Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 07:11

Aan de ene kant mee eens aan de andere kant, sonmige merries hebben tijd nodig (wat je natuurlijk niet van te voren weet) en dan is veulens krijgen niet zo een slecht idee.
Mijn merrie heb ik laten dekken toen ze 3 was, hele dracht doorgereden en daarna weer opgepakt. Ze was slap maar binnen no time redelijk stabiel. Toen weer gedekt en weer gewoon door gereden. Toen ze 5 was dus haar 2e veulen gekregen en daarna besloten verder te gaan met rijden en even niet meer te dekken. 1x per 2 weken aqua training, 3/4 keer in de week rijden en 1x in de 2 weken spring/cavaletti training en ik merk nu sinds een paar maanden dat ze echt niet meer slapper is dan een paard die geen veulen gehad heeft. Pakt het werk super op en het lichaam is ontzettend sterk. Dit paard heeft alleen mentaal de tijd nodig gehad om te groeien in het werk dus 2/3 jaar alleen maar basis werk is eigenlijk heel goed geweest voor haar. Merk dat ze ‘de volgende stap’ nu best goed oppakt (zowel mentaal als fysiek).
Dus wel mee eens dat ze na het veulenen niet perse fijner zijn onder het zadel maar ik denk als je dat incalculeert en de tijd neemt plus goed management dat het zeker niet onmogelijk is.

koend

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:11

Misschien dat een ruin/hengst beter past bij de aanpak van sommige harde ruiters.

Een merrie zal het je dikwijls levenslang kwalijk nemen als je eens zwaar over haar grens geweest bent.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:34

Ligt een beetje aan het karakter. Ik heb een ruin gekend die bijna over de stalwand heen kwam als er een man langskwam :')

Heeft er niet eens een stuk in het KWPN magazine gestaan over een merrie die elk jaar een veulen aan de voet had en gewoon in de (spring?)sport uit werd gebracht? Dan namen ze het veulen mee en lieten ze het bij de ring wachten. Ik zou het eens op kunnen zoeken, of ik het terug kan vinden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:37

ik denk at voor de hogere sport een merrie gemiddeld wellicht wat minder geschikt is, maar dat in de basissport er echt zat lopen, en ook een groot percentage zal nooit ene veulen krijgen volgens mij

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:38

Het belangrijkste zal zijn dat sport een platform is om hengsten onder de aandacht van fokkers te brengen. Win on Sunday, sell on Monday.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:47

Rex_Rolfo schreef:
Het belangrijkste zal zijn dat sport een platform is om hengsten onder de aandacht van fokkers te brengen. Win on Sunday, sell on Monday.

Hun nakomelingen dan want de meeste sportpaarden zijn geen hengst.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:20

koend schreef:
Misschien dat een ruin/hengst beter past bij de aanpak van sommige harde ruiters.

Een merrie zal het je dikwijls levenslang kwalijk nemen als je eens zwaar over haar grens geweest bent.

Ik denk eigenlijk dat ruinen minder last hebben/afgeleid worden door hormonale schommelingen waardoor ze over het algemeen stabieler zijn.
Met de bloedlijnen tegenwoordig heb je ook hele niet vergevingsgezinde exemplaren.
Dus daarin denk ik niet echt dat ruinen makkelijker dingen ondergaan.
Ws in het algemeen wel makkelijker dan hengsten of merries, maar ken ook hele makkelijker merries en dekhengsten die zo lief en makkelijk zijn dat ze zoiets (helaas) ook prima zouden vinden.

De mijne (sorento x Jazz x zuidhoorn) is daar een goed voorbeeld van, heerlijk paard om mee te werken. Vol energie en heel leergierig, maar je moet wel binnen de lijntjes kunnen kleuren. Hij is dominant en heeft wat leiding nodig, maar kan ook snel doorschieten in boos of paniek dus je moet goed samen werken om er een goed resultaat uit te krijgen zodat hij de energie voor je laat werken en niet tegen je. Respect is daarin denk ik het belangrijkste, iets vragen maar hem ook in zijn waarde laten. Ik kan vaak lachen om zijn eigenaardigheden of tomeloze energie en hij heeft de ruimte om aan te geven dat hij iets moeilijk vind. En dan vliegen we het op een andere manier aan of laten we het even liggen. Ook veel afwisseling in het werk is belangrijk.
Maar er op gaan zitten en hem iets dwingen te doen werkt niet... dan heb je een paard wat niks meer wil en eindig je gegarandeerd in het zand als je hem hard aan gaat pakken.
Hij heeft ook best wat eigenaren en verkoopplekken gezien in zijn leven.
Maar ik ben heel erg blij met hem en hij gaat nooit meer weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:25

Ik vind dat er geen typisch ruin of merrie gedrag bestaat. Ik ken er zoveel en ze zijn allemaal anders..van kwalijknemende ruinen tot onverstoorbare merries. Alleen hebben sommige merries last van de cyclus soms.. maar ook niet allemaal en meestal is daar ook nog wel wat aan te doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:07

Elisa2 schreef:
Ik vind dat er geen typisch ruin of merrie gedrag bestaat. Ik ken er zoveel en ze zijn allemaal anders..van kwalijknemende ruinen tot onverstoorbare merries. Alleen hebben sommige merries last van de cyclus soms.. maar ook niet allemaal en meestal is daar ook nog wel wat aan te doen.

En toch lopen er maar een handjevol in de hoogste sport. Hoe komt dat dan?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:27

Als ik de wereldranglijst van de paarden bekijk dan valt het niet tegen hoeveel merries erop terugkomen. Het is natuurlijk zo dat een boel hengsten het niveau "moeten" lopen voor goede PR van de dekdienst. Merries worden vaak veel eerder uit de sport gehaald om voor het fokken te dienen (als ze überhaupt al in de sport worden uitgebracht). Daarbij heerst bij veel mensen nog het idee dat een (vosse) merrie heibel is, en kiezen zij voor ruinen door die gedachtegang. En ik denk dat daarnaast veel wedstrijdruiters liever geen merrie hebben, omdat ze dan rekening moeten houden met de cyclus. Ze hebben er altijd lichamelijk last van. Vrouwen ook, afhankelijk van waar ze zich in de cyclus bevinden kunnen ze minder kracht of uithoudingsvermogen tonen. Ik denk dat dat bij paarden niet anders is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:58

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

En toch lopen er maar een handjevol in de hoogste sport. Hoe komt dat dan?

Denk inderdaad naast het stukje hormonale schommelingen die het met zich mee brengt waar je aanpassingen op moet doen en moet managen.
Je kan er best wat mee en er zijn ook uitzonderingen die nergens last van hebben, maar regelmatig vraagt het toch een stukje meer management dan een ruin.
Denk ik ook dat het bij de dekhengsten mee speelt dat voor sommige het dek seizoen ook vrij zwaar valt. Zeker als ze veel dekken is het best vermoeiend en vraagt het ook wat van het lijf van een paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:53

denisesilver schreef:
Als ik de wereldranglijst van de paarden bekijk dan valt het niet tegen hoeveel merries erop terugkomen. Het is natuurlijk zo dat een boel hengsten het niveau "moeten" lopen voor goede PR van de dekdienst. Merries worden vaak veel eerder uit de sport gehaald om voor het fokken te dienen (als ze überhaupt al in de sport worden uitgebracht). Daarbij heerst bij veel mensen nog het idee dat een (vosse) merrie heibel is, en kiezen zij voor ruinen door die gedachtegang. En ik denk dat daarnaast veel wedstrijdruiters liever geen merrie hebben, omdat ze dan rekening moeten houden met de cyclus. Ze hebben er altijd lichamelijk last van. Vrouwen ook, afhankelijk van waar ze zich in de cyclus bevinden kunnen ze minder kracht of uithoudingsvermogen tonen. Ik denk dat dat bij paarden niet anders is.

Dat denk ik ook wel inderdaad, bij de hengstigheid merk je toch ook wel vaak dat ze wat strakker zijn/ blijven op de lendenen. Sommige krijgen last van hun darmen of worden sloom. Anderen gaan stil staan bij been geven of worden juist narrig. Maar goed, als het niet te erg is dan zijn er vaak wel lapmiddeltjes om dat beter te krijgen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:04

Ja, wij hadden er een en die kreeg er zelfs koliek door. In de amateursport kan je er nog omheen plannen, en je training er denk ik makkelijker op aanpassen.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:46

Maar als je naar de laatste OS kijkt dan stonden de merries wel op kop, plek 1, 2 en 5 (Dalera, Wendy en freestyle).
Op plek 15 zag je dan Máxima bella ook nog.
Isabel Werth heeft toch al meerdere top merries gehad denk aan weihegold, bella rose,…
Maar het klopt wel dat ze minder vertegenwoordigd zijn in de topsport.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:29

Hier is gisteravond mijn eerste echte dressuurveulen geboren!

Een Hitmaker x Don Primero x G Ramiro Z x Weltmeyer en we zijn er heel blij mee. De kleur is fantastisch, ze heeft aardig wat wit, het is een merrie en ze is heel chique.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:03

Van harte gefeliciteerd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:23

Mooi veulen, gefeliciteerd!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:41

Leuk gekleurd idd! Top!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:49

Gefeliciteerd

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:58

Dankjewel!

Afbeelding

Heel benieuwd hoe ze over een paar dagen/weken lijkt!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:33

Gefeliciteerd

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:43

Plaatje Sophie, gefeliciteerd.

Hier onze laatste merrie (nr 3) door de 30 dgn.
Fijn om alles klaar te hebben.
En alles in 1x drachtig, echt super.

Solid Rock x Cover Story
Denver US x Uphill
Secret USB x Il Divo

Is het rijtje voor 2026.
Laatst bijgewerkt door baudyh op 21-06-25 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:43

Gefeliciteerd!

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:56

Gefeliciteerd, knap veulen!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Gefeliciteerd Sophie! Hoe kwam je bij de keuze voor Hitmaker uit?

Mijn laatste veulen is ook geboren, uit mijn elite preferente Contango merrie heb ik nu het 4e McLaren veulen gefokt. De eerste was heeeeel apart en dat was een merrie, die heb ik toen heel goed kunnen verkopen. Ik had het idee dat ik er nog wel een merrie uit zou fokken die ik dan zelf kon aanhouden. Maar inmiddels heb ik dus 3 McLaren hengsten uit die merrie (één van vorig jaar en twee van dit jaar, via embryo transplantatie). Allemaal zijn ze echt ver bovengemiddeld apart.
Hij is gelukkig gezond, maar ik had zoooo gehoopt op een merrieveulen uit deze merrie. Dit jaar maar weer bij McLaren...