Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:56

Gefeliciteerd FF! Knap dat je met alle pech doorgezet hebt!

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:52

Gefeliciteerd, mooie merrie :D

xxmarionxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:40

Phonix schreef:
fokfanaat schreef:
wat balen zeg Katheen, zo zonde! hopelijk lukt het nog

Phonix gefeliciteerd, was dat van het halve buisje?

Dankjewel iedereen!

Mijne staat bij een professionele fokstal, dus of het halve of hele bus was weet ik niet. Dat was iemand anders hier denk ik. Op de rekening kan ik wel zien dat ze twee busjes heb gehad.

Klopt ik was degene met het halve buisje. Maar goed nieuws de merrie is gelukkig drachtig gescand vorige week *\o/*

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:43

Super! Gefeliciteerd! Kwaliteit boven kwantiteit!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:08

Fokfanaat; gefeliciteerd! Het is je enorm gegund.

McLaren heeft prima sperma, ook al krijg je maar een half buisje. Ik heb er al heel wat merries drachtig mee gekregen dit jaar.
En méér sperma is niet altijd beter. Sterker nog; soms kan je door teveel sperma (bijv. 2 volle buisjes) de baarmoeder ook irriteren. Merries kunnen dan vocht aanmaken na de inseminatie. Bij sommige merries die daar last van lijken te hebben, gebruik ik altijd een kleinere portie sperma maar insemineer die met een andere pipet heel dicht in de hoort aan de kant van de eierstok met het grootste follikel.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:25

Hoi,

Ik ben een trouwe meelezer. Ik heb 3 jaar terug veel aan jullie en dit topic gehad. We hebben nu een 2 jarige van McLaren. Super blij mee.

Mijn vraag past denk ik niet helemaal in het topic. Omdat jullie veel ervaring en kennis hebben. Gooi ik mijn vraag er toch even in.
Als een hengst (3,5 jaar) erg rustig is, totaal geen hengsten gedrag heeft en met rijden (net zadelmak) ook eerder iets lui is. Wat zegt dit over hem? Is dit gewoon zijn karakter? Hij wordt binnenkort geruind. Heeft dit invloed op zijn doen en laten? Ik wil niet dat hij nog rustiger wordt.
Ik heb vroeger veel jonge hengsten gereden. Dit gedrag is voor mij echt nieuw. De hengsten die ik had door de jaren heen waren altijd alert, hadden power en merkte je toch dat ze hengst waren. Ook al had ik er een die rustig was. Het hengsten gedrag kwam altijd wel iets naar voren.

Ze wilde met deze hengst naar de hengstenkeuring. Vanwege zijn rustige voorkomen, doen ze dat nu niet.
Iemand ervaring met een extreem rustige hengst?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:36

Ja, mijn ervaring is dat dit nog compleet om kan slaan..sommige krijgen pas laat door dat ze hengst zijn. Heb er een gehad die ook zo rustig was, totdat ie 4 werd in dit voorjaar veranderde het ineens. Ik snap alleen niet helemaal waarom ze er niet mee naar de hengstenkeuring gaan vanwege zoiets.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:38

Het kan. Rustige hengsten bestaan ook. Kan nog wel veranderen maar hoeft niet.
Hengstenkeuring moet je sowieso alleen doen als het echt een aparte is. Beetje gewone zou ik niet doen, dan kan je je beter de moeite en het geld besparen. Maar rustig is iets anders dan gewoon.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:48

Xritt schreef:
Hoi,

Ik ben een trouwe meelezer. Ik heb 3 jaar terug veel aan jullie en dit topic gehad. We hebben nu een 2 jarige van McLaren. Super blij mee.

Mijn vraag past denk ik niet helemaal in het topic. Omdat jullie veel ervaring en kennis hebben. Gooi ik mijn vraag er toch even in.
Als een hengst (3,5 jaar) erg rustig is, totaal geen hengsten gedrag heeft en met rijden (net zadelmak) ook eerder iets lui is. Wat zegt dit over hem? Is dit gewoon zijn karakter? Hij wordt binnenkort geruind. Heeft dit invloed op zijn doen en laten? Ik wil niet dat hij nog rustiger wordt.
Ik heb vroeger veel jonge hengsten gereden. Dit gedrag is voor mij echt nieuw. De hengsten die ik had door de jaren heen waren altijd alert, hadden power en merkte je toch dat ze hengst waren. Ook al had ik er een die rustig was. Het hengsten gedrag kwam altijd wel iets naar voren.

Ze wilde met deze hengst naar de hengstenkeuring. Vanwege zijn rustige voorkomen, doen ze dat nu niet.
Iemand ervaring met een extreem rustige hengst?

Een rustige kun je wel zo trainen dat hij zich laat zien op een hengstenkeuring. Ik vind dat niet perse een minpunt. Maar geschiktheid voor een hengstenkeuring is wel afhankelijk van meer factoren.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:50

Ik heb zelf ook een brave hengst van Everdale zonder hengstengedrag. Ik was bij hem wel bang dat hij het zelfvertrouwen zou verliezen als ik hem zou castreren, dat er toch een stukje van zijn stoere karakter afgenomen wordt en hij zou kunnen veranderen. Maar hij was (en is) niet lui, daar zit meer dan voldoende ‘go’ op. Hij is gewoon erg makkelijk en braaf in de omgang en ook makkelijk te rijden als in én de ‘go’ en goudeerlijk.

Hij is inmiddels 12, staat al sinds de pensionperiode samen met mijn minipaard ruintje (hadden samen 1 box en een aparte weide/paddock, staan nu samen 24/7 met uitloop aan huis). Castratie heb ik bij hem nooit nodig gevonden, ik kon hem sociaal houden en zijn gedrag was er nooit naar.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 23:14

Waarom ze niet naar de hengstenkeuring willen weet ik niet. Enige wat ik uit het verhaal opmaakte is dat hij te rustig was. De hengst is van mijn tante. Hij loopt fijn en is ook heel stabiel. Maar snap ook wel wat ze zeggen. De andere hengst showt zichzelf meer, die heeft meer power in alle gangen.
Als jullie een hengst laten castreren van 4 jaar. Doen jullie dit onder narcose? Ik ben nog van de tijd dat het staand en op stal gebeurd. Ik lees nu dat het vooral onder narcose gebeurd. Terwijl onder narcose gaan en eruit komen ook best een risico is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 07:38

Meestal gebeurt het liggend op de weide. Dan krijgen ze inderdaad een roesje zodat ze dus gaan slapen. Liggend geeft het minste risico op complicaties.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:37

Ik doe ze hier altijd naar de kliniek.
's Avonds brengen, avond erna naar huis.
Komt hier goedkoper uit dan het thuis te laten doen met veel kleinere risico's.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:07

Even iets heel anders, had het toevallig met een kennis over afstammingen.
Nou kwamen we er beide op uit dat we eigenlijk van de hengst Sorento, waar mijn huidige paard van is eigenlijk niet zo veel wisten. Is ook eigenlijk niet heel veel over terug te vinden qua vererving, karakter, nafok.
Toevallig hier in het topic mensen met ervaring van deze hengst en/of nafok?
Volgens mij waren er hier wel mensen met een Sorento merrie als ik het mij goed herinner.
Van de rest van zijn lijn (jazz x zuidhoorn) weet ik veel meer. Heb sowieso nog nooit een paard zonder Jazz er in gehad nadat Jazz ging fokken :')

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 20:10

Is ook moeilijk in Nederland, haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:12

Het enige wat ik weet is dat zijn nafok niet bekend staat om makkelijke karakters.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:16

Als wij over of moeilijke paarden hebben. Ik vond Powerdale altijd overkomen als een rotbok. Maar moet zeggen dat hij fijn loopt op de nieuwe video met Lottie. Behalve dat ik iets zie achter, maar niet helemaal zeker wat.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:26

c_alsemgeest schreef:
Volgens mij waren er hier wel mensen met een Sorento merrie als ik het mij goed herinner.

Ik had n Sorento merrie. Heb er een heel fijn veulen uit gefokt vorig jaar. Later dat jaar drachtig verkocht.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:37

Ik lees vast mee, maar heb nu even een vraag aan de meer ervaren fokkers.

Ik krijg mijn merrie dit jaar niet dragend. De vorige keren was ze altijd in 1 keer drachtig. Ze is ondertussen ook al 21 en de laatste keer was 5 jaar geleden. Maar ze is verder helemaal gezond en heeft tot afgelopen winter op Z2 niveau gelopen.

De baarmoeder is schoon, dat hebben we afgelopen keer laten testen.
Ik heb al een keer een andere hengst geprobeerd voor de zekerheid.

Ze is nu weer hengstig aan het worden, dus volgende week gaan we het nog een keer proberen. Zouden jullie haar dan dicht laten zetten? Of heeft iemand nog andere tips?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:43

Ik zou zeker dichtzetten proberen, is hier vaak wel een oplossing geweest. Je kan ook altijd proberen een keer vers zonder verdunning te laten insemineren, helemaal zo laat in het seizoen. En natuurlijk een goed vruchtbare hengst

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:51

Dank je. Gaan hengstenhouders daar altijd gewoon in mee, vers zonder verdunning?

Ik heb eerste twee keer Scaramouche gehad en de laatste keer Denver. Mijn andere merrie was vorige keer in 1 x drachtig van Denver.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:51

loulou schreef:
Ik lees vast mee, maar heb nu even een vraag aan de meer ervaren fokkers.

Ik krijg mijn merrie dit jaar niet dragend. De vorige keren was ze altijd in 1 keer drachtig. Ze is ondertussen ook al 21 en de laatste keer was 5 jaar geleden. Maar ze is verder helemaal gezond en heeft tot afgelopen winter op Z2 niveau gelopen.

De baarmoeder is schoon, dat hebben we afgelopen keer laten testen.
Ik heb al een keer een andere hengst geprobeerd voor de zekerheid.

Ze is nu weer hengstig aan het worden, dus volgende week gaan we het nog een keer proberen. Zouden jullie haar dan dicht laten zetten? Of heeft iemand nog andere tips?

Oude merrie’s moet je eigenlijk niet stoppen met drachtig maken is mijn ervaring. Dan lukt het vaak niet. Dichtzetten is alleen als ze een bacterie krijgt door luchtzuigen anders is het zinloos. Naar de hengst brengen is wel een goede optie en dan onverdund er in.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:59

Ik weet dat het beter is om ze ieder jaar drachtig te hebben, maar ik had deze merrie om te rijden. En dan is het niet handig om ieder jaar een veulen te hebben :D

De vorige keer zat er ook 7 jaar tussen. Nou is ze natuurlijk ook al 21, maar ik wilde heel graag nog 1 x een veulentje van haar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:19

loulou schreef:
Ik weet dat het beter is om ze ieder jaar drachtig te hebben, maar ik had deze merrie om te rijden. En dan is het niet handig om ieder jaar een veulen te hebben :D

De vorige keer zat er ook 7 jaar tussen. Nou is ze natuurlijk ook al 21, maar ik wilde heel graag nog 1 x een veulentje van haar.

Het is ook een mooi paard. Volgens mij heb ik haar zusje Sasja gehad. Ik zou het echt proberen. Met Reesink kun je vaak wel zoiets regelen en die heeft er ook een goede kijk op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:39

Weet dat bij v Uytert ook de mogelijkheid is om de merrie daar te zetten en de hele inseminatie te doen met vers en zonder verdunning.