Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:27

Marcella schreef:
Komt weer mooier weer aan dus nog even de laatste vlekjes afwerken.

Ja even de laatste puntjes op de i voor een mooie schildering van vlekken

Blue_Eyes

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 12:36

@c_alsemgeest: dekdatum weten we niet exact maar kan niet anders geweest zijn dan tussen 16 en 20 juni, ervan uitgaande dat ze voor de 4e dag niet hengstig was.
Wat wel lastig is is dat ze tot nog toe alles altijd alleen gedaan heeft, dus geen idee hoe het hiervoor ging met haar uier, hoe lang ze bezig was met voorbereiding en hoe de bevallingen zijn verlopen. Ze heeft nooit hulp nodig gehad, dat is zeker. Verder maar weinig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:15

Dat is sowieso wel heel fijn om te horen. Soort van compensatie van het LW risico zullen we dan maar zeggen.... :(:)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:42

Maar dat is zeker geen garantie dat de bevalling nu ook weer vanzelf gaat. Ik kocht jaren geleden een merrie drachtig van haar derde veulen, altijd probleemloze bevallingen gehad, bij mij kreeg ze een red bag. Het blijft gewoon altijd belangrijk om erbij te zijn.

Voordeel is wel dat ze weet wat ze moet doen als het veulen geboren is. Maidens kunnen wel eens moeilijk doen over het drinken bv.

Ik vind de uier toch echt wel vol hoor. Zoals ik ook al eerder zei zegt uier niet alles, het kan nog steeds elk moment komen of nog een week duren (al denk ik deze week :D ). PH meten zegt meer, maar ook niet alles. Wat wel zeker is is dat het snel komt met een PH rond de 5.5, maar merries bevallen ook gerust met een PH van 7. PH 5.5 is biest, maar sommige merries krijgen pas biest tijdens de bevalling.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:55

Zeg, zullen we anders gewoon even stoppen met het hoofd van TS op hol brengen met honderden scenario's en allemaal even afwachten hoe het gaat lopen? TS pakt het top aan, zit er bovenop en heeft mij in ieder geval nog geen enkele reden tot zorg gegeven.

Als ik TS was geweest had mijn bloeddruk inmiddels wel in de gevarenzone gezeten, denk ik 8)7

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:02

Ik lees al meer dan 15 jaar mee bij de dikke buiken topics, als ik iets geleerd heb is het wel: alles zegt alles maar alles zegt ook niks.

Het volgen van het uier kan super handig zijn, geeft alleen geen garantie…
En dat is met alle tekenen, het komt wanneer het komt.

Ts wat is het spannend! Ik volg vol spanning mee!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:08

Euh… bewustmaking is nooit verkeerd en bij sommige scenario’s moet je gewoon voorbereid zijn ipv even afwachten :Y)
Als je bvb niet weet wat een redbag is en niet weet hoe te handelen is je veulen gewoon dood nog voor het geboren is of vlak erna.

En dat is niet om angst aan te jagen. Dat is gewoon de voeten op de grond houden en weten dat fokken niet altijd rozengeur en maneschijn is en jezelf (laten) informeren. In het slechtste geval van 1/4 is het veulen niet levensvatbaar. Iedereen hoop voor de andere kant. Maar in andere gevallen heb je het leven misschien wel zelf in de hand en kan je door kennis drama voorkomen.

Het is zeker een geruststelling dat Vicky al veel ervaring heeft, maar dat geeft geen garantie op weer een vlekkeloze geboorte en dat mag toch wel gezegd worden. Al denk ik wel dat TS zich daarvan bewust is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:16

Natuurlijk is ze zich daar van bewust. Maar dan is het nog steeds wel een fijn idee dat het hiervoor al een paar keer "makkelijk" gegaan is :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 14:28

Doe je best met bewust maken, ik ben voorbereid op dingen als een red bag. Daarom heb ik ook meteen toen we wisten dat ze drachtig was die cursus gekocht, juist om te weten hoe we moeten handelen als er iets niet goed gaat. We hebben haar ook bewust meteen ingeschreven bij een dierenartsenpraktijk die dichterbij is dan onze, en er dus in een noodgeval sneller kan zijn.
Ik bedoelde er ook niet mee te zeggen dat er nu niets mis kan gaan, meer dat alles wat we weten is dat ze nog nooit hulp nodig heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 28-05-25 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:29

VuurVleugels schreef:
Zeg, zullen we anders gewoon even stoppen met het hoofd van TS op hol brengen met honderden scenario's en allemaal even afwachten hoe het gaat lopen? TS pakt het top aan, zit er bovenop en heeft mij in ieder geval nog geen enkele reden tot zorg gegeven.

Als ik TS was geweest had mijn bloeddruk inmiddels wel in de gevarenzone gezeten, denk ik 8)7

Nou, precies.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 14:31

Mijn bloeddruk houdt zich gelukkig vrij redelijk :D, natuurlijk vliegt het me af en toe aan, maar het moet er toch maar mee.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:39

Op die laatste foto lijkt het toch al wel iets een glimmend uiertje. Dat krijgen mijn merries ook vanaf 1 tot 2 dagen voor de geboorte.. geen garanties natuurlijk want elke merrie is anders, maar het lijkt niet lang meer te duren. :)
Ben je zelf in de buurt dat als er wat gebeurt je erbij kunt zijn?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 14:41

We zitten een kwartier verderop, maar hebben ook al een paar keer de hele avond op stal gezeten. Wel op afstand, zodat we haar niet storen. De staleigenaar is beschikbaar en heeft ook wel veel ervaring.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:04

Veel beter voorbereid kunnen jullie niet zijn lijkt me!

Veel succes met waken, wachten en hopelijk ook wat voorpret!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 15:10

Zeker! Dingen zoals het verzinnen van een naam etc zijn natuurlijk leuk. En toen wij - op vakantie in Duitsland - hoorden dat ze drachtig was zijn we natuurlijk meteen naar de Krämer gecrosst voor een kraamcadeautje :))

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:13

Niet te druk maken hoor! Ik ken meer bevallingen die goed zijn verlopen dan slecht zijn verlopen.
Complicaties kan er met alles zijn, en ook niet alles valt te voorkomen. Ook al doe je nog alles eraan om het goed te laten verlopen.

En nu in jouw situatie wordt het ook wel zomaar in de schoenen geschoven, je hebt alles eraan gedaan wat je kon naar mijn idee om het voor de merrie en het veulen een goede situatie van te maken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 15:16

Het eerste wat je leert is: meer dan 95% gaat vanzelf goed. Natuurlijk ben je alert op de rest, maar het is niet de bedoeling dat ik straks al uitgeput ben voor het kind geboren is. Op het moment dat ik geen waakdienst heb, slaap ik nog graag wel een beetje :j

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:29

Met mijn veulen zaten we er ook naast. Ik zei nog de dag ervoor het gaat nog wel even duren. Geen tekenen en ook qua gedrag was ze helemaal niet anders.

We hadden haar al wel verplaatst zodat mocht het veulen geboren worden het veulen niet onder de draad door zou rollen naar andere paarden. Maar deze maatregel hadden we al 3 weken van te voren genomen.

Nog overleg gehad de avond ervoor. En besloten dat we vanaf vrijdag gingen waken in de nacht. 3x raden wat er op vrijdagochtend naast stond :+ al helemaal droog.

Er waren wel wat complicaties maar meer omdat het veulen geen zuigreflex had. Maar daar kom je snel genoeg achter... hij had dus wel een achterstand maar door snel handelen is alles goed gekomen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 15:40

Wij hebben op dit moment die camera erop staan en zijn er sowieso 2x per dag om even te checken hoe alles gaat. Mijn Fjord moet nu ook 2x per dag even stappen dus gaat in 1 moeite door.
In de nacht wisselen we het af, dochter, schoonzoon en ik allemaal 2 uurtjes. En dan in de vorm: camera staat aan, beeld naast onze bedden, ieder half uur een wekker om te kijken hoe het gaat. Staat ze rustig, slapen we weer verder. Is ze onrustig of heb je er een gevoel bij, dan hou je het even in de gaten. Dat werkt voor ons prima. En als er iemand twijfelt kan je altijd overleggen met de rest. In geval van een raar geluid word je wakker en kijk je ook even wat er is.
Weitje is indd ook al veulenproof gemaakt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:57

Die shifts kun je beter vervangen voor fulltime waken ipv wekkers

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:15

Er is ook wel eens met bokt de wacht gehouden toch? :D
Dat er een link gedeeld werd en dat bokkers meekeken. Dan werd er gebeld als er actie was :D

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:26

Livestream!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 16:32

Ja dat zou ik wel willen, maar dat gaat niet gebeuren :D Er lopen ook andere mensen op stal rond dus privacy is wel een dingetje. Afgezien van het dataverbruik in de opzet zoals die nu is, als er veel mensen tegelijk kijken.
Ik ga straks eens overleggen met mijn dochter en sz (die lezen mee dus Maaike en Roy, bij deze :D ). Ik moet toegeven dat ik die wekkers tot nog toe toch steeds zelf uitzet voor ze afgaan, omdat ik toch nauwelijks slaap. Ik word van ieder geluidje wakker.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:38

Het is ook mega spannend, ik geloof je graag dat je heel licht slaapt. Ik hoop zo hard dat er een tof gezond veulenkind geboren wordt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:39

Meelezer hier maar de start met geen veulen gaat goed. Het aantal posts sinds laatste opening is in dit topic geen goede indicatie namelijk :')