[KG]Maanogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: [KG]Maanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:45

Meavey schreef:
Teuntje waarom zeg je dat sabino blauwe ogen kan geven?
Alle kleurengoeroes zeggen dat dat niet zo is?
Blauwe ogen komen enkel van Splash en Frame.

Ik ga daar vanavond of morgen een uitgebreid antwoord op geven, moet nu weg Knipoog

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:39

Ook het veulen van mijn pony heeft één half blauw oog. Maar haar beide ouders hebben donkere ogen. Waar komt dat blauw dan vandaan? Heeft dat met de bontfactor van haarzelf of haar ouders te maken?
Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:45

Oke en hoe leggen de kleurkenners dit uit:

Afbeelding

geboren uit een lijn met alleen bruine ogen, zwarte shetjes geen aftekeningen. Mijn shetje maanoog, wit vlekje op penis.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:46

Hier ook even een recentere foto van Elina haar grullo veulen met zijn blauwe ogen, Amani van stal Hulzema. Inmiddels alweer een jaar en nog steeds zo knap...
Afbeelding

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:38

Dat vind ik ook wel heel apart IndianLady, een helemaal zwarte met een maanoog. Ben heel benieuwd naar de uitleg van de kleurkenners.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:29

simodi schreef:
Ga dit even volgen! Knipoog Mijn paint merrie heeft ook een prachtig maanoog:

Afbeelding

(Aan de andere kant, dus waar de huid wit is heeft ze een heel mooi bruin oog met witte wimpers!)

Afbeelding

Teuntje111: wat is dit nu dan voor een '' uitvoering' zeg maar? (Jij weet er zoveel van Haha! )

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:52

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:35

Esther, wat grappig dat beegee ook een maanoog heeft, ik vroeg me al af of het misschien bij sören weg kon komen aangezien amara een heeel klein gedeelte in dr oog heeft.

amani wordt idd erg mooi zeg!! wat een bos manen, komt bij mams weg Haha!
(wordt straks vlechten anders zie je die verleidelijke oogjes niet meer)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:08

paardje van Simodi is Splash èn Sabino

Om nog even terug te komen op Meavy:
Er is de laatste tijd ontzettend veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar Sabino. Blauwe ogen bij een gewone sabino is niet gebruikelijk, maar komt wel voor.

Echter bij het recent geïdentificeerde Sabino-1 gen (één onderdeel van het sabino complex) zijn blauwe ogen of deels blauwe ogen zeer veel voorkomend en bijna een kenmerk te noemen. Sabino-1 zorgt voor zeer stekelharige Sabino en maximum white sabino's en de blagdons.

Onder andere Animal Genetics heeft hiervoor een test en het Van Haeringen inmiddels ook. Van Haeringen voert op dit moment ook uitgebreid onderzoek uit naar het complete Sabino complex.

Bij het zwarte shetje hierboven kan je heel goed zien dat blauwe ogen dus niet alleen van Splash komen.. Dit shetje heeft echter wel sabino en wel een buikvlek, welke zich op zijn pieppiep bevindt Knipoog Geen witte aftekeningen op de benen of het hoofd, dus pertinent geen splash..

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:27

Teuntje: Bedankt voor je duidelijke uitleg. Als ik het goed begrijp valt er dus nog het nodige te ontdekken in de kleurenleer. Je weet er wel heel veel vanaf! Pling

Elina: Het lijkt er wel op dat het blauw bij Sören vandaan komt hè? Zorian en Apollo hadden toch allebei donkere ogen? Amani heeft inderdaad een enorme bos met manen. Met de keuring in Krimpen zag je geen verschil tussen links en rechts... Haha!

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:37

Wat een mooie paardjes allemaal. Onze merrie heeft ook 1,5 blauw oog. Zijn paarden met maanogen/blauwe ogen toevallig ook gevoeliger voor zonlicht of allergie?

Afbeelding

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:20

En waarom kan dat zwarte shetje dan geen splash hebben splash komt ook van onder hoor. Knipoog
Voor mij is sabino nog steeds geen blauwe ogen zolang daar geen bewijs voor is.
Op het equine color forum zijn er heel wat mensen die studies hebben gedaan bij bv ijslanders die juist geen sabino hebben en wel splash en bij shires en clydesdales die juist vooral sabino zijn.
Misschien moet je daar je theorie eens komen vertellen.
Je kan altijd van elkaar leren.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:55

het is niet mijn eigen theorie, maar die van animal genetics en VHL, en andere geneticalaboratoria die dat bewezen hebben met het identificeren van het Sb1 gen.. Paarden met dit gen hadden zeer vaak (deels) blauwe ogen, zonder splash kenmerken.

Splash is nog niet geidentificeerd helaas.

Buitendat zijn er enorm veel tinkers met blauwe ogen, terwijl maar heel weinog tot geen de typische splash tekeningen hebben, maar allemaal de sabino en/of tobiano kenmerken wel vertonen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:54

He wat jammer dat mijn sabino shetlander geen blauwe ogen heeft.. had ik wel leuk gevonden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:16

En wat zou mijn amha merrieveulen dan hebben? Sabino en/of splash?
Beide ogen zijn blauw.
Ze is getest homozygoot tobiano en OLW negatief.

Afbeelding
Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:22

Ehhhhh niet om het een of ander... maar als een paard homozygoot tobiano is is ie toch altijd OLW negatief? Of zeg ik nu iets heel doms Verward

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:23

Een tobiano kan ook OLW dragen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:26

Ok... zo leer je steeds weer bij Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:25

Bij de Paints heet het dan Tovero Haha!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:36

Mijn vroegere verzorgshetje had ook 2 maanogen, hijzelf was vosbont maar behalve dat hij een bles had zat er verder geen wit in de buurt. Ik vind die maanogen 'm echt práchtig staan Lovers

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:39

Ik heb dus niks met maanogen en het eerste wat ik de verkoper vroeg toen ik mijn bonte zag staan was of ze maanogen had. Gelukkig niet dus Haha!
Haar zoon had er eentje en ondanks dat je er aan went als je het dagelijks ziet is het nooit 'mijn ding' geworden.
Overigens toen hij eens een koortsremmende injectie kreeg had hij de volgende dag ipv een maanoog een neongroen oog Cool

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:46

DD dat is weer eens anders, groen Nagelbijten / Gniffelen *LOL*

hoef niet te zeggen dat ik het prachtig vind

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:37

@ Teuntje,
Ik had nog een vraag nav dit topic,
Mijn shet-merrie had je al van gezegd dat ze tobiano-bont met sabino was,
Ik vroeg me af of ik er ook iets 'aparts' uit kan fokken,
qua kleur ed en zo ja, welke hengst moet ik dan gebruiken.
Sorry als het een 'domme' vraag is maar ik heb van de kleurtjes nogmaar weinig verstand!

Bedankt Grtjs
PS ik zag dat jij Cato gehad hebt,
dan zit/zat je ook op het heavy horses forum?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 17:42

de pony waar het over gaat, is een palomino met witte voetjes, dus welke kleur heet ie dan? Heeft wel 2 maanogen, moeder is dezelfde kleur maar die heeft geen maanogen:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:53

DubbelDun schreef:
Ik heb dus niks met maanogen en het eerste wat ik de verkoper vroeg toen ik mijn bonte zag staan was of ze maanogen had. Gelukkig niet dus Haha!
Haar zoon had er eentje en ondanks dat je er aan went als je het dagelijks ziet is het nooit 'mijn ding' geworden.
Overigens toen hij eens een koortsremmende injectie kreeg had hij de volgende dag ipv een maanoog een neongroen oog Cool

*proest
Ben helemaal gek op maanogen. Hoewel ik ook nog een verschil vind zitten in maanogen, je hebt mooie van kleur en je hebt er die ronduit eng zijn Nagelbijten / Gniffelen De gedachte van de indianen vind ik indedaad mooi en dat donkere veulen met dat maanoog Kwijl hebbeuh!

Het veulen van Cute heb ik al eens naar gevraagd of ze het niet toevallig kwijt wil aan mij via PB Lachen Zo'n prachtig dier! Ik hoop echt dat je die kan houden hoor!

Later als ik groot ben ga ik op zoek naar een maanoog paard, liefst eentje met twee maanogen maar wel eentje die gezond is, vind je die ook in de dressuurpaard-uitvoering eigenlijk? Of is dat "onmogelijk"?