Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:17

Sjuimpje schreef:
Ik kan ook wel genoeg negatieve dingen bedenken over het deze manier van voorstellen maar ik vind dat er ook wel een positief kantje aan zit. Het karakter laat zich zo goed beoordelen.

Of juist niet...

Lilliputter

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:18

Op deze manier krijg je geen neutraal zicht. Het paard reageert op het gepluk van de ruiter...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:19

Als ik bijvoorbeeld kijk naar het filmpje van de Johnson zie ik een paard wat aan het zoeken is, hij lijkt niet te begrijpen wat de ruiter van hem wil maar hij slaat niet af. Dat paard heeft dus wel een will to please en dat vind ik absoluut een groot pluspunt, zeker nu ik wat meer hoor over de nafok van Johnson.

weule schreef:
een slimme laat zich niet dwingen als hij er klaar voor is..??

Ik vind niet dat een paard tijdens zo'n testritje zijn eigen management mag bepalen ;)
Ook tijdens een normale, goed opgebouwde training zul je een paard wel eens aan bepaalde spieren moeten laten trekken wat hij als moeilijk zal ervaren, daar mogen ze niet op afslaan. Een jong paard weet niet wat wel of niet goed is en hoort mee te werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:20

Zou het niet kunnen zijn dat het paard gewoon totaal in de war en overdonderd is doordat er zo aan hem geplukt word, er niet duidelijk word gemaakt wat hij moet doen?

Ik kan niet zeggen dat ik deze manier van rijden op wat voor manier dan ook voordelig vind. Niet voor het paard en ook niet voor de beoordeling.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:25

Tja, ik zeg ook niet wat anderen er van moeten vinden.
Persoonlijk vind ik dat je het karakter zo beter kunt beoordelen dan wanneer er een ruiter op zit die zich fijn door het paard laat meenemen. Er zijn meerdere voorbeelden van hengsten welke zich op die manier heel voordelig in het verrichtingsonderzoek lieten zien maar zodra ze na een jaartje of 2 echt aan het werk moesten compleet afsloegen.
Dat stukje karakter moet je ook testen, ze kunnen nog zo veel aanleg hebben maar als het tussen de oren niet wil...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:50

Onzin,de meeste paarden die afslaan worden overvraagd of geforceerd,mentaal en/of fysiek.Mischien word het eerste steentje daarvan al gelegd in het verrichtingsonderzoek met zo'n slager erop..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:53

Ik denk dat dit HET vraagteken is bij het huidige verrichtingsonderzoek.

Geeft deze manier van opzoeken van de grenzen een aanwijzing of is het een belediging van hengsten op deze leeftijd.

En vooral wat is de waarde voor het doorgeven van de kwaliteiten?????

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:56

Ik vind het een belediging,zulke jonge beestjes moet een nette fundering gelegd worden.Bovendien vind ik dat er best soms iets meer gevraagd mag worden maar dan wel door een goede ruiter die weet wat ie doet.En dat is dit gewoon absoluut niet..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:16

Elisa2 schreef:
Ik vind het een belediging,zulke jonge beestjes moet een nette fundering gelegd worden.Bovendien vind ik dat er best soms iets meer gevraagd mag worden maar dan wel door een goede ruiter die weet wat ie doet.En dat is dit gewoon absoluut niet..

Dat is evident dat de ruiter weet wat hij/zij doet, anders geeft het geen enkele aanwijzing voor de talenten die zon hengst moet doorgeven.
Maar dan komt de vraag wil je dat op deze leeftijd al weten en kan je dat al weten?? Karakter ok, werkwilligheid ok, maar talent om GP paarden te geven :? En dat is wel de doelstelling

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:38

De eigenaar brengt zijn jonge dure veelbelovende hengst naar het verrichtingsonderzoek, en ziet zijn paard dan zo terug. Niet echt goed bezig zo het KWPN.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:16

Gewoon net als bij het NRPS de eigen ruiter erop, dan kan de eigenaar ook niet klagen als een testruiter het paard vernaggelt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:42

janderegelaa schreef:
Gewoon net als bij het NRPS de eigen ruiter erop, dan kan de eigenaar ook niet klagen als een testruiter het paard vernaggelt.

Geen goed idee dan krijg je geen onafhankelijk beeld

Dezelfde ruiters, maar als het kan wel van enig niveau. Er is al een paar jaar discussie over deze gastruiter, dus de vraag is waarom is hij er nog steeds????

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 08:33

Elisa2 schreef:
Onzin,de meeste paarden die afslaan worden overvraagd of geforceerd,mentaal en/of fysiek.Mischien word het eerste steentje daarvan al gelegd in het verrichtingsonderzoek met zo'n slager erop..

JIJ vind dat onzin, als een dier mentaal of fysiek het gevraagde werk wat benodigt is voor de topsport niet aankan hoort hij niet in de KWPN fokkerij thuis en hoe kunnen wij nu beoordelen of een dier wordt overvraagt? Ik sta niet dagelijks langs de bakrand om de trainingen te observeren en probeer dus op concours/verrichtingsonderzoek etc met een open blik te kijken ipv Epona minded, het is zo makkelijk om de mensen die daar rijden af te schieten maar zie ze maar eens te vinden. Er zijn er maar weinigen die zich daar aan wagen, dat Patrick vd Meer er niet meer aan meewerkt is heus niet omdat het KWPN hem bedankt heeft. Dat Gert er nog steeds voor gevraagd wordt zal te maken hebben met het feit dat het KWPN meerwaarde ziet in zijn manier van testen, nogmaals, het is wel tèsten hè? We weten al dat die dieren bovengemiddeld kunnen lopen anders stonden ze daar nu niet.

Jan ik vind dat ook een slecht idee, we zouden aan de hand van de eigenaren nu al een lijst kunnen maken welke ruiters dan die paarden zouden voorstellen, wat Sarabande al zegt, het beeld is dan alles behalve onafhankelijk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:19

Elisa2 schreef:
.Arme beest loopt goedmoedig en braaf zijn ding.

Even ontopic: ik vind de Johnson wel een ontzettend aansprekende hengst!

Het is voor mij daarom de aansprekenste hengst van de films..
Ik kijk naar het paard en de ruiter zal mij geen zorg zijn.
Daarom jammer dat er geen beelden zijn van andere hengsten waarbij zulke tussendoor geintjes worden uitgehaald..
Het geeft voor mij een zeer grote meerwaarde over de hengst.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:23

ceasario schreef:
Elisa2 schreef:
.Arme beest loopt goedmoedig en braaf zijn ding.

Even ontopic: ik vind de Johnson wel een ontzettend aansprekende hengst!

Het is voor mij daarom de aansprekenste hengst van de films..
Ik kijk naar het paard en de ruiter zal mij geen zorg zijn.
Daarom jammer dat er geen beelden zijn van andere hengsten waarbij zulke tussendoor geintjes worden uitgehaald..
Het geeft voor mij een zeer grote meerwaarde over de hengst.

ben het met je eens... ik zou óf van alle hengsten het meest 'brave' stukje neerzetten, of juist het stukje waarin ze 'flink' worden getest...., nu geeft het een scheef beeld vind ik...

Ikzelf was er de hele ochtend kijken dus heb waargenomen hoe de hengsten reageerden en de Johnson gaf naar mijn mening de beste reactie op hetgeen de testruiter vroeg.

Benieuwd hoeveel mensen er op het eindexamen zijn kijken, zelf ga ik weer dan, kijken of ik verschil zie bij afgelopen woensdag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:36

Sjuimpje schreef:
Elisa2 schreef:

JIJ vind dat onzin, als een dier mentaal of fysiek het gevraagde werk wat benodigt is voor de topsport niet aankan hoort hij niet in de KWPN fokkerij thuis en hoe kunnen wij nu beoordelen of een dier wordt overvraagt? Ik sta niet dagelijks langs de bakrand om de trainingen te observeren en probeer dus op concours/verrichtingsonderzoek etc met een open blik te kijken ipv Epona minded, het is zo makkelijk om de mensen die daar rijden af te schieten maar zie ze maar eens te vinden. Er zijn er maar weinigen die zich daar aan wagen, dat Patrick vd Meer er niet meer aan meewerkt is heus niet omdat het KWPN hem bedankt heeft. Dat Gert er nog steeds voor gevraagd wordt zal te maken hebben met het feit dat het KWPN meerwaarde ziet in zijn manier van testen, nogmaals, het is wel tèsten hè? We weten al dat die dieren bovengemiddeld kunnen lopen anders stonden ze daar nu niet.

Jan ik vind dat ook een slecht idee, we zouden aan de hand van de eigenaren nu al een lijst kunnen maken welke ruiters dan die paarden zouden voorstellen, wat Sarabande al zegt, het beeld is dan alles behalve onafhankelijk.

Ja oke,slechtere ruiters zijn bijna niet te vinden..dus ze zullen wel willen testen of die hengsten ook nakomelingen kunnen geven qua karakter waar manege ruiters op kunnen hobbelen.Anders begrijp ik het niet..
Dus als een paard het niet pikt dat ie lichamelijk of geestelijk gebroken word dan hoort ie niet in de kwpn fokkerij thuis volgens jou? Ik vind dat er al teveel brave beesten rondlopen,die teveel pikken van de meeste ruiters waardoor ze zelf de lappenmand in gereden worden en dat staat vaak gelijk aan dat ze niet oud worden..Slechte zaak in mijn ogen.Tuurlijk moeten ze wel de werkwilligheid hebben om te presteren en om af en toe iets over de grens te gaan.Maar niet op zo'n manier als je het mij vraagt..

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:00

het lijkt wel een test dat als ze straks niet goed genoeg blijken te zijn of ze dan voor de manegelessen ingezet kunnen worden...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:29

Poeh poeh, door sommigen wordt hier een groot paardenman in hart en nieren met groot verstand van paarden wel even lekker weggezet zeg..en de nuances zijn over het algemeen weer ver te zoeken A la Patrik Kittel wordt Gert van de Hoorn na het zien van 1 filmpje compleet afgezeken en slager/manegeruiter en al wat dies meer zij genoemd. Zonder verder onderzoek of beeldvorming, pats boem! Sorry, ik vind dat niet normaal! Ik heb hem meerdere malen in het 'echt' zien rijden en vind hem eerder te zacht dan te hard. Het rijden van deze hengst heb ik neit in eht echt gezien, Weule wel kennelijk en die voegt als enige iets genuanceerds toe vind ik.
Kom op mensen, niet direct veroordelen!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:34

Vala schreef:
Kom op mensen, niet direct veroordelen!

Nou ja direct, dit is al het zoveelste jaar dat hij weer zit te harken op die hengsten. Heb je enig idee hoeveel geld daar voor de eigenaars mee omgaat????

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:38

Kennelijk is het KWPN er tevreden mee en zullen de klachten van de eigenaars wel meevallen als het zo erg is?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 14:44

Vala schreef:
Kennelijk is het KWPN er tevreden mee en zullen de klachten van de eigenaars wel meevallen als het zo erg is?

De eigenaren klagen wel degelijk als de hengsten weer thuis zijn en er niet veel meer van hun werk over is. Maar als je daar wat over zegt....Probeer dan nog maar eens een hengst goedgekeurd te krijgen!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:49

Maar dat er niet veel over is van hun werk zal niet zijn van de paar keer dat er een gastruiter op zit, of wel?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 14:54

Vala schreef:
Maar dat er niet veel over is van hun werk zal niet zijn van de paar keer dat er een gastruiter op zit, of wel?

Nee, daar zal het niet aan liggen, maar dat er al jaren geklaagd wordt over de manier van rijden van Gert dat is ieder dacht ik wel bekend!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:59

Dan vind ik het echt vreemd dat het KWPN daar dan mee door blijft gaan en niet luistert naar de eigenaren.
Of zou het stiekem toch allemaal niet zo erg zijn als iedereen denkt?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:02

Vala schreef:
Dan vind ik het echt vreemd dat het KWPN daar dan mee door blijft gaan en niet luistert naar de eigenaren.
Of zou het stiekem toch allemaal niet zo erg zijn als iedereen denkt?

Als je iets maar blijft herhalen wordt het wel een waarheid, dacht je :?