Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:54

Ferro was geweldig in piaffe/ passage, zijn laatste optreden in Den Bosch staat nog steeds op mijn netvlies. In mijn ogen kon hij dat zo goed vanwege het goede achterbeengebruik en het vermogen om het bekken te kantelen. En inderdaad, dat zag ik wel bij sommige hengsten terwijl ze toch nog wat neerwaarts bleven bewegen. Maar dat zijn het type hengsten die zich via de sport in de kijker moeten rijden denk ik.
In principe selecteer je op en het goede achterbeengebruik, vermogen om te sluiten en de bergopwaartse beweging. Het totaalplaatje.

Wat mij voornamelijk opgevallen is, is dat veel hengsten een goede draf hadden. Heb ook veel goed achterbeengebruik gezien. Maar de galop en inderdaad het bergopwaartse bewegen was vaak echt onder de maat. De Toto's en Goveror's waren inderdaad wel redelijk gister.

Als we het over Ferro hebben en zijn piaffe, Totilas kon ook zo mega zitten en verzamelen. Toto jr is daar ook enorm sterk in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:56

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:
Nou je ziet heel duidelijk verschil in de hengsten, imo is het belangrijk dat ze met de schoft omhoog bewegen. Degene die dat niet doen gaan terecht niet door, dat zijn leuke sportpaarden, maar daar ga je de merriestapel niet mee verbeteren. In de fokkerij kun je niet kritisch genoeg zijn.

Overigens niet veel soeps vandaag...

Ik vond de Toto's wel redelijk, maar allemaal zo kort in het lijf hè. Verder maar heel sporadisch eens gekeken.

Iconic viel echt tegen vond ik met zijn nafok, voornamelijk geen fijne bovenlijn en een neerwaartse romprichting. De In style's waren completer maar weinig kracht.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:43

Eens Elisa, over de Iconic B's en de galop van veel van de hengsten. De groep van vanmorgen viel op bouw (heb alleen het straatje gekeken) ook tegen, met uitzonderingen dan wel.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:12

Ik vond toch een aantal hengsten echt een neerwaartse tendens hebben, terecht dat die niet door gaan,
Maar een knappe die iets horizontaal blijft, kan wel heel rijdbaar zijn, met vermogen tot dragen hebben.
Zou zonde zijn om dat allemaal te laten staan

Door persoonlijke omstandigheden kan ik weinig tot niets volgen.
Onwijs jammer

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:06

verstijnen schreef:
Wat vind jij een goede piaffe dan? Laat eens zien aan de hand van een foto/video.

Salinero, Valegro, Totilas, Msj Freestyle, Undercover, Weihegold.

Citaat:
Volgens jou zijn er nu meerdere en betere dan vroeger.

Dat staat nergens... en ik vindt al helemaal niet dat je via youtube kunt beoordelen of de piaffe vroeger beter gereden werd...daarvoor is er simpelweg te weinig materiaal.. ik vindt wel dat er in de breedte meer goede paarden zijn dan 20 jaar geleden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:16

Zagen jullie net ook dat er een hengst los raakte bij de beoordeling? Het was niet in beeld wat ie precies deed, maar toch altijd een beetje spannend.

En paarden op Grand prix niveau beoordelen.... Tja, lastig hoor. Je beoordeelt dan het paard maar ook zeker de opleiding en ruiter. Dat zegt niks over de natuurlijke aanleg en erfelijkheid.
Youtube is natuurlijk super, maar filmpjes van oudere, gereden hengsten gaan vergelijken met 2,5 jarigen op de 1e bezichtiging enzo word snel gedaan maar is natuurlijk heel gevaarlijk.

Persoonlijk dek ik wel graag met jongere hengsten. Natuurlijk weet je niet alles, maar ik heb fokmerries die al wat ouder bloed voeren (een Tuschinski x Wellington en een Special D x Jazz). Ik zie er dan geen meerwaarde in om ook weer met oudere hengsten te dekken, de fokkerij gaat vooruit en ik zou graag een paar merrieveulens fokken voor de toekomst. Dan heb ik graag wat verjonging in het bloed. Ook commercieel is het interessanter, want de hengstjes wil ik wel verkopen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:36

Ik ben trouwens wel blij met al het filmmateriaal van tegenwoordig. Jammer dat het beperkt blijft bij de hengsten. In de database zou ik van veel merries ook wel hun filmpje van de keuring/ibop/eptm willen zien. Ook om terug te kijken hoe ze nu liepen als jongpaard.

Ik ben er nog helemaal niet uit wat ik wil kwa hengsten keuze. Gelukkig hoef ik pas in mei te beslissen. Ik neig naar Bordeaux zelf, omdat dat gewoon mooi aansluit bij mijn merrie en haar moederlijn. Maar aan de andere kant is dat niet heel commercieel. Ik zoek gewoon verder, dat is toch ook wel de charme van het hele fokken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:40

JeanneV schreef:
Salinero, Valegro, Totilas, Msj Freestyle, Undercover, Weihegold.

Kwestie van ff heel tolerant te zijn op de ideale piaffe.
Gaat van paarden die echt gaan zitten tot paarden die helemaal horizontaal blijven.

Weihegold, Salinero, Undercover gaan / gingen amper zitten bv... blijven wel in het ritme, maar is geen ideale piaffe.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:44

De Just Wimphofs zijn fijn! Wel een behoorlijk neerwaartse romprichting. Volgens mij vandaag de paarden die toch wel aardig galoperen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:51

Marjolein schreef:
Ik ben trouwens wel blij met al het filmmateriaal van tegenwoordig. Jammer dat het beperkt blijft bij de hengsten. In de database zou ik van veel merries ook wel hun filmpje van de keuring/ibop/eptm willen zien. Ook om terug te kijken hoe ze nu liepen als jongpaard.

Ik ben er nog helemaal niet uit wat ik wil kwa hengsten keuze. Gelukkig hoef ik pas in mei te beslissen. Ik neig naar Bordeaux zelf, omdat dat gewoon mooi aansluit bij mijn merrie en haar moederlijn. Maar aan de andere kant is dat niet heel commercieel. Ik zoek gewoon verder, dat is toch ook wel de charme van het hele fokken.

Ik zag toevallig vandaag dat er van dit jaar wel gefilmde merriekeuringen zijn. Had er even een snelle blik op geworpen, geen idee hoeveel beeldmateriaal er werkelijk is.

Ik heb vandaag af en aan even gekeken om te proberen de Incognito's te zien. Helaas het grootste deel alsnog gemist doordat ze vroeg begonnen of de volgorde veranderde maar goed... Iemand daar wel een duidelijk beeld bij?
2 vd 5 door zie ik?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:58

denisesilver schreef:
De Just Wimphofs zijn fijn! Wel een behoorlijk neerwaartse romprichting. Volgens mij vandaag de paarden die toch wel aardig galoperen.

Eens !
Missen ook wel wat jeugd maar zijn veel meer paard en langergelijnd dan ik had verwacht.
De JW x Ferro uit Okkie vind ik fantastisch! <3

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:59

MariekeS_ schreef:
Marjolein schreef:

Ik zag toevallig vandaag dat er van dit jaar wel gefilmde merriekeuringen zijn. Had er even een snelle blik op geworpen, geen idee hoeveel beeldmateriaal er werkelijk is.

Klopt, die filmpjes staan nu ook bij de merries zelf in de database.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:01

Dan ga ik toch wat meer neuzen in de database. Was ze nog niet tegen gekomen.

Thanks!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:06

Marjolein; volgens mij waren er twee merries drachtig van Bordeaux in de afgelopen kwpn merrie veiling. Waaronder de veilingtopper van 25k. En die andere ging ook flink omhoog in de prijs. Dus blijkbaar is dat toch wel gewild.
Maar er zijn ook een paar jonge bordeaux zonen inmiddels. Is Livius niks voor jou?

Ik heb wel een paar JW's als veulen gezien. Ook fijne dieren met opvallende hals / bovenlijn.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:28

Sinds wanneer is Bordeaux commercieel gezien niet aantrekkelijk?

Verder vind ik de "bevindingen" hier over het algemeen behoorlijk negatief...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:44

Onze JW x San Amour jaarling is ook echt geen verkeerde!

Scoort 9/15 doorverwezen, niet slecht!

Hengst komt gewoon ook uit een topstam en uit een topvader...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:57

s0173957 schreef:
Onze JW x San Amour jaarling is ook echt geen verkeerde!

Scoort 9/15 doorverwezen, niet slecht!

Hengst komt gewoon ook uit een topstam en uit een topvader...

Oh hij heeft het echt super gedaan! Heb niet alles gezien. Hele fijne types ook, heb hem toch maar opgeschreven voor over een jaar of tien :+

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:14

Proficiat MisterA ! 2 vd 2 is een mooie score!
Hij had er wel zin in! :P

Ik vond de JW ook opvallend mooi in het front en paarden die niet extreem opwaarts bewogen maar met mooie buiging en balans.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:40

Vulina schreef:
Sinds wanneer is Bordeaux commercieel gezien niet aantrekkelijk?

Ik bedoelde daar meer mee dat het geen jonge commerciële hengst is. En dat hij toch minder is gaan dekken de laatste jaren.

Carola, Livius heeft Vivaldi als mv. Dan zit ik wel met heel veel inteelt bij Fiddy.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:29

KahluaB schreef:
Proficiat MisterA ! 2 vd 2 is een mooie score!
Hij had er wel zin in! :P

Ik vond de JW ook opvallend mooi in het front en paarden die niet extreem opwaarts bewogen maar met mooie buiging en balans.

Dank je wel.
Hij had er zeker zin in. Ze waren vanmiddag vrijwel allemaal opvallend fris. Het valt me op dat het vaak het geval is, naarmate de dag vordert.
Het moet wel te beoordelen zijn. Maar wat doe je als hij blij, fris en vrij door de baan gaat? Genieten van zo'n showtje. *\o/*
Ik zal hem op het hart drukken dat hij daar de volgende keer niet mee wegkomt.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:04

Gefeliciteerd!!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 08:24

Gefeliciteerd MisterA
Super score idd!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:27

Gefeliciteerd Adri!

Gister heb ik helaas gemist, maar goed om te lezen dat JW zo'n goede indruk achter gelaten. Ben positief verrast. Nog andere opvallende hengsten gezien?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:41

KahluaB schreef:
De JW x Ferro uit Okkie vind ik fantastisch! <3

Dat is idd een opvallende.
Heb wel beetje schrik dat die wat wijd gaat achteraan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:41

Nogmaals gefeliciteerd MisterA! *\o/*