Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:49

Kaja schreef:
Wie brengt zijn merrie weg en wie maakt zijn/haar merrie zelf keuringsklaar?

De mijne wordt weggebracht, deze februari/maart naar Appalin hier op bokt. Daar wordt ze beleerd, keuringsklaar gemaakt en doorgereden, als het allemaal goed gaat. Zit eigenlijk nog te twijfelen of ik haar nog voor maart op de foto laat zetten, om toch zekerheid te hebben... Hmmm, wat denken jullie ?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:54

ik doe het zelf :) ben al rustig aan wat voorwerk aan het doen en ze is super braaf, singeltje hoofdstelletje maakt haar niet uit. heb alleen een buitenbak dus dan lig ik er als de winter komt weer uit :S
is ze voor de verkoop/fokkerij cheytjuh?

ik ga haar nu longeren en na de keuring er meteen op. ze word eind maart begin april gedekt (ga volgende week naar de hengst kijken :D ) en dan eind vh jaar hopenlijk nog een ibopje en dan mag ze rust :D

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:55

Of even bij vorig jaar kijken sneeuw.
Meestal komen de data best overeen met de data van komend jaar.
Ik post ook niet veel want ze staat nog lekker op de wei, dus heb ik nog weinig te melden maar lees hier regelmatig mee. :) Onze Oscar merrie is enorm in de breedte aan het groeien en weinig in de hoogte, terwijl ze nog wel wat cm kan gebruiken. Hopelijk groeit ze nog wel wat door.

Wij deden het altijd zelf maar zijn hier vorig jaar mee gestopt omdat we er gewoon de tijd en ruimte niet meer voor hebben omdat eind april de veulens weer worden geboren.
Het is eigenlijk wel leuker om zelf te doen maar toch... dit jaar brengen we haar enkele maanden voor de keuring weg om klaar te laten maken.
Wij zetten haar op de foto als ze daar op stal komt en dus pas in april denk ik.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:57

essiesilly schreef:
ik doe het zelf :) ben al rustig aan wat voorwerk aan het doen en ze is super braaf, singeltje hoofdstelletje maakt haar niet uit. heb alleen een buitenbak dus dan lig ik er als de winter komt weer uit :S
is ze voor de verkoop/fokkerij cheytjuh?

ik ga haar nu longeren en na de keuring er meteen op. ze word eind maart begin april gedekt (ga volgende week naar de hengst kijken :D ) en dan eind vh jaar hopenlijk nog een ibopje en dan mag ze rust :D

Voor de fokkerij, ze wordt als het een beetje meezit nooit verkocht :o

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:00

dan zou ik haar toch wel op de foto zetten ja, wel zo handig om te weten of je met een gezonde merrie fokt ;)

MariekeA

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:28

Ik maak Esprit ook zelf klaar.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:57

Mosh schreef:
Kaja, mijn merrie's gaan niet meer weg na vorig jaar. En ik vind het ook leuk om het zelf te doen. Mijn vosje is/was in sportconditie dus ik ga haar gewoon longeren/rijden.

Het is ook heel leuk om zelf te doen, maar ik vraag me wel af wat er dan vorig jaar is gebeurd?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:16

Ik doe het ook zelf. Ik heb de vorige 2 ook zelf gedaan en dat ging prima. Klaarmaken, trainen en in conditie brengen kan ik wel. Voorbrengen niet, daar heb ik altijd iemand voor. Ik ga niet zelf lopen en opstellen enzo.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:35

Ik ben ook van mening dat je het prima zelf kunt doen, mits je er enige ervaring mee hebt.
Echter zie je vaak wel 'verschil' op de keuring.
Zit dat in het klaarmaken of in het voorstellen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:43

Kaja schreef:
Ik ben ook van mening dat je het prima zelf kunt doen, mits je er enige ervaring mee hebt.
Echter zie je vaak wel 'verschil' op de keuring.
Zit dat in het klaarmaken of in het voorstellen?

Beiden.
Je ziet je het vaak aan de bespiering en aan de conditie. Ook aan het klaarmaken zelf, het toiletteren, invlechten en opscheren enzo.
En als ze zelf gaan voorbrengen dan vallen amateurs vaak helemaal door de mand.

Meeste merries die professioneel klaargemaakt worden, staan er super bij qua conditie, mooie bespiering, beslag correct, (op)geschoren en mooi ingevlochten en verzorgd.

Maar ik ben prima in staat om een merrie op goede wijze klaar te maken. Maar zoals ik zei waag ik me niet aan het voorbrengen. Dat zou afbreuk doen aan de merrie.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:51

Voorbereiding doe ik zelf, voorbrengen wil ik laten doen. Weten jullie iemand die dat goed kan en die ik kan vragen? Ik zie trouwens niet staan op de agenda van de kwpn wanneer het is?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:53

Naar mijn mening zit het hem vaak in de conditie en bespiering.
Wat is het geheim van de 'smid'?

Het is niet alleen longeren....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:05

Kaja schreef:
Naar mijn mening zit het hem vaak in de conditie en bespiering.
Wat is het geheim van de 'smid'?

Het is niet alleen longeren....

Nee het is alles bij elkaar. Training, voeding, verzorging, gewoon het hele stalmanagement zeg maar.
Maar toch zit er wel een groot aandeel in het longeren. Een goede longeur traint een paard echt, en verbetert de zwakke punten. De juiste manier van bijzetten inschatten en bijsturen waar nodig is. Wat moet er verbeterd worden, hoe pak ik dit aan? Qua opbouw, qua training, in tijdsduur maar ook in intensiteit en manier van training.
Het vereist heel wat inzicht, ervaring en kundigheid.
Goed longeren is nog een kunst.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:11

Eens Suzanne, het is het geheel.
Zelfs het voer doet wonderen. En je hebt longeren en longeren.
Welke hulpmiddelen worden er gebruikt?

Bovendien komen deze paarden heel wat frisser aan de 'start'...

Ik ben wel benieuwd naar de trainingen van de deelnemers uit dit topic.
Of is dit strikt geheim :D ?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:44

Goed kijken naar het paard is erg belangrijk. In het begin heb ik met bijzetjes gelongeerd om te laten wennen. Daarna met touwtjes. Maar ook dat is per paard verschillend.

Is het paard scherp? Loopt het gemakkelijk over de rug? Of drukken ze zich er uit naar boven/voren? Hangt het paard in de bijzet en loopt het daarbij op de voorhand? Wil het paard het liefst vertragen of juist wegvluchten? Houdt het paard 1 tempo aan of steeds harder en zachter? Hoe reageren ze op een hulp: snel of langzaam? Wat is makkelijker, naar voren schakelen of terugschakelen? Hoeveel steun heeft het paard aan de bakrand/longe? Loopt het over de binnenteugel weg of juist over de buitenteugel?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat altijd naar voren blijft komen is het schakelen om ze sterker te laten worden. Op welke manier dat gebeurt is afhankelijk van het paard..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:07

Kaja schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de trainingen van de deelnemers uit dit topic.
Of is dit strikt geheim :D ?

Dat is geheim natuurlijk. :D
Nee joh, dat kan je zo ook niet even uitleggen. Zeker niet zonder dat je het paard ziet.
Dat hangt van het paard af en van de ontwikkeling. Ik begin altijd met een los bijzetteugeltje om te wennen. Daarna kijk ik hoe de houding en de balans is en daar pas ik de hulpteugel op aan. Touwtjes of een gogue gebruik ik meestal. Maar je kan niet zo even een methode beschrijven. Dat kan niet alleen per paard maar ook per periode verschillen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:40

Bijzet en/of goque alleen als hulpmiddel?

En wat voeren we extra? Naast onderhouds/sportbrokken ook nog supplementen o.i.d?
Hoe komt het dat de paarden er zo scherp/fris aan staan op de keuring?

En waarom ( en in het bijzonder alleen voor) ijzers?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:26

Essie wat een heerlijke fijn bewegende merrie heb je :j !!

Kaja leuk ik wil ook alle geheimen weten .. :D

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:20

elllis schreef:
Kaja leuk ik wil ook alle geheimen weten .. :D

Ja toch :D ?!
Kennis is macht en het is nu niet direct een competitie, dus alle informatie helpt ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:14

Kaja schreef:

En wat voeren we extra? Naast onderhouds/sportbrokken ook nog supplementen o.i.d?

Meestal touwtjes of gogue als hulpteugel. Ook doe ik vaak de longe door het bit naar de singel terug.
Maar zoals al gezegd, dit ligt aan het paard.

Voeren ligt ook aan het paard. Gewoon normale sportbrok voer ik. Supplementen alleen indien nodig. Bij doffere vacht geef ik lijnzaadolie bij, bij een paard met wat stijveren spieren bijv. Vit E en Selenium. Ook daar is geen vast patroon bij. Hoeveelheid voer ook niet, ligt ook aan het paard.
Altijd kijken naar het paard en inschatten wat het nodig heeft qua training, voer etc.

Ze zijn zo fris omdat ze vaak voor de keuring 3 dagen alleen aan de hand worden gestapt. :+
En natuurlijk omdat ze in goede conditie zijn en goed gevoerd worden. Een heel energiek paard laat je niet 3 dagen stappen, die heeft aan 1 dag stappen voor de keuring genoeg. Dit doe je ook in verband met evt. spierpijn. Nooit de dag voor de keuring nog even goed doorpakken dus.
En de ijzers zijn er voor de mooiere bewegingsafloop. Paard toont meer techniek als het op ijzers staat, met name de voorijzers maken vaak verschil. Ik heb er wel eentje gehad die zo extreem ging bewegen door een ijzer dat ze zich overstrekte, die moest op een licht aluminium ijzer.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:21

dank je ellis!! *bloos bloos*
mosh heeft het denk ik al mooi uitgelegd in het kort. niet zomaar rondjes slingeren maar echt laten werken aan de longeerlijn, niet altijd maar naar voren laten lopen om zo veel ruimte te zien maar ook schakelen naar klein, veel galloperen (uiteraard opbouwen) ik doe ook 2x in de week balkjes draven op de volte.
daarnaast moeten ze het opdraven heel goed kennen, meelopen zonder dat je hoeft te trekken en stilstaan als jij stopt
ik longeer altijd met touwtjes, die kan je gewoon heen en weer doen maar daar kan je ook veel qua hoogte mee varieeren

Kaja schreef:

sportbrok en pavo sportfit. (zit extra vit. E in) daar begin ik nu al mee (uiteraard in mindere mate ;) ) daarnaast krijgen ze altijd olie over het voer
scherp fris, is goed voer en weinig buiten ( ipv hele dagen een paar uurtjes) en zorgen dat ze een ijzeren conditie hebben. maar je kan het paard niet anders maken dan het is. sommige zijn gewoon wat fitter als een ander. je moet ook maar net hopen dat het paard durft te lopen op ander terrein.
ik heb straks vierkant ijzers. zowiso zonder ijzers op een keuring komen vind ik not done. de voeten moeten er keurig beslagen bij staan. en dan niet door een smid van de buurman maar door een kundig smid (vind ik zowiso altijd de bedoeling niet alleen voor keuring)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:25

waar ik ook altijd snel het verschil zie is of mensen hun paard vaak afspuiten/wassen of enkel alleen voor de keuring.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:38

IJzertjes niet pas twee weken voor de keuring eronder maar een maand of 3 van te voren om te kijken wat het mooiste resultaat geeft bij jouw merrie. Niet een smid die het er alleen maar onder slaat maar ook even de merrie laat monsteren voor en na het beslaan. 1,5 week voor de keuring laten verleggen. (of nieuwe ijzers uiteraard)

Ik geef van subli omega 3,6,9 dat kan ipv lijnolie over het voer doen geeft extra energie, goed voor soepele spieren en ze gaan er mega van glimmen.

Veel wandelen met de merrie lange stukken rechtuit krijgen ze een goede conditie van en is goed voor de stap. Niet ipv het longeren natuurlijk. Ik ging meestal eerst even longeren met pessoa en dan uitstappen zonder hulpteugels. En dan een flink eind. Ook goed voor je eigen conditie

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:38

essiesilly schreef:
waar ik ook altijd snel het verschil zie is of mensen hun paard vaak afspuiten/wassen of enkel alleen voor de keuring.

Hoe zie je dat dan?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:40

stappen op het harde is ook goed idd, of als ze goed opgevoed zijn kan je ook stukjes gaan fietsen

omdat de paarden die al maanden van te voren gewoon afgespoten worden, een keer gewassen worden etc veel beter in de vacht zitten als dat ze elke dag in de wei lopen en voor de keuring een keertje gewassen worden..