Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LDRD schreef:Deze vraag kwam op naar aanleiding van een paard van een zeer professionele ruiter (ik noem geen namen). Geweldig dier, goed bewegen, mooi om te zien, formaat, kortom alles wat je in een dressuurpaard graag ziet.
Maar toen....moest aan de hand naar de ring geleid worden, want was het zelfstandig niet van plan.
Komt met wijde neusgaten binnen en ziet overal van alles. Kortom, gewoon niet rond te sturen.
Resultaat laat zich raden. Het was toch ook niet direkt een heel jong paard zonder wedstrijdervaring die je dat nog kan vergeven.
Ik kan me zo voorstellen dat de ruiter, hoe professioneel ook, er binnenkort wel de brui aan geeft, want zo wordt het natuurlijk nooit wat. Zo'n karakter verander je ook niet zomaar.
Maar wát dan wel met zo'n paard? Voor een amateur absoluut ongeschikt, die zie ik nog niet boshobbelen?
Ik zeg altijd dat ik voor de topsport fok, maar als het paard de kwaliteit niet heeft ik graag qua karaker er een goed verkoopbaar recreatiepaard er aan over houd. Ik fok namelijk liever niet rechtstreeks voor de slacht.
Kortom, hoe bezien jullie het karakter in de fokkerij?
hilden1971 schreef:Zie bijgaand filmpje van Amor iedereen beschrijft dit als een moeilijk paard wat het echt niet is maar goed kijk en beoordeel zelf hoe gecontroleerd.http://www.iae.nl/users/lijssel/photo/amor.mpg
lientjeds schreef:Tja, mijn leuze is: weet wat je fokt, voor welke doelgroep, en voor welke prijs...
Elk is vrij in zijn motivatie en handelen, tot zolang je maar verantwoord bezig blijft.
Suzanne F. schreef:Jee dat jij zo'n koele gefokt hebt uit jouw merrie??
Ja ik leg me gewoon neer bij het feit dat ik uit mijn merrie gewoon karakterpaarden fok. Ik hoef het niet uit te lokken door de J-naam er op te zetten natuurlijk maar wat ik er verder ook op zet, het maakt niet uit, het zijn allemaal boefjes.En dat vertel ik ook altijd, ook als ik ze als veulen verkoop.
haan schreef:Hi hi ik zat even in je profiel te spieken naar je fokmerrie, of ze er toevallig in stond en ik zie haar papiertje, dan zeg ik ook direct van wow wat zou daar uit komen
Elisa2 schreef:Ja dan zou ik er ook zo over praten ;-}
[***] schreef:Nee die heb ik opgezegd want ik was vaak voor de 3e keer hetzelfde nieuws aan het lezen
Elisa2 schreef:Ik zelf heb ook liever een heet paard wat een keer opzij springt dan een koele die je de hele tijd vooruit moet schoppen.
eilander schreef:[***] schreef:Nee die heb ik opgezegd want ik was vaak voor de 3e keer hetzelfde nieuws aan het lezen
idem
Elisa2 schreef:Ja was een geintje {staat een knipogend poppetje achter}
Ik zelf heb ook liever een heet paard wat een keer opzij springt dan een koele die je de hele tijd vooruit moet schoppen.Maar hoe heet ook,ze moeten wel eerlijk en handelbaar blijven.En volgens mij schort het daar nog weleens aan.
Elisa2 schreef:Ik ga ook geen enkel paard in een vakje stoppen,je hebt zoveel verschillende!
Wat ik wel ideaal vind is een heet paard,die zodra je die aan het werk zet.Echt met jou werkt en dan nergens meer naar kijkt.
En volgens mij ligt het ook aan de combi,paard-ruiter,opvoeding,karakter etc.Alles vormt een paard tot wat hij/zij dan is.