Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
s0173957 schreef:En eeuhm... mag er nog kleur zijn?
Precies allemáál zwartjes.
Umeo schreef:KahluaB schreef:Ze zijn dit jaar best kritisch met aanwijzen.
Van For Romance is er niet 1 van de 10 aangewezen,de tendens was duidelijk dat ze meer opwaarts moesten bewegen.
De Guardian S x Florencio was een fijne!
Ik hoop dat ze de sport niet uit het oog verliezen..
Umeo schreef:KahluaB schreef:Ze zijn dit jaar best kritisch met aanwijzen.
Van For Romance is er niet 1 van de 10 aangewezen,de tendens was duidelijk dat ze meer opwaarts moesten bewegen.
De Guardian S x Florencio was een fijne!
Ik hoop dat ze de sport niet uit het oog verliezen..
Umeo schreef:Ik heb enkel alles van dag 1 gezien. De FR dus niet.
Ik heb enkele paarden gezien die vooraan leken op te stijgen. Zag er heel spectaculair uit maar lijkt me niet bevorderlijk voor de sport.
KahluaB schreef:Ik denk dat Umeo bedoelt dat het jammer is een goed paard te laten staan omdat hij horizontaal blijft in het front, zo zie ik het tenminste.
Met de schoft omhoog lopen is wat mij betreft gewoon een moderne kreet.(al doen sommige hengsten dat wel)
Een arbeids of middendraf hoort in principe in horizontaal evenwicht te zijn.
Bij de verzameling is het dalen van de achterhand ,en daarmee het rijzen van de voorhand ,pas echt belangrijk.
JeanneV schreef:Ga jij maar horizontaal bewegende paarden fokken die je alleen met een hoop gesjor en vliegerij in verzameling krijgt... Alles wat een paard van nature mee heeft hoef je er niet aan te rijden... Dat paard dat van nature bergop gaat ipv een horizontaal evenwicht laat zich veel sneller scholen en gaat een beter eind resultaat laten zien.
JeanneV schreef:Snel door de africhting heen kunnen omdat je een getalenteerd paard hebt betekend niet dat je het werk veel moet herhalen... Van eentje die horizontaal blijft is ook niet gezegt dat hij kan verzamelen... is vaak nog best beetje lastzig met een horizontaal paard.. Geef mij maar die met de schoft omhoog kan als 3yo. Rijd een stuk lekkerder.. als hij 7 word zien we wel of hij piaffe kan.
JeanneV schreef:'meestal beter gereden'.... Die paar overgebleven beelden uit die tijd zijn geen afspiegeling van het talent van de paarden in de breedte... laat staan dat je wat over de rest het deelnemers veld kunt zeggen.
KahluaB schreef:JeanneV schreef:Ga jij maar horizontaal bewegende paarden fokken die je alleen met een hoop gesjor en vliegerij in verzameling krijgt... Alles wat een paard van nature mee heeft hoef je er niet aan te rijden... Dat paard dat van nature bergop gaat ipv een horizontaal evenwicht laat zich veel sneller scholen en gaat een beter eind resultaat laten zien.
Snel is niet per definitie goed (slijtage),en bij de paarden die als 3 jarige rijzen in de voorhand is er zeker geen garantie dat ze straks goed kunnen verzamelen. (vroeger bestond "bergop"niet eens!)
Ferro had het iig niet nodig.
Gelukkig ben ik maar een liefhebber die af en toe een veulentje fokt.
verstijnen schreef:JeanneV schreef:'meestal beter gereden'.... Die paar overgebleven beelden uit die tijd zijn geen afspiegeling van het talent van de paarden in de breedte... laat staan dat je wat over de rest het deelnemers veld kunt zeggen.
Ze heeft het niet over talent. Maar geeft aan dat de piaffe meestal beter werd gereden dan nu het geval is.
janderegelaa schreef:[Nou en of dat Ferro bergop ging! Zijn grootste talent was piaffe/passage en daar ging hij zo goed zitten dat hij nog steeds beter is dan de meeste hedendaagse dressuurpaarden.
Elisa2 schreef:Nou je ziet heel duidelijk verschil in de hengsten, imo is het belangrijk dat ze met de schoft omhoog bewegen. Degene die dat niet doen gaan terecht niet door, dat zijn leuke sportpaarden, maar daar ga je de merriestapel niet mee verbeteren. In de fokkerij kun je niet kritisch genoeg zijn.
Overigens niet veel soeps vandaag...
JeanneV schreef:of je hebt nu over talent of gereden zijn hebt... youtube is geen afspiegeling van de gemiddelde kwaliteit van 'vroeger', daarvoor zijn de aantallen niet groot genoeg. Laat staan dat je kunt zeggen dat de piaffe 'meestal' beter gereden werd. Ik denk niet dat het waar is, maar het is geen mening die je kunt onderbouwen aan de hand van youtube.