Najaarsonderzoek dressuur 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: Najaarsonderzoek dressuur 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:17

Stoere foto's Yvonne! Maar die galop kan gewoon bijna niet tegen de galop op die Emmelie eruit rijdt. :D

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:43

Nee, dat klopt, maar ook BW was wat gespannen en zij had er de handen vol aan!
Voor de fotografen was het een drama in ieder geval. Een hal vol met hindernissen, waar maar de helft van werd gebruikt, om niet te dicht bij het publiek te hoeven komen en dan ook nog eens een kudde juryleden in het midden :7

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:08

cjb schreef:
Dus van al die vivaldi's die door de eerste keuring zijn gekomen (12 of 13 stuks als ik me niet vergis)
Is er in deze fase nog 1 die kans maakt op goedkeuring.

Waar is dat fout gegaan met al die hengsten?
Of is de eerste bezichteging misbruikt als reclamestunt voor het nieuwe dekseizoen?

Bij deze de correctie 0 goedgekeurd van alle die door de eerste bezichtiging kwamen!!!!!!
Op z'n zachtst gezegt een magere score

tietske2666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:14

De Vivaldi x Donnerhall is voor Oldenburg goedgekeurd.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:02

misterA schreef:
Twee hengsten in dezelfde test uit één moeder, met een knappe cijferlijst, heel bijzonder en uit een heel bijzondere merrie.
Bizonder succes voor de fam. Jansen uit Joppe, die al eerder Wynton goedgekeurd kregen +:)+ +:)+ +:)+

Heel bijzonder, echt een top merrie en felicitaties zijn zeker op zijn plaats!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:12

misterA schreef:
Vandaag Vivaldi-dag.
En ze hebben het helemaal waargemaakt.
Er hadden er net zo goed nog een paar meer naar den Bosch gekund.
Heel jeugdig, zeer veel souplesse, oplettend, goed ontwikkeld, mooie aansprekende paarden met mooie hoofden,
Een plezier om naar te kijken.
En om toch kritisch te blijven, galop kwam niet altijd uit de verf en het achterbeengebruik is goed, maar zeker niet meer dan dat.
Een paar heel aansprekende hengsten 662, 654, ook 661 en 656 vielen positief op maar waren al wat té af.

misterA schreef:
Ook de Valdez x Ferro viel op. Eigenlijk één van de weinigen met een zeer goede galop en ondertredend achterbeen.
De Tuschinski's staan en lopen wat op de voorhand. Twee aansprekende hengsten naar de tweede bez.
Ook een paar goede Vic's, vooral nr.650, Vic x Osmium. Ze hebben een sterker achterbeen dan de zoons van zn driekwart broer en jaargenoot.

Het is altijd interessant om terug te lezen.
[F-AM] KWPN hengstenkeuring 2009/2010

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:24

Dat is ook interessant om terug te lezen. Maar dan kan je ook zien dat het op die leeftijd nog alle kanten op kan. En er eigenlijk nog niets van te zeggen is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:37

Ik vind dat geen fijne manier van iemand op zijn vroegere woorden pakken.
Er posten steeds minder mensen hier met een onderbouwde mening en degenen die daar de moeite nog voor nemen worden dan even zo behandeld, erg jammer.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:44

Toch niks mis mee...

Voor mij moet Vivaldi zich nog steeds bewijzen als dekhengst, iets wat hij voor velen nooit heeft moeten doen, die zijn er direct achter gelopen als gek...
Nu blijkt dat hij toch (nog) niet de supernakomelingen geeft die veel mensen hem zomaar aangaven...
Maar, wat niet is kan nog komen, aangezien hij in z'n 2de jaargang wel kwalitatief betere merries gedekt heeft...

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:50

Volgens mij heeft Vivaldi op de NMK toch wel bewezen dat ie goede nakomelingen geeft! Maar wellicht geeft ie betere merrie's als hengsten, maar ook daar kun je nu nog weinig van zeggen denk ik.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:52

Ach, ik vind het nogal wat om van een hengst te zeggen dat hij louter supernakomelingen geeft. Dat doet geen één hengst. Vivaldi heeft wat mij betreft wel al opvallende nakomelingen gegeven, maar....... het KWPN heeft als fokdoel het fokken van paarden die op het hoogste niveau kunnen presteren. Dat is bij de Vivaldi nakomelingen nog lang niet aan de orde. Het KWPN heeft het ook wel eens aan het verkeerde eind gehad en te vroeg geoordeeld. Kijk maar eens naar wat oudere stempelhengsten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:54

sarabande schreef:
Er posten steeds minder mensen hier met een onderbouwde mening en degenen die daar de moeite nog voor nemen worden dan even zo behandeld, erg jammer.

Dit is natuurlijk onzin..
Het gelijk ligt bij degene die waar neemt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:44

ik zou het geen gek idee vinden zeker voor dekhengsten, maar misschien ook wel als onderdeel voor de prok, en doe dr dan maar uit wat ze toch niet meetellen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:03

MissHIS schreef:
Bij de merries is er ook geen sprake van selectie, alleen van waardering dmv predikaten. Fokker beslist zelf of hij met z'n ongezonde merrie gaat fokken.

Ja maar als een fokker met een hengst van de buren wil fokken dan worden hem allemaal dingen in de weg gelegd omdat het stamboek, terecht vindt, dat een hengst aan bepaalde voorwaardes moet voldoen. Hou je dan ook aan die voorwaardes.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:06

sarabande schreef:
Ja maar als een fokker met een hengst van de buren wil fokken dan worden hem allemaal dingen in de weg gelegd omdat het stamboek, terecht vindt, dat een hengst aan bepaalde voorwaardes moet voldoen. Hou je dan ook aan die voorwaardes.

Wat wil je nou zeggen?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:07

Vooral lekker op PROK en predikaten blijven rijden ;)

Echte selectie vind in mijn ogen plaats via de sport; dan komt het karakter van het paard naar boven, gezondheid en aanleg!

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:09

ceasario schreef:
misterA schreef:
Vandaag Vivaldi-dag.
En ze hebben het helemaal waargemaakt.
Er hadden er net zo goed nog een paar meer naar den Bosch gekund.
Heel jeugdig, zeer veel souplesse, oplettend, goed ontwikkeld, mooie aansprekende paarden met mooie hoofden,
Een plezier om naar te kijken.
En om toch kritisch te blijven, galop kwam niet altijd uit de verf en het achterbeengebruik is goed, maar zeker niet meer dan dat.
Een paar heel aansprekende hengsten 662, 654, ook 661 en 656 vielen positief op maar waren al wat té af.

misterA schreef:
Ook de Valdez x Ferro viel op. Eigenlijk één van de weinigen met een zeer goede galop en ondertredend achterbeen.
De Tuschinski's staan en lopen wat op de voorhand. Twee aansprekende hengsten naar de tweede bez.
Ook een paar goede Vic's, vooral nr.650, Vic x Osmium. Ze hebben een sterker achterbeen dan de zoons van zn driekwart broer en jaargenoot.

Het is altijd interessant om terug te lezen.
[F-AM] KWPN hengstenkeuring 2009/2010

ceasario schreef:
sarabande schreef:

Dit is natuurlijk onzin..
Het gelijk ligt bij degene die waar neemt.

Als jij nou ook eens even uitlegt wat je precies met die quotes wilt aangeven........!! :?

Want je kunt er beide kanten mee op, zowel positief als negatief.
Dat een (groep) hengst(en) tijdens een keuring aan de hand positief opvalt mag iemand toch constateren?! En daarmee is toch nog niet gezegd dat ze het óók gaan waarmaken onder het zadel?!

Ik vat het daarom maar in positieve zin op: de kritische opmerkingen in de door jouw ingevoegde quotes van MisterA (over galop en achterbeengebruik) zijn nu, in het verrichtingsonderzoek, toch behoorlijk uitgekomen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:11

MissHIS schreef:
Wat wil je nou zeggen?

Wat wil je uitgelegd hebben, het lijkt me een duidelijke stelling dat een fokker niet vrij is in zijn keuzes voor een hengst. Dat is aan regels gebonden en dus moet het stamboek die regels niet zelf gaan overtreden of aanpassen als het zo uitkomt.

@Mosh noch het een noch het andere is zaligmakend, het is een optelsom.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:47

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:40

Ik denk dat het voor meer mensen wel leuk is om eens terug te kijken van wat ze in een eerder stadium vonden.
Is niks mis mee. Daar leer je ook weer wat van. En heus niet schokkend om daar mee te worden geconfronteerd.
Weet je meteen hoe moeilijk het is om een eerste selectie te maken na los bewegen en springen.
Vandaar dat we zeer veel waarde hechten aan een aanlegtest om nog beter en dichter bij het fokdoel, nl. de sport, te selecteren.
Dat is daarmee ook de echte selectie, daar komt het er echt op aan. Vandaar ook dat gestreefd wordt om meer hengsten te testen.
We willen graag met jonge dieren gaan fokken, de generatie-interval is bij paarden toch al groot.
Dus je moet jonge dieren kunnen testen, dat geldt ook voor onze merries (EPTM)

Daarnaast kunnen hengsten op oudere leeftijd via opvallende sportprestaties instromen, daar wordt ook veelvuldig en met succes gebruik van gemaakt.

Kortom, de hele selectie is bij zowel jonge als oudere hengsten gebaseerd op de sportaanleg nadat ze aan een aantal andere eisen, bijv. gezondheid, hebben voldaan.

Wat de eerste jaargang van Vivaldi betreft, een aantal aangewezen hengsten zijn niet op komen draven, redenen waarom weet ik ook niet.
Maar ik blijf erbij dat het tijdperk Vivaldi nog niet is afgesloten, het begint nog maar net.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:32

misterA schreef:
Maar ik blijf erbij dat het tijdperk Vivaldi nog niet is afgesloten, het begint nog maar net.

Na mijn vorige opmerking denk ik dat misterA de komende jaren zijn gelijk wel zal halen.
Vivaldi heeft de betere merries mogen bedienen.
Vraag is dan natuurlijk wel of de klasse van de hengst dan via de vader of de moeder komt.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:45

Vivaldi heeft van de zomer op de merriekeuringen al flink wat goede nakomelingen laten zien.
Aan de mannelijke kant komen die toppers ook heus nog wel!
Ook al zou hij de betere merrie hebben gehad, dan moet straks in zijn fokwaarde toch naar voren komen wat en hoeveel hij verbetert.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:05

misterA schreef:
Ik denk dat het voor meer mensen wel leuk is om eens terug te kijken van wat ze in een eerder stadium vonden.
Is niks mis mee. Daar leer je ook weer wat van. En heus niet schokkend om daar mee te worden geconfronteerd.

Deze was blijkbaar gemakshalve weggedrukt.

ceasario schreef:
MargreetB schreef:
[Ik vat het daarom maar in positieve zin op: de kritische opmerkingen in de door jouw ingevoegde quotes van MisterA (over galop en achterbeengebruik) zijn nu, in het verrichtingsonderzoek, toch behoorlijk uitgekomen.

Jij vat het..ik ben bezig met het kijken naar paarden en aan "mensen" heb ik geen boodschap

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:44

Wir kören die falschen Hengste!
Deutschlands Zuchtverbände müssen aufpassen, sonst verpassen sie den Anschluss an die internationale Spitze. Das sagt Oldenburgs Zuchtleiter Dr. Wolfgang Schulze-Schleppinghoff.

http://www.bluehors.net/cms/upload/News ... engste.pdf

Citaat:
Die Übereinstimmung
zwischen den Eindrücken im
Freilaufen und unter dem Sattel
war lediglich 40 Prozent.

Citaat:
Es gibt keine genügend
hohe Trefferquote für Bewegungen
unter dem Sattel, wenn ich
nur das Freilaufen bewerte. Das
gilt übrigens genauso für die
Springpferde, denn Freispringen
und Sprünge unterm Sattel sind
auch zweierlei Paar Schuhe. Nur
dass junge Springhengste, die
erfahrungsgemäß im ersten Jahr
weniger stark benutzt werden,
nicht einem solch starken Druck
ausgesetzt sind wie die dreijährigen
Dressurhengste. Da gehen einige
bei den Hengstvorführungen ja
schon wie ausgebildete Grand Prix-Hengste.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:14

Het komt er op neer dat de bewegingen in de kooi dus lang niet altijd overeenkomen met de bewegingen later onder het zadel. Naar mijn idee zou dat pleiten voor ruimer aanwijzen en het liefst zo laat mogelijk. Dus niet al in december de eerste selectie maken en het liefst het voorjaarsonderzoek een maand of twee opschuiven (of afschaffen... :x ). Die jonge dieren kunnen nog zó veel veranderen... Als je al ziet hoeveel ze veranderen tijdens het verrichtingsonderzoek, laat staan tussen eerste bezichtiging en aanlevering..