Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:09

Für die Züchter ist bei der Benutzung von Vollblut - egal, ob von Seiten des Hengstes oder der Stute - hinschauen angesagt: So ist Galopp beispielsweise nicht gleich Galopp. Viele Vollblüter können zwar rennen, aber nicht galoppieren wie ein Reitpferd.

Op zich een goed stuk over de volbloed, ook dat het nodig is geweest voor de omvorming van bepaalde rassen.
Maar dit was zijn laatste alinea.

http://www.schweizerbauer.ch/news/aktue ... tikel.html

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:38

Staat ook op een van die pagina's:

"Blut ist der Saft, der Wunder schafft"

Betrachtet man die deutschen Warmblutzuchten und ihre Erfolge in den letzten 50 Jahren, dann bleibt eines unumstritten: Ohne den konsequenten Einsatz besten Vollbluts wäre Pferde-Deutschland heute nicht da, wo es ist. Daher hat nach wie vor die vielgepriesene Züchterweisheit Bestand: "Blut ist der Saft, der Wunder schafft!"

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:43

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:53

Zu allen Zeiten wurden mehr oder weniger Vollbluthengste benutzt. Diejenigen unter ihnen, die sich durchzusetzen vermochten, wurden in ihren jeweiligen Zuchten bedeutende Linienbegründer. Adel und Ausdruck, Härte, Nerv und Galoppiervermögen, aber auch die Schönheit des englischen Vollblüters rechtfertigen seine Benutzung als Spezialvererber
Der auf Leistung gezüchtete Vollblüter bringt den nötigen "Stahl" in die Warmblutzuchten hinein, sein Fehlen würde die Leistungen bald herabsetzen, das Warmblutpferd verweichlichen und nach und nach dem Kaltblut ähnlich machen.

Andererseits hat die geschickte Kombination verschiedener Vollblutlinien nach dem Motto "Blut zu Blut" immer wieder herausragende Produkte geliefert.

Toch is geregelde toevoer van Volbloed op zijn tijd blijkbaar nodig. Tenminste zo begrijp ik het uit deze artikelen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:23

Adriana, Bij deze de foto:

Afbeelding

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:27

Himyar"]
[quote="adriana schreef:
Nog meer volbloed lijkt me op langere termijn absoluut niet wenselijk.
Net zoals wat ik op andere topics heb aangegeven, je kon op het plaatje van Solange Schrijer duidelijk zien dat de volbloed van tegenwoordig de kont omhoog had en veel beweeglijkheid in de voorknie had.
Dit is niet goed om tot onze fokkerij toe te laten, hier krijg je alleen maar ellende mee.
Wij willen uit eindelijk iets anders dan een kont omhoog.

Een enkel paard is meteen representatief voor een heel ras?????
Laat dat paard een aantal dagen/weken/maanden in een redelijk zware bak werken (dressuurmatig) en moet je zien hoe het achter gaat stuwen, dragen, onder de massa komen en hoe sterk het in de achterhand gaat worden en mede daardoor beter gaat werken. Als de noodzaak er is, dan komt die achterhand er wel onder, op louter rechte stukken op een lichte bodem, zonder ruiter, is die noodzaak er niet.
[/quote]

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Ik zou je bijna een aanbod doen om mijn paard enkele weken te trainen, als je het dan voor elkaar krijgt deze tot een juist uitgevoerde piaf te krijgen ben je een wonder. En ik train al enkele jaren zoals jij beschrijft maar het blijft een probleem. Overigens is dit paard op papier een mengsel uit volboed met toch ook een flinke scheut Ramzes bloed maar blijkbaar is er in het mengen iets mis gegaan Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:32

sarabande"]
[quote="adriana schreef:
Zijn hun veearts?.

Nee jij wel, of fokker, of handelaar, of topsporter.
[/quote]

Heb jij dan wel recht van spreken?

Flauw hoor, dan zouden er nog maar weinig mensen aan deze discussie mogen deelnemen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:34

Ik had het niet over een piaffe, dat is zo'n moeilijke en zware oefening. Kan je niet helemaal vergelijken met voorwaarts rijden met onderbrengen/zakken van de achterhand.
Hoe weet je zo zeker dat je paard ECHT niet de achterhand eronder KAN brengen, dus niet WIL maar KAN, vanwege de lichaamsbouw? En dat dit dus niet aan je rijden ligt?
Veel paarden vinden het te zwaar om gewicht naar de achterhand te verleggen en proberen van alles om daar onderuit te komen. Je kan het vergelijken met een paard dat op een ruiterpad moet lopen met diep zand en steeds probeert er uit te glippen om op het gras er naast te kunnen lopen. Omdat dat veel lichter loopt en het paard het zichzelf op die manier makkelijk kan maken. Vooral als het paard nog kracht mist, dan zal het die zware belasting van de spieren heel moeilijk vinden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:08

adriana schreef:
...het bewegings mechanisme van een volbloed is anders dan van een warmbloed, dat paard is gefokt om te rennen en niet om in de dressuur te lopen.
Voor de snelheid kunnen we misschien zo nu en dan terug grijpen op de volbloed, maar niet vanwege zijn draagkracht ....

De precieze voetvolgorde in de galop is met het blote oog nauwelijks waar te nemen. De serie foto's die eerder geplaatst is toont de bewegingsafloop van een E.V. in de rengalop. Een paard dat draagt laat in de basisgangen draf en galop resp. een tweetakt of een drietaktneerslag horen.
Als je afgaat op het gehoor neem je bij een correcte galop drie keer een geluid waar, bij het neerkomen van de voet op de grond.
Het maakt daarbij niet uit of of het gaat om een verkorte-, een arbeids-, midden- of een uitgestrekte galop. Het zwaartepunt ligt daarbij steeds in het midden.

Afbeelding

Afbeelding

De viertaktgalop zie je bij renpaarden bij een krachtsinspanning die tot het uiterste gaat als de finish wordt gepasseerd. Vroeger vaak Carrière of Ventre à Terre (buik op de aarde) genaamd. Een cyclische en niet afwisselende voetvolgorde.
In Frankrijk noemt men de viertaktgalop de grand galop en in Engeland de gallop. Een andere beweging dan de Canter.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:28

Himyar schreef:
Ik had het niet over een piaffe, dat is zo'n moeilijke en zware oefening. Kan je niet helemaal vergelijken met voorwaarts rijden met onderbrengen/zakken van de achterhand.
Hoe weet je zo zeker dat je paard ECHT niet de achterhand eronder KAN brengen, dus niet WIL maar KAN, vanwege de lichaamsbouw? En dat dit dus niet aan je rijden ligt?
Veel paarden vinden het te zwaar om gewicht naar de achterhand te verleggen en proberen van alles om daar onderuit te komen. Je kan het vergelijken met een paard dat op een ruiterpad moet lopen met diep zand en steeds probeert er uit te glippen om op het gras er naast te kunnen lopen. Omdat dat veel lichter loopt en het paard het zichzelf op die manier makkelijk kan maken. Vooral als het paard nog kracht mist, dan zal het die zware belasting van de spieren heel moeilijk vinden.

Jij schreef:
Laat dat paard een aantal dagen/weken/maanden in een redelijk zware bak werken (dressuurmatig) en moet je zien hoe het achter gaat stuwen, dragen, onder de massa komen en hoe sterk het in de achterhand gaat worden en mede daardoor beter gaat werken. Als de noodzaak er is, dan komt die achterhand er wel onder. Daaruit lees ik dat met de juiste training elk paard simpel tot dragen kan worden gebracht. En dat bestrijd ik. Je hebt gelijk dat willen een belangrijke rol speelt maar willen en kunnen staan heel dicht bij elkaar. Als het het paard gemakkelijk afgaat zal het ook sneller meewerken. Overigens is dat ook het belangrijkste bij jouw 'dat paard' ook die zal moeten willen in samenhang met z'n kunnen. En juist volbloeds hebben naar mijn mening een sterk karakter als die om wat voor reden dan ook niet willen....

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:50

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:36

Lami schreef:
Overigens is dit paard op papier een mengsel uit volboed met toch ook een flinke scheut Ramzes bloed maar blijkbaar is er in het mengen iets mis gegaan Haha!

Of die scheut blijkt toch geen wondermiddel!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:35

Bucephalus schreef:

Wellicht begrijp ik het niet helemaal goed, maar ik dacht altijd dat bij een rengalop het paard alleen van 3- naar 4-takt ging en er verder niet veel veranderde. (2e achterbeen wordt eerder neergezet dan 1e voorbeen, in tegenstelling tot de gewone galop).

Maar als ik nu goed naar het plaatje kijk zie ik duidelijk dat het renpaard van achter in de LINKERGALOP zit en voor in de RECHTER, en dus overkruist. Verward

Is dat nu echt zo, of is hier een vergissing gemaakt?
Ik kan me niet voorstellen dat een overkruiste galop zoveel extra snelheid oplevert namelijk.

Ik ben even in de war Verward Verward Verward
Over een uurtje zal ik het plaatje wel even opnieuw bekijken.
Misschien ben ik dan beter wakker.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:39

Lami schreef:

Jij schreef:
Overigens is dat ook het belangrijkste bij jouw 'dat paard' ook die zal moeten willen in samenhang met z'n kunnen. En juist volbloeds hebben naar mijn mening een sterk karakter als die om wat voor reden dan ook niet willen....

Alle paarden van een ras allemaal hetzelfde karakter toedichten, vind ik wel erg kort door de bocht. Zoals in ieder ras heb je bij Volbloeden verschillende karakters en temperamenten. Hoeveel Volbloeden ken je, heb je zelf gereden etc.? Mensen doen vaak zo makkelijk uitspraken over een bepaald ras, zonder meerdere individuen van dit ras werkelijk zelf goed te hebben leren kennen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:04

Ik was nog eventjes aan het rondbladeren: hoe past deze in het lendenmechanisme plaatje?

Afbeelding

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:37

Opwaarts en achterbeen eerst *LOL* Ik zal vanavond de uitgelijnde foto laten zien, mijn jeugd is naar school vandaar.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:55

CGJ12:

in de (foutieve) viertaktgalop in de verkorte gangen treedt het buiten achterbeen niet gelijktijdig onder met het diagonale binnenvoorbeen dat naar voren gaat, maar treedt het binnenachterbeen te vroeg onder.
In principe is de voetvolgorde steeds dezelfde. Je spreekt van overkruisd gaan als het paard de voetvolgorde van de rechter - en linkergalop steeds wisselt. (Dacht ik)

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:26

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:47

Ik keek even naar die samenvatting en zag de foto's van de veulens in draf. Het had met het voorbeen te maken, maar als je naar deze foto kijkt van Sit This One Out xx dan gebruikt hij zijn voorbeen toch wel goed?
Afbeelding
Of niet dan?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:25

Bucephalus schreef:
CGJ12:

in de (foutieve) viertaktgalop in de verkorte gangen treedt het buiten achterbeen niet gelijktijdig onder met het diagonale binnenvoorbeen dat naar voren gaat, maar treedt het binnenachterbeen te vroeg onder.
In principe is de voetvolgorde steeds dezelfde. Je spreekt van overkruisd gaan als het paard de voetvolgorde van de rechter - en linkergalop steeds wisselt. (Dacht ik)

Nee, da's heel wat anders.

In de normale linkergalop slaat het linker voorbeen het verst naar voren (als laatste van de voorbenen) en het linker achterbeen ook (als laatste van de achterbenen).
Op het plaatje van het renpaard is dat juist tegenovergesteld en duidelijk overkruist.

Wie legt het me nu even goed uit.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:06

Ik heb het net even gerpobeerd op handen en voeten (vreemd genoeg heeft de mens dan dezelfde beenzetting als het paard) en vergeleken met het plaatje... het was even vogelen maar het paard op het plaatje zit idd overkruist.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:11

CGJ12 schreef:
Maar als ik nu goed naar het plaatje kijk zie ik duidelijk dat het renpaard van achter in de LINKERGALOP zit en voor in de RECHTER, en dus overkruist.

Je hebt gelijk. De tekeningen kloppen niet, als je ze vergelijkt met de foto's van Muybridge komt de beenzetting achter qua silhouet wel overeen, maar ze hebben het linker- en rechterachterbeen verwisseld Haha!

Volgens Museler (Te Paard!, blz 110/111) is de beenzetting in galop als volgt:

a) la; b) la+ra+lv; c) ra+lv; d) ra+rv+lv; e) rv; f) zweefmoment

Dit komt niet overeen met de plaatjes hierboven.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:18

Volgens mij worden er in dit topic wel meer "beentjes verwisseld"... Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:55

Zou ik dan toch nog gelijk krijgen en moet de hele historie opnieuw geschreven worden...........??? Hyper!
Zal wel weer niet..........

Dat dat paard in de tekening overkruist is staat voor mij als een paal boven water.
Dat is het punt niet.

Wat ik me nu afvraag is of zo'n renpaard nu ECHT zo loopt, of dat de tekening fout is.

Wellicht dat de volbloeddeskundigen hier onder ons even een videootje van zichzelf op de renbaan vertraagd kunnen bekijken of zo'n volbloed inderdaad overkruist galoppeert of niet.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:59

CGJ12"]
Zou ik dan toch nog gelijk krijgen en moet de hele historie opnieuw geschreven worden...........??? Hyper!
[/quote]

Daar was Anna42 toch al mee begonnen?? Haha!

[quote="CGJ12 schreef:
Wat ik me nu afvraag is of zo'n renpaard nu ECHT zo loopt, of dat de tekening fout is.

Ik denk dat de tekening fout is... ik speel nu een bandje Ascot af en ik zie er geen een overkruist galopperen!