Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Re: Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:14

Lante schreef:
Sammie: We hebben hier een discussie en een discussie draait toch om persoonlijke meningen? Natuurlijk mag je een balletje opgooien, maar mag ik MIJN mening daarop geven? Ik heb al beargumenteerd waarom ik dat vind, nu nog even een aanvulling: Ik vind het een idee van niks, omdat juist de afstamming óók belangrijk is, met name bij de hengsten, maar natuurlijk ook bij de merries (al is dat nog wel wat taboe gebied m.b.t. de merriekeuringen). Een merrie uit een bewezen stam is voor de fokkerij van grotere waarde dan een qua exterieur en beweging even mooie merrie uit een mindere stam (een zogenaamde toevalstreffer). Daar mag van mij best naar gekeken worden, ook al fok ik zelf met een hannoveraanse merrie waarover dus hier bij het KWPN niks bekend is. Dat mijn veulens onder de paarden uit de bewezen KWPN stam staan, daar heb ik geen moeite mee, want dan had ik maar voor die (makkelijkere) weg moeten kiezen en een paard moeten kopen uit een bvewezen merriestam. Ik wil mijn eigen stam opbouwen met een buitenlandse merrie, dan is dit de consequentie. Dat geldt voor iedereen die een veulen fokt uit een merrie die niet uit een bewezen stam komt.

Ik ben het niet altijd met je eens. Ach gut
Een stamboekopname is een EXTERIEURbeoordeling, niets meer en niets minder.
De afstamming doet er niet toe.
Het is een van de drie pijlers onder de KWPN-fokkerij.
Daarnaast is de SPORTaanleg belangrijk, gemeten d.m.v. de EPTM of IBOP,
En als derde de GEZONDHEID, het prok-certificaat.
Voldoet een reg.A-merrie aan deze drie eisen, dan kan ze evenals een vb merrie, elite worden,
en evt. een waardevolle bijdrage leveren aan de bloedspreiding, dus ook jouw merrie.
De merrie met het beste exterieur en die verder aan de andere voorwaarden voldoet,
dient altijd voorop te staan in een ext. beoordeling.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 23:18

Maar dan moet duidelijk worden dat een stamboekkeuring een schoonheidswedstrijd is en verder maar gedeeltelijk met de werkelijke kwaliteit, die op die verschillende pijlers rust, te maken heeft

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:12

sarabande schreef:
SuSEQ schreef:
Dan heb je inderdaad een goed veulen, maar dat is dan meteen een "eindproduct" voor de fokkerij... Bovendien hoeft een andere hengst niet noodzakelijk minder kwaliteit te bieden. Ergens in de hengstenstapel moet er toch zo'n dier te vinden zijn, als er binnen het KWPN alleen al drie grote verervers zijn?

A is dat geen eindproduct je kan nog 3 generaties verder en B er zijn zat goede hengsten, alleen worden die minder gebruikt zoals al eerder in dit topic werd geconstateerd.

A Zoals ik al aanhaalde, kun je in het kader van de bloedspreiding met het merrieveulen uit de "vrije" merrie en de "onvrije" hengst niet naar een andere "onvrije" hengst. Je bent nu alsnog verplicht om een "vrije" hengst te gaan zoeken. Bovendien is elke nakomeling uit dit merrieveulen "onvrij", zodat een eventuele ggk hengst hieruit geen bloedspreiding oplevert. Op deze manier ben je aan je "eindpunt".

Hoe nauwgezet je de termen "vrij" en "onvrij" hanteert (hoeveel generaties je dient weg te blijven van een bepaalde bloedlijn als je die al een keer gebruikt hebt), kies je zelf. In het ideale geval blijf je er voor altijd van weg, maar praktisch denk ik persoonlijk dat 6 generaties genoeg is. Natuurlijk is het beschouwde merrieveulen nog bruikbaar bij andere stamboeken omdaar de bloedspreiding te verzorgen, maar dat is even het punt niet...

sarabande schreef:
Als je op je F F En J vrije merrie een heel goed veulen uit een van deze 3 hengsten kan fokken is het wellicht belangrijker dat de overwegen dan met minder genoegen te nemen.

B Inderdaad, er zijn nog meer goede hengsten. Maar ik lees bovenstaande quote als zou het niet mogelijk zijn om met een andere hengst dan de vernoemde drie een gelijkaardig heel goed veulen te fokken. Ik ben blij dat je het niet met die stelling eens bent. Lachen

C Ik heb mijn mening mbt bloedspreiding hier en daar in dit topic al geventileerd heb en die komt voor de rest wel overeen met wat er al gepost is... Verder heb ik geen uitgesproken mening over de richting die het KWPN zou moeten uitgaan, aangezien ik meer in de Haflingers zit. Maar aangezien het foktechnische probleem van bloedspreiding zich ook in dat stamboek stelt (en zelfs in ergere mate), volg ik de discussie met grote interesse in de hoop er iets van bij te leren en zelf een waardevolle bijdrage te kunnen leveren.

@Lante: mijn opmerking is nog zo onzinnig niet, zoals ik hierboven poog uit te leggen. Lachen Verder kan ik me wel vinden in je andere stellingen, al weet ik niet zozeer of afstamming een duidelijke rol moet spelen bij merriekeuringen...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:59

Pipo schreef:
Zonder papier keuren?????
En degene die wel apart zijn, maar genetisch niet interessant die hoeven van mij niet ggk te worden.

Als je werkelijk een aparte hengst ziet, met uitzonderlijke bewegingen en exterieur, maar hij komt niet uit het gepaste lijntje, dan is dit de moeite niet waard???

Dan snap ik waarom jullie uiteindelijk met dit probleem zitten. Fokken is toch meer dan genen bij elkaar optellen? Toch zeker qua papier?!

Elk paard dient beoordeeld te worden op basis van exterieur/gangen in dressuur. Laat de fokkers dan zelf beslissen of ze naderhand met een "genetisch" minder interessante hengst willen fokken, maar deze hengst mag mi wel goedgekeurd worden.

Het voorstel van de blinde keuring vind ik ... verfrissend. Dat wil niet zeggen dat het haalbaar is, maar waarom zouden de juryleden moeten keuren op papier? Kwaliteit mag toch beloond worden, ongeacht de prestaties van mama of papa?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:28

lientjeds schreef:
Als je werkelijk een aparte hengst ziet, met uitzonderlijke bewegingen en exterieur, maar hij komt niet uit het gepaste lijntje, dan is dit de moeite niet waard???

Dan snap ik waarom jullie uiteindelijk met dit probleem zitten. Fokken is toch meer dan genen bij elkaar optellen? Toch zeker qua papier?!

Elk paard dient beoordeeld te worden op basis van exterieur/gangen in dressuur. Laat de fokkers dan zelf beslissen of ze naderhand met een "genetisch" minder interessante hengst willen fokken, maar deze hengst mag mi wel goedgekeurd worden.

Het voorstel van de blinde keuring vind ik ... verfrissend. Dat wil niet zeggen dat het haalbaar is, maar waarom zouden de juryleden moeten keuren op papier? Kwaliteit mag toch beloond worden, ongeacht de prestaties van mama of papa?

Omdat je in de fokkerij niks hebt aan een toevalstreffer. Je wilt genetisch wat zekerheid hebben.
Zoals de hengst zelf is hoeft hij niet door te fokken, dat is van zijn genen afhankelijk.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:36

Maar er zijn toch ook flink wat J J F producten die niet aan de verwachtingen voldoen?

Zoals de hengst zelf is hoeft hij niet door te fokken...
=> dat kan je omgekeerd ook zeggen dus. Maw een mindere hengst kan beter doorfokken.

Ik vind dit een gegeven dat de fokkers zouden moeten kiezen, willen ze zo'n gok wagen. Uiteindelijk worden "veel" hengsten achteraf alsnog aanvaard voor de fokkerij, op basis van hun prestaties (vooral in het springen dan). Maar zou de jury dan niet beter 1 hengst teveel laten doorgaan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:45

lientjeds schreef:
Maar er zijn toch ook flink wat J J F producten die niet aan de verwachtingen voldoen?

=> dat kan je omgekeerd ook zeggen dus. Maw een mindere hengst kan beter doorfokken.

Kan als hij genetisch goed is. De kwaliteit moet ergens vandaan komen. Zo kan in dit systeem een kwalitatief iets mindere hengst toch goedgekeurd worden en een kans krijgen in de fokkerij vanwege zijn waardevolle genen. Bij blind keuren had deze eruit gevlogen.
Neem bijv. Oscar, hij fokt beter dan hij zelf is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:48

lientjeds schreef:

Ik vind dit een gegeven dat de fokkers zouden moeten kiezen, willen ze zo'n gok wagen. Uiteindelijk worden "veel" hengsten achteraf alsnog aanvaard voor de fokkerij, op basis van hun prestaties (vooral in het springen dan). Maar zou de jury dan niet beter 1 hengst teveel laten doorgaan?

Waardevolle genen vind ik bewezen merrielijnen. Een moederlijn die stelselmatig sportpaarden geeft. Dat de hengstennamen niet zo sexy zijn, daar lig ik niet van wakker.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:35

Is het dan niet een idee om het hele aanbod aan hengsten 2 keer te keuren? Eerst 1 maal blind, zonder dat de eigenaar en afstamming bekent zijn, en ook zonder publiek, anders herken je natuurlijk de hengsten meteen. En dan nog een keer mét eigenaars en afstamming bekent, waarbij dezelfde jury nog een keer kijkt, én een nieuwe jury.
Puur om eens te kijken wat er dan uit komt, of het dan nog uitmaakt met welke hengsten er goedgekeurt worden.
Het enige probleem daarbij is, dat een hengst het de 2e keer wel heel veel beter of slechter kan doen dan de eerste keer.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:31

Met keuren zonder de afstamming te kennen help je de fokkerij niet vooruit.
De hengsten worden niet alleen op hun exterieur gekeurd, het is een totaalplaatje dat afgemaakt wordt tijdens het verrichtingsonderzoek.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:13

In principe zou je er in theorie vanuit moeten kunnen gaan dat een paard met een correct exterieur en correcte bewegingen ook zou moeten kunnen presteren.
Als we even het karakter daarbuiten laten.

Blind keuren tijdens de stamboekopname zou ik een goede zaak vinden.

Hengsten blind goedkeuren is natuurlijk weer geen goede zaak, maar de 1e bezichtiging blind? waarom niet, men zou misschien een hele andere en frisse kijk krijgen op bepaalde zaken.
Toen ze mijn veulentje van 5 weken oud lineair kwamen scoren, werdt er als eerste naar de afstamming gevraagd, misschien was het veel interessanter geweest om haar eerst te scoren en dan naar de afstamming te vragen, zeker omdat niemand er zich een buil aan kon vallen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:02

Het probleem met het organiseren van een blinde eerste bezichtiging is dat je bijvoorbeeld van een bepaalde hengst alle nakomelingen al naar huis stuurt, terwijl je het bloed in de fokkerij wel kan gebruiken of nodig hebt. Je ziet dat bijvoorbeeld met het nu gevoerde xx-beleid van het KWPN. Een hengst valt dan exterieurmatig bijvoorbeeld niet op, maar je wil hem toch nog een tweede kans bieden, juist met het oog op de bloedspreiding. Als je zo'n hengst dan dus al 'blind' naar huis hebt gestuurd, kom je dus ook niet verder.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:47

Maar dan is natuurlijk de vraag of het wel de moeite is om die hengsten die niet meevallen toch mee te nemen...

Blinde hengstenkeuring is volgens mij wel echt nie realiseerbaar, omdat er idd ook zeer hard naar de bloedlijnen moet gekeken worden.
Fokkerij is niet alleen een momentopname, fokwaardeschattingen (die zowel over hat paard zelf als over de familie ervan, dus vader, moeder en nakomelingen van beide) zijn er niet voor niet!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:51

Toeval of niet Tong uitsteken Sla daarnet de paardenkrant open en zie staan "Bloedspreiding in de dressuurfokkerij".
Een behoorlijk artikel artikel, waar ik me helemaal ik kan vinden.

Even ten overvloede; van mij hoeven we absoluut niet zonder de grote 3, gebruik ze zelf ook indien ik ze goed vind passen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:01

Kan je het hier niet even plaatsen op de één of andere manier? Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:03

karinna schreef:
Toeval of niet Tong uitsteken Sla daarnet de paardenkrant open en zie staan "Bloedspreiding in de dressuurfokkerij".

Hahah zie je wel dat ze meelezen... Haha!
Wat leeft er onder de paardenhouders/fokkers? Kijk op Bokt. Haha!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:16

karinna schreef:
Een behoorlijk artikel artikel, waar ik me helemaal ik kan vinden.

Even ten overvloede; van mij hoeven we absoluut niet zonder de grote 3, gebruik ze zelf ook indien ik ze goed vind passen.

Het komt behoorlijk overeen met de discussie en de conclusies in dit topic.
De schrijver van het artikel heeft het knap verwoord. Ik kan me er wel in vinden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:06

misterA schreef:
De schrijver van het artikel heeft het knap verwoord. Ik kan me er wel in vinden.

"With a little help from my friends " Pling

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:35

Suzanne F. schreef:
karinna schreef:

Hahah zie je wel dat ze meelezen... Haha!
Wat leeft er onder de paardenhouders/fokkers? Kijk op Bokt. Haha!

Wij zijn met z'n allen auteurs van de Paardenkrant Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:52

Zonder gemeld te worden als bron Clown

Ik vond het stuk ernaast/onder ook wel interessant om te lezen Lachen

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:47

Sammie schreef:
Zonder gemeld te worden als bron Clown

Ik vond het stuk ernaast/onder ook wel interessant om te lezen Lachen

Ja dat vond ik ook een interessant stuk.
Geeft maar weer eens te denken... het is af en toe toch allemaal niet meer te volgen (en al helemaal niet voor een leek als ik Tong uitsteken ).

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:07

Ja mooi stuk in de Paardenkrant, inderdaad precies zoals de discussie hier.
Vooral de omschrijving "Amor als Almacht" vind ik goed gekozen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:08

Kan iemand die miss even scannen? Ik heb hem helaas niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:46

En hier eindigt de discussie; bij een artikel uit de paardenkrant die niet-abonees niet kunnen lezen, maar waar alle wel-abonees het blijkbaar helemaal mee eens zijn. Ben zo nieuwsgierig, maar helaas, niemand die een korte samenvatting wil geven...? Clown

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:02

Lante schreef:
En hier eindigt de discussie; bij een artikel uit de paardenkrant die niet-abonees niet kunnen lezen, maar waar alle wel-abonees het blijkbaar helemaal mee eens zijn. Ben zo nieuwsgierig, maar helaas, niemand die een korte samenvatting wil geven...? Clown

Helaas ben ik niet zo'n techneut dat ik zo'n artikel even inscan en hier plaats uiteindelijk heb je daarom wel of niet een abonnement op de paardenkrant, toch? Clown
En even een korte samenvatting... eigenlijk was het artikel al een samenvatting. Ga je daar weer een samenvatting van maken laat je misschien essentiële details weg.

En nee; daarmee eindigt hier niet de discussie, aangezien alles wat er in de 2 artikellen stond hier ook allemaal aan bod is geweest.
Het was alleen door 2 verschillende mensen heel goed verwoord in een goed artikel...