KWPN Stamboekkeuring 2010!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:12

heb ik alles geregeld voor donderdag, vriend vrij genomen want ik heb zijn bus nodig voor de trailer , vriendin vrij genomen want tja wil niet in mijn eentje , voorbrenger geregeld .. krijg ik gisteren mijn tijden binnen ..moet ik op vrijdag ! :( :( :(

(maar gaat wel goed komen ;) )

@debooy: Gefeliciteerd , je hebt echt een mooi paardje ..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:11

ik meld me ook even namens m n werk.. heb zelf niks voor de merries dit jaar maar op mn werk hebben ze er 3. we gaan in alblasserdam en woensdag de 23e moeten de v.gogh en de tygo, de winningmood moet de 29e :) dus ik ga wel supporten

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:46

Hoi,

Even een vraagje, moet je merrie ook helemaal röntgenoligisch goedgekeurd zijn om een sterpredikaat te kunnen halen op een stamboekkeuring of daarna eventueel het keurpredikaat te kunnen krijgen op de centrale keuring.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:54

nee hoor, behalve als je elite wilt worden (keur plus prok) heb je dus het prok certificaat nodig (rontgen voldoen aan de eisen van het kwpn)
maar ster en keur hebben niks met rontgen te maken

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:59

Oké, dank je!

Mijn merrie heeft nl. een ocd, ik weet dat ze hierdoor niet geschikt is om mee te fokken, maar het lijkt me gewoon wel leuk om een keer mee te doen aan een keuring.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:00

niet geschikt om mee te fokken bepaal je zelf... er zijn veel merries met een chip waar gewoon een goed veulen uit komt hoor :Y)

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:12

Dat heb ik idd. vaker gehoord, maar de DA bij de aankoopkeuring had gezegd dat een merrie met ocd daar niet geschikt voor was vanwege erfelijkheid.
Maar goed, een volledig gezonde merrie bied ook geen garantie.

wendietjuhhh

Re: KWPN Stamboekkeuring 2010!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:34

Ik ga maandag naar de keuring en heb nog een paar vragen:
1. moet de staart ook ingevlochten zijn?
2. in het filmpje wordt gezegd dat je een voorbrenglint of teugels mag gebruiken met het voorbrengen. (dus geen touw?) en laat je de teugels gewoon zoals ze er altijd aan zitten of bevestig je deze op een andere manier?
3. in het filmpje laten ze ook een paard zien met een een paar knotjes. mij is verteld dat je er heel erg veel (zoveel mogelijk) moet maken. Hoe zit dit nou?

Hopelijk kunnen jullie mij wat duidelijkheid brengen hierover.

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:43

hoi die hooi!

1. moet niet mag wel volgens mij maar de meeste doen het niet! het is netter om het desnoods wat op te scheren!
2.Touw mag.. ze zeggen dat ze liever geen touw met ketting zien..
3. Ik doe ook geen kleine knotjes vind het zelf mooier om wat grotere te hebben zo lijkt de hals wat voller :D maar ligt natuurlijk aan hoe je paardje is!

hoop dat je er wat aan hebt!

met wat voor paardje ga je naar de keuring?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:09

Staart liever niet invlechten :n Liefst opscheren en anders maar los.

Liefst zoveel mogelijk kleine knotjes, een hals lijkt dan langer, daarom is het ook belangrijk om in die miniscule haartjes op de schoft nog knotjes te krijgen.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:23

Oke bedankt!!
Maar hoe maak ik het touw vast? Door de bitringen ofzo?
Ik ga met een Caretinos x Flemmingh voor een springkeuring. Het is een buitenlandse hengst en kreeg oppeens te horen dat ze dan voor cornage en prok getest moet worden en ibop of stationskeuring?? Beetje belachelijk. We gaan gewoon zonder die papiertjes en als ze ster wordt (waar we dus niet op rekenen) dan doen we dat pas. Voor stamboekopname gaan we dat niet doen. Gaat veelste veel geld kosten volgens mij. Mijn vader is er zowieso al klaar mee. Wij hebben het gevoel dat fokkers altijd meer kans hebben op hogere scores. Dit is voor ons dan ook de laatste keer. (Dit is onze ervaring mede door de friese paarden keuring waar we al wel twee keer mee zijn geweest met onze merries).

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:55

@sjuipje : denk je dat ze je er op afrekenen als je wat grotere knotjes in doet? ik vind die kleine knotjes niet mooi!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:01

BellaA: ik vind de kleine knotjes ook niet mooi maar het gaat er natuurlijk om wat de beoordelaars mooi vinden! ;)

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:03

das ook weer zo!

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:11

Ik laat de staart ook los.. vind opscheren niet zo mooi..
ik maak 's ochtends voor vetrek de bovenkant van de staart beetje nat, heel klein beetje gel erin en bandangeer m dan (wel zorgen dat de haren mooi liggen..) Op de keuring haal ik dan de bandages eraf en de staart ligt dan mooi plat.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:14

Hoezo vlechten jullie hem dan niet in?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:27

Ik hou ook niet van die kleine knotjes..., maar voor de keuring doe ik gewoon er tussen in.
Bovenop de hals ietsje groter, dan lijkt de hals wat zwaarder, en naar de oren en de schoft steeds iets kleiner. Wel naaien, dat vind ik mooier.
De staar is opgeschoren (helaas...) want dat vinden ze nou eenmaal mooier, stelletjes ouderwetse mannetjes, he ;)

Wij gaan met onze 5-jarige merrie:

Naam : Angie (stb)
Stokmaat : 1.75m
geb.datum : maart 2005
Turbo Magic x Contango

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:46

Gimmick11 schreef:
Ik hou ook niet van die kleine knotjes..., maar voor de keuring doe ik gewoon er tussen in.
Bovenop de hals ietsje groter, dan lijkt de hals wat zwaarder, en naar de oren en de schoft steeds iets kleiner. Wel naaien, dat vind ik mooier.
De staar is opgeschoren (helaas...) want dat vinden ze nou eenmaal mooier, stelletjes ouderwetse mannetjes, he ;)

Turbo Magic x Contango

Wauw wat een papier!! <3
Echt heel erg gaaf zeg....
foto?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:49

Hindo2 schreef:
Ik laat de staart ook los.. vind opscheren niet zo mooi..
ik maak 's ochtends voor vetrek de bovenkant van de staart beetje nat, heel klein beetje gel erin en bandangeer m dan (wel zorgen dat de haren mooi liggen..) Op de keuring haal ik dan de bandages eraf en de staart ligt dan mooi plat.

Wat een goeie tip zeg! :Y)
Die ga ik onthouden!

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:53

idd goede tip met de gel en de bandage! ga ik ook doen :D Ik ga ook maar tussen een grote en een kleine knot in zitten! nog 3 dagen te gaan! ben zo benieuwd wat ze van dr vinden! Als ze maar in t stamboek word opgenomen vind ik het prima :D en ster is ntuurlijk mooi meegenomen ;)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:07

Fiebie schreef:
Gimmick11 schreef:

Turbo Magic x Contango

Wauw wat een papier!! <3
Echt heel erg gaaf zeg....
foto?

Dit is ze op driejarige leeftijd;
Afbeelding
En deze is van een maandje geleden:
Afbeelding

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:39

woow gave merrie zeg!
weet jij misschien of je bij een SK gewoon op locatie een voorbrenger kan scoren? zie dat jou merrie ook door iemand anders is voorgebracht..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:49

Ik heb toen voor de SK (ze was al IBOP spr en wou haar dus graag professioneel voorgesteld hebben op stand) gewoon iemand aan de jas getrokken die ik kende...
Op de CK kun je er ook zoveel aan de jas trekken. Doe ze ff wat centen in de hand en dan is het goed!

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:15

@rowo : ja idd.. had ik ook al in gedachten! ik neem voor de zekerheid maar me witte pakkie mee.. maar denk idd wel dat je voor wat centen iemand kan laten lopen :D dankje!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:17

Toen op de SK heb ik niets betaald. Hij hoefde haar alleen maar op stand voor te stellen omdat ze voor beweging al meer dan voldoende punten had.

Maar nu voor de CK wil ik veulen en merrie wel door iemand anders voor laten stellen. Ik ga er zelf wel met de zweep achterana.