Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:37

Het aantal dekkingen in NL is echt heel laag. Daar hoef je je pony geen hengst voor te houden. Inteelt en hwsd is iets om in de gaten te houden. Stamboek is ook bezig om import van zaad en drachtige merries te promoten om vers bloed te krijgen.

Net even in het jubileum boek zitten bladeren, in 1967 zijn de eerste connemara's naar NL gekomen.In 1977 waren er 1200 ponies geregistreerd, nu geloof ik rond de 800. In Ierland zelf rond de 47.000.

Dom heb ik ze gelukkig nog niet meegemaakt, wel introvert.
Dat er geen vraag is naar ponies herken ik niet. Tot nu toe zie ik regelmatig oproepen of iemand er 1 te koop weet en zie ik de te koop staande nooit lang te koop staan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:11

Dat heet heb ik ook meegemaakt met connemara pony.

Echter ik zou inkruizen wel durven, maar....
Hengst moet dan echt wat toevoegen aan de merrie (springvermogen, wendbaarheid, hardheid, sober, of wat dan ook)
Karakter moet wel echt goed of heel goed zijn.
Exterieurmatig correct.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:25

Verschil in vraag zit er wellicht ook in dat ik niet in NL zit, maar in Zweden. :D
Durf ook niet te zeggen hoe het in NL is, maar hier in Zweden is er vrijwel geen vraag naar. Hele brave in een lage prijsklasse als manege pony nog wel, maar vaak zijn ze daar te heet voor.

Volgens mij heb je hier in Zweden wel wat meer Connemara's dan, maar kan zo snel even geen cijfers vinden. In ieder geval zijn er 22 hengsten die dit jaar dekken (ongeveer de helft is drager van HWSD). Geen idee of dat veel is of niet?

Kwam op de Zweedse website nu wel een mooie Connemara tegen die me wel aanspreekt haha. _O-

Elk ras heeft natuurlijk ook gewoon "domme" pony's. :j
Introvert vind ik deze eigenlijk juist niet, maar wel liever lui dan moe. In één ding is ze wel slim, als het meisje waar ze van is komt en haar uit de wei wil halen, rent ze hard weg en krijgt ze haar onmogelijk te pakken. Ik kan haar zonder problemen pakken, maar het meisje niet. :=

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:52

50 procent drager van de hengstenpopulatie is echt veel.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:17

EllyC schreef:
50 procent drager van de hengstenpopulatie is echt veel.

Ja dat vind ik ook amai !

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:25

Ja dat leek mij ook, maar bedoelde eigenlijk of 22 hengsten veel was haha.

Hoe hoog ligt het percentage in NL?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 02:15

Helaas beide merries niet dragend van de eerste keer insemineren. Maar ik had er ook niet hoog op ingezet. Vreemd terrein, nooit gescand, nooit in opvoelbox gestaan, en toen hadden we ook precies de dip in het weer en werd het kei koud.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor caia. Zij en cassanova mogen weer hun best doen.
Chiquita een hl ipv cl en zit er nog, hopelijk snel weer in cyclus.

Nieuwe welshpony hengstig. Staat tijdens de les de hele tijd in de hoek te plassen. Nu heb ik zelf niet van die merries. Rijden is rijden. Dus als ze morgen nog hengstig is mag ze mee. Naar de kliniek. Zit nog beetje te dubben:
Gin fizz ivm super stap
Davinci ivm wat luxer

Wat betreft kleur, hele grote kans dat merrie homozygoot schimmel is. Merrie heeft al veulen gehad in het verleden. Stap mag verbeterd, bovenlijn en evt wat hoogbeniger. Evt zou don cremello ook nog een optie zijn. Al mijn nakomelingen van hem kunnen goed stappen en hebben mooie bovenlijn.

Mocht iemand me hierin nog tips kunnen geven.

https://www.allbreedpedigree.com/kattenest+donna

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 02:38

Lailapri ik zou gin fizz doen. Nog geen nakomelingen dus wat dat betreft een gokje. Maar aangezien ik gok dat de nakomeling (voorlopig) blijft, is ‘nieuw’ bloed vergeleken met je andere pony’s misschien wel interessant?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 06:35

Daar heb je wel een punt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:57

Hoe groot is de merrie?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:04

Welsh a pony. Het is davinci geworden om het arabisch bloed ook.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:02

Ik ben benieuwd! Hopelijk pakken je merries allebei in ronde 2.

Ik zag ook nog de discussie omtrent Connemara's - ik zou het zelf niet snel gebruiken, maar ik weet een jaar of tien geleden jureerde ik op het NK Connemara's en had ik Otto van Strijthagen in de ring... L2 geloof ik. Echt een gruwelijk fijne pony was dat toen.

Ik kreeg Noxville en Nashville van de Beekerheide nog aangeraden. Noxville lijkt de betere pony maar met zijn 1.52 skip ik, omdat ik ook al een KWPN-merrie gebruik. Had verder wel mooi gepast. :)

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:04

Annash schreef:

Ik zag ook nog de discussie omtrent Connemara's - ik zou het zelf niet snel gebruiken, maar ik weet een jaar of tien geleden jureerde ik op het NK Connemara's en had ik Otto van Strijthagen in de ring... L2 geloof ik. Echt een gruwelijk fijne pony was dat toen.

Ik kreeg Noxville en Nashville van de Beekerheide nog aangeraden. Noxville lijkt de betere pony maar met zijn 1.52 skip ik, omdat ik ook al een KWPN-merrie gebruik. Had verder wel mooi gepast. :)

Nilay anders een optie? Jaartje ouder, wel volle broer van nox maar lijkt kleiner

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:08

Annash schreef:

En Cooper van het Gildeland? Die is juist kleiner dan gemiddeld, wel fijn met een paardenmerrie.

Ik zag van het weekend een filmpje van hem onder het zadel, vond het een fijne pony die net onder het zadel toch even zich goed neerzette in een drukke omgeving.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:13

Salatiga, die staat inderdaad als 1.48. Mooie pony zo op stand.

Mooney, ga ik even bekijken.

Ik was helemaal niet meer op zoek naar een hengst en denk ook dat ik bij mijn keuze blijf hoor, maar nieuwe hengsten ontdekken is altijd leuk. Ik ben er te lang uitgeweest, eerder kende ik ze allemaal bij Welsh en NRPS en de belangrijkste Duitse pony's. :o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:26

Jaa Nilay of Noxville! *\o/*

Zo blij dat ik een zusje heb! <3
Ook echt een fantastische moederlijn, His Royal Badness komt er ook uit.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:33

Quir schreef:

Hele gave lijn! Ben ook erg fan *\o/*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:37

noxville lijkt me een fijne beweger, maar ik weet niet wat ik van het karakter moet denken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:43

salatiga1995 schreef:
Quir schreef:

Hele gave lijn! Ben ook erg fan *\o/*

Komen ook echt veel leuke, fijne en goede pony's uit! Nu hoop ik alleen nog dat mijn merrie nog een merrie veulen geeft haha.

lailapri schreef:
noxville lijkt me een fijne beweger, maar ik weet niet wat ik van het karakter moet denken.

Zijn echt top karakters! Mijn merrie is dus een zusje en echt een hele makkelijke pony, haar zoon is ook zo makkelijk. Zijn geen dode, maar wel goud eerlijk en erg makkelijk. Buurmeisjes van 9 en 10 jaar kunnen en doen er ook echt alles mee, met de merrie als het hengstje van bijna een jaar.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:47

Quir schreef:

Ooh ik zie het in je profiel ja, moeder is v. Conrad! Leuk joh!

Noxville vind ik wel een fijne pony qua beweging. Goede standfoto heb ik nog niet gevonden. Voor mij te groot met zijn 1.52. Nilay is 1.48 blijkbaar, maar Noxville lijkt de betere beweger te zijn (op wat ik gezien heb). Van de Beekerheide zijn wel altijd fijne sportpony's, dat is wel bewezen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:03

Annash schreef:
Quir schreef:

Ooh ik zie het in je profiel ja, moeder is v. Conrad! Leuk joh!

Noxville vind ik wel een fijne pony qua beweging. Goede standfoto heb ik nog niet gevonden. Voor mij te groot met zijn 1.52. Nilay is 1.48 blijkbaar, maar Noxville lijkt de betere beweger te zijn (op wat ik gezien heb). Van de Beekerheide zijn wel altijd fijne sportpony's, dat is wel bewezen.

Ja, deze! :D

Afbeelding

Denk dat Noxville inderdaad iets beter beweegt, maar het zijn echt twee kopietjes eigenlijk haha
Afbeelding

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:34

Noxville gaat imo het meest bergop van de drie (Nashville, Niloy). Jammer dat hij dan ook de grootste is. En bijzonder om te zien hoeveel Nilay en Noxville op elkaar lijken! Ook Nashville zie je goed terug ondanks dat daar een andere moeder achter zit. Maar volgens mij is dat met veel nakomelingen van Neptune wel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:03

Annash schreef:
Noxville gaat imo het meest bergop van de drie (Nashville, Niloy). Jammer dat hij dan ook de grootste is. En bijzonder om te zien hoeveel Nilay en Noxville op elkaar lijken! Ook Nashville zie je goed terug ondanks dat daar een andere moeder achter zit. Maar volgens mij is dat met veel nakomelingen van Neptune wel.

Ja, maar de moeder van Nashville (Imara) is ook een half zus van de moeder van Nilay en Noxville (Cleo). Zijn allebei van de merrie Coco Valrosa.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:03

Nog dichterbij en meer familie dus, via de moederlijn ook. Nou, daar is niks op tegen. Zijn fijne pony's!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:49

Volgens mij heb ik Nilay gezien op de hengstenshow in Sint-Oedenrode, prachtige hengst vond ik dat en heel fijn bewegen met veel souplesse. Het is dat wij zuiver New Forest fokken, anders zou ik hem wel overwegen denk ik.

Ben zo benieuwd naar het veulen wat mijn merrie verwacht van Sulaatik's Velvet Marmelade. Ik heb inmiddels een veulen van hem gezien en dat ziet er veelbelovend uit.