Kendra schreef:Fokken is voor een niet onaanzienlijk deel ervaring...één veulentje fokken is niks! Ik zie het gewoon aan de betere fokkers, die hebben volksstammen veulens gefokt/gezien, kennen moeders, grootmoeders, kinderen, zusjes, broertjes en wat er nog meer aan familie moge zijn. Ik ben werkelijk een zeef op het gebied van bloedlijnen. Mijn echtgenoot kan dat wel, zo intelligent meepraten over stammen. Hij dreunt ook altijd de riedeltjes op en weet dan ook waar de zwakke plek zit in een bepaalde lijn. Volgens mij is dat gewoon een plekje in je hersenen wat wel of niet geactiveerd is...bij mij dus niet.
En fokken is natuurlijk: bezint eer ge begint. Wil je gewoon een leuk veulentje (eigenlijk ben ik wel een beetje zo...), dan kun je met iedere merrie aan de slag. Maar wil je echt verder, dan moet je goed uitgangsmateriaal nemen. Ik zie dat ook wel hier op Bokt, mensen met echte goede merries, predikaatrijk en met sportprestaties. Daar kun je wat mee. Maar ja, heb zelf toch wel een redelijk pennygehalte. ik doe het met wat hier op stal staat, wil ze gewoon niet inruilen en probeer een klein stapje verder te komen...
Dat is toch ook prima!!
Het gaat er toch vooral om dat we plezier beleven aan de paarden in welke vorm dan ook!!