Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
adriana schreef:Op zich een goed stuk over de volbloed, ook dat het nodig is geweest voor de omvorming van bepaalde rassen.
http://www.schweizerbauer.ch/news/aktue ... tikel.html
Himyar"]
[quote="adriana schreef:Nog meer volbloed lijkt me op langere termijn absoluut niet wenselijk.
Net zoals wat ik op andere topics heb aangegeven, je kon op het plaatje van Solange Schrijer duidelijk zien dat de volbloed van tegenwoordig de kont omhoog had en veel beweeglijkheid in de voorknie had.
Dit is niet goed om tot onze fokkerij toe te laten, hier krijg je alleen maar ellende mee.
Wij willen uit eindelijk iets anders dan een kont omhoog.
adriana schreef:...het bewegings mechanisme van een volbloed is anders dan van een warmbloed, dat paard is gefokt om te rennen en niet om in de dressuur te lopen.
Voor de snelheid kunnen we misschien zo nu en dan terug grijpen op de volbloed, maar niet vanwege zijn draagkracht ....
Himyar schreef:Ik had het niet over een piaffe, dat is zo'n moeilijke en zware oefening. Kan je niet helemaal vergelijken met voorwaarts rijden met onderbrengen/zakken van de achterhand.
Hoe weet je zo zeker dat je paard ECHT niet de achterhand eronder KAN brengen, dus niet WIL maar KAN, vanwege de lichaamsbouw? En dat dit dus niet aan je rijden ligt?
Veel paarden vinden het te zwaar om gewicht naar de achterhand te verleggen en proberen van alles om daar onderuit te komen. Je kan het vergelijken met een paard dat op een ruiterpad moet lopen met diep zand en steeds probeert er uit te glippen om op het gras er naast te kunnen lopen. Omdat dat veel lichter loopt en het paard het zichzelf op die manier makkelijk kan maken. Vooral als het paard nog kracht mist, dan zal het die zware belasting van de spieren heel moeilijk vinden.
Bucephalus schreef:
Lami schreef:
Jij schreef:
Overigens is dat ook het belangrijkste bij jouw 'dat paard' ook die zal moeten willen in samenhang met z'n kunnen. En juist volbloeds hebben naar mijn mening een sterk karakter als die om wat voor reden dan ook niet willen....
Bucephalus schreef:CGJ12:
in de (foutieve) viertaktgalop in de verkorte gangen treedt het buiten achterbeen niet gelijktijdig onder met het diagonale binnenvoorbeen dat naar voren gaat, maar treedt het binnenachterbeen te vroeg onder.
In principe is de voetvolgorde steeds dezelfde. Je spreekt van overkruisd gaan als het paard de voetvolgorde van de rechter - en linkergalop steeds wisselt. (Dacht ik)
CGJ12 schreef:Maar als ik nu goed naar het plaatje kijk zie ik duidelijk dat het renpaard van achter in de LINKERGALOP zit en voor in de RECHTER, en dus overkruist.
CGJ12"]
Zou ik dan toch nog gelijk krijgen en moet de hele historie opnieuw geschreven worden...........???![]()
![]()
[/quote]
Daar was Anna42 toch al mee begonnen??
[quote="CGJ12 schreef:Wat ik me nu afvraag is of zo'n renpaard nu ECHT zo loopt, of dat de tekening fout is.