1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:27

Die tijd begreep ik ook niet, had verwacht dat het pas om half 5 weer zou beginnen ofzo.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:20

DE KLASSE L 6 januari

PJETHRO (KJENTO x DESPERADO)
- Met hand gereden
- Mooi type
- In vast houdinkje gereden
- Weinig door lichaam
- Veel voorbeen, rollend voorbeen
- Vrij goede stap, moet meer door lichaam
- Goede sprong
- Vreselijk gereden alsof het een Grand Prix proef is
JURY:
- Stap goed ritme en ruimte, soms te gehaast
- Sprong, afdruk, soms te gehaast
- Meer op eigen benen en vrijheid in lichaam
- Werkwillig

Stap: 8,5 Draf: 8,8 Galop: 8,8 Harmonie: 8,8 Geschiktheid: 8,8 Totaal: 87,4

PRIDE (SECRET x APACHE)
- Aansprekend type
- Mooi gebouwd
- Lichtvoetig
- Zelfhouding
- Relaxt en braaf
- Misschien iets te traag in beweging (echt Duits)
JURY:
- Stap goed ritme, moet actiever door lichaam
- In draf schwung, cadans
- Galop goede sprong
- Geschiktheid wat gedrukt door de stap

Stap: 7,8 Draf: 9 Galop: 8,8 Harmonie: 9 Geschiktheid: 8,7 Totaal: 86,6

POWERBANK (FOR FERRERO x FERDEAUX)
- Met de hand gereden
- Lichtvoetig
- Schwung
- Sraks in de hals
- Neiging onderhals
- Ruimte in beweging
- Voorbeen wel wat stekerig
- Mag achter actiever ondertreden
- Meer door lichaam stappen
- Voldoende sprong ruimte, meer lichaamsgebruik en zelfhouding
- Hals strekken kan hij niet
JURY:
- Stap ruimte, soms gehaast, meer door lichaam
- In draf aansprekend, gaat soms wijs bij verruimingen
- Galop sprong,, ritme, mist kracht
- Zou rechtgerichter moeten, niet gelijk op beide kanten

Stap: 7,5 Draf: 8,5 Galop: 8 Harmonie: 8,2 Geschiktheid: 8 Totaal: 80.4

POWERDALE (GLAMOURDALE x JOHNSON)
- Ielig
- Kort in beweging
- Dunne beentjes
- Veel verzet, met name galop
- Maaiend voorbeen
- Geen goede takt stap
JURY:
- Stap mist ritme, meer doro lichaam
- Draf ruimte en …
- Galop veel spanning

Stap: 6,5 Draf: 8 Galop: 6,8 Harmonie: 6 Galop: 7 Totaal 68,6

PITCH PERFECT (LE FORMIDABLE x VIVALDI)
- Met hand gereden
- Knikkend hoofd
- In houdinkje
- Moet meer door lichaam
- Stekerig voorbeen
- Achterbeen probeert onder te treden, maar wordt veel teveel geremd door vastgehouden
- Voldoende sprong, maar kan bijna niet bewegen omdat hij zo wordt vastgehouden
- Goede stap
- Werkwillig, braaf

JURY:
- Stap ruimte, meer hand volgen
- Draf schwung, elegant, meer op eigen benen
- Galop voldoende sprong en afdruk
- Nette proef, meer naar de hand toe, teveel knikken en contactverlies

Stap: 8,3 Draf: 8,5 Galop: 8,2 Harmonie; 7,5 Galop 8,2 Totaal: 81,4

PATHEON (HERMES x SAN REMO)
- Met hand gereden
- Op voorhand
- Hoog in kruis
- Zweefdraf, traag in beweging
- Goede stap,
- Goede sprong, ruimte, maar op voorhand
- Lang hoofd
- Verzet
JURY:
- Stap vlijtig, ritme, meer door lichaam
- Draf gelijkmatig, balans
- Galop opwaarts beeld
- Leek ongecompliceerd tot verzet begon

Stap: 8,8 Draf: 8,5 Galop: 8 Harmonie: 7,2 Geschiktheid: 8,2 Totaal: 81,4
Deze vond ik echt veel te hoog gepunt!

LAMBORGHINI US (LORD EUROPE x SIR DONNERHALL)
- Ielig
- Veel te hoog opgooiend voorbeen
- Daardoor schommelt hij waarschijnlijk enorm in lichaam
- Achterbeen komt niet mee
- Beweegt in twee delen
- Beweegt in vast houdinkje
- Strak in lichaam
- Dunne beentje
- Voldoende zelfhouding
- Mooie staart
JURY:
- Expressief
- Lichtvoetig
- Stap weinig naar de hand
- Galop opwaarts, verschil li/re
- Recht gerichter en meer naar hand toe

Stap: 7,2 Draf: 9 Galop: 8 Harmonie: 8,5 Galop: 8,5 Totaal: 82,4
Bizar dat ze een 9 geven voor zo’n getrickte draf dat totaal niet door het lichaam gaat. Zou me niks verbazen als Parra dit paard getraind heeft. Dacht dat we van wapperende voorbenen waren genezen.

POWER DUTCH (TOTO JR. x DOUBLE DUTCH)
- Groot paard, groot lichaam, groot hoofd
- Erg actief
- Wat snel stekerig voorbeen
- Op de voorhand
- Zou meer tot dragen moeten komen
JURY:
- Kwaliteitsvol
- Stap ruim en door lichaam
- Zelfhouding (waar dan?) soms te loperig
- Galop ritme en sprong
- Meer bergop maar heeft veel potentie

Sap: 9 Draf: 8,5 Galop: 8 Harmonie: 8,1 geschiktheid: 8,5 Totaal: 84,2)

PINA COLDAA (GOVERNER x DAYANO)
- Met de hand gereden
- Veel achter de loodlijn
- Neiging onderhals
- Geen verbinding hals/rug/achterbeen
- Lichtvoetig
- Stekerig voorbeen
- Mist zelfhouding
- Meer door lichaam
- Goede stap
JURY:
- Stap resoluut, taktzuiver
- Draf mooi voorbeen, vrijer van de hand
- Meer deining bovenlijn
- Ruimte en sprong in galop

Stap: 9 Draf: 8,8 galop: 8,6 Harmonie: 8,5 Geschiktheid: 8,8 Totaal: 87,4

UITSLAG: 1e PINA COLADA, 2e PJETHRO, 3e PRIDE Van mij had Pride mogen winnen!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:25

Elisa2 schreef:
Die tijd begreep ik ook niet, had verwacht dat het pas om half 5 weer zou beginnen ofzo.

In Groningen, Zuidbroek was het altijd in de middag. En er was heel veel belangstelling. Was nog 10 euro toegang zelfs. . En om 5 uur stroomde de hal vol met springpaarden en hun fans.
Ook in Roosendaal waren de tribunes vol. In een rijk kerst-versierde hal.
Maar het geld is op bij het KWPN.
Kost een klein vermogen, een hal met alle faciliteiten + verwarming.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:27

misterA schreef:
Elisa2 schreef:

In Groningen, Zuidbroek was het altijd in de middag. En er was heel veel belangstelling. Was nog 10 euro toegang zelfs. . En om 5 uur stroomde de hal vol met springpaarden en hun fans.

Ja, Zuidbroek was altijd erg sfeervol en best druk. In Martini ben ik nog niet geweest maar heb mensen gehoord die er enthousiaster over waren dan Zuidbroek, geen idee waarom.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:31

Van de L-klasse zou ik heel misschien nog wel met Pride en Pjethro durven fokken. Over het algemeen, veel te veel Totilas-bloed. Echt paarden voor de profs. En Negro, ook voor de profs. En dat is geen compliment.

Het wordt weer hoog tijd voor een stel gezonde en fijn te rijden jonkies met Vivaldi bloed en evt. Secret.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:45

misterA schreef:
Elisa2 schreef:

Maar toen was het tijdens de kerstvakantie. En dan kon je vanuit de dressuur, in de avond zo door naar het springen.

Nu is het na de vakantie op een maandag. Vind ik een verschil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:06

Dat verklaard wel het een en ander..

Manubres, Lamborghini komt uit de moeder van Total US. Al haar nakomelingen hebben zo,n voorbeen. (Dante US)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:15

Elisa2 schreef:
Dat verklaard wel het een en ander..

Manubres, Lamborghini komt uit de moeder van Total US. Al haar nakomelingen hebben zo,n voorbeen. (Dante US)

Ik vraag me echt af of dit paard zo'n extreem voorbeen zou laten zien als het normaal wordt gereden. Total US had onder Dinja ook niet zo'n belachelijk voorbeen. Je hebt er niks aan, brengt alleen disbalans en een enorm gewicht op het voorbeen dat niet in de lucht hangt.
Laatst bijgewerkt door manubres op 06-01-25 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 20:21

Hij was idd echt heel erg aan het waggelen, ik snap niet dat ze zo'n draf zo goed beoordelen. Dit moet je toch niet willen zien bij een 4-jarige? Ik vond het echt nergens op slaan. :n
Ik kan daar ook echt pissig van worden. We willen toch een eerlijke sport met een harmonieuze combinatie? Dan moet je toch niet dit soort paarden willen zien? Daar moeten ze in de fokkerij toch ook naar kijken?
Stom :n

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:34

Ik vond dat interessant om te zien op de jonge paard kampioenschap van de zomer. Bijna alleen maar Deens gefokte paarden scoorde hoog. En die hadden in algemeen drie goede gangen en goede koppies. Ziet er zo veel meer harmonieus uit.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:38

Earth schreef:
Hij was idd echt heel erg aan het waggelen, ik snap niet dat ze zo'n draf zo goed beoordelen. Dit moet je toch niet willen zien bij een 4-jarige? Ik vond het echt nergens op slaan. :n
Ik kan daar ook echt pissig van worden. We willen toch een eerlijke sport met een harmonieuze combinatie? Dan moet je toch niet dit soort paarden willen zien? Daar moeten ze in de fokkerij toch ook naar kijken?
Stom :n

Helemaal met je eens.

Dat een aantal paarden in de L op Grand Prix niveau gereden/getrokken werden was echt diep triest.

Ik vond overall dat 90% van de paarden op de hand werden gereden. Geen collection maar compression. De vraag is dan: rijden ze zo strak dat het paard niet op eigen benen kan/leert lopen? Of zijn de paarden zo slecht in balans gebouwd dat je ze van voor wel moet vasthouden anders blijven ze niet op het achterbeen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:51

Die paarden zijn nog veel te jong om zo te lopen en missen kracht. Dan wordt het geforceerd.

Bij het WK jonge dressuur paarden wordt er heel anders gejureerd. En in DLD worden de paarden heel anders gepresenteerd.

Ja Manubres, Total had ookal zo,n voorbeen op 4 jarige leeftijd. Commentaar was er toen ookal flink op.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:00

Je hebt gelijk, maar toch beter in balans en het achterbeen komt goed mee. Maar hij is wel ondeugend zo te zien :D

https://kwpn.tv/watch/5178

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:18

Aan één kant snap ik je opmerking over het rijderij Manubres maar denk je niet dat het ook een beetje komt doordat deze paarden vrij heet zijn?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:35

Phonix schreef:
Aan één kant snap ik je opmerking over het rijderij Manubres maar denk je niet dat het ook een beetje komt doordat deze paarden vrij heet zijn?

Misschien bij een enkeling. Maar het lijkt meer de manier van rijden. Teveel ruiters/amazones denken dat verzameling in de hals zit ipv in het achterbeen. Maar het ligt absoluut ook aan de hedendaagse paarden, die niet in balans gebouwd zijn/kunnen lopen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:12

misterA schreef:
Elisa2 schreef:

Mag wel weer een keer in Roosendaal komen. Kan ik mooi te voet :D

Rijderij was weer niet om aan te zien lees ik. Jammer. Mijn rijinstructrice heeft altijd (nog steeds, maar niet meer voor werk) jonge hengsten gereden, en die staat mijn echt niet toe om op de hand terug te rijden. Ongeacht hoe heet/fel/kijkerig het paard is.

Ik ben zo benieuwd naar Pantheon in Den Bosch. Ben altijd helemaal weggeweest van Hermès, ook al was hij zelf ook nooit echt een vaderdier.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 22:54

Mooi gezegd, compressie ipv verzameling.
Dit moeten we echt niet goedkeuren, dit is funest voor de sport.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:18

compressie ipv van verzameling, het is jaren het handelsmerk van HP en EG geweest, dus als je succes wilde moest je hierin mee, helaas ook nu nog teveel paarden het Totilas bloed, hoe voorkom je inteelt of is het alleen voor de handel en sport

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:09

mce schreef:
compressie ipv van verzameling, het is jaren het handelsmerk van HP en EG geweest, dus als je succes wilde moest je hierin mee, helaas ook nu nog teveel paarden het Totilas bloed, hoe voorkom je inteelt of is het alleen voor de handel en sport

Totilas is niet degene die de paarden disbalans heeft gegeven. Dat ze bij Glock zo reden heeft niks met Totilas bloed te maken. De paarden die disbalans hebben zijn vaak de hoogbenige paarden met volbloedgenen. Korte ruggen (geeft Totilas nog wel eens door), maar vooral in combinatie met hoge benen. Korte halzen en dan vaak ook geen verbinding met de rug en dus het achterbeen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:22

manubres schreef:
mce schreef:

Totilas is niet degene die de paarden disbalans heeft gegeven. Dat ze bij Glock zo reden heeft niks met Totilas bloed te maken. De paarden die disbalans hebben zijn vaak de hoogbenige paarden met volbloedgenen. Korte ruggen (geeft Totilas nog wel eens door), maar vooral in combinatie met hoge benen. Korte halzen en dan vaak ook geen verbinding met de rug en dus het achterbeen.

zeg ook niet dat dat van Totilas komt, de wijze van rijden -compressie ipv verzameling - - is mede bepalend, dat was ook hun handelsmerk, daar passen niet alle paarden in en heb je wel paarden nodig die van zichzelf al genoeg "spectakel" hebben

had de vraag anders moeten stellen: hoe voorkom je dan inteelt.
Laatst bijgewerkt door mce op 07-01-25 11:43, in het totaal 4 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:32

Als het niet door Totilas komt dan maakt het toch ook niet uit als er inteelt is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:38

Inteelt voorkom je door goed te kijken met welke hengsten je dekt. Maar het is ook een taak van de hengstencommissie om vers bloed goed te keuren. Maar ander bloed voldoet vaak niet aan de eisen van het KWPN.

In de hengstencompetitie zag ik dat vrijwel alle paarden met Duits bloed trager in de beweging waren. Maar daar tegenover stond wel dat de Duitse paarden veel braver/relaxter oogden. En dan vraag ik me ook af: zijn ze minder scherp omdat ze zo relaxt zijn of zijn ze zo relaxt omdat ze minder scherp zijn :D

Wat mij betreft mogen we best wat meer bravere/relaxtere paarden krijgen. Maar zolang de jury vooral gespannen paarden met wapperende benen positiever beoordeelt zullen fokkers de minder scherpe relaxtere hengsten minder vaak gebruiken denk ik.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:52

manubres schreef:
Inteelt voorkom je door goed te kijken met welke hengsten je dekt. Maar het is ook een taak van de hengstencommissie om vers bloed goed te keuren. Maar ander bloed voldoet vaak niet aan de eisen van het KWPN.

In de hengstencompetitie zag ik dat vrijwel alle paarden met Duits bloed trager in de beweging waren. Maar daar tegenover stond wel dat de Duitse paarden veel braver/relaxter oogden. En dan vraag ik me ook af: zijn ze minder scherp omdat ze zo relaxt zijn of zijn ze zo relaxt omdat ze minder scherp zijn :D

Wat mij betreft mogen we best wat meer bravere/relaxtere paarden krijgen. Maar zolang de jury vooral gespannen paarden met wapperende benen positiever beoordeelt zullen fokkers de minder scherpe relaxtere hengsten minder vaak gebruiken denk ik.

als het bruikbare paarden geeft is die vraag minder belangerijk, denk ik,

internationaal zie je al veel minder paarden met "minder wapperende benen", oogt ook veel eleganter, dus zal men - mag ik hopen - ook bij het KWPPN ook wel oog krijgen voor het bruikbare paard. Bruikbaar voor een breder publiek.

Goed kijken welke hengst je gebruikt, maar dan kom je al snel in de problemen als er zowel in de merrie lijnen als hengstenlijnen direct of indirect één bloedlijn sterk aanwezig is,

inteelt vraag was ook meer op de opmerking van misterA, ( echt paarden voor de profs. (eerder op deze pagina)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:43

Ik vind dat het kwpn al veel meer richting bruikbare paarden is gaan fokken, de Duitse paarden hebben over het algemeen een wat trager achterbeen. Niet al het Duits bloed is per definitie braver. Ik heb ook niet het idee dat de jury vooral de paarden met de wapperende voorbenen hoog beoordeeld want anders had Lamborghini wel op kop gestaan bij de P jaargang ipv Pina Colada.

Ook de rijderij vind ik zelf wel meevallen, ja de paarden lopen boven hun niveau en dat is soms te zien maar dat hele getrixte dat zijn er gelukkig nog maar enkele en er wordt al veel minder op druk gereden dan een aantal jaar geleden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:49

Meningen mogen gelukkig verschillen.

Wat betreft Nashville die geen punten kreeg. Vandaag bericht KWPN:

Nashville SW
Senior-inspecteur Floor Dröge kon de eigenaren van tweevoudig Pavo Cup-kampioen Nashville SW (Secret uit Esina elite IBOP-dres sport-dres pref PROK van Jazz, fokker Stal Willig VOF uit Abcoude) gister het goede nieuws brengen, na beraad van de hengstenkeuringscommissie tijdens de hengstencompetitie in Groningen. Daar trad de zevenjarige hengst voor de tweede maal op onder Femke de Laat. Eerder nam hij al tweemaal deel aan het WK voor jonge dressuurpaarden. “De hengstenkeuringscommissie heeft alle informatie van de eerste bezichtiging, hengstencompetitie, sportprestaties en pedigree meegenomen en nodigt Nashville SW met genoegen uit voor de presentatie, waarna hij kan worden aangewezen voor het verrichtingsonderzoek.”