Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
juliomariner schreef:besita schreef:ALLES is erfelijk
Alles is gedeeltelijk erfelijk, de milieu invloeden zijn ook erg groot bij OC/OCD
Een veel te ruime gevoed paard in de opfok is garantie voor een ongezond volwassen paard
juliomariner schreef:Een veel te ruime gevoed paard in de opfok is garantie voor een ongezond volwassen paard
besita schreef:TE is nooit goed ..
maar ik heb bijmezelf een "cleanheids percentage van dik 90 % " bij eigen fok en opfok en wil dat zo houden
en ik hou ze niet " schraal " zoals vaak wordt geroepen ...en ik heb er ook gehad van 1.72 op 2.5 jarige leeftijd en die gewoon goed waren op de foto ..wat je erin stopt komt er ook uit ..op de goede manier !!
juliomariner schreef:Ik zou er ook niet makkelijk mee fokken (zeker niet met een jonge onbewezen hengst) maar dat is de keus van de fokker.
Het stamboek moet zorgen dat er zoveel mogelijk informatie beschikbaar is.
Besita: klopt het oog van de meester voert maar hoe vaak zie je geen stijl vette jaarlingen, das vragen om problemen.
juliomariner schreef:besita schreef:nou in Holstein hebben ze net een hengst uit de fok genomen waar verschillende veulens zonder ogen of blind zijn geboren ..
ALLES is erfelijk
Kan op de website van het Holsteiner Verband niets vinden.
Heb je een link naar het artikel?
besita schreef:gaat nog veel verder ..je zal een nakomeling hebben van die hengst ..die kan je dan ook niet inzetten voor de fokkerij ..want het zit immers in de genen ..
Wanted2003 schreef:Ik vraag mij ook af of we niet in een (economische) vicieuze cirkel terecht komen.
Er zullen minder fokkers met een dergelijke hengst willen fokken, waardoor de dekgelden omhoog gaan om toch een bepaald winstpercentage te behalen. De dekgelden van de gezonde dekhengsten zullen ook omhoog gaan gezien de prijzen van de concurrentie en een hoger winstpercentage. Waar blijven we uiteindelijk? De vraagprijs voor jonge sportpaarden wordt ook weer hoger, omdat men een hogere kostenpost heeft. En dat terwijl de markt nu al op zijn gat ligt.
sarabande schreef:Precies dit oude topic gaat dus over hengsten waar men op Bokt van denkt dat ze eventueel OCD geven, net zoals er mensen verhalen hadden van hengsten die blinde veulens gaven etc etc
Dat is speculeren omdat Bokt geen zuivere doorsnee of statistisch gezien een heldere uitkomst geeft.
Daarom vind ik niet dat iedereen die een nichtje van een buurman met een paard met ocd heeft kan roepen dat de vader van dat paard dat geeft.
Dit topic gaat over hengsten die het hebben.
besita schreef:en als je goed start ( moeder en vader clean ) ben je al half gewonnen ..
ik snap gewoon weg niet dat je willens en wetens met OCD dieren gaat fokken om dan lankoniek te roepen dat het toch maar een kleine moeite is om de chipjes weg te halen![]()
het gaat bij goede sportpaarden om de combinatie EN , EN ..dus vertrekken met cleane dieren , merries goed voeren en zorgen dat je je nafok goed opfokt ...
Suzanne F. schreef:Ik ken trouwens wel een hele bekende fokker die niet meer met Partout fokte omdat hij er veel nakomelingen van had gehad die niet goed waren op de foto, met name de hoefkatrol.
uletje schreef:Dit is dan toch precies de informatie die andere fokkers ook willen weten? Waarom mag men hier niet over praten? Dit is niet zwart maken van een hengst, maar gewoon een extra punt om mee te nemen in de overweging.