Een schimmel op mijn merrie!!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:04

chantal1 schreef:
Sarabande, nu ga je toch niet zeggen dat dat verstandig is he.
Als ik nou er achter sta om een paard te fokken zonder oren is dat dan ook goed?


Dit zeg je Chantal terwijl je verderop de keuze van kwaliteitsvolle hengsten die ook schimmel zijn onderschrijft. Waarom zou iemand niet een goede schimmel mogen willen fokken, nadat alle stamboeken de goede kwaliteiten van de stamvaders die schimmel waren wilden behouden maar de kleur kwijt wilden. En over jouw voorbeeld een kleur of geen oren is het vergelijken van aardappels met citroenen, niet erg relevant dus. Daarnaast er zijn hele stamboeken geent op kleurfokkerij, daar is afwijken van de kleur betekent niet raszuiver zijn, dus zo onbelangrijk is kleur ook weer niet. Je kent mijn slogan, fok wat je mooi vindt, dan fok je gemotiveerd. En dat is aan de orde hier, gelukkig zou ik zeggen.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:16

Wat ík bedoelde is dat het om de combinatie merrie/hengst gaat. Dát moet goed zijn. Begin met kritisch (en objectief) te kijken naar je eigen merrie (of gedeeltelijk aan de hand van eventueel lineair scoreformulier), kijk op welke punten zij moet worden verbeterd, en welke goede eigenschappen moeten worden benadrukt. En zoek vanuit dat punt een goede hengst, en laat je niet verleiden door een kleurtje of behaalde overwinning, want waar het om draait in de fokkerij is een passende combinatie. Ik heb ook niet beweerd dat een schimmel niet goed kan passen bij deze merrie, heb alleen gezegd dat je je niet door zoiets moet laten leiden wanneer het om partnerkeuze gaat. Want wie zit er nou te wachten op vermeerderaars? Paarden zijn hier er al genoeg!

Groetjes Jenneke, MissHIS

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:24

Nou Miss Hiss we kunnen zeker een heleboel KWPN vermeerderaars missen. Maar waar ik op wil wijzen is dat hier heel bewust een keuze gemaakt wordt voor EEN KWALITEITSVOLLE HENGST MET EEN SCHIMMELKLEUR. Waarbij degene die deze vraag stelt tot de kleine groep gemotiveerde fokkers hoort. Ik vind het dan heel arrogant om tot drie keer toe te zeggen dat de keuze voor kleur verkeerd is. Hoeveel mensen kiezen voor Gribaldi omdat hij zwart fokt???? Geef mij maar iemand die een schimmel wil dat is tenminste nog eens origineel.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:26

[quote="sarabande"][/quote]

En amen!!!! Kijk maar naar Nevado, hahahaha. Nee serieus Democraat is toch ook een prima hengst? En zo zijn er wel meer... maar om nou wel of niet met een hengst te dekken om de kleur... top-of-the-bill ONZIN.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:31

En al wilde ik een schimmel dan zou ik nog niet met Rubels dekken... ik vind het een erg gave bok maar het is wel net een tekkel. Misschien als ik een beknopte, zeer hoogbenige merrie zou hebben met veel bloed...

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:32

Ik vind er niets arrogants aan hoor. Ik geef gewoon mijn mening. En ik ben ook erg tegen op mensen die bijvoorbeeld voor Gribaldi met zijn prachtige zwarte kleurtje te kiezen. Dat dier heeft zoveel gedekt! Gewoon omdat hij "het commerciële kleurtje" heeft, en daarnaast natuurlijk redelijk goed presteert, en (voor de meeste mensen) imponeerd door zijn verschijning. Maar ik zie gewoon veel te vaak dat mensen gewoon zomaar een hengst uit kiezen, zonder zich echt te kijken of het wel de meest geschikte partner voor hun merrie is. Hoe groot is de kans dan dat er een goed product uit voort komt? Ik heb gewoon een hekel aan "kleurfokkers", omdat zoiets (naar mijn inzien) geen motivatie mag zijn voor hengstkeuze. Als je een schimmel (in dit geval) voor je merrie wil, vallen er dus al heel veel hengsten af. Je houdt dan maar een groepje hengsten over, en daar ga je dan de meest geschikte uit kiezen. Feit is dus dat je selecteert op kleur, en daarna eventueel pas op vererving. En dát is waar ik erg op tegen ben. Kleurfokkerij.....plaatjesfokkerij .

Groetjes Jenneke

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:33

Maar als er toch zoveel debielen zijn die zulke paarden kopen, ben je als commerciele broodfokker toch klaar???

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:50

Miss Hiss hoeveel goed paarden heb jij al gefokt????

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:53

sarabande schreef:
Miss Hiss hoeveel goed paarden heb jij al gefokt????


HI-FIVE!!!!! Tellen pony's ook?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:57

En overigens Miss Hiss waarom moet iedereen die om info vraagt naar je pben, kan dat niet gewoon in het betreffende topic of geef je geheime info over die hengsten?????

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:15

Waar slaat dit nou weer op, Sarabande! Hoeveel goede paarden ikzelf heb gefokt, is hier helemaal niet aan de orde.

Ik laat mensen mij mailen (vraag ze altijd om vooral NIET te pb-en), zodat ik de herinnering van de belofte om hen die informatie te sturen, in mijn inbox heb. De meeste informatie komt uit het Complete Hengstenboek, en daar is dus niets geheims aan. Het voordeel is, dat ik de verzonden informatie op mijn computer heb, en ik alles bij een volgende keer niet opnieuw hoef uit te zoeken.

Hm, hoe noemde ze het ook al weer....Bokt was toch het grootste en gezelligste paardenforum van de Benelux?

Groetjes Jenneke, MissHIS

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:23

Bokt is ook een plaats waar mensen ervaringen en kennis uitwisselen. Dus als iemand iets vraagt zet iemand anders die info gewoon hier neer. En ik vind het best relevant als iemand voortdurend roept hoe een ander het niet moet doen dat ie daar zelf op zijn minst enige ervaring mee heeft en dat kan aantonen.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:43

Tsjongejonge. Dit slaat echt nergens op. Ik loop helemaal niet "voortdurend te roepen hoe een ander het niet moet doen".

En als ik mensen informatie stuur (geheel belangloos, er gaat heel wat tijd en moeite in zitten, maar ik doe het graag), mag ik dat heus wel zelf weten hoe ik dat doe. En ik doe dat nu eenmaal gewoon via mijn mail, en als ik de informatie daar al heb staan, dán kan ik het wel eens op een site als Bokt zetten (als er opnieuw naar die informatie wordt gevraagd).

Voor de rest wordt ik een beetje moe van je eigenlijk. Gaaaap
Het kan toch ook gewoon gezellig zijn en blijven?


Groetjes Jenneke, MissHIS

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:49

Wat is er niet gezellig aan gewoon om informatie in het openbaar vragen????

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:05

MissHis: De bedoeling van zo'n forum is, dat als mensen hier een vraag stellen, het antwoord hier op bokt gezet kan worden, zodat anderen er ook wat aan hebben........anders ga je enigszins voorbij aan het wezen van een forum!

Overigens is het toch wel een beetje arrogant om te stellen dat JIJ ertegen bent dat mensen kiezen voor kleurfokkerij of plaatjesfokkerij. Laat de mensen lekker zelf kiezen. Waarom zou jouw fokdoel beter zijn dan dat van een ander???????????? Dat is wel degelijk arrogant hoor!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 03:31

Miss His

Citaat:
Voor de rest wordt ik een beetje moe van je eigenlijk.


Nu al? Gaaaap

Citaat:
Het kan toch ook gewoon gezellig zijn en blijven?


Moet je toch eerst je avatar eens veranderen Knipoog

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:18

vonneke"]
[quote="blup"][quote="vanda's schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel...




van de hengst Uniform kunnen GEEN schimmels komen omdat hij dominant homozygoot is voor de schimmelfactor. Dat wil zeggen zijn nakomelingen altijd de schimmelkleur van hem meekrijgen ongeacht de kleur van de moeder van dit paard.
...
[/quote]

ik denk dat je bedoeld dat er ALLEEN schimmels van komen?
of lees ik het nie goed?
[/quote]


Dat moet dus zijn alleen Schimmels, sorry.


En ik vind dat als het vaderpaard voor je toekomstige veulen liever een schimmel wilt is er keus genoeg om een goede schimmemlhengst uit te zoeken die bij je merrie past en dat je dan niet alleen op kleur fokt want met alle hengsten van tegenwoordig is er keus genoeg en zijn er van elke kleur genoeg hengsten die heel divers zijn qua bouw, karakter, maat etc..
Jij kiest toevallig voor een schimmel maar er zijn ook zat mensen die voor een donkere of zwarte hengst kiezen hoor. Variatie genoeg en succes met je hengstenkeuze en laat je niet beinvloeden door mensen die beweren dat je niet op kleur moet kiezen hoor. Je kan in eerste instantie op kleur kiezen als jij dat wilt en dan is er in die kleur nog genoeg keus hoor.

aantal KWPN schimmelhengsten

Uniform
Junior STV
Casco
Athletico
Cavalier
Celano
Colino
Corland
D-Day
Democraat
Indorado
Karlstad
Kingston
Larino
Nexxus
Odermus R
onze Fons
Pion
Rubels
Winckenburg


Succes met je keuze

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:39

Syllie"]
Hoi,

Ik zou al graag een wat oudere schimmel op mijn merrie willen en voordat iedereen roept: ' je moet rubels erop zetten' dat wil ik niet omdat mijn zusje haar merrie door rubels laat dekken. Rubels past ook beter op deze merrie dus....

Maar nu wil ik dus aan jullie vragen of de vader van jullie paard een schimmel is en welk paard dat dan is. Welke goede en slechte punten hij heeft enz.

xxxies
Syllie
[/quote]

[quote="sarabande schreef:
EEN KWALITEITSVOLLE HENGST MET EEN SCHIMMELKLEUR.


Nu wil ik niet banketstaaf doen, maar waar staat dat in het bovenstaande bericht? Een wat oudere schimmel...

Verder, heb ik ooit beweert dat schimmels niet goed zijn, nee absoluut niet!!! Je legt me woorden in de mond! Voor de zoveelste x.

En nogmaals, ik keur de schimmelhengsten absoluut niet af, ik heb het hier zelf nog over D-Day gehad.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 10:10

Je leest weer geselekteert chantal. Er staan nergens oudere en ik heb het over je keuze tussen oren. Lees eerst je eigen woorden eens na voordat je reageert.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 10:12

Je weet zelf ook hoe ik dat met die oren bedoel.

Er staat wel oudere;

Syllie schreef:
Hoi,

Ik zou al graag een wat oudere schimmel op mijn merrie willen en voordat iedereen roept: ' je moet rubels erop zetten' dat wil ik niet omdat mijn zusje haar merrie door rubels laat dekken. Rubels past ook beter op deze merrie dus....

Maar nu wil ik dus aan jullie vragen of de vader van jullie paard een schimmel is en welk paard dat dan is. Welke goede en slechte punten hij heeft enz.

xxxies
Syllie



nl. hier:

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:44

Ok was het begin topic even kwijt ik reageerde op jouw opmerking Chantal. Ze vraagt om de goede en slechte punten en die weet je op gebied van fokkerij van een oudere hengst he, dus nog niet zo dom gedacht van haar!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:19

OK, dan weten we weer waar het over gaat.
Dat heb ik ook nooit beweerd

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:42

Troef schreef:
Miss His

Citaat:
Het kan toch ook gewoon gezellig zijn en blijven?


Moet je toch eerst je avatar eens veranderen Knipoog


Ach....iedereen heeft zo zn voorkeur he!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:45

sarabande schreef:
Wat is er niet gezellig aan gewoon om informatie in het openbaar vragen????


Lekker offtopic, maar iedereen mag van mij die informatie krijgen hoor, dat is het helemaal niet. Maar voor de zoveelste keer.........ik verstuur die informatie vanuit mn outlook express, zodat ik er zelf ook nog wat aan heb! Want die verstuurde informatie sla ik op, zodat ik het bij een volgende aanvraag ook nog op de computer heb. Wat is nou toch het probleem!

Groetjes Jenneke, MissHIS (één S op het eind.........)

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:54

fabienne schreef:
MissHis: De bedoeling van zo'n forum is, dat als mensen hier een vraag stellen, het antwoord hier op bokt gezet kan worden, zodat anderen er ook wat aan hebben........anders ga je enigszins voorbij aan het wezen van een forum!


Dat is onzin, want als ik mensen wil helpen mag ik dat toch wel zelf weten hóe ik dat doe??


Overigens is het toch wel een beetje arrogant om te stellen dat JIJ ertegen bent dat mensen kiezen voor kleurfokkerij of plaatjesfokkerij. Laat de mensen lekker zelf kiezen. Waarom zou jouw fokdoel beter zijn dan dat van een ander???????????? Dat is wel degelijk arrogant hoor!



Ik geef gewoon mijn mening, en ik heb een hekel aan kleurfokkerij of plaatjesfokkerij. Heeft nogmaals niets met arrogantie te maken. Er zijn al zo veel paarden in Nederland, ik vind eigenlijk dat je alleen met bovengemiddelde merries moet gaan fokken, zodat de kans een stuk groter is dat je echt wat bruikbaars op de wereld zet. Waarom fokken als er zoveel goede paarden te koop zijn? Er zijn naar mijn mening veel te veel vermeerderaars, en dat vind ik grote zonde.

Groetjes Jenneke, MissHIS