KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uletje

Re: KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:26

Of je hem veroordeeld is aan jezelf. Met doorvragen kom je al een heel eind.. Ligt dus ook aan degene die het aanhoort.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:22

Ik kende ooit ook een merrie met 1 oog die dat in combinatie met bepaalde hengsten ook doorfokte was gebleken nadat ze een veulen kreeg die ook 1 oog had. Merrie is wel keur trouwens (lang leve de blijkbaar omkoopbare DA die bij verkoop een verklaring gaf dat het een ongeluk was geweest). Met de juiste hengst geeft ze wel gewoon veulens met twee ogen en dat zijn ook bijzonder goede, tsjah...
Zijn toch moeilijke kwesties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:25

Dat heeft niks met de juiste hengst te maken maar met een kwestie van geluk. Met dergelijke gebreken moet je niet fokken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:44

Soms zijn die dingen ook sporadisch. Ik kende een Sandro Hit veulen zonder ogen. Verder nooit wat over Sandro Hit gehoord in die trand. Dus zal wel gewoon een foutje geweest zijn. De kwestie met Partout kan alleen die fokker echt goed beoordelen. Het is iemand met tig fokmerries en heel veel nakomelingen over veel merries. Als zo iemand dan constateert dat van die ene hengst wel erg veel hoefkatrolproblemen aan het licht komen met 3 jaar, dan is die info vrij betrouwbaar.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:47

Zitten er die voorjaar hengsten tussen die qua bloedvoering en beweging meer toe kunnen voegen dan de huidige hengten?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:21

Dit is wat er bij de dressuurhengsten is gekeurd:

Astrix (Obelisk x Olivi)
Connaisseur (Con Amore x Donnerhall)
Cover Story (Oscar x Corleone)
Don Tango (Contango x Jazz)
Dorado (Krack C x Rousseau)
Diego (Negro x Don Gregory)
Dream Boy (Vivaldi x Ferro)

Niet te negatief denk ik cjb.
Connaisseur en Cover story zijn vrij van FFJG. Connaisseur kan zeker wat gaan toevoegen. Dat denk ik over Cover story ook maar die heeft echt de tijd nodig om zich te bewijzen.
Astrix heeft aan moederszijde dan wel Olivi, jazz dus, maar dat zit dan toch wel weer wat verder weg.
Een Contango gekeurd, op zich qua bloed wel interessant, beetje jammer van wederom jazz in de moederlijn.
De krack C was wel een goed paard, wel flemmigh en ferro in de pedigree, wel fijn paard denk ik.
De negro heeft alleen ferro in zijn bloedlijn
Tja en dreamboy, die is helemaal niet vrij..

Of ze kwa beweging echt wat kunnen toevoegen.. Tja.. Er zijn een aantal die wel goed kunnen galloperen, maar denk niet dat het de beste jaargang is. Denk dat Connaisseur, Cover Story en Dorado het wel eens goed zouden kunnen doen. Jammer dat Dude kreupel werd, want daar geloofde ik ook wel in.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:04

Afbeelding

Vanavond is de herkeuringscommissie dressuur bijeen geweest voor de herkeuring van de hengst Dance Royal. De zoon van Wynton uit de merrie Washington (Flemmingh x Cabochon) is gefokt door en geregistreerd op naam van W. Hoogeslag uit Haarle. De donkerbruine hengst werd door de hengstenkeuringscommissie na afloop van het afgelopen voorjaarsonderzoek niet ingeschreven in het stamboek. De hengst behaalde 75,5 punten. Dit puntenaantal was naar de mening van de hengstenkeuringscommissie te laag om de klasse C voor osteochondrose in het rechter kniegewricht te compenseren.De herkeuringscommissie dressuur bestaande uit Jan Pen (vz), Coen van Zanten en Cor Loeffen was vanavond eveneens van mening dat er te weinig compensatie is en zag daarom geen reden om het besluit van de hengstenkeuringscommissie te herzien.

Persbericht KWPN

Nu nog wachten dat ie Grand Prix loopt..dan is er genoeg compensatie..maar wel onverkoopbaar dan. :(:)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:05

Als hij GP loopt is hij zeker niet onverkoopbaar!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:08

Hij krijgt dan ongeveer 48 foto's aan zijn broek...met nog meer verfijnde technieken dan 3D. :+

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:15

Tuurlijk niet, met een C in de knie kan hij zeer wel Grand Prix lopen!
Hij krijgt er waarschijnlijk nooit last van, maar dit zegt helemaal niets over de vererving.
Rontgenfoto's van paarden op dit niveau worden daarom ook anders beoordeeld......

Trouwens in Duitsland worden hengsten met deze beoordeling gewoon goedgekeurd....... :j

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:19

Rachral schreef:
Trouwens in Duitsland worden hengsten met deze beoordeling gewoon goedgekeurd....... :j

En veel Nederlandse fokkers dekken bij deze hengsten zonder dat ze dit soort dingen weten maar wat van ver komt is lekker zullen we dan maar denken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:40

Rachral schreef:
j

Jij gaat er van uit dat dit de komende 6-7 jaar konstant blijft.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:42

juliomariner schreef:
Rachral schreef:

En veel Nederlandse fokkers dekken bij deze hengsten zonder dat ze dit soort dingen weten maar wat van ver komt is lekker zullen we dan maar denken.

In Duitsland nemen ze de rug mee in Nederland niet..dus wat is wijs ?

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:46

ceasario schreef:
Rachral schreef:
j

Jij gaat er van uit dat dit de komende 6-7 jaar konstant blijft.

Ja mits de afvlakking niet midden in het gewricht zit, de komende 6-7 jaar zijn er vele andere "dingen"waar hij last van kan krijgen.

Een C is geen chip maar een afvlakking...!!

Man Duitsers letten helemaal niet op een OC, daar wordt alleen een OCD genoemd..!! :D

Trouwens van de rug worden maar 2 foto's gemaakt.......LOL! 8-)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:47

Alles heeft z'n voor- en nadelen zeker...
En het is maar wachten tot de foto's wat goedkoper worden opdat ze voor gewone keuringen ook al de rug er bij opzetten, kwestie van toch geld te blijven verdienen...

Bijna iedereen roept dat een C-tje geen enkele last zal opleveren voor de sport, maar als er dan gedekt zou worden met die hengst: ho maar...

Er moet gewoon werk worden gemaakt van een grootschalig onderzoek naar de erfelijkheid van OC(D), uitgevoerd door een Universiteit mét dierenartsenopleiding (genre Utrecht of Gent) én financiële steun van de stamboeken... want zo'n onderzoek kost nu eenmaal geld.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:51

Er zijn reeds onderzoeken en de uitslagen daarvan worden gewoon op het net geplaats maar vele mensen die onder andere met een Bretton Woods (niets op tegen hoor, eigen keuze) dekken die willen de uitslag gewoon niet zien. Die blijven maar roepen dat niks wetenschappelijk bewezen is :Y)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:54

Onderzoeken met hopen ja, maar geen enkele grootschalige.
Zet gewoon eens een paar jaar lang bijna elk paard op een stamboekkeuring op de foto en kom dan naar buiten met véél data en betrouwbare resultaten.
En ja, dat is immens veel werk en gaat over immens vele geld, maar da's nu eenmaal degelijk onderzoek.

En dan ook aub met data over blessures of loopbaanonderbrekingen gelinkt aan OC(D).

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:03

Ik hoor vele hengstenhouders en grote fokkers die héél erg selecteren op gezondheid vertellen dat ze nu nog zelden een paard fokken dat niet goed op de foto is (ten opzichte van eerst). Dat is toch een onderzoek op zich :) Ik denk dat we soms gewoon een uitvlucht zoeken om toch maar met die ene leuke hengst (die jammer genoeg niet goed op de foto is) te dekken...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:07

Met 'van horen zeggen' kom je nergens è Umeo, dat weet jij ook.

Ik ben (persoonlijk) nog altijd niet overtuigd van het grote effect van OC op de gezondheid ook niet. Dus ook daar vind ik dat er meer onderzoek moet gebeuren met een follow-up en van die zaken.

Ik zal (persoonlijk) geen hele goeie die super past bij de merrie laten staan voor een C-tje...

Maar als dit het beleid is van een stamboek, dan moeten ze zich daar aan houden. En zonder twijfel zijn ze in de commissie veel bekwamer als mij...

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:10

Ik ben het met je eens, maar er gaan dan vele (belangrijke!) koppen rollen......

Ik denk dat je er dan van versteld staat dat toonaangevende hengsten in stamboeken, die zelf "schoon" op de foto zijn, voor een prut vererven..! Trouwens bij de insiders is dit al lang bekend..! Maar ja het geld!!

Een schone foto wil nog niet zeggen dat er nooit iets geweest is.....LOL :D

Nou, nou Umeo, er staat ook te lezen dat als men van de 800 hengsten, voor de 2e bezichtiging de foto's al laat meetellen er nog 100 overblijven, dan valt het wel mee hoe gezond de populatie is.
Probleem is dat de foto's een eigen leven zijn gaan lijden door de handel.!
Probeer maar eens eentje kwijt te raken waar een chipje in zit, nou niet dus...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:13

[quote="Rachral"][ Nou, nou Umeo, er staat ook te lezen dat als men van de 800 hengsten, voor de 2e bezichtiging de foto's al laat meetellen er nog 100 overblijven, dan valt het wel mee hoe gezond de populatie is.
quote]
Nou nou dat noem ik iets uit het verband trekken. Van de 800 hengsten vallen er niet 700 af op de foto's maar het grootste deel op exterieur, beweging, springen en afstamming etc. Op de foto's wordt dan blijkbaar niet zo streng geselecteerd anders waren de hengsten diue nu zijn goedgekeurd en een bemerking hebben nooit in de 2e bezichtiging gekomen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:14

Rachral schreef:
Probleem is dat de foto's een eigen leven zijn gaan lijden door de handel.!
Probeer maar eens eentje kwijt te raken waar een chipje in zit, nou niet dus...

Daar heb je het probleem... gecreëerd door overijverige dierenartsen die een geweldige inkomstenbron zagen.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:15

[quote="s0173957"]Alles heeft z'n voor- en nadelen zeker...

Bijna iedereen roept dat een C-tje geen enkele last zal opleveren voor de sport, maar als er dan gedekt zou worden met die hengst: ho maar.../quote]

Probleem is dat je achteraf niet meer kunt zien of het een aangeboren C is of een geopereerde OCD.....

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:15

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik ben er ook vrij zeker van dat sommige tekortkomingen zeker geen belemmering voor een goede sportcarrière zullen zijn. Anderzijds als je een paard fokt met een chip mag je al blij zijn dat je er de kosten voor terug krijgt. Tenzij je er de tijd in gaat steken tot hij/zij succesvol in de sport loopt, dan is het anders. Maar een goede 3/4 jarige die nog niets bewezen heeft maar wel een chip heeft is geen fluit waard :+

Een tijdje geleden heb ik toch een onderzoek in de strengen/hoefslag/sportpaard gelezen dat het daadwerkelijk erfelijk was? :)*

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:17

Citaat:
Probleem is dat je achteraf niet meer kunt zien of het een aangeboren C is of een geopereerde OCD.....

Men denkt nu eenmaal maar aan de eigen centjes :$