KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:19

anneliesdj schreef:
Maar is het dan een ongelijke genenmix of doelgericht kruisen? Wat is geen ongelijke genenmix? Wanneer ze verwant zijn aan elkaar?

Wat ik tot nu toe gezien heb vind ik maar heel (te) gewoontjes als je bedenkt watvoor merrie's erachter zitten.

De mix is bepalend voor het model of beter gezegd de verschillen in het model.

Hetzelfde model geeft dezelfde bewegingen. Met een werklustig karakter en een stalen fysieke constitutie is dat bepalend voor de aanleg. Vervolgens zijn een verantwoordde en de kwaliteit van de training en management bepalend voor het niveau.

anneliesdj

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:32

Zijn zijn broers en zussen dan niet van datzelfde model, karakter en constitutie?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:42

anneliesdj schreef:
Zijn zijn broers en zussen dan niet van datzelfde model, karakter en constitutie?

Neen.

De grote variatie in de genenmix (genotypisch en fenotypisch) heeft ook tot gevolg dat de broers en zussen tot uiteenlopende modellen, karakters en constitutie uitgroeien.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:55

Vergeet vooral niet de uiteindelijke echte doorslag, de instelling van het paard, de bereidheid tot werken en bovenal de aanleg en de instelling die nodig is voor het hogere werk.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:56

Ik lees met grote interesse mee en vraag me af, hoe fok je een paard met kleine variatie zowel geno als fenotypisch? Doe je dit door inteelt/lijnenteelt? Ik probeer te snappen hoe je dit kan doen maar ik kom er niet echt uit. Het is voor een populatie goed om divers bloed gebruiken, hoe maak je een balans tussen de 2.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:28

agerrits schreef:
Vergeet vooral niet de uiteindelijke echte doorslag, de instelling van het paard, de bereidheid tot werken en bovenal de aanleg en de instelling die nodig is voor het hogere werk.

_/-\o_
en dan niet te vergeten 10 % voor de ruiter die van een goeie een echte crack kan maken ( en dan bedoel ik niet prepareren maar management , startplaatsen krijgen etc)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:10

Helabitha schreef:
Ik lees met grote interesse mee en vraag me af, hoe fok je een paard met kleine variatie zowel geno als fenotypisch? Doe je dit door inteelt/lijnenteelt? Ik probeer te snappen hoe je dit kan doen maar ik kom er niet echt uit. Het is voor een populatie goed om divers bloed gebruiken, hoe maak je een balans tussen de 2.

Door paarden van hetzelfde type met elkaar te kruisen om de eigenschappen die je wilt behouden sterker te verankeren.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:48

_San87_ schreef:
Helabitha schreef:

Door paarden van hetzelfde type met elkaar te kruisen om de eigenschappen die je wilt behouden sterker te verankeren.

Zijn type en model voor jou hetzelfde?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:02

Helabitha schreef:

Prof. Dr. Axel de Chaupeaurouge concludeerde in zijn omvangrijke onderzoek "Die Genenforschung" (1907) dat gelijke genen en modellen klikken. De genetische diversiteit kan derhalve in gelijke modellen zitten waarbij een weloverwogen lijnenteelt voor de verankering zorgt.

Om ter verduidelijking even een extreem voorbeeld te geven. Als je twee verschillende rassen kruist die beiden (genetisch en fenotypisch) een gewelfd front hebben, zal het product dit ook verkrijgen. Als je twee rassen met elkaar kruist waarvan de een een horizontale hals en de ander een gewelfd front heeft, loop je het risico dat het product een van deze twee halzen krijgt.

In de huidige populatie hebben we te maken met extreme verschillen. Daarom is het van belang een zorgvuldige pedigree-analyse te maken om na te gaan wat de vader en moeder aan gelijke en gewenste eigenschappen genetisch en fenotypisch meebrengen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:22

arie53 schreef:
_San87_ schreef:

Zijn type en model voor jou hetzelfde?

Nee, op de plaats van type had model moeten staan :). Kruisen met hetzelfde model verankert de gewenste eigenschappen waardoor genotypisch/fenotypisch een kleinere variatie ontstaat.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:28

Aha, dankjewel! Stuk duidelijker, ik zat in de richting van DNA genen te denken, snap nu mijn verwarring. Zo leren we weer verder.

Je zoekt dan 2 paarden bij elkaar die zoveel mogelijk overeenstemmen wbt de goede kenmerken en waarbij je de mindere kenmerken probeert te verbeteren (maar waarbij de verschillen tussen de 2 niet te groot zijn, dus niet een plat kruis willen oplossen met een extreem hellend kruis maar een middenweg) Zou ik dat zo kunnen zeggen?

Of geldt de kleine variatie alleen voor de eigenschappen die je wil behouden en probeer je mindere er snel uit te fokken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:41

Helabitha schreef:
Aha, dankjewel! Stuk duidelijker, ik zat in de richting van DNA genen te denken, snap nu mijn verwarring. Zo leren we weer verder.

Je zoekt dan 2 paarden bij elkaar die zoveel mogelijk overeenstemmen wbt de goede kenmerken en waarbij je de mindere kenmerken probeert te verbeteren (maar waarbij de verschillen tussen de 2 niet te groot zijn, dus niet een plat kruis willen oplossen met een extreem hellend kruis maar een middenweg) Zou ik dat zo kunnen zeggen?

Of geldt de kleine variatie alleen voor de eigenschappen die je wil behouden en probeer je mindere er snel uit te fokken?

Als je iets bij een paard wilt veranderen zoals een plat kruis (wat overigens niet persé slecht is) dan moet je er een hengst bijzoeken die het kruis zo correct mogelijk doorgeeft zoals jij het wilt fokken. Je kunt hierbij gebruik maken van de verwachtingswaarde van hengsten bij het KWPN. Bij jonge hengsten hebben die een lage procentuele betrouwbaarheid en naarmate de hengst ouder wordt zal de verwachtingswaarde wat veranderen maar de betrouwbaarheid wordt hoger. Er zijn immers meer nakomelingen om de verwachtingswaarde vast te stellen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:05

janderegelaa schreef:
Helabitha schreef:

Als je iets bij een paard wilt veranderen zoals een plat kruis (wat overigens niet persé slecht is) dan moet je er een hengst bijzoeken die het kruis zo correct mogelijk doorgeeft zoals jij het wilt fokken. Je kunt hierbij gebruik maken van de verwachtingswaarde van hengsten bij het KWPN. Bij jonge hengsten hebben die een lage procentuele betrouwbaarheid en naarmate de hengst ouder wordt zal de verwachtingswaarde wat veranderen maar de betrouwbaarheid wordt hoger. Er zijn immers meer nakomelingen om de verwachtingswaarde vast te stellen.

Ik waag te betwijfelen of die verwachtingswaarde wel voor deze specifieke fenotypische kenmerken kan worden gehanteerd laat staan dat ze überhaupt daaraan beantwoordt.

Ik denk dat men op dit terrein aanmerkelijk beter een zorgvuldige pedigree-analyse kan hanteren.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:37

Dank.
Met het analyseren van een pedigree probeer je dan zelf een verwachtingswaarde vast te stellen op basis van meerdere generaties? Van zowel de merrie als een hengst.

En de verwachtingswaarde van het kwpn heeft als basis de resultaten van de nakomelingen van een bepaalde hengst, toch?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:40

Helabitha schreef:

Oberlandstallmeister Dr. Rau schreef al in "Die Deutsche Pferdezuchten"

"Nicht vererbt sich so zäh wie Fehler".

Een extreem plat kruis is niet met een extreem hellend kruis op te lossen. In dat geval zadel je de fokkerij naast een plat ook met een extreem hellend kruis op en fok je er meer functionele fouten in dan uit.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 23-08-13 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:45

arie53 schreef:
Helabitha schreef:

Oberlandstallmeister Dr. Rau schreef al in "Die Deutsche Pferdezuchten"

"Nicht vererbt sich so zäh wie Fehler".

Een extreem plat is niet met een extreem hellend kruis op te lossen. In dat geval zadel je de fokkerij naast een plat ook met een extreem hellend kruis op en fok je er meer functionele fouten in dan uit.

Dank je wel, was een beetje extreem voorbeeld, maar ik heb nu begrepen dat je niets compenseerd maar richt op hetgeen je zou willen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:49

Helabitha schreef:
Dank.
Met het analyseren van een pedigree probeer je dan zelf een verwachtingswaarde vast te stellen op basis van meerdere generaties? Van zowel de merrie als een hengst.

En de verwachtingswaarde van het kwpn heeft als basis de resultaten van de nakomelingen van een bepaalde hengst, toch?

1. Je kunt met een zorgvuldige pedigree-analyse en bij een redelijk homogene pedigree een vrij reële inschatting maken welke fysieke kenmerken je kunt verwachten.

2. De verwachtingswaarde van het KWPN is niet gebaseerd op de functionele fysieke eigenschappen. Bovendien is de rol die de hengst, vooral met de huidige fenotypische en genetische spreiding, in dit proces vervult maar marginaal en kun je derhalve een specifieke verwachtingswaarde niet op een brede populatie met zoveel spreiding loslaten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:23

arie53 schreef:
Helabitha schreef:
Dank.

1. Je kunt met een zorgvuldige pedigree-analyse en bij een redelijk homogene pedigree een vrij reële inschatting maken welke fysieke kenmerken je kunt verwachten.

2. De verwachtingswaarde van het KWPN is niet gebaseerd op de functionele fysieke eigenschappen. Bovendien is de rol die de hengst, vooral met de huidige fenotypische en genetische spreiding, in dit proces vervult maar marginaal en kun je derhalve een specifieke verwachtingswaarde niet op een brede populatie met zoveel spreiding loslaten.

Toevallig heb ik daar een tijd geleden een discussie over gehad met een onderzoeker. Wetenschappelijk gezien mag je met meer dan 21 nakomelingen een verwachtingswaarde index betrouwbaar noemen. Was verder een moeilijk te reproduceren verhaal maar dit kwam eruit. Mijn punt was dat er zoveel verschillende merrie's zijn. En dat was het antwoord.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:28

Helabitha schreef:
Dank.

En merrie, als er een nakomeling van een merrie op de keuring wordt dan krijgt de merrie ook een verwachtingswaarde index.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:27

besita schreef:
agerrits schreef:

_/-\o_
en dan niet te vergeten 10 % voor de ruiter die van een goeie een echte crack kan maken ( en dan bedoel ik niet prepareren maar management , startplaatsen krijgen etc)

Geen situatie is gelijk en geen paard of mens is het zelfde. Alles is Uniek. Het is hiermee niet in een percentage te noemen, los van het percentage ben ik het geheel met je eens. Een paard en ruiter/amazone heet niet voor niks combinatie. Of het nu springen of dressuur is. Dat samenspel betekend alles, de ene ruiter weet misschien echt samen te smeden met het paard en tilt deze naar ongekende hoogte, het paard heeft die (innerlijke) kwaliteit en eigenschappen die bij hem of haar passen. Een theorie gaat nooit 100% op. De waarheid is nooit werkelijk onder woorden te brengen. ;)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:54

janderegelaa schreef:
Helabitha schreef:
Dank.

En merrie, als er een nakomeling van een merrie op de keuring wordt dan krijgt de merrie ook een verwachtingswaarde index.

Maar kun je hier altijd op af gaan? Informatie van 1 merrie is te beperkt denk ik. Om een hengst uit te kiezen uit een bepaalde merrielijn om jouw eigen merrie te verbeteren, zul je meerdere merries uit de stam moeten beoordelen op exterieur en bewegingsvorm. Vaak is een merrielijn zo sterk, dat goede, maar ook slechte (!) eigenschappen nog generaties lang zichtbaar zijn.

Actief keuringen en wedstrijden bezoeken geeft een hoop informatie. En dan vooral eens naar de moeders kijken, in plaats van de vaders.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:37

Je kunt de verwachtingswaarde van alle merrie's opzoeken in de moederlijn dus dat is gewoon een kwestie van terugkijken en en beoordelen of ze dezelfde eigenschappen doorgeven.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:42

janderegelaa schreef:
Je kunt de verwachtingswaarde van alle merrie's opzoeken in de moederlijn dus dat is gewoon een kwestie van terugkijken en en beoordelen of ze dezelfde eigenschappen doorgeven.

Hetzelfde geldt voor hengsten.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:54

En door wie wordt dat beoordelen gedaan? Door het KWPN. Ik zou oppassen met het blind volgen van dat soort dingen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:47

Mosh schreef:
En door wie wordt dat beoordelen gedaan? Door het KWPN. Ik zou oppassen met het blind volgen van dat soort dingen.

Het is een beetje jammer dat je de indruk hebt dat het de fokker tegen het KWPN is. Dat is namelijk beslist niet zo.