Zwaar Warmbloed fokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 19:54

Ja das het laatste dat je dan wilt horen he, dat er een "mooi ei" zit in plaats van een vruchtje. Vandaag mag je even gruwelijk balen, maar morgen de schouders er weer onder en door! In 1x raak is ook wel een beetje geluk hebben. 2 keer of ook 3x is niet raar. Moet goedkomen! Major heeft goede zwemmers. Bij de mijne was 1 buisje genoeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:01

Ze maakt het erg spannend
Abby is net gescand en het is nog onduidelijk of ze dragend is.

Ze is niet hengstig.

Maar er is ook geen duidelijke vruchtje te zien.
Of ze is even kort drachtig geweest en het is net een paar dagen afgestoten.
Of toch drachtig maar net niet goed zichtbaar.
Zondag weer een scan...

Hopelijk ook een verstopt veulen zoals bij jou Muronia

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 17:03

Oh jeetje wat spannend! Op hoeveel dagen zit ze nu?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:09

20 als ik het goed zeg.

Vorige keer was ze toen weer netjes hengstig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 17:18

Dat geeft wat hoop. Ik duim heel hard voor maandag!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 07:16

Oh floep, zondag zei je. Dat is vandaag! Nog geen teken van hengstigheid? Hoe laat wordt ze gescand?

Mijn drachtige merrie, ze wordt steeds volwassener <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En merrie en veulen van dit jaar:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben zeer tevreden met hoe ze in elkaar zit, mooi model. Ook super karakter en veel maat. Ik denk dat ze wel verkocht gaat worden. Aanhouden kan alleen als ik één van mijn andere paarden verkoop. Ik heb mijn ruin te koop staan maar dat vlot nog niet zo. Hij is ook niet heel jong meer (20), maar absoluut nog hartstikke fit. Maar goed, als dat niet gaat lukken, dan zal dit veulen beschikbaar komen voor een liefhebber.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 10:29

Hoe staat het ervoor bij iedereen? Alweer merries drachtig?

Het keuringsseizoen is in volle gang. Ons veulen had afgelopen weekend een mooie eerste premie (74 pnt) en een derde plaats. Ik ben zeer tevreden! En inmiddels is duidelijk dat ze toch niet verkocht gaat worden, maar bij ons blijft. Daar ben ik erg blij mee. Ik denk voor de toekomst een hele mooie aanvulling op mijn fokkerij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 3-jarige merrie zit volgende week alweer op 100 dagen dracht. Bijna 1/3 alweer om, gaat vlot!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 09:00

Wat jammer dat dit topic lijkt dood te bloeden. Zijn er echt zo weinig zwaar warmbloed-fokkers / mensen met interesse hierin?

Zoals sommigen vast al hadden gezien, ben ik vorige week naar de Hengstparade in Moritzburg geweest. Het fotoverslag vind je hier: [PP] [FOTO] Hengstparade Landsgestüt Moritzburg 2024

Fantastisch om te zien hoe de liefde voor de Zwaar Warmbloeden daar leeft en wat ze allemaal doen met die hengsten. Het heeft mijn voorliefde voor deze elegante buffels alleen maar versterkt.

Als ik ook zie hoe makkelijk en braaf mijn eigen jonge merrie het beleren nu oppakt, zowel onder het zadel als voor de wagen, dan gun ik toch iedereen zo'n paard <3 . Zij is inmiddels alweer over de helft van haar dracht. Ik ben zelfs alweer een beetje vooruit aan het kijken naar het volgende dekseizoen. Natuurlijk heb ik in Moritzburg een paar goede kanshebbers zien lopen. Ik wil wel eerst onze eigen hengstenkeuring in februari afwachten voordat ik definitief keuzes ga maken.

Weet iemand eigenlijk of het IHW nog "leeft"? Ik hoor of zie daar niks meer over maar er moet wel een keuring zijn geweest vrij recentelijk.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:17

Ik lees hier stil mee! Heb zelf een lusitano dus meepraten gaat iets lastig! Vind die zwaar warmbloeden wel echt prachtig <3

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:49

ja het is inderdaad jammer dat het een beetje doodbloed. ik heb komend jaar geen groninger veulens helaas. en ik weet ook nog niet of ik volgend jaar ga dekken hier thuis.

Welke wil jij volgend jaar weer drachtig hebben ?

er is recent inderdaad een IHW keuring geweest maar er word niks openbaar gemaakt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:54

Ik vind ze ook prachtig, maar ben helaas vooralsnog niet in het bezig van een paard. Als die dag komt wordt dat wel een zwaar warmbloed, maar daar hebben we nu niks aan. Ik houd dit topic vooral in de gaten omdat ik op de hoogte wil blijven voor de toekomst.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:53

Onze Geldersen doen het in ieder geval super! Ons hengstveulen van Henkie staat in de opfok en zijn moeder heb ik weer terug opgepakt voor de sport. Ze is echt heel fijn te rijden. Het is inspannen en weg rijden :D Onze eerste wedstrijd hebben we ook alweer gehad en zondag staat onze tweede alweer gepland. Mega zin in!

Afbeelding

Ehoppakee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:49

Hoi hoi, laat ik als stille meelezer mij ook eens melden. Super jammer dat dit forum eens in de zoveel tijd lijkt te doven. Sinds vorig jaar ben ik trotse eigenaar van mijn eigen supermooie en lieve zwaar warmbloed merrie (bewonder haar schoonheid ook zeker met de foto's <3 ). Ik ben alleen nog lang niet toe aan het fokken. Gek genoeg heb ik een zwaar warmbloed weten te vinden die toch wat stressgevoelig is en daardoor maagzweren wist te kweken. Inmiddels is dat genezen, maar is het voor mij nog even zoeken hoe ik haar stressniveau laag houd en haar toch van een groen paard naar een bomproof rijdpaard weet te ontwikkelen. Daar houd ik me voor nu mee bezig voordat ik aan fokken ga denken. Alle tips zijn welkom.

Toch is het wel superinteressant om te lezen hoe die hengstenkeuzes tot stand komen, dus blijf dat soort dingen zeker posten!

Afbeelding
[/img]

Afbeelding
[/img]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 16:58

Wat een heerlijk kanon, leuk dat je je ook hebt gemeld hier! Wat voor bloed zit erin als ik vragen mag? Ieder paard kan natuurlijk stressig zijn. Weet je al wat de stress veroorzaakt bij haar? Wanneer ervaart ze vooral stress?

Sophie wil je hem nu zelf opfokken tot driejarige of wat is je plan? Heerlijk dat je merrie het zo goed weer oppakt. Hier wordt het veulen binnenkort gespeend. De merrie is ook weer in training maar het veulen heeft behoorlijk van mama gesnoept dus ze moet nog wat beter in de bespiering komen weer straks.

Xyris meelezen is ook dik prima natuurlijk. En als je iets wilt weten, vraag gerust he?

Corina dat zal even wennen zijn zonder dikbil-veulentje ;) . Elonia gaat er komend voorjaar nog eens bij, mocht nu alles goed verlopen natuurlijk. Veronia zou 2 jaar leeg blijven zodat ze de sport in kan.

Ehoppakee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 18:30

Ah dankje! Voor wat ik tot nu toe merk is dat haar sociale vriendenkring belangrijk is, dus rust in de kudde. Helaas heb ik haar al twee keer verhuist (van de oude eigenaren weg en daarna nog een keer), dus ze heeft nog niet 1 jaar kunnen aarden op de huidige stalling. Wel stond er laatst een paard uit een andere groep er opeens tussen voor een dag en toen was een week lang in de stress. Dus mijn gevoel zegt dat wel haar grootste stressfactor is. Maar wie weet leer ik nog steeds en steeds meer over haar stress en wat ze fijn vindt in haar management. Wel komt er voor nu elk halfjaar een tandarts en fysiotherapeut langs om de lichamelijke ongemakken uit te kunnen sluiten. Qua training en gekke dingen tegenkomen is ze verder vrij relaxed als ze maar kan kijken.
Al deed ik laatst mee aan een schriktraining... Daar ging ze wat uit haar dak omdat het te veel obstakels (meer dan 11) zijn die zij allemaal tegelijkertijd wilde bekijken... Zo veel prikkels konden haar hersenen helaas niet aan.

Qua afstamming is ze toch een halve tante van jouw Gronings wonder van dit jaar: een Lenard x Geronimo. Ik heb zelf haar horsetelex-pagina aangemaakt tot zo ver mij dat ook lukte met de juiste rassen vinden :roll:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2587325/hilde-van-t-faan

Trouwens dit zijn ook mijn eerste bokt-berichten en ik moet nog erg wennen aan hoe dit werkt. Ik kom zelf uit een iets recenter tijdperk. Dus excuses mocht iets niet werken qua linkjes of foto's.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:56

hier ook een meelezer.
geen fokker maar wel de trotse eigenaar van een Gelderse merrie en zeker geintresseerd.
Afbeelding

Afbeelding

Qirine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 12:14

Hier ook een meelezer. Ik ben juist opzoek naar een Groninger of een Gelders paard en merk ik dat ze zeer weinig worden aangeboden (zoek wel een maatje welke al beleerd is onder het zadel en voor de wagen). Het blijkt een speld in de hooiberg te zijn helaas. Prachtige paarden hebben jullie en ik lees graag jullie verhalen

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:06

Ik lees ook mee. Ik heb zelf geen paard, maar als ik een paard zou hebben/kopen dan zou het een Zwaar Warmbloed zijn. Echter weerhoud mijn allergie mij en ben nu eigenlijk zo lang uit te paardenwereld dat ik lekker digitaal meelees/meekijk.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 00:00

@Ehoppakee: welkom hier en wat een pracht van een merrie heb je :j

Ik merk dat ik het soms lastig vind om Bokt trouw bij te werken/houden en dan helemaal in de drukke periodes, ik zal proberen wat actiever te gaan posten hier ook !

Hier merk ik als fokker ook dat er veel vraag is naar 3-7 jarigen die beleerd zijn, zelf merk ik weinig interesse in de veulens dit jaar, wat dan voor mij als fokker juist wat lastig is. Aanhouden betekent geld erin steken dat je niet terug gaat verdienen. Voor aankomend jaar verwachten we 7 veulens, maar ik denk dat we dan een jaar of misschien wel 2 een stop invoeren omdat we ze gewoon niet kwijt lijken te raken als het ‘gewone’ kleurtjes zijn. We hadden een palomino en een vos met veel wit, die waren zo weg, maar de ‘gewone’ vosjes die qua kwaliteit er niet voor onderdoen en lief/mensgericht zijn vrijwel geen animo voor -O-

Weet niet hoe andere zwaar warmbloed fokkers dat ervaren dit jaar? Maar wij hebben gezegd dat we dan liever even een jaar of wat niets doen na volgend jaar.

@Tijn8:: he een bekende 8-) leuk dat je hier mee komt kletsen ook

@Muronia: heerlijke foto’s weer en wat doen je dames het ook fijn, ben heel benieuwd naar Elonia heer veulen volgend jaar :j wat een buffel is dat ook al voor haar leeftijd.

Hier zijn we bezig mijn 3 jarige Edmundo x Elegant beleren samen met de bijrijdster, ik moet zeggen dat ik vooraf dacht dat het nog wel lastig ging worden, Rosa had nog wel eens de neiging om te gaan rennen bij het spannend vinden van een situatie, maar we doen het met ondersteuning van de Trt methode (bijrijdster en ik vinden dit een prettig methode om mee te werken) en ze pakt het gewoon zo fijn op. Ze lijkt het ‘werk’ ook echt leuk te vinden, is super intelligent en meedenkend en stelt zich helemaal open, zo fijn!

Trots stel
Afbeelding

Verder ben ik zelf druk met het trainen van de (jonge) paarden in de lange lijnen en te laten wennen aan het tuig, zodat ik ze aankomend voorjaar kan inspannen. Het proces is per paard zo verschillend, maar ik blijf het paarden ‘beleren’ echt een van de leukste dingen vinden. Gewoon het hele proces van groen naar het zien ontwikkelen in een fijn gebruikerspaard, heerlijk!

Vanochtend was Phoebe even lekker met haar 2 dochters aan het spelen

Sinds we Ukkie haar moeder in moesten laten slapen heeft ze Ukkie een beetje geadopteerd, wat voor mij echt een opluchting was, want de rest van de dames lieten haar links liggen. Als ik ze zo dan samen lekker zie rennen en spelen, dan kan ik alleen maar dankbaar zijn 8-)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:57

Ik ben achteraf blij dat Annika niet drachtig is voor komend jaar. Ik heb er dit jaar ook slechts 3 reacties gehad op matice waar dus slechts 1 serieuse koper van. En hij is dus ook goedkoop weg gegaan want ja je wilt er niet mee blijven zitten want aanhouden kost ook gewoon geld. Ik weet ook nog niet of ik komende jaar ga dekken. Volgende week word Annika eerst weg gebracht om zadelmak te maken en we willen haar voor de menwagen hebben.

Denk dat ze komende jaren eerst leeg blijft en dan tzt zien we wel. Wil wel heel graag nog een merrie van der

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:12

Ik wilde wel een veulen van mijn merrie.
Maar helaas is ze niet dragend geworden en mijn zware warmbloed avontuur houd daarmee op.
Heb nog wel naar wat veulens zitten kijken om te kopen, maar nee dat is dan weer niet wat ik wil.

Een oudere van een jaar of 10-15 heb ik ook nog wel over zitten denken.
Maar die zijn uiteraard in een prijsklasse waar ik nu geen geld voor over heb.

Dus mijn zware warmbloed avontuur is voor nu voorbij.
Al blijf ik ze prachtig vinden :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:43

Murionia: wij houden het veulen in ieder geval aan tot hij 2,5 a 3 jaar oud is. Even afhankelijk van hoe hij dan lijkt en hoe de markt dan is. Misschien bieden we hem aan voor de hengstenkeuring. Ik denk dat we hem eerst beleren voordat hij weer te koop aangeboden wordt. En misschien gaat hij wel in het span met zn moeder. Het is even onduidelijk nog haha! Voor nu staat hij in de opfok en dat blijft zo tot hij 2,5 jaar oud is.

Hier was de merrie ook kaal gevreten. Bloot in de bespiering. Ze komt nu langzaam aan bij. Gelukkig heeft ze duidelijk genoeg aan energie en we zijn inmiddels L startgerechtigd :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 18:32

Ehoppakee heb jij die bij Jikke gekocht? Ik meende dat ik deze te koop heb zien staan. De duitse lijnen staan niet op horsetelex, volgens mij heb ik Lenard daar nog op gezet dit voorjaar want ook Leffe zijn lijn stond er nog niet op. Dat is echt zoeken en speuren dan he? Wel leuk, een Lenard. Ik heb mijn oude merrie twee jaar met hem gedekt maar het eerste jaar heeft ze na de 6-weekse scan ergens verworpen en het tweede jaar wou ze helemaal niet meer drachtig worden. Ik ben dan ook heel blij met mn Leffe-kind nu.

Ik denk wel dat je heel goed bezig bent door gewoon goed te kijken wat haar triggert en die prikkels wat te beperken waar mogelijk. Heel veel meer kun je ook niet en ze zal ook gewoon aan dingen moeten wennen.

Tijn8 mooie merrie, wat voor bloed is ze?

_Mars allergie is heel vervelend. Ik was ook altijd heel allergisch maar sinds ik ze thuis heb in buitenstallen en niet meer op stro maar op vlas gaat het mij een stuk beter af.

Cheytjuh ik snap echt totaal niet dat je Uwe Hoogheid nog niet kwijt bent. Die sprak mij persoonlijk het meeste aan van je veulens van dit jaar. Ik heb zelf niks met creme-kleurtjes, maar ook los van dat.. tis gewoon een goed veulen. Dat mensen daar niet opaf komen..

Wat een aandoenlijk filmpje van de merrie met 2 veulens. Heel fijn dat ze Ukkie onder haar hoede neemt.

Corina het is ook leuk als je er wat mee in de sport kan gaan doen, daar hebben we ze ten slotte ook een beetje voor toch? Ik heb gelukkig geen probleem omdat ik dit veulen toch aanhoud. Volgend jaar maar even kijken hoe het dan met de verkoop zit. Ik wil Elonia wel graag terug dekken.

DuoPenotti ik had het jou zo gegund en vind het echt zo jammer voor je. Mocht je toch nog graag een kleine Major willen.. ik MOET het veulen van Elonia komend jaar verkopen. Simpelweg omdat ik te ziek ben om nog meer paarden te onderhouden en verzorgen. Dus hoe graag ik hem/haar ook zou willen houden, t kan niet.

Sophie je hebt gelijk dat je nu gaat aanhouden t/m beleren. Je gaat er nu toch opfok-geld in steken. Zou leuk zijn, avontuur tot de hengstenkeuring. Ik hoop mijn veulen van vorig jaar daar over 2 jaar ook terug te zien (bij het GrP dan).

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:06

Mijn merrie is een WV Saron x KreatorXX x Ahoy.

Ehoppakee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 19:08

Dankjewel Cheytjuh voor het compliment.

Muronia: Ik heb haar niet van Jikke (in ieder geval, zo hebben de vorige eigenaren zich niet voorgesteld). Tot zo ver ik weet heeft ze totdat ze een jaar of 1 was bij haar fokker gestaan en is toen bij de mensen komen te staan waar ik haar van heb gekocht. Haar advertentie heeft wel in de Facebookgroep van de Groningers gestaan. Dus wellicht heb je die daar eens voorbij zien komen. Al was de algemene consensus van die groep dat dit geen Groninger is maar een Duitser. En qua afstamming hebben ze ook wel gelijk.
Ach en dat horsetelex invullen is wel geinig om eens te doen, maar sommige voorouders stonden in haar paspoort onder een ander stamboek genoemd dan horsetelex hen toekende. Daarnaast kon ik volgens mij ook een ras niet echt vinden. Helpt ook niet dat ik het vanuit een Duits paspoort ging invullen denk ik.
Oh wat jammer dat het jou twee jaar geleden niet gelukt is. De meeste Lenardjes zien er allemaal op hun eigen manier er 'speciaal' uit. Wel mooi dat je dit jaar mocht genieten van de geboorte van een Leffe-kind.

Dan voor alle mensen die op zoek zijn. Heel veel succes! Ik heb het vorig jaar opgegeven met het zoeken naar een beleerde 3- tot 12-jarige. Ze zijn er inderdaad bijna niet. Een keer zou ik langsgaan bij een beleerde 12-jarige, was die binnen een week verkocht aan een bekende van de verkopers. Ik hoop dat jullie meer geluk hebben dan ik tijdens de zoektocht. Al ben ik blij met mijn merrie en keuze nu, zij was niet hetgeen wat ik zocht.