Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:14

s0173957 schreef:
En dan geen warmbloed zoeken, maar een haflinger/tinker/... waar de dekgelden bv al helemaal zo hoog niet liggen! Of toch op z'n minst een papierloze...

ff misverstandje tackelen.... Haflingers en tinkers zijn niet per definitie gemakkelijke paarden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:17

liljebo schreef:
s0173957 schreef:
En dan geen warmbloed zoeken, maar een haflinger/tinker/... waar de dekgelden bv al helemaal zo hoog niet liggen! Of toch op z'n minst een papierloze...

ff misverstandje tackelen.... Haflingers en tinkers zijn niet per definitie gemakkelijke paarden.

Nou hier een hele stal met haflingers, maar die zijn toch veel cooler in de kop en fysiek veel minder explosief als KWPN'ers :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:21

liljebo schreef:
s0173957 schreef:

Ik zag gisteren een Haf met een jubilaris in de kar ervandoor gaan op de TV, de arme man kon zijn feestje in het Ziekenhuis vieren :D :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:25

s0173957 schreef:

En waarom gelijk weer dit hokje?
Ik zou een recreatiepaard willen volgens bakkabouters' beschrijving, maar voel me zo niet aangetrokken tot haflinger/tinker etc.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:37

listiglistje schreef:
[

Nou hier een hele stal met haflingers, maar die zijn toch veel cooler in de kop en fysiek veel minder explosief als KWPN'ers :D[/quote]

Lijkt me een beetje 'in hokjes' plaatsen.
Inderdaad zijn koudbloeden in grote lijnen cooler in de kop en minder explosief (maar dus niet allemaal), maar zijn ook gemakkelijk te verklooien omdat ze niet zo snel ergens van onder de indruk zijn. Daar waar een kwpn er misschien aan de kant vliegt omdat je met een zweep staat te zwaaien, zijn er genoeg koudbloeden die het eens even van dichtbij komen bekijken of hun mening over die flauwekul duidelijk maken.

Een koudbloed is anders, maar niet altijd per definitie makkelijker en daar wordt vaak een inschattingsfout gemaakt.

Dan zou ik eerder bv een new forest als geschikt beginnerspaard zien. Maar dat is dan misschien ook een hokjes -iets. Ik heb alleen meer geschikte newforrest gezien voor beginners dan bv fjorden, om maar eens iets te noemen.

Ik denk trouwens dat er ook genoeg kwpn ers zijn die niet explosief zijn en wel degelijk cool en koudbloeden die strontzenuwachtig zijn.

(*ben overigens zelf koudbloed liefhebber*)

mika11

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:41

En de Gelderse KWPN paarden dan?
Die worden juist veel gebruikt als politie paard door hun coole karakter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:44

mika11 schreef:
En de Gelderse KWPN paarden dan?
Die worden juist veel gebruikt als politie paard door hun coole karakter.

ja, natuurljk...
en dat bedoel ik dus...
de stelling KWPN= explosief en nerveus wedstrijdpaard
Koudbloed= koegemakkelijk boshobbelpaard

is m.i. te kort door de bocht

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:41

Ik ben ook recreatieruiter maar ik rijd dus liever op een KWPN'er dan op een koudbloed. Die vind ik te eigenwijs, meestal te klein en als ze gaan zetten ze die dikke nek erop en heb je niks meer te zeggen.. Ook lekker generaliserend want er zijn natuurlijk ook leuke niet eigenwijze koudbloeden :D .

Maar ik vind KWPN'ers juist lekker veelzijdig, er is er over het algemeen altijd wel eentje te vinden die bij je past :)

En zo wild en explosief vind ik ze nou ook weer niet, bijv. de zoon van paard wat ik rijd is zeven jaar, is dit jaar in een paar maanden de Z1 doorgevlogen en nu alweer Z2 startgerechtigd, heel braaf en werkwillig, en eigenaresse gaat er ook mee op buitenrit, springen doen ze ook, crosstraining hebben ze ook weleens gedaan.

En de 5 jarige merrie die ik af en toe rijd is ook superbraaf, gewoon lekker nuchter en werkwillig, kan je een jaar stilzetten en weer zo opstappen en wegrijden, zou je ook best een beginner op kunnen zetten, zolang je haar vaak genoeg over dr hoofd aait vindt ze alles leuk. Springen hebben we nog niet ohz gedaan maar vrijspringen vindt ze erg leuk, hindernis in de bak zetten is genoeg.

Ideale recreatiepaarden toch :D en ze waren alletwee als 3 jarige ook al zo braaf dat ik ze toen ook gewoon kon rijden :P

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:58

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:25