KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:42

Oeps, ik wou geen ruzie hoor mensen.
Heb United genomen, zomaar omdat het de vader van mijn merrie is, maar had een ander ook kunnen nemen.

Dus, als in rontgen niks staat en de link niet werkt wil het zeggen dat de hengst OK is.
Dat is goed om te weten, bedankt.

(mijn merrie is van United en is PROK, geen spoor van OC of OCD op de foto's)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:43

Precies dit oude topic gaat dus over hengsten waar men op Bokt van denkt dat ze eventueel OCD geven, net zoals er mensen verhalen hadden van hengsten die blinde veulens gaven etc etc
Dat is speculeren omdat Bokt geen zuivere doorsnee of statistisch gezien een heldere uitkomst geeft.
Daarom vind ik niet dat iedereen die een nichtje van een buurman met een paard met ocd heeft kan roepen dat de vader van dat paard dat geeft.
Dit topic gaat over hengsten die het hebben.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:46

Ik ben het eens een keer helemaal met je eens Sarabande (komt niet zoveel voor).
Meningsverschillen houden de discussie fris.
Laatst bijgewerkt door juliomariner op 25-05-11 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:47

nou in Holstein hebben ze net een hengst uit de fok genomen waar verschillende veulens zonder ogen of blind zijn geboren ..

ALLES is erfelijk :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:47

partout is schoon dus wat jij doet is ook speculeren.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:48

het ging over nakomelingen die het hebben, in mijn ogen dus nog een grotere relevantie aangezien het hier over fokkerij gaat en niet over sport. Maar goed dit is geen ocd topic maar een verrichtingsonderzoektopic.

on topic dus svp

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:49

besita schreef:

Alles is gedeeltelijk erfelijk, de milieu invloeden zijn ook erg groot bij OC/OCD

Een veel te ruime gevoed paard in de opfok is garantie voor een ongezond volwassen paard

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:57

juliomariner schreef:
besita schreef:

Alles is gedeeltelijk erfelijk, de milieu invloeden zijn ook erg groot bij OC/OCD

Een veel te ruime gevoed paard in de opfok is garantie voor een ongezond volwassen paard

en als je goed start ( moeder en vader clean ) ben je al half gewonnen ..
ik snap gewoon weg niet dat je willens en wetens met OCD dieren gaat fokken om dan lankoniek te roepen dat het toch maar een kleine moeite is om de chipjes weg te halen :?
het gaat bij goede sportpaarden om de combinatie EN , EN ..dus vertrekken met cleane dieren , merries goed voeren en zorgen dat je je nafok goed opfokt ...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:00

juliomariner schreef:

TE is nooit goed ..
maar ik heb bijmezelf een "cleanheids percentage van dik 90 % " bij eigen fok en opfok en wil dat zo houden
en ik hou ze niet " schraal " zoals vaak wordt geroepen ...en ik heb er ook gehad van 1.72 op 2.5 jarige leeftijd en die gewoon goed waren op de foto ..wat je erin stopt komt er ook uit ..op de goede manier !!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:01

Ik zou er ook niet makkelijk mee fokken (zeker niet met een jonge onbewezen hengst) maar dat is de keus van de fokker.
Het stamboek moet zorgen dat er zoveel mogelijk informatie beschikbaar is.

Besita: klopt het oog van de meester voert maar hoe vaak zie je geen stijl vette jaarlingen, das vragen om problemen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:02

besita schreef:
TE is nooit goed ..
maar ik heb bijmezelf een "cleanheids percentage van dik 90 % " bij eigen fok en opfok en wil dat zo houden
en ik hou ze niet " schraal " zoals vaak wordt geroepen ...en ik heb er ook gehad van 1.72 op 2.5 jarige leeftijd en die gewoon goed waren op de foto ..wat je erin stopt komt er ook uit ..op de goede manier !!

Maar dat is toch logisch, je hebt jezelf er toch alleen maar mee als je toe gaat geven op verkeerde dingen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:05

Maarrrr wat vinden we van de andere goedgekeurde hengsten :+

Ik vind de Krack, en dat vond ik al in Den Bosch de fijnste hengst.
Vind het wel van zeer grote helderziendheid getuigen dat hij voor bloederige merries wordt aangeraden.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:09

besita schreef:
nou in Holstein hebben ze net een hengst uit de fok genomen waar verschillende veulens zonder ogen of blind zijn geboren ..

Kan op de website van het Holsteiner Verband niets vinden.
Heb je een link naar het artikel?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:18

juliomariner schreef:
Ik zou er ook niet makkelijk mee fokken (zeker niet met een jonge onbewezen hengst) maar dat is de keus van de fokker.
Het stamboek moet zorgen dat er zoveel mogelijk informatie beschikbaar is.

Besita: klopt het oog van de meester voert maar hoe vaak zie je geen stijl vette jaarlingen, das vragen om problemen.

ik erger me meer aan merries en veulens of jonge paarden die op schrale weiden staan ..je ziet op bokt en op veel plaatsen in het land ..weiden met amper wat spriten , veel gele bloempjes etc ..veel kwalijker dan jonge dieren in het volle gras in de zomer en in de winter een schep brok en heel de dag door voordroog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:23

juliomariner schreef:
besita schreef:

Kan op de website van het Holsteiner Verband niets vinden.
Heb je een link naar het artikel?

er is DNA naar NewMarket om alles tot in de puntjes te onderzoeken en het genendefect te proberen op te sporen ..maar de hengst is alvast uit dekking genomen ..na 7 veulens zonder ogen en/of blind

Rhea

Re: KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:30

wat een nachtmerrie, je zal je merrie drachitg hebben en op een veulen zitten te wachten....

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:31

Maar om welke hengst gaat het?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:33

gaat nog veel verder ..je zal een nakomeling hebben van die hengst ..die kan je dan ook niet inzetten voor de fokkerij ..want het zit immers in de genen ..

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:44

besita schreef:
gaat nog veel verder ..je zal een nakomeling hebben van die hengst ..die kan je dan ook niet inzetten voor de fokkerij ..want het zit immers in de genen ..

Dat ligt eraan hoe het zich vererft. Het kan zijn dat je merrie toevallig het defecte gen niet heeft maar dan liet ik wel ff een DNA onderzoek doen voor ik er mee ging fokken.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:15

Wanted2003 schreef:
Ik vraag mij ook af of we niet in een (economische) vicieuze cirkel terecht komen.
Er zullen minder fokkers met een dergelijke hengst willen fokken, waardoor de dekgelden omhoog gaan om toch een bepaald winstpercentage te behalen. De dekgelden van de gezonde dekhengsten zullen ook omhoog gaan gezien de prijzen van de concurrentie en een hoger winstpercentage. Waar blijven we uiteindelijk? De vraagprijs voor jonge sportpaarden wordt ook weer hoger, omdat men een hogere kostenpost heeft. En dat terwijl de markt nu al op zijn gat ligt.

Ik denk dat de marktwerking dit wel voorkomt. Een product waar geen vraag naar is wordt uit de markt gehaald. Helemaal als de kosten hoger zullen zijn dan de baten.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:37

sarabande schreef:
Precies dit oude topic gaat dus over hengsten waar men op Bokt van denkt dat ze eventueel OCD geven, net zoals er mensen verhalen hadden van hengsten die blinde veulens gaven etc etc
Dat is speculeren omdat Bokt geen zuivere doorsnee of statistisch gezien een heldere uitkomst geeft.
Daarom vind ik niet dat iedereen die een nichtje van een buurman met een paard met ocd heeft kan roepen dat de vader van dat paard dat geeft.
Dit topic gaat over hengsten die het hebben.

Ik vind het een kwalijke zaak als men een hengst gelijk als OCDververver verklaard. Maar ik vind wel dat iemand kan zeggen: ik heb meerdere nakomelingen van deze hengst gezien die niet goed waren. Trek vervolgens je eigen conclusie zou ik zeggen. In mijn ogen zou ik het fijn vinden om dat te weten. Wat ik er mee doe moet ik zelf weten. Het zegt niets over de hengst maar over zijn nakomelingen, trek je eigen conclusie maar.

besita schreef:
en als je goed start ( moeder en vader clean ) ben je al half gewonnen ..
ik snap gewoon weg niet dat je willens en wetens met OCD dieren gaat fokken om dan lankoniek te roepen dat het toch maar een kleine moeite is om de chipjes weg te halen :?
het gaat bij goede sportpaarden om de combinatie EN , EN ..dus vertrekken met cleane dieren , merries goed voeren en zorgen dat je je nafok goed opfokt ...

Eens, ik snap ook niet dat mensen dit soort onheil over zich heen willen roepen.. Ik ben toch blij dat als ik met mijn jonge dieren uit de opfok kom, naar de veearts ga en met twee PROK'ers thuiskom. Veel leuker dan dat ze OC/OCD hebben..

TERUG op de VO:

De Krack is degene die mij ook het meeste aanspreekt. De contango kan heel goed galloperen, maar verder kan hij me niet echt bekoren.

Wat ik wel opmerkte was (om terug te komen op een discussie die heeft plaats gevonden aan het begin van het VO) dat de krack niet het laatste aan souplesse had, en een bemerking op het strakke verloop van zijn bovenlijn.
Connaisseur is dan wel wat weker, maar heeft meer dan genoeg souplesse in het lopen. Zou dan toch een strakke bovenlijn niet vreselijk gewenst zijn? Vanuit het oogpunt dat strak, strakke beweging geeft, wekere bovenlijn (in mindere mate alles waar "te" voor staat is nooit goed) liever, maar wel met meer schwung en souplesse?

sarabande

Re: KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:54

Denk dat je daar wel een punt hebt, de bovenlijn van Sarabande is op het randje, maar ze is ongelooflijk elastisch door het hele lijf en dat vond ik ook van Connaisseur.
Beide laten zich overigens ook mooi verzamelen, dus daar hoeft zon ietwat lange/weke rug geen beletsel voor te zijn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:29

Ik ken trouwens wel een hele bekende fokker die niet meer met Partout fokte omdat hij er veel nakomelingen van had gehad die niet goed waren op de foto, met name de hoefkatrol.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:19

Suzanne F. schreef:
Ik ken trouwens wel een hele bekende fokker die niet meer met Partout fokte omdat hij er veel nakomelingen van had gehad die niet goed waren op de foto, met name de hoefkatrol.

Dit is dan toch precies de informatie die andere fokkers ook willen weten? Waarom mag men hier niet over praten? Dit is niet zwart maken van een hengst, maar gewoon een extra punt om mee te nemen in de overweging.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:23

uletje schreef:
Dit is dan toch precies de informatie die andere fokkers ook willen weten? Waarom mag men hier niet over praten? Dit is niet zwart maken van een hengst, maar gewoon een extra punt om mee te nemen in de overweging.

Klopt in principe alleen is het van horen zeggen niet echt betrouwbaar. Vaak wordt dit al over een hengst gezegd als men maar 1 of 2 nakomelingen ervan kent. Dan veroordeel je in mijn ogen de hengst veel te snel