Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:10

Nee hoor er is een consolidatie nodig. Maar zoals het sportpaard veranderd is is ook de vraag naar het soort volbloed veranderd. Het hoort allemaal bij de blijvende evolutie

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:36

Anna42"]
[quote="fabienne schreef:
Hoe kan je nou schilderijen van paarden uit de tijd van VOOR de fotografie als voorbeeld nemen?????? In die tijd kon men nauwelijks een paard fatsoenlijk op het doek krijgen, laat staan dat je mag verwachten dat je op schilderijen/tekeningen uit die tijd de bouw correct zou kunnen aflezen. Men dacht notabene in die tijd dat een paard in galopsprong beide voorbenen naar voren en beide achterbenen naar achteren strekte!!!!!!!!!!

Dat dacht men niet alleen dat deden ze ook werkelijk.
[/quote]

Pardon Anna, dit is niet correct. Met de uitvinding van de fotografie kwam men erachter dat het bewegingsmechanisme van een paard er anders uitzag dan men tot die tijd dacht, en ook afbeeldde! Na die tijd zie je paarden nooit meer op een dergelijke manier afgebeeld, eenvoudigweg omdat de fotografie aantoonde dat deze manier van weergeven niet klopte!
Ik zal even zoeken naar twee plaatjes om dit te illustreren, kom in volgende reactie daarmee terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:40

Fabienne, het lijkt mij ook niet logisch om te denken dat paarden 100 jaar geleden zo zouden galopperen als op die schilderijen. Want als dat waar zou zijn, dan zouden de minder ontwikkelde paarden van tegenwoordig dus ook niet in 3-takt kunnen galopperen? Dan bedoel ik dus de minder veredelde rassen met name. Volgens mij galopperen die ook gewoon in 3-takt, toch?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:43

Alle paarden galopperen in 3-takt, ofwel wordt het geen galop genoemd Knipoog.Ik geloof trouwens dat de beweging van een paard één van de eerste dingen was die men als "film" kon tonen. Toen nog met al die prentjes die mekaar opvolgden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:46

Zannekin schreef:
Alle paarden galopperen in 3-takt, ofwel wordt het geen galop genoemd Knipoog.Ik geloof trouwens dat de beweging van een paard één van de eerste dingen was die men als "film" kon tonen. Toen nog met al die prentjes die mekaar opvolgden.

Klopt waren de eerste bewegende beelden. Toen zag men voor het eerst hoe een paard echt beweegt. Ik had dat filmpje vroeger.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:57

Lovely schreef:
Fabienne, het lijkt mij ook niet logisch om te denken dat paarden 100 jaar geleden zo zouden galopperen als op die schilderijen.

Toch zijn er mensen die denken dat dat wel klopt, vroeger dacht men dat ook, toch waren die mensen toendertijd niet echt dom of zo............ze zagen het alleen verkeerd..........er was een uitvinding als fotografie voor nodig om deze mensen de ogen te openen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:00

Ach men dacht ook dat de wereld plat was Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:07

Nee nee, rond als een pannenkoek he.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:11

Heb toch mijn vraagtekens bij het realistische van oude schilderijtjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:13

Sam toch geloof je niet in dwergen??? Tong uitsteken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:14

sarabande schreef:
Sam toch geloof je niet in dwergen??? Tong uitsteken

Wel mooi hoogbenig he

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:16

Bedoelde dat mannetje Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 23:27

Hmmm, ze schilderden wel de aftekeningen,
tegenwoordig oude drukplekken genoemd Haha!
Kennelijk hadden ze toen nog geen gelpadjes (of gewoon goed passende zadels).

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:18

Nog meer volbloed lijkt me op langere termijn absoluut niet wenselijk.
Net zoals wat ik op andere topics heb aangegeven, je kon op het plaatje van Solange Schrijer duidelijk zien dat de volbloed van tegenwoordig de kont omhoog had en veel beweeglijkheid in de voorknie had.
Dit is niet goed om tot onze fokkerij toe te laten, hier krijg je alleen maar ellende mee.
Wij willen uit eindelijk iets anders dan een kont omhoog.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:31

adriana schreef:
Net zoals wat ik op andere topics heb aangegeven, je kon op het plaatje van Solange Schrijer duidelijk zien dat de volbloed van tegenwoordig de kont omhoog had en veel beweeglijkheid in de voorknie had.
Dit is niet goed om tot onze fokkerij toe te laten, hier krijg je alleen maar ellende mee.

Onze fokkerij, waar heb je het toch over. Onze fokkerij van sportpaarden in Europa is alleen door die volbloed groot geworden.
Als jij evenveel recht van spreken hebt als gebruikers zoals Emiel Hendriks en Anky die duidelijk aangeven dat we nog niet zonder volbloed kunnen, of ervaren fokkers pas dan kan je dit soort meningen met onderbouwing spuien.
Nu zie ik je niets anders doen dan herhalen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:36

Zijn hun veearts?
Er zijn anders veeartsen genoeg die beginnen te veranderen van mening.
Is het je wel eens opgevallen dat de bokbenige veulens weer terug komen.
Natuurlijk blijf ik herhalen dat is mijn standpunt en net als wat ik in een ander topic heb aangegeven, dat zal ik eens gaan doen ja, praten met ervaren fokkers.
En dan begin ik maar bij de roots van Ladykiller en Cottage Son xx
Als alles goed gaat blijf ik daar 5 dagen en praat ik met zeer goede fokkers uit Amerika en Duitsland.
Degene die ik o.a nog was vergeten was Gunnar Mohr en Otto Linau, van jawel stamm 242.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:55

adriana schreef:
Zijn hun veearts?.

Nee jij wel, of fokker, of handelaar, of topsporter.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 09:36

Wat Edward Muybridge aantoonde met zijn fotografische reeks, was dat het paard in galop op een bepaald punt helemaal los van de grond komt. Dat moment komt echter niet overeen met de manier waarop dat tot dan toe in de schilderkunst werd weergegeven.

In de schilderkunst werd tot dan toe het galopperende paard los van de grond weergegeven op het moment dat beide voorbenen recht naar voren en beide achterbenen recht naar achteren zijn, terwijl het zweefmoment van het galopperende paard juist ligt op het moment dat hij alle benen onder zich vouwt (zie foto 2 en 3)

Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:10

adriana schreef:

Een enkel paard is meteen representatief voor een heel ras?????
Laat dat paard een aantal dagen/weken/maanden in een redelijk zware bak werken (dressuurmatig) en moet je zien hoe het achter gaat stuwen, dragen, onder de massa komen en hoe sterk het in de achterhand gaat worden en mede daardoor beter gaat werken. Als de noodzaak er is, dan komt die achterhand er wel onder, op louter rechte stukken op een lichte bodem, zonder ruiter, is die noodzaak er niet.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:23

Zonder ruiter? Er zat anders een ruiter op.
Het is niet een enkel paard, het bewegings mechanisme van een volbloed is anders dan van een warmbloed, dat paard is gefokt om te rennen en niet om in de dressuur te lopen.
Voor de snelheid kunnen we misschien zo nu en dan terug grijpen op de volbloed, maar niet vanwege zijn draagkracht en correcte bouw.

Wat een interessante afbeelding Fabienne, ik heb een foto van een veulen in de positie van plaatje 3.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:31

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:40

Ja maar dat zijn geen 100 % volbloeds.
Ik zeg dat het hoeft niet volbloed vrij te zijn, maar een 100 % volbloed op dat niveau.
Er zit allemaal Hannoveraans bloed achter, waar in de eerste gen. geen volbloed zit.
Een volbloed van nu wordt hiervoor niet gefokt.
Of heb je voorbeelden van volbloeds die niet gefokt worden voor de ren en die geschoold worden als 3 jarige voor de dresuur en springen?
Misschien dat we dan belangrijke elementen kunnen terug krijgen, dit zal dan wel een paar gen. duren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:45

Ik heb het niet over de volbloedfokkerij, maar over het fokken van sportpaarden.
In de loop der tijd zijn meerdere vobloeds internationale sportpaarden geweest. Dat mag iemand anders even opzoeken.

Trouwens Adriana bij welk stamboek krijg jij toch zo'n wij gevoel. Ik ken een heleboel stamboeken en heel veel fokkers maar niemand die bij jou wij gevoel past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:50

Jammer dat er direct weer geroepen word, dat als je zelf niet fokt geen recht van spreken hebt.

In mijn ogen hebben we zat bloed in nederland. De nederlandse paarden staan hoog in het bloed, zijn luxe zat. Dus waarom nog meer volbloed erbij?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 12:09

adriana schreef:
Zonder ruiter? Er zat anders een ruiter op.
Het is niet een enkel paard, het bewegings mechanisme van een volbloed is anders dan van een warmbloed, dat paard is gefokt om te rennen en niet om in de dressuur te lopen.
Voor de snelheid kunnen we misschien zo nu en dan terug grijpen op de volbloed, maar niet vanwege zijn draagkracht en correcte bouw.

Wat een interessante afbeelding Fabienne, ik heb een foto van een veulen in de positie van plaatje 3.

IEDER paard kan je onder de ruiter op de voorhand laten sloffen met de kont omhoog als je het maar slecht genoeg rijdt. Vooral als het al lange tijd op die manier gereden is.