Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:34

dat is wel heel zuur Mer! Hopen dat bij de NRPS ze er wat anders inzitten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:34

Het lijkt misschien alsof ik het extreem omschrijf maar ik volg meerdere stallen op insta en heb er dus ook meerdere in de buurt en het enige wat ze laten zien is dat de paarden iedere dag in de molen komen en gelongeerd worden. Zeldzaam zie ik en een in de weide of paddock. En ik ben echt geen mietje als het gaat om bijzetten met longeren maar ik vind het persoonlijk onnodig om een piepjong dier helemaal uit balans te trekken en bovenin te knopen. Daarnaast gaat er vaak een hoeveelheid supplementen in voor snelle spier opbouw wat helemaal niet gunstig is voor de ontwikkeling van spieren gewrichten en pezen op langer termijn. Dus je bent ze aan het klaar maken voor een moment opname wat gevolgen kan hebben op langer termijn (en is het doel niet juist gezonde en duurzame sportpaarden?).

Als je een beetje een slome/simpele hebt dan wordt die echt wel voordat hij de ‘ring’ in gaat een paar keer goed voor de benen gemept om haar/hem even wakker te maken. Ja ook daar gaan ze niet dood aan maar in mijn geval heb ik er dus zo een maar daar zit 3 jaar energie aandacht en tijd in om die zo relaxed en vertrouwd mogelijk op te laten groeien en dan vind ik dat ene moment waarop hij zich dus anders voor moet gaan doen dan dat hij werkelijk is (een functioneel sportpaard maar zeker geen grootloper) en daarbij dus imo een vorm van geweld moet gebruiken een afbreuk voor dat paard zijn vertrouwen in mij/de mens. Ik ben misschien daarin een beetje gevoelig en zie het anders dan de meeste maar ik fok deze paarden met heel mijn hart en daar zit zoveel tijd en liefde in om ze een goede op start in het leven te geven en dan doet dat mij echt pijn als ik hem dan pijn moet gaan doen (ook mentaal gezien, deze is dus een slomer type dus moet echt wel op t hok van te voren anders komt er gewoon niks uit) voor dat ene moment. Het is een mega functioneel gebouwd paard met 3 goede basis gangen maar ze zeggen dat als ik hem zo voor stel zoals ik zou willen hij geen ster zal worden want hij laat zichzelf totaal niet zien. Al weet ik dat als ik hem een beetje over de zeik heb dit waarschijnlijk heel anders zou zijn. Maar daar pas ik dus voor.

En Jan jij weet ook wel dat er paarden zijn die van nature gewoon gaan, ja daar hoeven ze niet veel aan te motiveren maar ze krijgen er ook genoeg binnen die het van nature niet hebben en dan pakken ze die gewoon aan. Dat jouw norm daarin anders ligt dan de mijne wil niet zeggen dat het niet gebeurd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:36

s0173957 schreef:
Daar ben ik dan weer wat radicaler is als vele andere: als je ze zelf niet kan rijden of de financiële capaciteit niet hebt om ze te laten trainen, fok dan niet.
Fokkers die klagen dat ze de paarden niet kwijt geraken omdat ze ze niet zelf kunnen (laten) rijden daar heb ik geen medelijden mee, dat weet je op voorhand...

Als ik zelf niet reed fokte ik niet, heel simpel.

Voor mij hetzelfde maar als het zo zou zijn dan zouden er weinig fokkers over blijven en ook weinig betaalbare paarden. En er is ook gewoon markt voor veulens. Niet iedereen wil een opgeleid paard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:42

xmaliez, is een ibop niet beter met daarna opname? Als ze het ohz wel lekker doen, is dat vaak een betere optie

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:01

Dank jullie wel voor deze discussie. Een kennis zit er op aan te dringen dat we met onze vijfjarige merrie naar de keuring moeten gaan. Maar ik zie dat vanwege de 'noodzaak' om ze professioneel voor te bereiden niet zitten. De kosten wegen in mijn ogen niet op tegen de mogelijke baten.

Het is nu een heel fijn rijpaard die ohz goed uit de verf komt. Dan heb ik liever geduld dat er over 2-3 jaar een sportpredicaat op komt. Of niet, de tijd zal het leren. Fokplannen hebben we sowieso niet, maar ook dat kan natuurlijk veranderen. Maar om daar nu al op vooruit te lopen gaat me te ver.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:24

Toen ik naar Utrecht moest met mijn merrie met maagproblemen werd ik verteld dat er een test gedaan was met EPTM merries en maagzweren.

De test ging over of ze kon zien dat de maagzweren weg gingen met routine en rust. Maar het zeg wel iets dat zo veel merries van die keuring maagzweren krijgen. Dat is is niet voordelig voor hun carrière later..

Helaas kan ik niet de papier vinden van de test online.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:38

Rex_Rolfo schreef:
Dank jullie wel voor deze discussie. Een kennis zit er op aan te dringen dat we met onze vijfjarige merrie naar de keuring moeten gaan. Maar ik zie dat vanwege de 'noodzaak' om ze professioneel voor te bereiden niet zitten. De kosten wegen in mijn ogen niet op tegen de mogelijke baten.

Het is nu een heel fijn rijpaard die ohz goed uit de verf komt. Dan heb ik liever geduld dat er over 2-3 jaar een sportpredicaat op komt. Of niet, de tijd zal het leren. Fokplannen hebben we sowieso niet, maar ook dat kan natuurlijk veranderen. Maar om daar nu al op vooruit te lopen gaat me te ver.

Als je paard lekker in de sport loopt en het sportpredicaat haalt is ze vaak toch al in prima conditie. Dan hoef je haar echt niet weg te brengen voor een keuring.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:51

Tegen die tijd overweeg ik misschien om een thuiskeuring te doen. Sport + uiterlijk o.k. is goede kans op ster. Maar nu als vijfjarige op L niveau heeft een stamboekkeuring volgens mij geen zin.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:14

ik ga het wel zien volgende week, heb mijn verwachtingen niet te hoog, kan het alleen meevallen.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:31

Hier schrok onze DA toch ook wel van de hoeveelheid zaad bij Mclaren :Y)
Eind deze week merrie controleren.

Wij hebben vorig jaar voor het 1st meegedaan aan de keuring, met een belgische merrie.
Was op die moment niet gereden, heb haar wel 6weken op voorhand 2x/week gelongeerd en even de bak in een 8 afgemaakt. Zodat ze dit toch al eens gezien had.
Was ster, mocht niet meedoen aan het CK omdat ze een buitenlandse merrie was.

Dus naar mijn mening, als de insteek enkel ster worden is. Dat dit gemakkelijk van thuis uit zelf gedaan kan worden.

Er lag een cadeau'tje in de stal van ochtend :D
2 weken te vroeg, gelukkig doet die het goed.
Dierenarts heeft de nageboorte er wel moeten afhalen. Dus hopelijk geen verdere complicaties :=

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:51

Rex_Rolfo schreef:
Tegen die tijd overweeg ik misschien om een thuiskeuring te doen. Sport + uiterlijk o.k. is goede kans op ster. Maar nu als vijfjarige op L niveau heeft een stamboekkeuring volgens mij geen zin.

Ik heb gemaild voor een thuis keuring en bij mij andere ruin is dat mogelijk alleen er zijn dit jaar geen thuis keuringen gepland in mijn regio. Nu moet ik dus zelf de site in de gaten blijven houden om te kijken wanneer er wel een gepland staan. Best onhandig.
Voor merries is het niet mogelijk dacht ik te lezen (om dan ster te worden als ze sportpredicaat al hebben).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:52

fokfanaat schreef:
xmaliez, is een ibop niet beter met daarna opname? Als ze het ohz wel lekker doen, is dat vaak een betere optie

Is ook een optie inderdaad!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:58

Mijn merrie is vorig jaar ster geworden, ze stond op een stal om doorgereden te worden en zij stelde voor om mee te doen met een keuring. Ze heeft het gehaald, maar de cijfers waren lager dan verwacht. Ze was verder niet getraind, maar wel een super mooie merrie.

Ik overweeg met mijn veulen naar een veulenkeuring van het kwpn te gaan. Wie heeft ervaring hier mee?
Laatst bijgewerkt door moner op 17-06-25 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:00

E.D.E gefeliciteerd met je cadeautje vanochtend, hopelijk alles goed, krijgen we nog foto’s te zien, altijd leuk veulenspam

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:17

Ede van harte gefeliciteerd! Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan, toch schrikken.

Veulenkeuring doe ik niet, zo’n momentopname, ook waar ze zitten in de groei, je hebt er niets aan, en ook nog risico dat er iets gebeurd ofzo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:39

s0173957 schreef:
Ik ken genoeg hele gewone paarden die later top GP liepen.
Dalera is hét voorbeeld.
Die zou met die voorbeenstand en die 'natuurlijke aanleg' nooit ster worden...

Klopt. Je hebt keuringspaarden en je hebt sportpaarden en die hoeven niet hetzelfde te zijn.
Ik heb er zo eentje gehad. Echt een keuringspaard, Elite merrie en kampioenskeuringmerrie. Onder het zadel liever niet.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:54

Maar wat is het toegevoegde waarde van zo een paard? Als die niet rijbaar is? Is het dan ook waard om met zoiets te fokken?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:04

Gefeliciteerd Ede!

Hier breng ik ze ook niet weg. Zou niet weten waarheen, zulke klaarmaak stallen bestaan hier helemaal niet :')
Mijn merrie heeft dus ook gewoon 24/7 buiten gelopen. Heb er geen ijzers onder gedaan want ze heeft ze niet nodig en ga dat niet speciaal voor dat ene rondje draven doen…
Toch vlot ster geworden. Nu een veulen aan de voet en hopelijk straks lekker de sport in en misschien proberen we het na het sport predikaat nog eens voor keur, ze vonden haar nu nog iets jeugdig/niet genoeg ontwikkeld (aka te klein want ze zien liever kastelen van 170cm+). Naja prima voor een 3 jarige.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:12

Phonix schreef:
Maar wat is het toegevoegde waarde van zo een paard? Als die niet rijbaar is? Is het dan ook waard om met zoiets te fokken?

Ehm, sommige hele kapitale merries zijn zelf niet rijdbaar en fokken toch ontzettend goede nakomelingen. Kende er zo een, kon je wel opkomen maar niet meer afstappen (complete paniek) maar nakomelingen gewoon allemaal prima karakters.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:13

Phonix schreef:

Ze geeft goede sportpaarden dus dat zegt niet altijd wat. Zijn meerdere bekende keuringsmerries die het onder het zadel nooit gedaan hebben maar wel goed fokken.

Wegbrengen hoefde niet. Ik deed het zelf. Ging prima. Wist zelf wel hoe ik ze klaar moest maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:17

Remember IPS Terlia, anyone?
In 2003 talk of the town op de NMK maar was gewoon niet te rijden.

Alhoewel die in de fokkerij nu ook niet dat laatste aan kwaliteit mee gegeven heeft.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:25

s0173957 schreef:
Remember IPS Terlia, anyone?
In 2003 talk of the town op de NMK maar was gewoon niet te rijden.

Alhoewel die in de fokkerij nu ook niet dat laatste aan kwaliteit mee gegeven heeft.

Toen was ik 3, dus nee :')
Zal eens kijken of er ergens foto's zijn. Ben wel nieuwsgierig. Ik moest zelf gelijk aan de moeder van Jazz denken. Dat scheen ook niet de makkelijkste te zijn geweest.

Elisa, afstappen kan altijd, is alleen de vraag hoe :D
Wel sneu dat ze daarbij zo in paniek gaat.

Edit: die Terlia heeft wel nog ZZ-licht gelopen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:30

ZZ-L loopt een ezel met een goeie ruiter ook è ;)
Terlia heeft bij meerdere profs gestaan dus dan mag je meer verwachten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:00

Mijn merrie had ook 85,5 punt op de ibop en op de keuring ook hele goede punten. Ook door diverse mensen gereden en die noemde haar echt een poedersuiker bok. Heb haar voor niet veel geld kunnen kopen en er nog wel Z2 mee gereden maar achteraf vraag ik mij af hoe, ik ben er ook mee gestopt met rijden want het was gewoon niet te doen. Heb nu 2 nakomelingen ervan onder het zadel, qua lopen beide komen ze niet in de buurt van moeders maar de 3 jarige is het slimste en makkelijkste paard wat ik ooit heb gehad en de 6 jarige heeft veel tijd nodig gehad maar qua rijdbaarheid vele makkelijker dan haar moeder. Ze kunnen we fijne rijdbare paarden voortbrengen maar je moet wel goed kijken naar de hengstenkeuze en opvoeding speelt bij die paarden ook een grote rol (ze hebben vaak bijzonder veel zelf vertrouwen en nemen het makkelijk over als je onzeker of onkundig bent).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:02

Ik kan niet rijden, dus ik kan die voorstelling niet maken. Ik vind Z al heel wat als ik dat ooit mag halen :+

Ik ken een fokmerrie die in twee seconde van de weide poort op stal kon staan. Echt geen land mee te bezeilen. Maar heeft wel een hele nuchtere Glamourdale nakomeling gegeven.