Ik moet ook wennen dat het geen veulen meer is maar een jaarling. Scheelt wel dat die van eind maart is dus dan zeg ik pas dat hij 1 is! Hij was heel relaxed gelukkig. Stond gewoon te eten. Zijn moeder heeft de hele avond zitten kijken.. die at amper hooi maar verder was ze wel rustig.
Hier ook Pas 1 in april. Maar ik kan het niet geloven dat dat snel zal komen. Alles goed verlopen ofja geen nieuws goed nieuws zeg ik dan. Maar zal wel goed gegaan zijn.
De veulens deden het prima, we werden aan 3 kanten met carbid bestookt maar na een paar keer was de schrik voorbij. Ik heb ze niet heel lang buiten gehad gisteren, 3 uur of zo, vooral omdat de merrie het toen mooi vond geweest en ik ze graag op stal had. Ze zijn bij mij 8 en 7 1/2 maand dus nog lang geen jaar, ook al rekent "men" zo. Dus nee, geen jaarlingen hier.
Opdat de veulens maar goed mogen groeien! En ik doe ook niet aan veulen/jaarling is op 1 januari ineens jarig.... Dahlia is als het goed is van juni-juli....(eerder juli).dus half jaartje oud en dan al 1 jaar. Nope.... gaan we niet doen
Hier zijn we er goed doorheen gekomen. Dahlia en poppy in de stal van iris. Layka en iris konden in de stal van layka maar ook een stukje buiten.
Iris en dahlia waren wel eben wat nerveus. Maar layka en poppy absoluut niet. Dus dat was wel echt fijn!
Thioro
Geplaatst: 01-01-25 13:54
Hier doen ze niet aan vuurwerk dus was lekker rustig.
En ik ga een veulen van 8 maanden ook geen jaarling noemen .
Beste wensen voor iedereen! Mijn jongens zijn ook best goed het geknal doorgekomen. Ze waren vanaf een uur of 4 best wel aan het knallen. 1 van de 2 was het echt zat rond 12 uur en is gaan liggen. Soms schoot hij weer overeind om weer te gaan liggen. Hier vind ik ze ook nog echt geen jaarlingen hoor. Beide jongens zijn van april. Dus in april worden ze gewoon 1 hoor. Mijn oudste dame wordt ook pas op 2 april 28, geen dag eerder.
Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar ! Dat onze harige kinders maar mooi verder mogen groeien in goede gezondheid en zich mogen ontwikkelen tot prachtige naarlingen
Ik doe ook niet mee aan het jaarling zijn op 1 januari, voor mij is dat gewoon hun geboortedag Onze Ukkie vond het vuurwerk alleen maar prachtig, die stond in de schemer met mij even naar boven te kijken vol verbazing, haar surrogaatmoeder Phoebe snurken en trippelen ernaast en zij stond vooral vol verwondering naar boven te kijken volgens mij
mirjamalvaro
Geplaatst: 01-01-25 17:45
Zo ging het bij ons. was wel duidelijk aan welke kant vuurwerk afgestoken werd
Dais_
Geplaatst: 01-01-25 18:29
Hier sliepen de jaarling (echt jaarling van 20 maanden) en veulen tijdens oudjaar gewoon lekker languit. De grote dames vonden het wel wat spannender, maar ook die waren braaf.
Ik ben altijd blij als oudjaar weer achter de rug is
kiko
Geplaatst: 01-01-25 18:40
Ik ook. Van mij mag er een vuurwerkverbod komen en dan gewoon ieder dorp een vuurwerkshow ofzo. Het was niet normaal hoeveel vuurwerk er was en had het idee dat het eind van de middag/begin avond heel erg was. Ik heb ze net iets voor half 5 binnen gehaald. Ze stonden gelukkig rustig. Maar blijkbaar in een moment dat ik niet keek is er toch iets gebeurd want vanmorgen zagen we dat het draad los was van de heining en heel wat isolatoren krom. Op stal de lampen aan en de radio. Netten gevuld en voor 12 uur nog even alles bijgevuld. Cover zijn moeder eet amper hooi dan.. die zit alleen maar te kijken. Maar liever dat dan onrustig rondjes lopen. Heb ze op de camera in de gaten gehouden en toen ik de lichten uit ging doen lag Cover. Die was echt relaxed. Vandaag daarentegen want ze wel druk vanwege de wind.
Bij mij zijn ze ook altijd jarig op hun geboortedag. Vind dat altijd zo raar om 1 januari te zeggen ze zijn ouder. Dus 22 maart wordt Cover 1
Sentir
Geplaatst: 01-01-25 18:43
Hier ging het heel goed. Beide paarden rustig. Milkyway reageerde amper op het vuurwerk. Wel dat de meeste knallen er waren maar gelukkig kon ze de flitsen niet zien/ was het vuurwerk veel verder weg. Het hielp dit jaar dat het stormde, minder vuurwerk de lucht in.
Hier ook gewoon geboortedag, want anders zou het maar erg zijn met een quarter jaarling van 1m20
Hier zijn ze oudjaar ook goed doorgekomen. Minimale spanning. Wel wat dunne poep maar geen gekke capriolen. Hier blijft het nog een vielen. Ze is nu 6,5 maand. Echt nog geen jaarling.
Syl vond het echt niet tof, arm kind. Het was de hele avond te rustig vond ik al, maar om 12 uur ging het flink los.
Kvikur
Geplaatst: 01-01-25 21:28
Allemaal de beste wensen! Hier ging het heel goed. Ze lag lekker languit te slapen of rustig te kijken en luisteren naar het vuurwerk.
Ik vond het iets spannender dan normaal omdat ik tweede kerstdag mijn allerbeste vriendje heb moeten laten inslapen.. hij was echt de stabiele rustige factor van de kudde. Maar gelukkig ging het heel goed, misschien was hij er toch bij maar dan op een andere manier. Het is een heel groot gemis je eerste eigen veulentje die bij ons zelf geboren was toch eigenlijk te vroeg (16 jaar) in te moeten laten slapen. Verder groeit ze ook heel goed, nog even en ze is even groot als haar moeder met haar bijna 8 maanden
hagelslag
Geplaatst: 03-01-25 18:52
@ kvikur Ohh dat rot je eigen veulen heet wat jaar later in te slapen!
@Muronia Zo irritant als het de hele dag rustig is en dan kort losbarst... Dat was hier ook het geval. Gelukkig boeide het de oudjes niks... kunnen de jonkies van leren.
Hier was vandaag de hoefsmid er voor alle 4. Ook voor dahlia de alles eerste x bekappen. Ze was behoorlijk gespannen, zo'n rare vent met voetenfetisj die aan HAAR voeten wil zitten Was volgens haar extreem bijzonder Maar hij zei ook al, mooi stevig veulen.... ziet er goed uit vergeleken het begin.
En ze heeft ook een goede groeispurt gemaakt. Wat natuurlijk ook moet!
Voorlopig komen dahlia en poppy ook even elke nacht op stal. Zodat dahlia weer even iets meer in de handen komt. Ze was toch iets te bangepoeperig aan het worden
Is ze nu zo aan het verharen of is dat een oudere foto?
Liet ze het bekappen wel goed toe?
Hier zijn we nog druk aan het oefenen met voetjes geven. Zeker de jaarling is hóóg nodig, maar dit gaat steeds beter. Ik denk dat ik vandaag of morgen al eens een vijltje erover haal om te oefenen.
De onderste foto was toen ze net een weekje hier was. Toen zat ze absoluut niet goed in haar vacht(maar haar moeder ook niet). Door te weinig voeding kunnen ze ook geen fatsoenlijke vacht aanmaken. De bovenste 2 foto's zijn van vanmorgen.
Ze liet het bekappen opzich oké toe. Ze was erg gespannen. Maar naja... vreemde vent aan haar voeten Maar ze heeft het wel netjes gedaan.
De hoefsmid heeft eerst poppy gedaan. En daarna hebben we poppy tegen dahlia aan gezet als steun. En natuurlijk toen poppy gedaan werd dahlia laten kijken... Zou fijn zijn als ze hiervan goed geleerd heeft... Uiteindelijk zoveel makkelijker als ze het afkijken van hun moeder
Dais_
Geplaatst: 03-01-25 19:44
Ohja, ik zie nu ook het groen aan de bomen enzo. Ik keek maar half Fijn dat ze zo goed zijn bijgetrokken!
En bekappen meekijken bij hun moeder is ideaal. Hier mogen ze steeds opletten als de bekapper komt voor mijn merries en verder oefen ik 5x per week met hoefjes geven. Ze vinden het nu echt heel normaal om een hoefje even op te tillen terwijl ze eerst probeerden te bijten, weglopen/wegspringen op 3 benen of op me te klimmen
Sentir
Geplaatst: 03-01-25 19:56
Ik bekap zelf en krab de voeten dagelijks uit. Zover zelfs dat ze los in de bak of in de stal alle 4 de voeten geeft zonder hoe of wat. Hopelijk kan ik het zo trainen dat ik haar been alleen moet aantikken zoals bij mn merrie.
Kappen hier gaat ook enorm goed. Geen kick of trekken, maar ik ben dan ook al bezig met Dr voeten sinds de eerste week. Ik vindt het belangrijk.
Maar ik denk moest er een mannelijke smid onder staan dat ze een draak zou zijn
Veel oefenen, wat op timmeren. Zelf eens klemmen tussen je benen of het been op je knieën zetten (als je dapper genoeg bent ) of aan je smid een oude enorm botte rasp vragen. En zelf (zonder hard te duwen) eens over de voetjes gaan om zo te oefenen. Ik denk dat elke smid al gewoon dankbaar is als je veulen braaf is of voeten geeft.
@kvikur wat naar dat je zo het jaar moest eindigen. Is al een heel stuk van je leven en als je dan ook nog zelf hebt gefokt. Sterkte met verlies
@hagelslag wat fijn dat ze de smid wel accepteerde. Die van mij vindt het echt niet leuk terwijl bij mij gaf die braaf alle voetjes maar na de smid kon ik dat ook niet meer. Paar weken gelaten en toen weer opgepakt. Ik kan ze weer pakken maar mag nog niet zolang als eerst. Ik doe nu wel echt op de hoeven klappen zodat hij eraan went. Die van mij moet niks van mannen weten. Bij vrouwen vindt hij alles best.
@dais Ik had het er ook even bij kunnen schrijven maar als je ook qua stand achterbenen kijkt. Ze is gelukkig al zo mooi bijgetrokken.
@sentir Wij zijn normaal ook van heel veel oefenen qua voetjes geven. Haar halfzus iris is er wel echt heel makkelijk mee. Alleen bij dahlia hebben we het een beetje laten slonsen. Dus nu toch even een beetje meer ermee bezig. Of Naja ik houd vast mijn zusje mag voetjes optillen.
@kiko Wij kunnen altijd nog mijn vriend vragen om te testen qua mannen. Desnoods ook nog ff m'n vader... Maar toch soms appart dat er veel verschil in zit tussen mannen en vrouwen aanpak
Mijn vriend geeft ze in de ochtend hooi en het andere veulen is van een man. Dat heeft echt een paar dagen geduurd voordat hij hem vertrouwde. De dierenartsen die hem geënt hebben waren vrouwen, de chipper ook en met wegen ook. Dan is het een charmeur Ik wil eerst weer goed vertrouwen gewonnen hebben met hoeven optillen voordat ik het de buurman laat doen anders ben ik weer bij af.
@kiko ja gewoon kleine stapjes. Hier een probleem met de zweep/contactstok dus ik ben terug van 0. Soms zijn het idd charmeurs wanneer het komt op een vrouw of een man ooit leren ze het wel.
Met geduld bereik je veel! De eerste keer was een voetje op de klep van de trailer doodeng. Pas weer een keer geoefend en toen liep hij zo de klep op. Weer in zijn achteruit gezet want wilde wel checken of hij dat durfde en zo elke keer wat verder en uiteindelijk helemaal in de trailer en hij vond het wel interessant. Was toen heel trots op hem. Spelenderwijs doe ik soms wat met hem en hij vindt dat super leuk! Kusjes geven en de touch it vindt hij ook leuk! Dus die voetjes geven komt ook wel weer. Kleine stapjes zijn ook stapjes. En soms ga je weer achteruit. En dan weer vooruit dus komt bij jou ook vast weer goed Sentir!
Dais_
Geplaatst: 03-01-25 22:36
Kiko, wat leuk dat je veulen al wat kunstjes kan! En angst voor mannen is niet handig idd. Mijn man helpt me ook bij de paarden. Hij geeft ze ook hooi overdag als ik aan het werk ben en hij helpt mee binnen zetten. Dus ze komen dagelijks in de hand bij zowel vrouw als man. Ideaal .
@ Sentir, Bekappen heb ik jaren zelf gedaan. Vorig jaar heb ik een hernia gehad en kon ik echt geen hoeven meer doen. Ik kon ze niet eens meer oppakken. Nu gaat het terug beter, maar het oefenen vind ik daarom soms wel spannend, want ik wil liever niet loslaten, maar als ze willen wandelen op 3 benen en ik heb er 1 vast dan voel ik dat wel.
Vandaag ging het wederom goed. Even snel een borsteltje erover terwijl ze los staan en de hoefjes even uitkrabben. Bij Lunera gaat dit nu gewoon echt goed
Bij de jaarling (Dulce) durf ik het zelf achter nog niet, maar die is nu 20 maanden oud en haar voeten geven is ze duidelijk niet gewoon. Voorvoetjes gaan nu super, dus ik wil binnenkort ook achter gaan oefenen. Ik aai wel al haar achterbenen. Het vertrouwen moet nog wel groeien