Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
s0173957 schreef:Daar ben ik dan weer wat radicaler is als vele andere: als je ze zelf niet kan rijden of de financiële capaciteit niet hebt om ze te laten trainen, fok dan niet.
Fokkers die klagen dat ze de paarden niet kwijt geraken omdat ze ze niet zelf kunnen (laten) rijden daar heb ik geen medelijden mee, dat weet je op voorhand...
Als ik zelf niet reed fokte ik niet, heel simpel.
Rex_Rolfo schreef:Dank jullie wel voor deze discussie. Een kennis zit er op aan te dringen dat we met onze vijfjarige merrie naar de keuring moeten gaan. Maar ik zie dat vanwege de 'noodzaak' om ze professioneel voor te bereiden niet zitten. De kosten wegen in mijn ogen niet op tegen de mogelijke baten.
Het is nu een heel fijn rijpaard die ohz goed uit de verf komt. Dan heb ik liever geduld dat er over 2-3 jaar een sportpredicaat op komt. Of niet, de tijd zal het leren. Fokplannen hebben we sowieso niet, maar ook dat kan natuurlijk veranderen. Maar om daar nu al op vooruit te lopen gaat me te ver.
Rex_Rolfo schreef:Tegen die tijd overweeg ik misschien om een thuiskeuring te doen. Sport + uiterlijk o.k. is goede kans op ster. Maar nu als vijfjarige op L niveau heeft een stamboekkeuring volgens mij geen zin.
s0173957 schreef:Ik ken genoeg hele gewone paarden die later top GP liepen.
Dalera is hét voorbeeld.
Die zou met die voorbeenstand en die 'natuurlijke aanleg' nooit ster worden...
Phonix schreef:Maar wat is het toegevoegde waarde van zo een paard? Als die niet rijbaar is? Is het dan ook waard om met zoiets te fokken?
Phonix schreef:Maar wat is het toegevoegde waarde van zo een paard? Als die niet rijbaar is? Is het dan ook waard om met zoiets te fokken?
s0173957 schreef:Remember IPS Terlia, anyone?
In 2003 talk of the town op de NMK maar was gewoon niet te rijden.
Alhoewel die in de fokkerij nu ook niet dat laatste aan kwaliteit mee gegeven heeft.