Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:04

Ik ken dit echt helemaal niet van haar, is echt de meest nuchtere merrie die ik ooit heb meegemaakt. Ik heb d'r overal mee naartoe genomen, op vakantie, op wedstrijd, op clinic, nooit onrust of stress meegemaakt ( en het is ook echt geen binnenvetter ) dus ik ben hier wel even van geschrokken. Maarja ze is daar ook nog 2 keer een aantal dagen naar de kliniek geweest voor minder leuke behandelingen (baarmoederontsteking) dus er is wel voor minder leuke dingen mee gesleept nu ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:25

Misschien heeft ze dat opgeslagen..hopelijk vindt ze snel weer een beetje haar rust en haar plekje.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:22

Balen Audesta, daarom juist enorm fijn dat je haar terug hebt kunnen nemen!
Ik weet inderdaad nog dat ze zo enorm nuchter was en je haar daarom ook verkocht.
Fijn dat je haar nu gewoon kunt houden met een leaser!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:53

Ze zal vast even moeten aarden! Fijn dat ze dat wel uit in ieder geval. Binnenvetters zijn zo lastig!

Luci is momenteel zo’n nare puber. Man man..
Bekapper was er vandaag om mijn bekapkunsten te checken. Hij was zo vervelend, drammerig en happerig. Het stond totaal niet in zijn agenda om bekapt te worden.
Daarna moest ik hem, helaas, weer even plagen. Ik meende al dat hij in 1 van de hoeven een schimmeltje bij de witte lijn had maar heb gewacht op de bekapper. Zij bevestigde dit. Dus na het bekappen heb ik hem even laten eten en toen moest ik druppels erop doen. Volgens mij ben ik wel 20 minuten bezig geweest. Hij liep telkens weer naar voren (stond op poetsplaats). Nouja ik had de tijd dus net zolang geprobeerd tot hij er zat van was. Draak.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:49

Moeilijk zeg Audesta, zeker omdat je dit niet van dr kent. Hopelijk wordt ze snel weer dr oude nuchtere zelf!

Ohhh lekker puberen DGM! Heerlijk
Wat een smiechten zijn t dan ook he. Steeds heen en weer naar voren. Gelukkig had je de tijd, kan je t makkelijker zelf volhouden haha.

Oh dames... ik begin weer ergens aan hoor..
Afbeelding
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:51

Oh die heb ik voorbij zien komen!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:52

En ik ben de dombo die eraan begint :+
Morgen ga ik dr halen.
Dan gelijk door naar de kliniek. Mocht t hoefbeen te ver zijn gekanteld, wordt ze gelijk uit haar lijden verlost..

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:37

Oh god!! Ze/hij heeft slofjes %)
Wat super van je dat je hem/haar een kans geeft! Houd je ons op de hoogte?

En ja, ik ga vanaf nu een aantal keren per week oefenen met de poetsplaats. Het zou toch zo fijn zijn als ik hem alleen kan bekappen. Nu moet ik mijn man of een vriendin mee hebben voor hulp, maar eigenlijk moet ie gewoon niet eikelen maar stil staan _O-

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:03

Ik ga heel hard duimen voor het prulleke. Mijn god zeg wat bestaan er toch nare mensen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:26

Ik vraag me oprecht elke keer als ik zoiets zie af hoe het zo ver heeft kunnen komen...

Succes jolmer! Ik duim dat ze nog te redden valt!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:55

En hier is er nog een stuk afgezaagd ook…
Blijkbaar nooit bij de hoefsmid geweest en bij de handelaar hebben ze er een stuk afgezaagd.
Bedankt! Kan niet wachten tot morgen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:11

Ah gosh, ik hoop dat het mee zal vallen met de schade Jolmer!

Luci is lekker zijn grenzen aan het opzoeken zo te horen. Altijd leuk dat opvoeden hihi.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:26

Jeetje Jolmer, stoer dat je het aandurft. Het is wel een ukkie, maar brengt net zoveel kosten met zich mee. Ben heel benieuwd wat de kliniek gaat zeggen. Wat is je plan met hem/haar als het hoefbeen nog okee is?

Hopen dat ze zich snel weer okee voelt Audesta.

Balen dat bekappen en checken zo slecht geen DGM. Ik moet voetjes ook echt weer even oppakken omdat ik zo weinig ben geweest.
Is het een idee om clicker training met hem te doen op de voeten? Dat ben ik hier van plan.

Stap 1 is klik = snoepje
Stap 2 is snoepje ≠ pushen voor snoepje = wel geduldig wachten tot je een snoepje krijgt.
En vanuit daar trainen waar je op wilt oefenen.

Vandaag nog even bij Sol zijn bil gaan staan. Kont komt nu tot mijn neus, moet echt eens kijken naar een meetlat oid haha. Ik schat zijn kont dan tussen de 1.55 en 1.60. Ben echt zo benieuwd hoe hij uit mag groeien.
Ik vind het nu al lastig voor me halen hoe groot Cas eigenlijk was. Vermoedelijk even groot als dat Sol nu is, aan de kont kant.

Ik had wel weer een paniek aanval en flashbacks toen ik hem niet konden. Maar hij lag verstopt achter de baal

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 17:25

Even egopost maar kijk wat wij vandaag gedaan hebben <3
Afbeelding

Na 4 maanden niet rijden er gewoon opgestapt, m’n zoontje was ondertussen ‘nt voetballen in de wei en met de bal tegen de zeecontainer aan ‘nt schoppen, wat denken jullie gewoon dood en dood braaf <3 <3 <3

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:17

Ooh Tarzan, hij voelt gewoon dat hij thuis is!
Ik weet niet hoe groot de pensionstal is waar je anders stond, maar kan het niet zijn dat hij gewoon wat overprikkeld was telkens?

Kelly, och jeetje ze weten het altijd wel te verzinnen!
Clickeren ben ik niet zo goed in, maar vandaag ging voetjes geven veeeel beter! Kon mooi zijn hoeven krabben en het goedje voor het schimmeltje erop doen.

Afbeelding
Knap dier :knuffel:

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:39

Ohjee Luci een nare puber, wel een knappe puber in ieder geval :D

Och Jolmer wat een scheetje <3

Kelly, geweldig plekje zo in het hooi :')

DGM, pensionstal was vrij kleinschalig maar waarschijnlijk toch wat veel indrukken ofzo? Terwijl langs de wei ook van alle kanten bedrijvigheid is maar dat interesseert hem niet :+
Ik ben in ieder geval trots op hoe braaf hij was en stiekem een beetje trots op mijzelf dat ik er gewoon op ben gestapt :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:23

Mijn pensionada is vrij snel druk in de kop en 24/7 vrije keuze heeft haar heel veel ruimte gegeven. Kan me voorstellen dat dit bij Rambo ook zo is.

Ik heb heerlijk les gehad, de pensionada is uit haar fysieke compensatie gehaald en nu afwachten hoe ze daar op reageert en heb met de cruzado en mini weer lekker buiten gereden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:57

Geen idee wat de trigger is, maar het feit dat ik er zelf zo op kruip in de wei zonder iemand ernaast zegt heel veel! Ik ben heel trots op die lieve Rambo <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:36

Das schrikken Kelly! Gelukkig lag ie lekker achter de baal!
Flinke maat heeft Sol dan al! Ben benieuwd!!

Ohhh wat goed Tarzan!!! Heerlijk zeg!!
Misschien inderdaad toch die rust nu met lekker vrijheid e.d.! Je kan zeker trots op jezelf zijn!

Ahh wat goed DGM! En wat is ie knap!
Hij ziet er heel goed uit zeg!
Lekker bijgekomen.

Lekkere les gehad dus Audesta!
Lekker <3

Als de beentjes van de shet van binnen een beetje oke zijn gaan we een plan maken met mn bekapper.
Dat wordt waarschijnlijk elke 2 weken bekappen/kijken wat er te doen valt!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:55

Tarzan: wat fijn dat hij zo goed aard op zijn huidige plek!

Jolmer: ik zal duimen dat de foto's van de shet hoop geven dat zijn voetjes weer in orde komen.

Audesta: hopen dat je cruzado zich weer snel op haar gemak voelt. Ik snap dat je haar dan nu zelf wilt houden, het is zonde als ze zo van slag terugkomen. (wat is je instagramaccount, zou het leuk vinden om je daar te volgen )

Met Jarana gaat het super. Ze gaat echt goed vooruit onder het zadel. Steeds een beetje meer balans en echt geen stap verkeerd. Ik hoop er binnenkort zelf op te stappen, maar heb even geen energie over.

Zelf zit ik er even helemaal doorheen. Na toch al een heftige periode de afgelopen tijd heb ik vorige week woensdag mijn jongste hond in moeten laten slapen. We dachten dat ze longontsteking had. Maar ze reageerde niet op de antibiotica en bleef maar zo kortademig. Vorige week dinsdag ging ze ineens heel snel achteruit. Woensdag met spoed naar de dierenarts voor een echo. Ze ging in de wachtkamer ineens verder achteruit en ze hebben met spoed de echo ertussen door gepland. Tijdens de echo bleek dat ze vol zat met vergrote lymfeklieren. Ook haar lever, maag, darmen en alvleesklier waren al aangetast. Het was lymfeklierkanker en ze was al te ziek om nog hoop te hebben dat er iets aan te doen was. We hebben haar meteen in laten slapen. Ik ben er helemaal stuk van, ze was pas 16 maanden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:16

Oh Jeetje wat naar.. heel veel sterkte :(:)

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:53

Veel sterkte Dartel!! Vreselijk!

Een fijne les met de pensionado en buiten gereden, heerlijk hoor!

Veel succes vandaag Jolmer! Ik duim dat het wat mee valt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:42

Oh wat erg Dartel! :(:)

Dat verwacht je toch echt niet op die leeftijd..wat ontzettend sneu.
Wel fijn dat Jarana het zo goed doet.

Tarzan, wat super zeg! Zo fijn dat hij daar beter op zijn plek lijkt te staan.

Luci is echt knap!, fijn dat hij al wat braver was.

Kelly dat is even schrikken dat hij zo verstopt was haha, het klinkt alsof hij van plan is om flink groot te gaan worden. Die flinke baal hooi zal er ook wel goed bij helpen. :D

Audesta heeft lekker gelest, wat voor een fysieke compensatie zat de pensionada in?

Ik hoop echt dat de schade mee valt en het beestje nog een kans heeft Jolmer, zo sneu dat die Shetjes toch wel regelmatig verwaarloosd worden. (heb ook al voor een aantal de dierenpolitie gebeld vanwege zulke hoeven)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:43

Ohh wat heftig Dartel..
Heel erg veel sterkte! Wat jong ook zeg, bah... zo sneu :(:)

Dankjulliewel allemaal, ga haar rond 12.30 halen.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:08

Veel bij te lezen, jullie gaan snel!

@tarzan: wat fijn dat Rambo zo flink was thuis, dat zal wel een echte vertrouwensboost gegeven hebben
@audesta: fijn dat je cruzado terug thuis is, ik duim dat ze zich snel terug 100% thuis voelt.
@dartel: veel sterkte met dit afscheid. Veel te jong, en wat een traumatische ervaring ook voor jullie.

Ik las nog iets over puberende paarden, voetjes bekappen en een shetje die duidelijk veel liefde en zorg zal nodig hebben. Heel veel succes ermee. Ik duim dat het goed komt.

Ik heb er ook even uitgelegen. 2 weken terug door een vreselijke mountainbiker onder ons jonge paard gelegen, mijn merrie een longontsteking. Druk geweest met de aankoop van een jonge ruin voor mijzelf en het regelen van het transport van de merries. Op naar 2 weken rust voor de merries en ruin naar huis komen :):)