Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dosjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:24

Revali schreef:
Mooi dosje! Bedoel je dat hij op zijn tenen staat? Wij hadden vorig jaar eentje die wat door de knieën stond. Zag er niet uit. Alsof hij de benen niet kon strekken. Ze heeft aan het begin op advies vd dierenarts weinig tot niet naar buiten geweest (wel hele grote buitenstal) maar is helemaal goed gekomen!

Inderdaad. Ik was sowieso van plan om hem binnen te houden tot dat hij normaal liep, zou niet willen dat hij zich op de harde grond kwetst. Leuk om de horen dat het vanzelf is goed gekomen!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:38

dosjxx, dat lijkt mij geen schimmel hoor ;)
die beentjes, dat trekt wel bij.

Hier op de avond van 23/05 is een vos hengstveulen geboren.
Totaal onverwachts. Merrie kegelde niet, had nog niet veel uier.
We waren toevallig nog wakker en opeens ging het alarm af.
Ze is buiten bevallen, hebben haar rustig laten doen en daarna de kleine naar binnen gedragen.
Hij is echt giga en staat nog een beetje onstabiel.

1/3 bont dit jaar.
Deze is van Ulyss Morinda.
Moeder liep 1.45m
Kleintje is al verkocht naar Frankrijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dakario

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:59

Gefeliciteerd Laurentii. Had die persoon gekocht op basis van kans van bont veulen of puur op afstamming? Was gewoon benieuwd naar

dosjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:17

Gefeliciteerd, Laurentii!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:19

Gefeliciteerd Laurentii !!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:45

dosjxx schreef:
Nog wat fotos van mijn Pegase, Viventis (Venti) d'Eire. Gok dat het een schimmel zal worden. :j
Juist zijn pezen vanvoor zijn wat opgetrokken waardoor hij op zijn tippetjes loopt... waarschijnlijk omdat hij te weinig plek gehad zal hebben in de baarmoeder. Hopelijk komt dat vanzelf goed, aangezien de periode voor oxytetracycline nu al voorbij is :( iemand hier ervaring mee? Gelukkig kan hij wel perfect rondhuppelen.

Kan er nogsteeds niet over hoe groot hij is, de merrie is 1.72m en zijn benen zijn nu al even lang!

[ [url=m/ZPhyVS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cNHBTq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mvlTev.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als alles goed gaat met de merrie zal deze eind Juni / Juli bij Caribis Z gaan denk ik, of eventueel terug bij Pegase.

Wij hadden er dit jaar 1 die met zijn linkervoorbeen helemaal op de voorkant van zijn kogel liep. Wel meteen in de ochtend na de geboorte oxytetracycline ingespoten en dag 2 en 3 nog een keer. We moesten zo vaak mogelijk (liefst ieder uur) zijn beentje strekken en de kogel naar beneden drukken. Het verbeterde hierdoor gelukkig snel, we hebben hem binnen gehouden en de bodembedekking zo vlak mogelijk gehouden tot hij normaal op zn hoefje stond. Nu gaat het goed, hij heeft iets x beentjes voor maar belast zijn hoefje helemaal normaal :-)
Ik heb het idee dat vooral het rekken en strekken van het beentje veel heeft geholpen. Ik zou zeker zo vaak mogelijk fysio oefeningen doen, wij hebben het overdag echt ieder uur gedaan. tot 5 dagen na de geboorte.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:56

Gefeliciteerd Laurentii

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:57

Gefeliciteerd Laurenti!!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:00

Gefeliciteerd iedereen met alle veulens! Wat een knappe allemaal weer! Hopelijk trekt het snel bij Dosjxx. Fysio laten komen en een plan van aanpak maken voor oefeningen kan echt het verschil maken vanaf het begin. Pegase maakt ze wel mooi valt mij op, deze is ook heel aansprekend!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:17

Dakario schreef:
Gefeliciteerd Laurentii. Had die persoon gekocht op basis van kans van bont veulen of puur op afstamming? Was gewoon benieuwd naar

Ze wilden graag een veulen van Ulyss Morinda uit een goede merrie.
Die stam is redelijk gewild in Frankrijk. Ze hoopte wel op een bonte, maar ze is er toch nog blij mee.
Ik had uit deze merrie al eens een volle broer gehad, die was toen ook bruin. Dus ze kon de combi al inschatten. Alleen is het een totaal ander type geworden :P

Selene_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:51

Gefeliciteerd met de veulens.
Kennis van mij hebben bij hun pegase vorig jaar pezen door moeten snijden. Hopelijk lukt het bij jouw goed met rekken en strekken.

Was de kans op een bonte bij deze ook gewoon 50‰ of hoe werkt dat? Ik ben niet zo thuis in de bonte kleuren.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:05

is zoiets dan genetisch of puur toeval? Hopelijk komt het bij de jouwe gewoon goed.

Lotte_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:41

Hallo allemaal! Gefeliciteerd met alle mooie veulentjes!
Ik lees hier al een hele tijd mee en post nu ook zelf eens iets. Ik zie geregeld veulens van Pegase verschijnen. Wij verwachten over twee weken ook eentje van hem uit onze Balou Du Rouet merrie. Ik kan niet wachten nu ik hier al die foto's van jullie veulens zie verschijnen :D Spannend!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:06

Dakario schreef:
Voor maat en massa had ik voor Qannando gekozen.

Gefeliciteerd met hengstveulen dotszz!
Pegase geeft idd vaak grote veulens. Ik heb er eentje van pegase en die was idd groot

Ik heb m (Quannando) eens even nagekeken maar die is echt wel interessant (beetje late reactie :+ )
Top moederlijn! En n royale hengst.
Ben op zoek geweest naar n standfoto maar nog niks gevonden.
Ik had Jilbert vh Ruytershof aan mijn lijstje toegevoegd.
Er staat helaas nergens iets over hun oc gezondheid.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:08

Laurenti gefeliciteerd!
Niks mooier dan in de wei geboren worden.
Schoner en scheelt n bult rotzooi! :D

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:09

Lotte_Bee schreef:
Hallo allemaal! Gefeliciteerd met alle mooie veulentjes!
Ik lees hier al een hele tijd mee en post nu ook zelf eens iets. Ik zie geregeld veulens van Pegase verschijnen. Wij verwachten over twee weken ook eentje van hem uit onze Balou Du Rouet merrie. Ik kan niet wachten nu ik hier al die foto's van jullie veulens zie verschijnen :D Spannend!

Spannend Lotte bee

dosjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:59

Oehlala schreef:
is zoiets dan genetisch of puur toeval? Hopelijk komt het bij de jouwe gewoon goed.

Opzich komt dit redelijk vaak voor bij veulens, meestal komt het na een paar dagen wel goed. De voornaamste oorzaak is volgens mij DA dat ze te weinig plek hebben gehad in de baarmoeder, dus komt vooral bij grotere veulens voor. Als ik het zo lees, lijkt Pegase wel vaker grotere veulens te geven dus ergens niet vreemd dat het bij hem 'vaker' voorkomt, dus volgens mij niets genetisch. :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:20

Revali schreef:
Ze groeien mooi Dakario. Wat verschillen de veulens van elkaar?

Ik had vandaag wedstrijd. en ze hebben elk jaar een paar veulens daar op dat bedrijf. Nu hadden ze een super mooi veulen van Christians Chacco... Nog nooit van gehoord. Maar even opgezocht en werd toch wel blij van wat ik zag :D ga hem even in de gaten houden (laatste start was eind 2020)

Leandro veulen is meer bloederiger en fijner van gestalte (zal later mss nog veranderen) maar is wel zeer wakker van zichzelf en dat zie ik graag. Ook lijkt alsof de bodem constant onder stroom staat (bij wijze van spreken). Lange benen is een pluspunt.

Qannando is meer in correcte verhouding en enorm nieuwsgierig. Is bijna van niets bang en let wel op alles. Ze is zeer nuchter terwijl de andere verschiet van kleine bewegingen. De moeder van qannando veulen is wel meer alerter. Dus qua karakter heeft die wel verbeterd!

Selene_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:43

Ik denk ook dat het meer toeval is dan echt genetisch bepaald zoiets. toevallig is dit 2 keer bij een pegase nu. Bij ons zij de DA ook dat dit en kromme benen vaker voorkwam bij een oudere merrie. Die heeft eigelijk te veel ruimte in de baarmoeder waardoor het veulen makkelijk zich vast kan draaien of krom kan gaan liggen (geen idee of dit echt zo is). eigenlijk het tegenovergestelde dan wat jouw DA zegt haha

Wij hebben vorig jaar een jilbert veulen gehad. maar zou zijn OC gezondheid niet weten. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik daar nog nooit naar gekeken heb.

Fijn tock dakario dat je veulen zoveel plezier heeft in de wei.
Mij is het nog steeds niet gelukt een goede foto te maken. ze wil niet bij mij in de buurt stil staan dan verstopt ze zich iedere keer achter mams en verder is ze alleen maar aan het rennen en springen

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:14

eilander schreef:
Dakario schreef:
Voor maat en massa had ik voor Qannando gekozen.

Gefeliciteerd met hengstveulen dotszz!
Pegase geeft idd vaak grote veulens. Ik heb er eentje van pegase en die was idd groot

Ik heb m (Quannando) eens even nagekeken maar die is echt wel interessant (beetje late reactie :+ )
Top moederlijn! En n royale hengst.
Ben op zoek geweest naar n standfoto maar nog niks gevonden.
Ik had Jilbert vh Ruytershof aan mijn lijstje toegevoegd.
Er staat helaas nergens iets over hun oc gezondheid.

Ik heb een Jilbert gehad die ik heb weg moeten geven als draagmerrie.
Op 2 jarige leeftijd 3 OCD's en op beide straalbenen een 3.
Moederlijn is kern, maar dan ook kerngezond ...
Vrienden van ons hebben ook een slechte Jilbert gehad.
Echt zonde, want was een super chique paard en die kon abnormaal hard springen.

Selene_p schreef:
Gefeliciteerd met de veulens.
Kennis van mij hebben bij hun pegase vorig jaar pezen door moeten snijden. Hopelijk lukt het bij jouw goed met rekken en strekken.

Was de kans op een bonte bij deze ook gewoon 50‰ of hoe werkt dat? Ik ben niet zo thuis in de bonte kleuren.

Was ook 50% inderdaad.
bonte ouder x effen ouder = 50% kans indien de bonte heterozygoot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:21

Laurentii schreef:
dosjxx, dat lijkt mij geen schimmel hoor ;)
die beentjes, dat trekt wel bij.

Hier op de avond van 23/05 is een vos hengstveulen geboren.
Totaal onverwachts. Merrie kegelde niet, had nog niet veel uier.
We waren toevallig nog wakker en opeens ging het alarm af.
Ze is buiten bevallen, hebben haar rustig laten doen en daarna de kleine naar binnen gedragen.
Hij is echt giga en staat nog een beetje onstabiel.

1/3 bont dit jaar.
Deze is van Ulyss Morinda.
Moeder liep 1.45m
Kleintje is al verkocht naar Frankrijk.

[ [url=m/nQltGq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8uDl7P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bgdlsM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/J2Xy27.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IDANlv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! 4 mooie witte voetjes

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:05

Qannando x commilfo plus z
Afbeelding

Leandro vg x Lambada v Berkenbroeck
Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:43

Die Qannando is een aansprekend dier! Heb daar al meerdere mooie veulens van gezien.

Die Christian´s Chacco heb ik opgezocht. Gave hengst, valt qua dekgeld ook nog wel mee.

Wat is een nette prijs om per dag qua onkostenvergoeding voor een veulen te vragen? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:50

Oehlala, bedoel je op stalling?
Voor merries bij de dierenarts te zetten is het vaak 10 a 12 euro per dag, dus merrie en veulen samen.

Heb net ons laatste veulen toegevoegd op Horsetelex. Altijd leuk om die lijnen te zien vind ik.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... aurentii-z

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:38