Lante schreef:Sammie: We hebben hier een discussie en een discussie draait toch om persoonlijke meningen? Natuurlijk mag je een balletje opgooien, maar mag ik MIJN mening daarop geven? Ik heb al beargumenteerd waarom ik dat vind, nu nog even een aanvulling: Ik vind het een idee van niks, omdat juist de afstamming óók belangrijk is, met name bij de hengsten, maar natuurlijk ook bij de merries (al is dat nog wel wat taboe gebied m.b.t. de merriekeuringen). Een merrie uit een bewezen stam is voor de fokkerij van grotere waarde dan een qua exterieur en beweging even mooie merrie uit een mindere stam (een zogenaamde toevalstreffer). Daar mag van mij best naar gekeken worden, ook al fok ik zelf met een hannoveraanse merrie waarover dus hier bij het KWPN niks bekend is. Dat mijn veulens onder de paarden uit de bewezen KWPN stam staan, daar heb ik geen moeite mee, want dan had ik maar voor die (makkelijkere) weg moeten kiezen en een paard moeten kopen uit een bvewezen merriestam. Ik wil mijn eigen stam opbouwen met een buitenlandse merrie, dan is dit de consequentie. Dat geldt voor iedereen die een veulen fokt uit een merrie die niet uit een bewezen stam komt.
Ik ben het niet altijd met je eens.

Een stamboekopname is een EXTERIEURbeoordeling, niets meer en niets minder.
De afstamming doet er niet toe.
Het is een van de drie pijlers onder de KWPN-fokkerij.
Daarnaast is de SPORTaanleg belangrijk, gemeten d.m.v. de EPTM of IBOP,
En als derde de GEZONDHEID, het prok-certificaat.
Voldoet een reg.A-merrie aan deze drie eisen, dan kan ze evenals een vb merrie, elite worden,
en evt. een waardevolle bijdrage leveren aan de bloedspreiding, dus ook jouw merrie.
De merrie met het beste exterieur en die verder aan de andere voorwaarden voldoet,
dient altijd voorop te staan in een ext. beoordeling.