Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:04

En eeuhm... mag er nog kleur zijn?
Precies allemáál zwartjes.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:09

Dat vond ik inderdaad van de afgelopen lichting goedgekeurde hengsten een kleine verademing...iets meer afwisseling in kleur met bruine en vossen...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:00

Die Junior STV nog niet geweest? Ben benieuwd of dat een schimmel is :D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:59

KahluaB schreef:
Ze zijn dit jaar best kritisch met aanwijzen.
Van For Romance is er niet 1 van de 10 aangewezen,de tendens was duidelijk dat ze meer opwaarts moesten bewegen.
De Guardian S x Florencio was een fijne!

Ik hoop dat ze de sport niet uit het oog verliezen..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:45

s0173957 schreef:
En eeuhm... mag er nog kleur zijn?
Precies allemáál zwartjes.

Vosjes waren er nog wel,maar gewone bruine...niet eentje gezien? (ook niet alles gezien hoor)

Umeo schreef:
KahluaB schreef:
Van For Romance is er niet 1 van de 10 aangewezen,de tendens was duidelijk dat ze meer opwaarts moesten bewegen.

Idd !

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:59

Umeo schreef:
KahluaB schreef:

Paarden die te weinig tot dragen komen zijn niet echt een verrijking voor de sport lijkt me.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:49

De For Romances waren terecht, niet opwaarts en ook geen goede galop net als de Guardians en Four Legends. Die laatste hadden wel veel souplesse.

Franklin x Zack vond ik echt een goed paard (bruin) en de Geniaal X Jazz ook. (vos)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:23

Ik heb enkel alles van dag 1 gezien. De FR dus niet.

Ik heb enkele paarden gezien die vooraan leken op te stijgen. Zag er heel spectaculair uit maar lijkt me niet bevorderlijk voor de sport.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:26

Umeo schreef:

Ik heb enkele paarden gezien die vooraan leken op te stijgen. Zag er heel spectaculair uit maar lijkt me niet bevorderlijk voor de sport.

Het KWPN denkt daar duidelijk anders over.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:39

Umeo schreef:

Volgens mij willen we in de sport ook dat ze rijzen aan de voorkant. Waarom zou het dan nadelig zijn als een paard dat van nature al laat zien?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:47

Ik denk dat Umeo bedoelt dat het jammer is een goed paard te laten staan omdat hij horizontaal blijft in het front, zo zie ik het tenminste.
Met de schoft omhoog lopen is wat mij betreft gewoon een moderne kreet.(al doen sommige hengsten dat wel)

Een arbeids of middendraf hoort in principe in horizontaal evenwicht te zijn.
Bij de verzameling is het dalen van de achterhand ,en daarmee het rijzen van de voorhand ,pas echt belangrijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:16

Nou je ziet heel duidelijk verschil in de hengsten, imo is het belangrijk dat ze met de schoft omhoog bewegen. Degene die dat niet doen gaan terecht niet door, dat zijn leuke sportpaarden, maar daar ga je de merriestapel niet mee verbeteren. In de fokkerij kun je niet kritisch genoeg zijn.

Overigens niet veel soeps vandaag...

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:53

KahluaB schreef:
Ik denk dat Umeo bedoelt dat het jammer is een goed paard te laten staan omdat hij horizontaal blijft in het front, zo zie ik het tenminste.
Met de schoft omhoog lopen is wat mij betreft gewoon een moderne kreet.(al doen sommige hengsten dat wel)

Een arbeids of middendraf hoort in principe in horizontaal evenwicht te zijn.
Bij de verzameling is het dalen van de achterhand ,en daarmee het rijzen van de voorhand ,pas echt belangrijk.

Ga jij maar horizontaal bewegende paarden fokken die je alleen met een hoop gesjor en vliegerij in verzameling krijgt... Alles wat een paard van nature mee heeft hoef je er niet aan te rijden... Dat paard dat van nature bergop gaat ipv een horizontaal evenwicht laat zich veel sneller scholen en gaat een beter eind resultaat laten zien.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:04

JeanneV schreef:
Ga jij maar horizontaal bewegende paarden fokken die je alleen met een hoop gesjor en vliegerij in verzameling krijgt... Alles wat een paard van nature mee heeft hoef je er niet aan te rijden... Dat paard dat van nature bergop gaat ipv een horizontaal evenwicht laat zich veel sneller scholen en gaat een beter eind resultaat laten zien.

Snel is niet per definitie goed (slijtage),en bij de paarden die als 3 jarige rijzen in de voorhand is er zeker geen garantie dat ze straks goed kunnen verzamelen. (vroeger bestond "bergop"niet eens!)
Ferro had het iig niet nodig.
Gelukkig ben ik maar een liefhebber die af en toe een veulentje fokt. ;)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:11

Snel door de africhting heen kunnen omdat je een getalenteerd paard hebt betekend niet dat je het werk veel moet herhalen... Van eentje die horizontaal blijft is ook niet gezegt dat hij kan verzamelen... is vaak nog best beetje lastig met een horizontaal paard.. Geef mij maar die met de schoft omhoog kan als 3yo. Rijd een stuk lekkerder.. als hij 7 word zien we wel of hij piaffe kan.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:21

JeanneV schreef:
Snel door de africhting heen kunnen omdat je een getalenteerd paard hebt betekend niet dat je het werk veel moet herhalen... Van eentje die horizontaal blijft is ook niet gezegt dat hij kan verzamelen... is vaak nog best beetje lastzig met een horizontaal paard.. Geef mij maar die met de schoft omhoog kan als 3yo. Rijd een stuk lekkerder.. als hij 7 word zien we wel of hij piaffe kan.

Vroeger waren alle paarden horizontaal gebouwd ,en toen werd de piaffe meestal correcter gereden dan nu ...
Extreme buiging geeft ook extra slijtage..
Met 7 jaar is een paard nog niet eens volgroeid. :(
De tijd zal het leren...

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:23

Vroeger werd de piaffe meestal correcter gereden dan nu..... want in de periode 1975 tm 95 stond jij op elk concours te kijken hoe er gepiaffeerd werd??

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:41

JeanneV schreef:
Vroeger werd de piaffe meestal correcter gereden dan nu..... want in de periode 1975 tm 95 stond jij op elk concours te kijken hoe er gepiaffeerd werd??

Ik ben van 1964.
Weleens van you tube gehoord?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:07

'meestal beter gereden'.... Die paar overgebleven beelden uit die tijd zijn geen afspiegeling van het talent van de paarden in de breedte... laat staan dat je wat over de rest het deelnemers veld kunt zeggen.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:18

JeanneV schreef:
'meestal beter gereden'.... Die paar overgebleven beelden uit die tijd zijn geen afspiegeling van het talent van de paarden in de breedte... laat staan dat je wat over de rest het deelnemers veld kunt zeggen.

Ze heeft het niet over talent. Maar geeft aan dat de piaffe meestal beter werd gereden dan nu het geval is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:30

KahluaB schreef:
JeanneV schreef:

Snel is niet per definitie goed (slijtage),en bij de paarden die als 3 jarige rijzen in de voorhand is er zeker geen garantie dat ze straks goed kunnen verzamelen. (vroeger bestond "bergop"niet eens!)
Ferro had het iig niet nodig.
Gelukkig ben ik maar een liefhebber die af en toe een veulentje fokt. ;)

Nou en of dat Ferro bergop ging! Zijn grootste talent was piaffe/passage en daar ging hij zo goed zitten dat hij nog steeds beter is dan de meeste hedendaagse dressuurpaarden.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:42

verstijnen schreef:
JeanneV schreef:

Ze heeft het niet over talent. Maar geeft aan dat de piaffe meestal beter werd gereden dan nu het geval is.

of je hebt nu over talent of gereden zijn hebt... youtube is geen afspiegeling van de gemiddelde kwaliteit van 'vroeger', daarvoor zijn de aantallen niet groot genoeg. Laat staan dat je kunt zeggen dat de piaffe 'meestal' beter gereden werd. Ik denk niet dat het waar is, maar het is geen mening die je kunt onderbouwen aan de hand van youtube.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:54

janderegelaa schreef:
[Nou en of dat Ferro bergop ging! Zijn grootste talent was piaffe/passage en daar ging hij zo goed zitten dat hij nog steeds beter is dan de meeste hedendaagse dressuurpaarden.

En dat was nu net mijn punt, zijn arbeidsdraf was in horizontaal evenwicht.
@ Jeanne ,ik heb vroeger ook veel nationale dr ( top)wedstrijden bezocht .
We hebben het ook niet over gemiddelde paarden toch?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:35

Elisa2 schreef:
Nou je ziet heel duidelijk verschil in de hengsten, imo is het belangrijk dat ze met de schoft omhoog bewegen. Degene die dat niet doen gaan terecht niet door, dat zijn leuke sportpaarden, maar daar ga je de merriestapel niet mee verbeteren. In de fokkerij kun je niet kritisch genoeg zijn.

Overigens niet veel soeps vandaag...

Ik vond de Toto's wel redelijk, maar allemaal zo kort in het lijf hè. Verder maar heel sporadisch eens gekeken.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:12

JeanneV schreef:
of je hebt nu over talent of gereden zijn hebt... youtube is geen afspiegeling van de gemiddelde kwaliteit van 'vroeger', daarvoor zijn de aantallen niet groot genoeg. Laat staan dat je kunt zeggen dat de piaffe 'meestal' beter gereden werd. Ik denk niet dat het waar is, maar het is geen mening die je kunt onderbouwen aan de hand van youtube.

Wat vind jij een goede piaffe dan? Laat eens zien aan de hand van een foto/video. Volgens jou zijn er nu meerdere en betere dan vroeger.