fokkerij en afstamming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 17:58

stef schreef:
Ik krijg erg het gevoel dat bepaalde mensen vinden dat kennelijk alleen de warmbloed/sportpaard fokkerij serieuze, interesante fokkerij is.
Is een KWPN/Sportpaard subforum dan geen idee?

Buiten bokt is dat ook de werkelijkheid Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:59

dat die mensen (jij?) andere rassen/stamboeken niet interesant vinden zegt niet dat het geen serieuze fokkerij is.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:02

stef schreef:
Ik krijg erg het gevoel dat bepaalde mensen vinden dat kennelijk alleen de warmbloed/sportpaard fokkerij serieuze, interesante fokkerij is.

Ik denk dat je dan de verkeerde indruk hebt stef!
Alleen veel rassen hebben hun eigen subforum dus die komen hier automatisch niet terecht.

Weet je waar de schoen wringt denk ik:

Iedere keer als je al die kleuren topics tegen komt op FA denk je weer bij jezelf: Waar gaat het nou om, willen we een mooi, goed, gezond paard fokken (maakt niet uit of dit een shetlander of een welsh of een kwpn-er is)
Of is alleen die kleur maar belangrijk, als dat zo is kun je nl beter zebravinken gaan kweken.

Je zal ze de kost moeten geven die hun zwarte merrie bij een zwarte hengst doen en dat heel verwondert zijn als er een vos met 4 hoge witte benen uitkomt! Haha!

Een goed paard heeft geen kleur!

Ik denk dat dit het gene is waar uiteindelijk de meeste mensen zich zo aan ergeren!
Dat gezeik over die kleuren!
Laatst bijgewerkt door shan op 31-08-08 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:13

dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Ik zit zelf in de minipaarden, en ja, een kleurtje levert nu eenmaal meer op dan een zwarte (op voorwaarde dat ze kwalitatief gelijk zijn)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:18

Ja daar ga je dan al de mist in, als je puur fokt voor het commerciele.
Moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten, even goede vrienden.
Maar dan weet je ook wel dat de kopers het kleurtje kopen, zelfs als deze kwalitatief minder is!
Dus dan gaat op een gegeven moment de kleur een hoofdrol spelen en dat vind ik geen goede zaak als het om paarden/pony's fokken gaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:22

tis maar wat je hoofdrol noemt.
Als ik kan kiezen uit twee hengsten die beide mijn merrie evengoed aanvullen en de ene is bruin en de ander zilverappel, zal ik toch voor de zilverappel gaan.
En goed fokken ís commercieel, je hoopt nl dat je een veulen fokt wat wat oplevert, hetzij voor de verkoop, hetzij voor de fok

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:23

Een voshengst levert ook meer op dan een vosmerrie...

Terug on topic. Ik erger me ook aan de kleurentoestanden. Een goed paard heeft geen kleur maar valt altijd op.

Eigenlijk zit ik nog te wachten op een topic waarbij de standfoto's van alle medaillewinnaars op de OS met elkaar vergeleken worden. Jammer genoeg kan ik ze niet vinden. Zeker bij de springpaarden moet daar een lijn in zitten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:25

Anne_GTI schreef:

Terug on topic. Ik erger me ook aan de kleurentoestanden. Een goed paard heeft geen kleur maar valt altijd op.

Eigenlijk zit ik nog te wachten op een topic waarbij de standfoto's van alle medaillewinnaars op de OS met elkaar vergeleken worden. Jammer genoeg kan ik ze niet vinden. Zeker bij de springpaarden moet daar een lijn in zitten.

Die vraag is er wel eens vaker geweest maar daar is nooit iets uitgekomen.
Je kunt het nog eens proberen, maar dan moet jezelf met wat foto's komen denk ik. Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 18:40

shan schreef:
Anne_GTI schreef:

Die vraag is er wel eens vaker geweest maar daar is nooit iets uitgekomen.
Je kunt het nog eens proberen, maar dan moet jezelf met wat foto's komen denk ik. Knipoog

Misschien willen die lastige toppaarden niet stilstaan voor de foto Haha! Haha!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:00

In de hoefslag heeft weleens een grote standfoto gestaan van Baloubet du Rouet. Was nou niet echt een plaatje om te zien hoor. Je kan hem beter onder de man en over de hindernis portretteren. Als ik uberhaupt het geld had gehad zou die standfoto hem een dekking schelen of ik moet een merrie hebben die heel wat kan verbeteren qua exterieur

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:37

kitbits schreef:
In de hoefslag heeft weleens een grote standfoto gestaan van Baloubet du Rouet. Was nou niet echt een plaatje om te zien hoor. Je kan hem beter onder de man en over de hindernis portretteren. Als ik uberhaupt het geld had gehad zou die standfoto hem een dekking schelen of ik moet een merrie hebben die heel wat kan verbeteren qua exterieur

Toch moet hij exterieurmatig correct in elkaar gezeten hebben; een paard springt/loopt immers zoals ie gebouwd is.
Zijn zoon Balou de Rouet vind ik een heel correct paard.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:03

sarabande schreef:
stef schreef:

Buiten bokt is dat ook de werkelijkheid Haha!

Dat is onzin natuurlijk. Met goede Friezen valt ook nog steeds flink geld te verdienen en die gaan ook de hele wereld over. Iedereen heeft zijn eigen smaak en gedachten. Niet elke fokker van paarden en pony's wil zonodig met kwpners of Holsteiners etc. fokken.

En wat betreft die kleurentopic's daar kijk ik niet eens naar, voor mij heeft een goed paard geen kleur. Maar ik ken genoeg Friezen die ingepakt staan omdat de vacht anders verkleurd en soms geeft de ene lijn paarden die meer bruin uitvallen dan zwart Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:27

De werkelijkheid is vooral een getalsmatige werkelijkheid, dat totaal in tegenstelling tot de werkelijkheid op Bokt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:07

Ik vind het signaal dat Sarabande geeft en waarop al een aantal posters positief heeft gereageerd prima. In de reactie van Art_Uma over de aanverwante topics kan ik me ook vinden. Daarnaast is het zo dat Fokkerij en Afstamming voor alle rassen interessant kan zijn omdat er onderwerpen in stonden waarvan iedereen wel iets kon meenemen. Het is wel zo, dat voor mij die topics steeds schaarser worden.

Ik lees alleen wat me interesseert. Ik zou hier wel graag meer de fokkers willen ontmoeten met wie ik kan discussiëren over de sportpaardenfokkerij en daar vallen allerlei stamboeken onder. Het ligt meer aan het openen van de onderwerpen en ik denk dat nu de lange avonden er weer aan gaan komen er wel weer gespreksstof komt.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:45

Zeker dat absoluut, Sarabande benoemd iets wat volgens mij al langer heerst maar niemand die er iets over schrijft.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:17

Bucephalus schreef:
Ik lees alleen wat me interesseert. Ik zou hier wel graag meer de fokkers willen ontmoeten met wie ik kan discussiëren over de sportpaardenfokkerij en daar vallen allerlei stamboeken onder. Het ligt meer aan het openen van de onderwerpen en ik denk dat nu de lange avonden er weer aan gaan komen er wel weer gespreksstof komt.

dat hoop ik ook, t'is nu gewoon komkommertijd Haha!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:20

kitbits schreef:
Bucephalus schreef:

dat hoop ik ook, t'is nu gewoon komkommertijd Haha!

En sinds Sarabande dit topic startte, wordt er ineens weer meer op niveau gediscussieerd. Haha!

Er moeten uiteraard wel goede topics zijn.
En daar horen de tientallen topics over kleurtjes dus echt niet onder.
F-AM is eigenlijk een vergaarbak geworden waar alles wat niet in een bestaand vakje past,
maar in geplaatst wordt.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:25

Ik mis de verslagen van Pukpaleis Vork

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:26

Zou het kleurenbeoordelen niet onder Exterieurbeoordeling kunnen vallen? Schijnheilig Of ben ik nu aan het schelden?

@Anne_GTI, die mis ik ook al tijden ja. Altijd leuk om die interessante meningen en discussies te lezen Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:43

Kleur is toch iets heel anders dan extrieur...

Ik blijf erbij dat daar best een apart subforum voor mag komen, compleet met sticky's over bepaalde verdunningen ed.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 00:14

Als antwoord op de startvraag van Sarabande: ja, ik ben geinteresseerd in fokkerijvragen. Van sportpaarden wat mij betreft. Kleur maakt niet uit.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 00:45

Anne_GTI schreef:

Zonder aanvallend te willen klinken maar hoe verwacht je een lijn te vinden in de exterieur foto's van een reeks springpaarden? Hoe kan je een vergelijking making tussen hengsten van verschillende rassen, uit verschillende landen met andere training principes, die bereden worden door ruiters met soms totaal andere stylen ... om maar een paar dingen te noemen die beinvloed kunnen hebben op exterieur?

Wat ook veel mensen ontgaat is dat kleur wel dergelijk een invloed heeft op de aankoop van een sportpaard, en daaruit volgt zijn mogelijke prestaties, zijn onderhoud en zijn gezondheid!! Niet alleen de praktische kanten maar ook de genetische kant!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:02

Peterina schreef:
Anne_GTI schreef:

Zonder aanvallend te willen klinken maar hoe verwacht je een lijn te vinden in de exterieur foto's van een reeks springpaarden? Hoe kan je een vergelijking making tussen hengsten van verschillende rassen, uit verschillende landen met andere training principes, die bereden worden door ruiters met soms totaal andere stylen ... om maar een paar dingen te noemen die beinvloed kunnen hebben op exterieur?

Wat ook veel mensen ontgaat is dat kleur wel dergelijk een invloed heeft op de aankoop van een sportpaard, en daaruit volgt zijn mogelijke prestaties, zijn onderhoud en zijn gezondheid!! Niet alleen de praktische kanten maar ook de genetische kant!

Er is al eens een onderzoekje gedaan naar de ideale bouw van een sportpaard.
Met name de overeenkomsten in de lichaamsbouw van dressuurpaarden die in de top meelopen.
Een verslag daarvan stond enkele maanden geleden in ids.

Wat het tweede deel van de post betreft, ik denk dat het niet de bedoeling van ts is om
ook nog eens in dit topic over kleuren te gaan discussieren. Haha!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:17

Peterina schreef:
Anne_GTI schreef:

Ik vind best dat je naar vergelijkingen kunt kijken ondanks verschillende rassen ,landen ,trainingsmethoden enz.
Als je een KWPNer naast een Holsteiner zet(ik noem maar wat) dan zijn er ongetwijfeld grote verschillen maar je zult ook ongetwijfeld wel overeenkomsten treffen bij de paarden die op dat niveau meedraaien.
Dan denk ik niet enkel aan exterieur maar ook aan karakter.
Het blijkt in elk geval dat de paarden die op dat niveau meedraaien allemaal over een behoorlijke scheut bloed beschikken.
Of ze nou KWPN ,Holsteins Deens of weet ik veel gefokt zijn.
Daar heb je dan al overeenkomst nr 1.!!!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:19

Ik heb het trouwens wat bloed betreft over de springpaarden bij de dressuurpaarden zit dat nogal wat lager.