najaarsonderzoek KWPN

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Re: najaarsonderzoek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:30

amaze schreef:
Zoals ik al zei ;gevoel is een niet te verwaarlozen aspect in de paardenfokkerij Pling

Een blinde stoot zich aanmerkelijk minder als hij kan zien waar hij loopt. Haha!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:54

arie53 schreef:
amaze schreef:
Zoals ik al zei ;gevoel is een niet te verwaarlozen aspect in de paardenfokkerij Pling

Een blinde stoot zich aanmerkelijk minder als hij kan zien waar hij loopt. Haha!

Op de tast (lees gevoel Tong uitsteken ) kan je meer dan je voor mogelijk zou houden ..... Knipoog
Sterker nog ....;zonder gevoel ,tast een blinde in het duister !! Pling

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:18

arie53 schreef:
amaze schreef:

Een goed gevoel hoeft niet perse samen te gaan met blindheid.
Gevoel komt voort uit intuitie en dat komt vaak voort uit kennis die je wel hebt maar waar je jezelf vaak niet van bewust bent!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:53

Mijn gevoel zegt mij dat jullie best begrepen hebben wat ik bedoel. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:54

Wanneer gaat het hier weer over het najaarsonderzoek????

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:55

shan schreef:
Gevoel komt voort uit intuitie en dat komt vaak voort uit kennis die je wel hebt maar waar je jezelf vaak niet van bewust bent!

Afgod

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 17:56

Misschien moeten we een nieuw topic openen over Arie53 Haha! Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:32

sarabande schreef:

Ga je gang.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:39

arie53 schreef:
sarabande schreef:

Ga je gang.

Arie ik kan weinig toevoegen ik ben er niet geweest en heb niet de pretentie zoals ik al eerder meldde, dat ik helderziende ben. Maar ik hoop dat de anderen die er wel geweest zijn hun mening blijven posten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:39

Ik vind de Scandic helemaal geen verkeerd paard op de foto,wel houd hij zich inderdaad erg strak.Maar ik ben wel benieuwd hoe die zich verder gaat ontwikkelen.Ook ik vind Arie's reactie's soms erg leerzaam en nuttig.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:42

Fijn dat jullie het inmiddels redelijk eens zijn over wel of niet onderbouwen van meningen en andere randvoorwaarden voor het voeren van een discussie.

Misschien een mooi moment om weer on-topic te gaan?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:45

Waarom zouden die hun mening niet blijven vertellen? Ik ben ook erg benieuwd straks naar foto's van de springhengsten en naar de meningen daarover! Alle meningen wel te verstaan Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:50

Iedereen mag zijn mening wel vertellen, maar die moet dan wel over het najaarsonderzoek gaan en niet over elkaar Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:26

Oke. Haha!

Arie wat vind je van de San Remo x Balzflug??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:55

Suzanne F. schreef:
Oke. Haha!

Heeft hij die gezien??? Wat is anders de waarde van zon oordeel.
Jij hebt je oordeel al gemaakt puur op afstamming dat is toch volledig subjectief??

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:59

Suzanne F. schreef:
Oke. Haha!

Klopt het dat uit de zuster van de moeder de springhengst Nagano is gefokt; Dan zou hij in België wel eens een echte hit kunnen worden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:41

arie53 schreef:
Edit/ foto's in quote, bericht verwijderd

Op basis van welke overwegingen is mijn antwoord aan Aimee hier verwijderd?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:12

arie53 schreef:
De hengst galoppeert hier met een volkomen recht achterbeen waarbij hij in de landing zelfs op de hiel landt.

Het plaatje ziet er niet fraai uit. Zou een paard niet op de hiel moeten landen ? We zijn gewend aan landingen op de toon, als je het maar vaak genoeg ziet, went dat en denk je dat het goed is. Zou een landing op de toon beter zijn ?
Citaat:
En als er al iets schadelijk voor paard is, behoort daar het landen op de hiel zeker bij. Van enige vering is dan praktisch geen sprake meer.

Is het niet zo dat je bij een landing op de hiel juist het hoefmechanisme gebruikt wordt en de hoef gebruikt wordt op de manier zoals dat bedoeld is, en dat bij een hiellanding de demping optimaal werkt en het paard tegen blesseures beschermd ?

zie:
http://i153.photobucket.com/albums/s229 ... border.jpg

Citaat:
Probeer zelf maar eens met rechte benen na een sprong of zelfs in een sukkeldrafje te landen en kijk maar eens hoe lang je dat volhoudt en hoe bijzonder onaangenaam dit voor het lichaam is.

Bedoel je hier ons eigen lijf mee ? Bedenk dan wel dat onze enkels op de plek van het spronggewricht van het paard zitten en dat onze voet als je die vergelijkt met de voet van het paard van het spronggewicht tot aan de toon doorloopt. M.a.w. onze voet is niet gelijk aan de hoef van het paard. De hoef is voor ons een vingertopje....

Ik vind je commentaar over het algemeen interessant. Waarom ? Omdat je vanuit jouw standpunt wat toelichting en uitleg over je mening geeft. Bij de meesten ontbreekt dat.

Ter vergelijking: Als je dit topic zo leest heb je meer de indruk dat men bezig is met het mengen van wat kleuren om te kijken wat het beste uitkomt ..... een mode artikel dus. Zo lijkt het ook met fokken te gaan. Of het uiteindelijk om betere paarden gaat is een ander verhaal. Het is meer een kwestie van smaak en wat je mooi vindt, dan het kiezen van een paard wat echt goed in elkaar zit en niet te vergeten of het voldoende potentieel heeft om wat op te brengen. De schoorsteen moet immers roken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:13

Nou, dat is wat kort door de bocht Goofy.
Om arie als de redder van dit topic te bestempelen. Hij draagt zijn steentje bij, net als de anderen.
Fokfanaat gaat voor dag en dauw met de camera op pad om ons van fotos te voorzien,
er wordt echt wel inhoudelijk gepost en ook nog door mensen die de hengsten zelf
gezien hebben en niet alleen vanaf de fotos commentaar geven.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:24

Suzanne F. schreef:
Oke. Haha!

Om mijn onderstaande bevindingen wat meer inzichtelijk maken, ben ik volgens de Duitse Leitlinien HLP (Hengstleistungspruefung) te werk gegaan. Behoudens bij het EASP, die overigens gelijk zijn aan de Duitse HLP richtlijnen, mis ik bij het KWPN de richtlijnen voor het hengstenverrichtingsonderzoek.
Ik heb ze althans niet ontdekken en als ze er al zijn, zijn ze niet bepaald toegankelijk voor een breed publiek. Mocht iemand wel de beschikking hebben over de KWPN richtlijnen zou ik het op prijs stellen ze te mogen ontvangen.

De bewegingen

De natuurlijke bewegingen van de hengsten dienen te worden beoordeeld met inachtneming van de drie basisgangen binnen het kader van een rijpaard en zonder het uiterlijk van de hengst daarin te betrekken.
Binnen het kader van de beoordeling kan in het bijzonder de waarde die gehecht wordt aan de natuurlijke bewegingen niet duidelijk genoeg benadrukt worden. Dat betekent dus dat de hengsten in een licht nageeflijke houding vanuit de achterhand over de rug, hals en nek tot swingen komen: hierbij wordt bijzondere waarde gehecht aan de nageeflijkheid via de ruiterhand.

In principe wordt er zonder sporen gereden, een korte zweep kan echter als ondersteuning dienen.

De beoordeling van de basisgangen door deskundigen dient gescheiden van elkaar vastgelegd te worden.

Draf.
In principe wordt uitsluitend in verlichte zit gedraafd. Een kort doorzitten heeft alleen tot doel om eventueel de elasticiteit en het zitcomfort van de hengst te testen, voor zover dit noodzakelijk wordt geacht.

De bewegingsafloop wordt onderscheidelijk beoordeeld op tact, ruimte, het dragen en de "schwung" en in het bijzonder op de elasticiteit en souplesse. De hengsten worden zowel op de linker- als rechterhand beoordeeld.

Bij de beoordeling van de draf wordt uitgegaan van de arbeidsdraf. De verantwoordelijke organisatie alsmede de deskundigen hebben er op toe te zien dat de hengsten door de eigen ruiter en de testruiter in een rustige arbeidsdraf worden voorgesteld. Een overijlde cq gespannen draf moet als negatief worden gezien.

Galop

Het aanspringen van de galop vindt in principe vanuit de draf plaats en bij voorkeur vanuit de volte. De arbeidsgalop geldt hier als beoordelingscriterium waarbij van de oudere hengsten een verlenging van de galop verlangd kan worden.
Evenals in de draf worden de tact, de ruimte, het dragen en de "schwung" beoordeeld. Aan de elasticiteit, souplesse en de balans wordt een bijzondere waarde gehecht

Negatief zijn b.v.
 overkruist galopperen in de hoeken voortkomend uit een gebrek aan elasticiteit,
 het op de voorhand galopperen,
 uitsluitend kleine, gespannen galopsprongen en het ontbreken van de ruimte en verlenging van de galopsprongen.

San Remo x Balzflug
Afbeelding
Afbeelding

Met inachtneming van de bovenstaande richtlijnen zien we hier dus een hele mooie arbeidsgalop. Nu kan men van slechts driejarige hengsten niet verlangen dat ze dit 10 rondenlang kunnen volhouden. De trainingsleider en de betrokken juryleden dienen er derhalve streng op toe te zien dat de jonge hengsten niet overvraagd worden.
De hengst draagt hier uitstekend waarbij het dragende achterbeen goed en recht onder de massa staat. De hoek in het dragende spronggewricht biedt ruim voldoende mogelijkheid om nog verder geopend te worden en een goede, krachtige en ruime afzet mogelijk te maken. De hoofd- en halshouding dragen er toe bij dat de romp stabiel en hoog wordt gehouden om de noodzakelijk balans van de romp aan de voorzijde te waarborgen. Daardoor blijft ook de bovenlijn in evenwicht en stelt het paard de ruiter in staat om balans te blijven zitten.
De buiging (hoeken) van de heffende benen waarborgen een veerkrachtige landing waarbij de slijtage tot een minimum beperkt is.

In de draf zien we helaas op deze foto een heel ander beeld. Een driejarig paard dat overduidelijk in een veel te hoog tempo in een draf wordt gejaagd wat kennelijk een uitgestrekte draf moet voorstellen.
Mijn inziens hadden de trainingsleider en de voorzitter van de jury bij een dergelijke a-functionele presentatie in moeten grijpen, omdat hier van een jonge hengst iets wordt gevraagd wat hij zowel qua leeftijd als scholing helemaal niet waar kan maken. In dat geval wegen de schade die aan de hengst wordt berokkend en het welzijn van het paard zwaarder dan een presentatie die qua beoordeling van de aanleg niets toevoegt en eerder nadelig uitpakt.

Het hoge tempo waarin deze hengst in de draf voortgejakkerd wordt, brengt met zich mee dat hij volledig uit elkaar loopt. Zelfs zover dat de achterhand wijd en brekend wordt, terwijl hij aan de voorzijde in een hoofd/halshouding wordt getrokken waarbij neus achter de loodlijn komt en de nek niet in staat is om de romp aan voorzijde voldoende hoog te houden voor de noodzakelijke balans. Dat ook de hengst deze geforceerde rijmethode als hoogst onplezierig ervaart, valt ook waar te nemen in de gespannen hoofduitdrukking waarbij de ogen boekdelen spreken.
Ondanks deze a-functionele presentatie loopt de hengst, zelfs in dit tempo, niet met rechte benen. Deze constatering biedt voldoende hoop, in het geval de hengst de mogelijkheid wordt gegund om in rustige arbeidsdraf zijn eigen balans te mogen bepalen, dat hij de buiging van de gewrichten om kan zetten in een dragende en meer gebalanceerde bewegingsafloop.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:14

Heeft de Partout nou linksachter een piephak of wat zie ik daar nou voor geks aan?

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:22

het lijkt er wel op, er zit in iedergeval een verdikking!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:34

Zijn ze niet lang de vet-gate geweest dan, of maakt een piephak niet uit?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:45

LDRD schreef:
Heeft de Partout nou linksachter een piephak of wat zie ik daar nou voor geks aan?

Ja, en rechts ook iets, vanaf de tribune gezien.
Het is geen voorwaarde om aan het onderzoek mee te mogen doen.
De oorzaak ligt niet aan de kwaliteit van de hengst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:28

Partout zelf heeft ook 2 piephakken,zal toch wel een erfelijke aanleg zijn dan.Niet dat het veel uitmaakt.