wat voor karakter moeten we fokken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Re: wat voor karakter moeten we fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:32

een goed karakter is meer dan goud waard!
als je een paard heb wat o zo spectaculair kan bewegen , maar zich tegen je werkt onder het rijden. heb je er niks aan , geen dubbeltje waard.
een super karakter heeft 1 van mijn paarden die ik op dit moment heb, iets sensibel maar zal nooit onder je uit rennen of bokken/stijgeren. Als hij iets eng vind moet je zelf zeggen van joh niet zeuren er langs, en dan doet ie t. hij doet echt alles voor je wat je wilt en suuper vriendelijk.
Als hij achter in de wei staat en je roept m komt ie naar je toe, met rijden heeft hij een inzet das niet normaal , kortom een super paard met prachtige uitstraling EN goed lopen EN fijn te rijden wat wil je nog meer.. dom als ik ben doe ik m nog verkopen ook hahaha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:15

Ja dan zou ik er ook zo over praten ;-}

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:42

LDRD schreef:
Deze vraag kwam op naar aanleiding van een paard van een zeer professionele ruiter (ik noem geen namen). Geweldig dier, goed bewegen, mooi om te zien, formaat, kortom alles wat je in een dressuurpaard graag ziet.
Maar toen....moest aan de hand naar de ring geleid worden, want was het zelfstandig niet van plan.
Komt met wijde neusgaten binnen en ziet overal van alles. Kortom, gewoon niet rond te sturen.
Resultaat laat zich raden. Het was toch ook niet direkt een heel jong paard zonder wedstrijdervaring die je dat nog kan vergeven.

Ik kan me zo voorstellen dat de ruiter, hoe professioneel ook, er binnenkort wel de brui aan geeft, want zo wordt het natuurlijk nooit wat. Zo'n karakter verander je ook niet zomaar.

Maar wát dan wel met zo'n paard? Voor een amateur absoluut ongeschikt, die zie ik nog niet boshobbelen?

Ik zeg altijd dat ik voor de topsport fok, maar als het paard de kwaliteit niet heeft ik graag qua karaker er een goed verkoopbaar recreatiepaard er aan over houd. Ik fok namelijk liever niet rechtstreeks voor de slacht.

Kortom, hoe bezien jullie het karakter in de fokkerij?

Nou hier de reden dat ik zo ontzettend dolblij ben met mijn bontje! Haha!
Lotje is een merrie met in mijn ogen onbegrensde mogelijkheden maar was dus zo als jij hierboven omschrijft, in de ring erg moeilijk, kijkerig en geen betrouwbaar concourspaard. In de eigen achtertuin ben je de kampioen maar het moet daar in de ring gebeuren. Het was ook totaal geen rustig buitenrittenpaard.
Bontje is nu nog jong maar wat een enorm verschil in karakter kan je nu al zien! Wat een lief, vriendelijk, rustig dier is het. Ik verwacht daar veel plezier van te gaan hebben later.
Ik heb het even gehad met de supergetalenteerde lastige flipknolletjes. Ik wil weer gewoon plezier hebben in het rijden, gewoon relaxed buiten kunnen uitstappen of zonder stress op wedstrijd gaan, gewoon een stabiel paard. En tja dan maar iets minder getalenteerd, jammer dan.

Wat voor karakter ik WIL fokken?? Ja de ultieme mix van sensibiliteit met innerlijke rust. Een betrouwbaar, gevoelig, eerlijk paard.
Maar ja... dat heb je niet altijd in de hand. Wat ik ook op Lotje zou zetten, er zal altijd een pittig karakter uitkomen. Paarden met kwaliteit ja maar geen makkelijke, dat zit gewoon in de hele moederlijn verankert, dat fok je er niet zomaar uit.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:45

Mee eens. Ik heb het ook niet op die hittepetitjes. Daar ben ik het type ook niet voor, wat rijden betreft dan. Dat is een mankement van mij, maar ik zie in mijn omgeving dat ik echt niet de enige ben. Als wij allemaal paarden gaan fokken waar de "gewone" ruiter niet mee overweg kan, is het gauw gedaan met de nederlandse basissport. Dan zal men toch al snel overstappen op andere, rustigere en betrouwbaardere rassen.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:47

Na veel berichten hier gelzen te hebben, denk ik dat we allemaal een paard willen hebben waar we mee buiten kunnen rijden, de bossen in, en natuurlijk de proeven doen. Gelukkig is er veel keuze in paarden maar ook in Stamboeken. Misschien is het ook verstandiger om je eerst te verdiepen in wat voor bloed er achter een paard zit, proberen te begrijpen waarom een fokker dit gedaan heeft, dan zoals de meeste doen klakkeloos een paard kopen en beoordelen op exterieur en grootte van het paard. Er gaat bv bij het KPWN de vraag rond dat fokkers meer bloed zouden moeten brengen in hun paarden, maar dit brengt ook foktechnise risico`s met zich mee. een kort voorbeen en noem maar op. Niet te vergeten teruggaand op de geschiedenis dat we destijds veel volbloed gebruikten op veela gelderse en groningse merrie vanwege de sterke bouw, maar ook hun werkwillig karakter en het overdag arbeid verrichten op het land. Een goede fokmerrie was destijds ook een goed landbouwpaard en de producten daaruit werden destijds dus vaker aangewend voor de sport. Het destijds gebruikte volbloed van bv Courville ed vind je bij veel rijpaarden ver weg in de 5e en 6e graad. |Nu hebben we mede door het gebruik van dat bloed door de jarten heen een modieus rijpaard weten te fokken, plaatjes lange benen weinig body en alleen te rijden door haast magere stokken van ruiters want heb je een beetje gewicht dan knakt het paard of jij bent breder en ligt ernaast. Waarom dan nog verder gaan met het fokken van nog meer paarden met nog meer bloedvoering gezien het aantal paarden waarbij de bloedvoering al ligt rond de 50 %. Deze hype gestuurd door een handvol mensen die alleen foken voor commercie kan gestopt worden door als ruiter te keizen voor een meer basispaard, en daar komt bij dat meer fokkers moeten gaan fokken met behoud van het beeld op het oude exterieur en karakter zie bijgaand filmpjehttp://www.iae.nl/users/lijssel/photo/goudsmid.mpg Let wel hier is Goudsmid al 22 jaar oud hoor.
Zie bijgaand filmpje van Amor iedereen beschrijft dit als een moeilijk paard wat het echt niet is maar goed kijk en beoordeel zelf hoe gecontroleerd.http://www.iae.nl/users/lijssel/photo/amor.mpg

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:52

hilden1971 schreef:
Zie bijgaand filmpje van Amor iedereen beschrijft dit als een moeilijk paard wat het echt niet is maar goed kijk en beoordeel zelf hoe gecontroleerd.http://www.iae.nl/users/lijssel/photo/amor.mpg

Amor was zelf misschien heel braaf maar zijn nakomelingen over het algemeen niet zo.

Karakter staat bij mij voorop, die rillerige voorbeenzwaaiers hoeven niet voor mij. Leuk voor in het land en op de keuring, maar geef mij maar een paard waar je lekker mee aan het werk kan en waarop je niet constant op je hoede moet zijn.
Ik heb een poosje een vreselijk hete merrie gereden, gouden paard in de omgang maar onder het zadel niet rustig te krijgen. Ik heb een hele hoop geduld maar dit ging mij zelfs uiteindelijk te ver. Mijn eigen paard is ook best rillerig maar ze blijft desondanks mooi kalm en bij erge spanning begint ze te dribbelen, maar dat zal ook zeker onder andere met haar leeftijd (4) te maken hebben. De Kelvin ruin die ik heb gereden (heel lang geleden) zal ik nooit vergeten, wat een geweldig beest, bom proof vanaf jongs af aan en heel fijn op concours, als ik ooit nog weer zo een onder het zadel mag hebben dan teken ik daar direct voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:16

Mijn Darnels x Notaris ruin was ook zo'n gouden dier. Nooit geen kwaad ingezeten, altijd meewerken, betrouwbaar buiten en op concours. Lief vriendelijk paard en super te bewerken met rijden, altijd willen werken, weer of geen weer.
Hulde aan dit paard!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:34

Toch is dat beetje bloed noodzakelijk.

Ik had ook een héél hete merrie, niet te rijden feitelijk, heb er toen mee gefokt (weet het, fout van mij, maar ik was toen pas 20 jaar en wist niet beter), en een supercoole bomproef schat van een ruin uitgefokt. Ik had echt wel naar het karakter van de hengst gekeken, heb hem gevolgd op wedstrijd, naar de vrachtwagen, gekeken naar opzadelen/afzadelen etc.

Conclusie: opzet gelukt... een rijdbaar, mooi paard!

Ik ben er wel altijd veel met bezig geweest, in de hand zetten als veulen, longeren erna, en zelf zadelmak gemaakt. Alles ging vlot. Pling

Maar helaas voor mij had hij echt te weinig looplust. Hij was gewoon TE koel. Verdrietig

Voor de meesten zou dit misschien een ideaal paard zijn, maar ik reed daar echt niet graag mee, altijd maar zitten vooruitduwen, benen geven, sporen, zweep.

Ik vind echter ook wel dat je echt op karakter moet fokken, da's voor mij prioriteit nummer 1. Een paard waar ikzelf, als gevorderde recreatieruiter, kan opstappen en wegwezen is voor mij (en voor de meesten van jullie gelijk ook hier in dit topic, doet me plezier)

Want een goed rijdbaar paard met degelijke basisgangen en een gouden karakter vind volgens mij altijd een thuis.

Maar je zal er misschien, als fokker, niet evenveel aan verdienen als die echte hete, die kan meedraaien op topniveau.

Tja, mijn leuze is: weet wat je fokt, voor welke doelgroep, en voor welke prijs...
Elk is vrij in zijn motivatie en handelen, tot zolang je maar verantwoord bezig blijft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:42

lientjeds schreef:
Tja, mijn leuze is: weet wat je fokt, voor welke doelgroep, en voor welke prijs...
Elk is vrij in zijn motivatie en handelen, tot zolang je maar verantwoord bezig blijft.

Jee dat jij zo'n koele gefokt hebt uit jouw merrie??
Ja ik leg me gewoon neer bij het feit dat ik uit mijn merrie gewoon karakterpaarden fok. Ik hoef het niet uit te lokken door de J-naam er op te zetten natuurlijk maar wat ik er verder ook op zet, het maakt niet uit, het zijn allemaal boefjes. Haha! En dat vertel ik ook altijd, ook als ik ze als veulen verkoop.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:49

Ja, was eigenlijk onvoorstelbaar, iedereen die zijn moeder kende moest er altijd nogal naar kijken, maar haar eerste veulen, bij eerdere eigenaar is ook wel vrij rustig en eerlijk.

Maar de merrie zelf was een moordmachine voor op te rijden!!!

En heb dan een 2de veulen gefokt, nochtans ook voor rustige hengst gekozen, maar dat was helemaal mis, een echte crazy, waar geen huis mee te houden was.

Volgens sommigen kwam dit omdat de hengst zelf wel braaf en eerlijk was, maar in zijn voorouders ook enkele niet zo brave paarden zaten.... wist ik toen véél dat je de ganse stam moest napluizen.

Toen heb ik beslist van een andere merrie te kopen en dat paard weg te doen.... (eindelijk mijn verstand gebruikt!)

En sindsdien let ik echt wel nog meer op voor het karakter van de hengst, en de voorouders, medische geschiedenis, afstammelingenrapport, noem maar op...

En zal ik ook al sneller voor een gevestigde waarde gaan, een iets oudere hengst, waarvan je dan de nakomlingen ziet presteren in de sport. Het geeft je toch een duidelijker beeld van wat de hengst al dan niet vererfd, en in welke mate hij op je merrie past of niet.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:27

Suzanne F. schreef:
Jee dat jij zo'n koele gefokt hebt uit jouw merrie??
Ja ik leg me gewoon neer bij het feit dat ik uit mijn merrie gewoon karakterpaarden fok. Ik hoef het niet uit te lokken door de J-naam er op te zetten natuurlijk maar wat ik er verder ook op zet, het maakt niet uit, het zijn allemaal boefjes. Haha! En dat vertel ik ook altijd, ook als ik ze als veulen verkoop.

Hi hi ik zat even in je profiel te spieken naar je fokmerrie, of ze er toevallig in stond en ik zie haar papiertje, dan zeg ik ook direct van wow wat zou daar uit komen Nagelbijten / Gniffelen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:28

haan schreef:
Hi hi ik zat even in je profiel te spieken naar je fokmerrie, of ze er toevallig in stond en ik zie haar papiertje, dan zeg ik ook direct van wow wat zou daar uit komen Nagelbijten / Gniffelen

Ja 3 generaties karakter op rij met dubbel Amor erin. Al zet ik Samber erop dan krijg ik de eerste hete Samber. Haha!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:30

Elisa2 schreef:
Ja dan zou ik er ook zo over praten ;-}

nou ik praat er niet zo over omdat ie te koop staat hoor ( hij gaat trouwens naar de veiling wat al bekend was voor ik het ber. plaatste;) )
DIT vind ik gewoon een super karakter... kan toch?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:50

Niemand het artikel in de hoefslag gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:52

Nee die heb ik opgezegd want ik was vaak voor de 3e keer hetzelfde nieuws aan het lezen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:54

Ja was een geintje {staat een knipogend poppetje achter}

Ik zelf heb ook liever een heet paard wat een keer opzij springt dan een koele die je de hele tijd vooruit moet schoppen.Maar hoe heet ook,ze moeten wel eerlijk en handelbaar blijven.En volgens mij schort het daar nog weleens aan.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:41

[***] schreef:
Nee die heb ik opgezegd want ik was vaak voor de 3e keer hetzelfde nieuws aan het lezen

idem Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:44

Elisa2 schreef:
Ik zelf heb ook liever een heet paard wat een keer opzij springt dan een koele die je de hele tijd vooruit moet schoppen.

Ik heb liever een heet paard wat niet opzij springt dan een hete die dat wel doet of een koele die je vooruit moet schoppen
(waarom een braaf paard gelijk weer sloom moet zijn snap ik niet, dat is namelijk niet zo, een heet paard hoeft ook niet gelijk kijkerig te zijn)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:48

Janne, kon het ook niet helpen, maar de mijne was echt wel te slooom!

Zelf mijn beste vriendin, die al jaren niet meer reed, kon er wel mee op wandeling omdat ie zo braaf en lief was, maar na een half uurke moest je hem beginnen vooruit schotten.=> niet leuk!
Hij is verkocht aan een meisje van 12, (ondanks zijn grootte v 1.74m), want o zo braaf & lief!

Daarom dat ik wel voorstander ben van een "scheutje" bloed...

Maar het mag uiteraard niet ten koste gaan van het karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:58

Ik heb paarden met weinig bloed, maar er is er niet eentje sloom, integendeel.

Als een warmbloed zo sloom is dat het na een half uur af is dan kan er best wat lichamelijks aan de hand zijn (hartfunctie, ijzer- of ander tekort).

Mensen die zeggen dat een toppaard zo goed is dankzij een vervelend karakter, brave paarden sloom zijn, goed bewegende paarden lastig zijn, dressuurpaarden sensibel moeten etc etc hebben gewoon nog nooit een fijn paard gehad denk ik, of gaan er zelf niet fijn mee om.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:09

Paard is volledig gekeurd bij verkoop, niet aan de hand.

Maar was gewoon zo'n grote schoothond, niet meer en niet minder. Niets medisch, gewoon zijn karakter. Na 2 jaar intensief rijden kon ie alles, maar hij was en bleef liever lui dan moe.

Ik ga geen enkel paard in een vakje stoppen!!!
Heb al genoeg rondom mij gezien om te weten dat paarden kunnen veranderen, afhankelijk van de persoon die ermee omgaat, de ervaringen die ze opdoen, hun leefomstandigheden, etc.

Ik ben lang op zoek geweest naar een fijn paard om te rijden (had er 1tje maar die is in maart overleden aan koliek), is niets zo moeilijk als een goed paard proberen kopen. Van mij mag ie best wat kijkerig zijn, de gangen moeten niet super zijn, maar het paard moet wel een natuurlijke looplust hebben en niet al te paniekerig zijn en medisch ok. en toch waren dit blijkbaar al grote eisen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:11

eilander schreef:
[***] schreef:

idem Haha!

Nou ja, daar stond dit maal een artikel in over het testen van karakters en wat het KWPN daarmee van plan is in de toekomst.
Kan helaas niet scannen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:52

Ik ga ook geen enkel paard in een vakje stoppen,je hebt zoveel verschillende!
Wat ik wel ideaal vind is een heet paard,die zodra je die aan het werk zet.Echt met jou werkt en dan nergens meer naar kijkt.
En volgens mij ligt het ook aan de combi,paard-ruiter,opvoeding,karakter etc.Alles vormt een paard tot wat hij/zij dan is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:29

Elisa2 schreef:
Ja was een geintje {staat een knipogend poppetje achter}

Ik zelf heb ook liever een heet paard wat een keer opzij springt dan een koele die je de hele tijd vooruit moet schoppen.Maar hoe heet ook,ze moeten wel eerlijk en handelbaar blijven.En volgens mij schort het daar nog weleens aan.

ja vind ik ook, maar deze is zelfs niet kijkerig.. heerlijk Haha! en let altijd op jou dus ook heeel goed handelbaar;) maar idd ik hoef ook niet zo n trapzak hoor:S hihi

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:30

Elisa2 schreef:
Ik ga ook geen enkel paard in een vakje stoppen,je hebt zoveel verschillende!
Wat ik wel ideaal vind is een heet paard,die zodra je die aan het werk zet.Echt met jou werkt en dan nergens meer naar kijkt.
En volgens mij ligt het ook aan de combi,paard-ruiter,opvoeding,karakter etc.Alles vormt een paard tot wat hij/zij dan is.

deze had ik nog niet gelezen.... is precies die van mij!! (kopen?:D:P) ahahah nee sorry mag niet voor de veiling... hihi