Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
koend schreef:Misschien dat een ruin/hengst beter past bij de aanpak van sommige harde ruiters.
Een merrie zal het je dikwijls levenslang kwalijk nemen als je eens zwaar over haar grens geweest bent.
Elisa2 schreef:Ik vind dat er geen typisch ruin of merrie gedrag bestaat. Ik ken er zoveel en ze zijn allemaal anders..van kwalijknemende ruinen tot onverstoorbare merries. Alleen hebben sommige merries last van de cyclus soms.. maar ook niet allemaal en meestal is daar ook nog wel wat aan te doen.
janderegelaa schreef:Elisa2 schreef:Ik vind dat er geen typisch ruin of merrie gedrag bestaat. Ik ken er zoveel en ze zijn allemaal anders..van kwalijknemende ruinen tot onverstoorbare merries. Alleen hebben sommige merries last van de cyclus soms.. maar ook niet allemaal en meestal is daar ook nog wel wat aan te doen.
En toch lopen er maar een handjevol in de hoogste sport. Hoe komt dat dan?
denisesilver schreef:Als ik de wereldranglijst van de paarden bekijk dan valt het niet tegen hoeveel merries erop terugkomen. Het is natuurlijk zo dat een boel hengsten het niveau "moeten" lopen voor goede PR van de dekdienst. Merries worden vaak veel eerder uit de sport gehaald om voor het fokken te dienen (als ze überhaupt al in de sport worden uitgebracht). Daarbij heerst bij veel mensen nog het idee dat een (vosse) merrie heibel is, en kiezen zij voor ruinen door die gedachtegang. En ik denk dat daarnaast veel wedstrijdruiters liever geen merrie hebben, omdat ze dan rekening moeten houden met de cyclus. Ze hebben er altijd lichamelijk last van. Vrouwen ook, afhankelijk van waar ze zich in de cyclus bevinden kunnen ze minder kracht of uithoudingsvermogen tonen. Ik denk dat dat bij paarden niet anders is.