan heb je gelijk. Maar dat is dan ook de énige overeenkomst.
En wat meneer Rau betreft, zijn visie dient alleen jouw doel en meer niet. Zaken ontwikkelen zich in de tijd meestal. En alhoewel veel uitgangspunten ogenschijnlijk niet veranderen, ontwikkelt de materie zich toch. Stilstand is achteruitgang, weet je nog. Daarom weet ik ook niet zo zeker of Rau het met Karel eens zou zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:26

Hier is ie dan (op verzoek):

GROSSO Z , de topper van Han Coolen

Afbeelding

..............eh.............op 3 benen ??????
En niet zo'n beetje ook......
Hij moet rechtsvoor zijn knie al buigen om de overmatige strekking van zijn buigpezen te compenseren!

Dat móet trucage zijn........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:33

Die heeft een bochel in zijn been.

Maar goed, laten we geen paarden gaan beoordelen van ex-bokkers die hier wel kunnen lezen maar niet kunnen plaatsen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:34

CGJ12 schreef:

Afbeelding

Hij moet rechtsvoor zijn knie al buigen om de overmatige strekking van zijn buigpezen te compenseren!

Wiens verzoek.

Hij buigt inderdaad zodat hij plaats maakt voor het achterbeen in plaats van er op blijven hangen.
Verder heb je blijkbaar geen vergelijkingspaarden elders in de deining en verkorte en verlengen in de lendenen.
Je hebt waarschijnlijk de slepers ondekt..
Ik dacht dat er inmiddels teksten genoeg zijn geproduceerd over die hengst.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:38

Lovely schreef:

Maar goed, laten we geen paarden gaan beoordelen van ex-bokkers die hier wel kunnen lezen maar niet kunnen plaatsen.

Ja laten we het geluid maar afzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:39

ceasario"]
[quote="Lovely schreef:

Ja laten we het geluid maar afzetten.
[/quote]

Je moet het echt helemaal zelf weten hoor, want mij zal het verder een rotzorg zijn. Van die Han Coolen heb ik wel meer een paard zien lopen hoor.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:49

Jullie zijn blijkbaar bezig je eigen KWPN hengsten af te breken?
Groet D..

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:54

CGJ12 schreef:

Afbeelding

Dat zal me toch een grote rotzorg zijn als een paard in staat is een zoon als Goldfever te verwekken.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:12

ceasario schreef:
Wiens verzoek.

Anoukie..........in het topic: Keuringsraport Gladstone, Grosso Z en Abgar xx