merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:45

Vanmiddag even iemand aan zijn lurven getrokken om Thina vast te houden..
Maar jah ik heb dan wel een idee hoe ze moet staan maar net op het laatste moment gaat ze weer anders staan..
Denk dat ik maar van de week iemand moet vragen de foto's te maken en dat ik haar vast hou, want met oefenen stond ze super.
Van de week krijgen jullie andere foto's maar hier toch even de oefen plaatjes...:

Afbeelding

Afbeelding

En madam is op het moment stekelharig...
Afbeelding

GJ9

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:45

Wauw stoere foto van Vitens. Die ga ik opslaan. Leuk dat je met hem gaat dekken!

Wat voor afstamming heeft jouw merrie?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:05

Nou stond ik gister kritisch naar m'n beestje te kijken (vanmiddag komt een standfoto :P )
En hoe erg is een steile schouder? :o

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:31

Ik begreep van meneer Dirksen dat die steile schouder toch eigenlijk wel zwaar mee weegt. Hij zei het niet met zoveel worden, maar ik had het idee dat dat eigenlijk min of meer betekende dat ze geen ster kan worden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:30

mijn merrie is een bzuin x donau dus een mooie oude lijn. Over een jaar of 6 wil ik haar nog een keer laten dekken (ervan uitgaande dat nu alles goed gaat) en dan ga ik voor sirius.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:59

@ kandanzlover: Leuk dat je een veulen wilt fokken bij haar!! Maar misschien moet je iemand vragen (weet niet of iemand in de buurt is die er 'verstand' van heeft) in welk plaatje je merrie het beste past. Wanneer je haar bij de dressuurpaarden laat keuren en ze blijkt volgens de jury niet genoeg te voldoen aan het dressuurpaardenmodel dan krijg je voor exterieur mindere cijfers. Het zou kunnen betekenen dat je geen predikaatverhoging krijgt! Dit als je naar de springpaarden gaat misschien wel een predikaat krijgt. Ik ken je merrie niet maar een predikaat zegt voor fokkers en kopers wel iets. Ik zou persoonlijk niet alleen naar een dressuurpaardenkeuring gaan omdat je graag wil weten wat er verbeterd moet worden. (niet lelijk bedoelt hoor!! Alleen advies dat je goed moet nadenken) Enne springpaardgefokte paarden zijn niet perse springpaarden kijk maar naar de hengst Oscar (wolfgang x nabuur x courville) is ook springhengst welke het heel goed doet in de dressuur!!!

En over de steile schouder, ik heb ook niet een merrie met de meest schuine schouder maar ze is wel voorlopig keur geworden vorig jaar. Dus niet gelijk benauwd worden hoor!! Het is maar net hoe je ze opstelt voor de jury en of het paard z'n dag heeft!

Dit is haar: Afbeelding
Misschien is dit een betere
Afbeelding

Zal trouwens vandaag eens wat foto's maken van de driejarige

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:15

Afbeelding
Afbeelding

dit is mijn merrie, 14 jaar inmiddels. zij is keur! Noa is eigelijk te klein en heeft ook niet echt een mooie schuine schouder. Ook heeft ze een wat kort voorbeen en een korte rug, toch is ze keur! Dus onderschat je merrie niet te snel.

Even terug komen op het keuren bij spring of dressuur. Ik zal altijd laten keuren naar de bloedlijn, of jij nou wel of niet gaat springen of dressuren. Dus spring bloed niet als dressuur paard laten keuren.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:22

Dat geeft de burger weer goed moed :)

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:24

Ja inderdaad,
nu heb ik er ook geen verstand van en een "jury" is een "jury" he :P
Maar vanmiddag de foto :P
(ga je nou met die blonde manic?)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:30

zo bedoel ik het ook zoals uletje omschrijft. Daarnaast vind ik zelf een allround paard fijner om te hebben. Bij dressuurpaarden is als ze niet kunnen lopen en dan niet springen dan heb je weinig mogelijkheden. Een springpaard die niet goed kan lopen heb je nog de kans dat die wel kan springen.... Daarnaast zijn er veel springpaarden die super dressuurmatig lopen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:51

manic schreef:
Ik begreep van meneer Dirksen dat die steile schouder toch eigenlijk wel zwaar mee weegt. Hij zei het niet met zoveel worden, maar ik had het idee dat dat eigenlijk min of meer betekende dat ze geen ster kan worden.

Op de theorie avond waar ik ben geweest hadden ze het inderdaad erover dat een hele steile schouder niet gewenst is maar dat ze ook heel erg kijken hoe het voorbeen daarbij wordt gebruikt.
Als het voorbeen wel degelijk de ruimte pakt dan is dat dus weer een positief punt.

Wat vinden jullie trouwens van deze foto's van Thina?? O:)

Mooie merrie's Claudianoa en Uletje!!

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:56

oke ik snap het :j
ik snap jullie ideeën, heb ook inderdaad een tijd getwijfeld hoe of wat, maar toch samen met mijn instructrice besloten voor dressuur te gaan. We zien wel waar het schip strand.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:59

Gelukkig heeft ze dat wel zeker! Die beweging!

Ze kon niet echt stilstaan en had alleen een lief klein meisje op stal dus beetje koefoto's }:0
(dat word oefenen!!!)

Afbeelding
Afbeelding

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:59

Ik moet ook echt gaan oefenen met opstellen... zal van de week eens proberen een mooie stand foto te maken.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:13

Ik zou een springpaard niet dressuur laten beoordelen, ik heb het aan den lijve ondervonden. Deed mee aan wedstrijd in een voorselectie van 130 paarden( 3 en 4 jarigen). De top 40 zou finale lopen, iedere 10 in een eigen rubriek 3 en 4 jaar apart en bewegen en springen apart
De voorselecties liet ik de mijne (springgefokt) springen maar dus ook bewegen. De jury redelijk meer op het springen ingesteld beoordeelde mijn paard tijdens het vrijbewegenb zeer goed. Kreeg zelfs een 8,5 als geschiktheid dresuurpaard en alle andere onderdelen, stap, galop, draf een 8 en souplesse een 8, zelfhopuding een 8.
Ik kwam hiermee op de eerste plaats in de finale vrijbewegen. Tijdens deze finale die beoordeeld werd door Laarakkers werd mijn paard echter de grond in geknakt alszijnde niet dressuurpaard, van de 10 paarden was de mijne enige springgefokte, maar ook de enige 3 jarige die een top 10 plaats behaalde in de voorselecties op beide onderdelen ( eerste op het bewegen en 6e springen) In de finale mocht ik maar 1 onderdeel kiezen dus ik koos voor het bewegen.
Dit had ik dus nooit moeten doen. Paard moest veel grootramiger zijn voor dressuurpaard, een langer voorbeen hebben, meer lucht in het voorbeen, hij had geen souplesse en eigenlijk was zijn stap de beste gang ?????? ook had hij meer bergop moeten draven. conclusie 7,5 stap,draf galop een 7 , een 6,8 voor souplesse en zelfhouding 7 en aanleg dressuurpaard nu een 7.

Kijk er dus mee uit om een springgefokt paard door een dressuurcommissie te laten beoordelen. Want je ziet nu al het verschil in punten en het commentaar was zeer tegenstrijdig. Dit is een mooi voorbeeld op een wedstrijd. Mijn paard kreeg namelijk eerder van Daan Nanning een 8,7 voor zijn galop toen werd hij beoordeeld als springpaard op een andere wedstrijd en voor de rets ook 8 en 8,5 voor de overige onderdelen.
De week erop ging ik naar een adviesdag KWPN en toen werd, wederom, mijn paard geroemd om zijn souplesse en fantastische draf en keurige manier van springen ???? dus leg mij maar uit .................hoe een dressuur commissie tegen de springgefokte dieren kijkt, die hebben toch duidelijk een ander fokdoel voor ogen en springpaarden zijn nou eenmaal iets anders gebouwd.

Waak jezelf voor een teleurstelling wanneer je dus voor het echie moet. Mijn paard heeft dus nu al twee wedstrijden jonge paarden gelopen en een adviesdag. ( ik overwoog zowieso geen dressuurrichting hoor, maar het commentaar daarop was dus verrassend toen ik wat speelde met de richting)

Foto's van beweging zijn nog niet op het mooiste moment genomen, maar goed, een beetje een beeld

Afbeelding

Afbeelding

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:40

Ja vandaag bij mij Numero Uno wezen kijken. Ik laat haar keuringsklaar maken en ze staat er nu 1,5 week. Ze kwam zo uit de opfok vandaan. Ze pak alles goed op en is ook wel makkelijk. Vandaag was de eerste keer met touwtjes die zitten wel helemaal los maar dat was nog even wennen.

Afbeelding

Afbeelding

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:23

poesnoes, mooi paard!

Leuk om al jullie dieren te zien, blijf je ook een beetje op de hoogte en je kan mooi vergelijken, hihi.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:19

Echt een Numero Uno koppie! Leuk dier, ziet er in haar lijf ook al mooi uit vind ik. Ga je naar Middenbeemster?

Ik zit nog steeds heel erg te twijfelen :)

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:22

Stamboek opname is in wijdenes of wormerveer.
Ze worden bij fred vlaar keuringsklaar gemaakt en gaat dus bij hun daar in wijdenes ook voor stamboek opname.
In de middenbeemster is de centrale keuring. Dus kunnen we alleen heen als ze dus eventueel ster haalt.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:26

Hier mijn merrie voor de 2e keer met zadel.
Afbeelding

Afbeelding

Ze staat nu ook sinds eergister op (voor) ijzers en begint al iets bespiering in de hals te ontwikkelen, we zijn op de goede weg :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:32

Eh ja, Wormerveer bedoelde ik. Raakte even in de war omdat ik in je profiel zat te spieken ;)

The data voor beide NH dagen komt mij heel slecht uit (zit op de instructieweek in Ermelo dan). Utrecht trekt erg, maar dat is al begin Juni en ik denk dat ze die extra 3 weken heel goed kan gebruiken. Moeilijk, moeilijk.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:22

Ja dan is het wel moeilijk. Het zou inderdaad zonde zijn als ze die 3 weken nog nodig zou hebben.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:56

Mooi paard poesnoes, ik vind alles al wel erg mooi in verhouding staan, zo op de foto te zien goede stand van de benen en mooi grootramig en een mooie hals erop.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:19

Woestein: dank je wel voor je compliment, Ik vind dat je een hele leuke merrie hebt. let wel op dat wanneer je haar gaat opstellen voor de jury ze niet onderstandig gaat staan. (met het voorbeen en achterbeen) Ik denk ook dat je er goed aan doet haar inderdaad bij de springpaarden te keuren. Ik denk dat ze daar beter in past. Ze is wel meer dan gemiddeld opwaarts gebouwd in vergelijking met een springpaard. Probeer ook wat meer bovenhalsspieren te trainen, want nu lijkt het alsof ze iets een onderhals heeft (hebben alle jonge paarden hoor!!) Maar ik denk zeker dat wanneer je met haar aan het werk gaat je er een hele mooie merrie aan over houdt!!

Manic: Dat geeft de burger zeker moed he!!!

Roos_s: Beetje springbloed in de lijn geeft vaak een hele fijne galop!! Ik hou wel van allrouders (heb een cabochon x joost en een ooseven x landeur)

Bianca1980: Mooi dier heb je!! Helaas zie je vaak dat dit gebeurt, zonde. Typisch die dressuurmannen, zijn heel goed in afkraken...

Poesnoes: Wat een complete merrie al! Fijn dat ze zo goed aanpakt!

_10_: Is dat ook een driejarige? Wat is het er voor 1?? Lijkt me wel een fijn halsje, nog wat spier erop en dan heb je een heel fijn paardje!!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:23

uletje schreef:
_10_: Is dat ook een driejarige? Wat is het er voor 1?? Lijkt me wel een fijn halsje, nog wat spier erop en dan heb je een heel fijn paardje!!

Ja, ze wordt in juni 3 jaar.
Het is een Johnson x Gribaldi.