[KG] Een goed paard heeft geen kleur ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Re: [KG] Een goed paard heeft geen kleur ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:33

Een kleur geeft het paard natuurlijk wel zijn tja, kleur Clown
Ik heb een cremello pony, maar als het een simpel vosje was had ik hem ook gekocht. Maar het was tuurlijk wel even kwijlen toen ik hem voor het eerst zag.
Kwaliteit enzo gaat allemaal voor het kleurtje, maar een kleur kan toch nét iets extra's hebben.
Ook op wedstrijd, kijk maar naah het topic van gekke jury uitspraken; ik hou niet van schimmels...
In de dressuursport kijken ze natuurlijk hoe het beweegd, maar ook naar het plaatje, én dus ook de kleur. Donkerbruin is natuurlijk erg chique, er zullen vast veel mensen zijn die perlino's of cremello's net spoken vinden.

ff offtopic: Wat bijzonder zeg een perlino welsh cob, ik vind hem erg leuk! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:34

@Stef: Maar bij sportpaarden draait het ook niet om kleur Haha!

Dus het ligt heel simpel; fok je voor de verkoop dan ga je voor sportpaarden met toekomstige toppers op wedstrijdgebied. Fok je niet op dat nivo dan verkoopt een leuk kleurtje beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:37

Dubbeldun: er zijn geen hele goede sportpaardhengsten met een leuke kleur, anders zouden daar ook wel meer van zijn.
Als je echt een topper zou hebben met een aparte kleur zou die best te verkopen zijn hoor.

Anne_GTI schreef:
Het is gewoon mooier om twee (vrijwel) identieke paarden in het span te hebben. Dan kom je al gauw op de basiskleuren uit want de rest is al lastiger zoeken.

Ik ga het proberen met een 2 span palomino's over 3 jaar met kol en sneb en 4 witte benen Vork

Ik vind het bonte span van Verstappen ook geweldig. Of de bonte shetten van Kamp. Kan mij niet gek genoeg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:39

DD: Maar het draait ook niet om de kleur, kwaliteit voorop, en leuk kleurtje mee genomen.
En ik ben ervan overtuigd (even theoretisch) dat als een kwalitatief geweldig sportpaard hebt, je hem slechter kwijt raakt omdat het toevallig een bonte is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:40

Dat denk ik niet. Wacht maar tot Suzannef straks met haar bonte Special D in de ring rijdt. Als ze haar voor die tijd niet verkocht heeft Vork

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:31

Ik denk dat het feit dat je een bonte iedere keer moet wassen (net zoals een schimmel) voor je op wedstrijd kan de mensen tegen houdt om een bonte te kopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:17

Een goed paard heeft geen kleur. Maar een apart kleurtje is toch wel errug leuk.

Ik heb een 1e premie zwarte, een 2e premie vos roan en een 2e premie palomino. En ik weet zeker dat ik die vos roan beter kan verkopen dan het zwartje, en m'n palomino nog veel beter (krijg ik ongetwijfeld meer dan het dubbele voor wat die andere 2 samen op brengen!). Dat terwijl de eerste 2 al aardig gepresteerd hebben (nummer 1 word volgend jaar kroon en heeft een IBOP-C, nummer 2 een IBOP-A en loopt Z) en nummer 3 net onder het zadel is. Ik heb ook nog een kroon merrie schimmeltje (word waarschijnlijk dit jaar nog preferent), en daar moet je echt een liefhebber voor hebben.

Voor op wedstrijd had ik een land voor roans willen hebben, hoef ik nooit aan te wassen. Stof zie je er toch niet op, en ze is niet strak van kleur, dus een vlek valt ook niet op Knipoog.
M'n schimmeltje valt nog wat bij te werken met babypoeder, maar m'n palomino moet je echt wassen tot je een ons weeg.

Kleur is niet het hoofddoel, zeker niet. Maar bij 2 kwalitatief gelijke hengsten kies ik toch die ene met het kleurtje Lachen.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:18

stef schreef:
DD: Maar het draait ook niet om de kleur, kwaliteit voorop, en leuk kleurtje mee genomen.
En ik ben ervan overtuigd (even theoretisch) dat als een kwalitatief geweldig sportpaard hebt, je hem slechter kwijt raakt omdat het toevallig een bonte is

Dit is ook mijn mening. De kleur is een commercieel iets; vossen en bonten verkopen minder goed dan de buine en zwarte varianten.

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:31

al mijn pony's zijn schimmel of die ik heb gehad. toen ik voor mijn 2e pony ging kijken,deed ik dat samen met mijn moeder(die erg van zwarte paarden houdt). we hadden 10 zwarte of bruine pony's/paarden gezien en toe n kwam de 11de..... juist een schimmel en daar werd ik helemaal verliefd op. Ik denk dat de meeste mensen wel eeen bepaalde voorkeur hebben voor een kleur, maar toch gaat het om karakter en mijn 2e pony sprak me echt aan qua karakter, misschien toeval, weer een schimmel en de enigste die ik had gezien.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:12

[***] schreef:
Dubbeldun: er zijn geen hele goede sportpaardhengsten met een leuke kleur, anders zouden daar ook wel meer van zijn.
Als je echt een topper zou hebben met een aparte kleur zou die best te verkopen zijn hoor.

Die bestaan wel ... maar niet in Europa!
In Nederland moet alles zwart zijn, of iets dat daar dichtbij ligt; in Belgie hebben ze het liever op een schimmel.
Wat bepaald deze 'kleur' keuze ... zwarte dressuur paarden zijn gewoon 'in', en de betere spring-bloedlijnen zijn over dominant schimmel van kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:13

Ik zie anders bar weinig aparte kleuren op WK's en olympische spelen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:21

En WK's en OS is een barometer voor de 'betere' sportpaarden uit de hele wereld?
Mijn inziens is deze meer een barometer voor die 'select few' die mee kunnen draaien en het kunnen financieren om deel te nemen aan die wedstrijden.

Een sportpaard is voor mij een paard die deel kan nemen aan een gerichte sport evenement, zij het endurance, dressuur, eventing, springen, western, of mennen. Het is echter voor zeer weinig weggelegt om op 'wereld' niveau te rijden ... dus (als ze eerlijk zijn) fokken de meeste voor Jan Piet de buurman. En wat wilt Jan Piet ... een brave gezonde rij-paard en liefst als het kan eentje die een beetje meer uitsteekt dan die van de over-buurman!! Dus als je als fokker deze criterium kan leveren EN daarbij als slagroom op de taart ook nog een leuke papieren erbij kan leveren EN dit in een 'uitstekend' aparte kleurtje ....... waarom niet?!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:00

Mij interesseert de kleur echt niet als de afstamming voor mijn gevoel maar goed zit, het dier exterieurmatig goed in elkaar zit en waarvan ik mag verwachten dat het een goed springpaard wordt.

Er werd vorig jaar op de Prinsjesdagveiling (als ik het goed heb) een bloedmooi bont Canturo veulen geveild.

Er zullen zat fokkers voor commercie gaan, ik kies persoonlijk voor een goed veulen en kleur is ondergeschikt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:48

En welke hengst gaat men dan kiezen om een 'goed' veulen te bekomen ... natuurlijk eentje die zich zg 'in de kijker heeft gelopen' en commercieel veel promotie heeft gehad.

Commercie moet je van alle kanten bekijken en het heeft niets met kleur te maken.

Ik vind het alleen jammer dat fokkers die met goede bloedlijnen fokken die bewust zijn opgebouwd over de jaren EN daarbij kleur hebben, aangezien als 'commercieel fokkers' of 'niet- serieuze fokkers' gewoon omdat zij een aparte kleur kunnen aanbidden.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:52

Iemand die jaar in jaar uit een zwarte hengst kiest omdat de markt dat vraagt vindt ik wel een vorm van commercieel fokken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:56

een goed paard heeft geen kleur, een stelling die ik wel beaam...

Heb tot nu toe bijna alle kleurtjes wel gehad, behalve enige vorm van dilutes... Vos (2x), schimmel (2x), 2 bruine en 3 bonten, waarvan 1 zwartbont, 1 vosbont en 1 bruinroan bont met 1 maanoog..

Ik val meer op het type paard. Ik val op de erg dominante merries en hengsten met een behoorlijke air Haha! Flink body en veeeeel en lang behang. Kleurtje, tja.... Dat zit er nou eenmaal op en gaat er nooit weer af!

Past het karakter niet bij mij, dan laat ik het staan, hoe een bijzonder kleurtje hij ook heeft. Past het type body niet bij mij, dan blijft hij ook staan... Het moet stevig genoeg zijn mij te kunnen dragen... Ik vind mezelf toch wel erg misstaan op warmbloedtypes, omdat ik zelf behoorlijk breed gebouwd ben Nagelbijten / Gniffelen

Kleur en papier, daar kan je niet op rijden... Alhoewel ik toch wel erg graag ooit eens een zware perlinobonte tinkermerrie met mega behang en een flink karakter in de wei zou willen hebben Nagelbijten / Gniffelen Clown