[KG]Bonte welshen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Bonte welshen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:31

wakker worden dan Haha!

Het was trouwens Jeddah waar ik die leerdag van had...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 22:51

Van die ranke palomino weet ik de naam niet
van die wat minder ranke heet Timmie ofzo
weet niet meer zeker, maar de site had iets
met Golden arabians te maken

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:42

Ik zie hier van alle geposte 'arabieren' geen enkele perlino (geen blauwe ogen én volledig roze huid).

Trouwens we gaan wel erg off topic. We zijn begonnen met 'bonte welshen' en spreken nu over 'palomino arabieren'.

Ik denk dat ik maar even TEM.
Een subforum voor kleurengenetica, waarin we zo'n dingen kunnen bespreken, zou toch erg interessant zijn hé. Duivel

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:27

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:00

ik heb gelezen dat een bepaalde soort 'bont' wel mag .. dan hebben ze meer gekleurd dan wit .. of omgekeerd dat weet ik niet meer ... want ik heb een keer zon heel stuk gelezen in het welsh magazine allleen dat stuk ben ik kwijt

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:29

Dat is erg leuk, maar heb je het topic wel gelezen? Want dat hebben we hier juist allemaal besproken en uitgelegt Clown

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:25

ik heb het niet in een topic gelezen ... ik heb ooit een heel stuk bewaard van het welsh blad waar het in stond. alleen ik ben het kwijt jammer genoeg ... ik kan me alleen heel duidelijk herinneren dat wel een soort bont mag met meer wit als kleur of net andersom dat weet ik niet meer. en ik ben niet gek want ik heb dat stuk duidelijk nog in mijn hoofd en heb zelfs dat hele blad bewaard omdat alles over welsh kleuren erin stond .. alleen ik ben het kwijt geraakt :S
dat was nog in de tijd dat het welsh blad in in de strengen zat

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:38

Dat soort bont is dus sabino en splash, hoewel die laatste niet wordt erkent door het welshstamboek en beide niet echt bont zijn maar door de hoeveelheid wit er wel toe gerekent worden.
Meer kleur dan wit klopt ook niet helemaal, The Hot Spot bijv had bijna evenveel wit als vos, zag er ook echt bont uit, maar al het wit zat vast aan zijn benen, dat mag Ja

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:40

oke hihi duidelijk Lachen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:06

IcePrincess: Precies!

Royaltjuh schreef:
Er bestaan geen bonte welshpony's... Ken ook wel mensen die zeggen dat ze een welsh hebben en dan aankomen met 'n bonte. Miss 1 met welshbloed maar iig 1 zonder papier.

@ Joto: Paard kan wel een paspoort gekregen hebben via het welsh stamboek. Zij geven ook paspoorten uit aan niet-welshen nl. Dat betekent nog niet dat het een Welshpony is, dan zat er wel papier bij.

Dat is niet waar, ik ken wel degelijk pony's met veel sabino-genen. Zo hebben wij ooit een keer een veulen gefokt die ook 'bont' was, althans, daar leek het op. Maar het was gewoon een veulen met veel sabino.
Echt platenbont zul je bij de 'echte' welsh pony's niet tegenkomen inderdaad, wordt veel verward door mensen met sabino.

*EDIT: Sorry, ik zie nu dat het allemaal piekfijn is uitgelegd. Top!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:36

YWC schreef:
Ik heb de website met de 'bonte' Welsh mountain ponies teruggevonden.

http://www.thepromisewelsh.com/index.htm

Zowel onder 'stallions', als onder 'mares' vind je 'splashed white' ponies terug.

reken maar dat dit wel pure welshes zijn, ik ben ook helemaal weg van die pony's.
Splashed white is 100% toegestaan, evenals sabino. Echter geen platenbont (tobiano) maar dat is heel wat anders Knipoog

edit* deze conclusie was duidelijk al getrokken in het topic Nagelbijten / Gniffelen had niet doorgelezen Tong uitsteken

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:57

ja precies, dus misschien is de vader van die bonte valk wel een splached white

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:24

Welke bonte valk? Blond

Splashed white is niet bont dus daar zal ook geen bonte uit kunnen komen tenzij het er van de andere kant bijkomt, maar dat kan dus niet als het volle welshponies zijn.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:38

ja nou splached white is geen bont maar het lijkt er wel verdomd veel op

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:14

Nee hoor, valt best mee Lachen
Bont = vlekken

Deze tekeningetjes geven wel een aardig beeld van de verschillen weer:

Afbeelding
Splashed White; wit van onderaf en heeft geen losse grote vlekken

Afbeelding
Sabino; (grote) vaak rafelige aftekeningen, geen grote losse vlekken

Afbeelding
Tobiano; komt wit van bovenaf (wit kruist de toplijn)

Afbeelding
Frame Overo; zit het wit aan de zijkanten, met een 'frame' van kleur eromheen, toplijn blijft gekleurd

Alleen de bovenste twee zijn dus toegestaan bij de Welsh, en ook bij andere stamboeken die geen bont toelaten zoals dus bij Arabieren en ook bij Quarters bijv.
http://www.coloredhorses.com/PP2new.html deze site heeft veel verschillende foto's van de witpatronen, wel uitkijken, zitten erg veel geweldig mooie exemplaren tussen Nagelbijten / Gniffelen .

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:39

Afbeelding
deze splached white hengst vind ik toch wel wat anders eruit zien als op die getekende plaatjes hoor.
Ziet er meer uit als bont als op jou plaatjes ... en nee het is geen bont dat weet ik haha.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:54

Die plaatjes zijn voorbeelden, deze komt het dichtst in de buurt van nummer 6 bij Splashed white. Maar Warbonnet heeft er ook sabino bij (zie de rafelige aftekening op zijn achterhand) dat versterkt het wit nog meer.
Maar zijn wit komt duidelijk vanaf de onderkant, welk bontpatroon zou jij er dan in zien?

Aftekening van mijn pony staat er ook niet bij, maar hij is ook gewoon SW (en ook met sabino)

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:57

Misschien een domme vraag en weet ook niet of hij hier in dit topic hoort, dus alvast excuses mocht ik hier helemaal verkeerd zitten. Bloos
Ik heb als opfokmaatje voor ons Arab veulentje een Welsh A hengstveulen gekocht met twee prachtige blauwe ogen, maar is dit eigenlijk wel toegestaan bij de Welsh?
Pony is verder bruin, drie witte benen en gezegend met een mooie brede bles en voorzien van een volledig Welsh papier.
Vader: Foxhunter Pantheon en zijn moeder is een dochter van: Springbourne Herian

edit: afstamming toegevoegd. Pling

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:46

CSAArabians schreef:
Misschien een domme vraag en weet ook niet of hij hier in dit topic hoort, dus alvast excuses mocht ik hier helemaal verkeerd zitten. Bloos
Ik heb als opfokmaatje voor ons Arab veulentje een Welsh A hengstveulen gekocht met twee prachtige blauwe ogen, maar is dit eigenlijk wel toegestaan bij de Welsh?
Pony is verder bruin, drie witte benen en gezegend met een mooie brede bles en voorzien van een volledig Welsh papier.
Vader: Foxhunter Pantheon en zijn moeder is een dochter van: Springbourne Herian

edit: afstamming toegevoegd. Pling

Jep, blauwe ogen zijn toegestaan.

Ik meen me zelfs te herinneren (maar ben niet 100%) zeker, dat er zelfs een regel is voor de juryleden, dat ze niet mogen discrimineren op blauwe ogen.
Ik meen ook eens ergens gelezen te hebben, dat blauwe ogen bij de Welsh afkomstig zijn uit de oudste bloedlijnen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:47

YWC schreef:
Ik meen ook eens ergens gelezen te hebben, dat blauwe ogen bij de Welsh afkomstig zijn uit de oudste bloedlijnen.

Dat dat niet voor elke eigenschap binnen een gesloten ras-fokkerij?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:47

IcePrincess schreef:
Die plaatjes zijn voorbeelden, deze komt het dichtst in de buurt van nummer 6 bij Splashed white. Maar Warbonnet heeft er ook sabino bij (zie de rafelige aftekening op zijn achterhand) dat versterkt het wit nog meer.
Maar zijn wit komt duidelijk vanaf de onderkant, welk bontpatroon zou jij er dan in zien?

Aftekening van mijn pony staat er ook niet bij, maar hij is ook gewoon SW (en ook met sabino)

oke oke .
ik weet niet in mijn ogen lijkt het meer op nummer 9 van het plaatje met de frame overo's Tong uitsteken

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:43

verplaatst naar F-AM

YWC

Re: [KG]Bonte welshen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:06

@ Jacimatho

Waarom moeten 'Bonte Welshen' naar F-AM en waarom mogen 'Bonte Haflingers' onder HA blijven staan ???

Of heeft dit weer te magen met het gebrek aan logica bij de mods, als het kleuren betreft ?!

Overigens 'bont' is volgens mod Hackie geen kleur...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:22

YWC: Topic is verplaatst op basis van mijn tem van een poosje terug.

Daarin heb ik aangegeven dat dit topic inmiddels niet meer over specifiek welsh pony's gaat, maar eigenlijk een redelijk algemeen bont topic is geworden.

Je bent niet de enige die baalt dat we geen kleuren sub krijgen, maar je betoog wordt een beetje vervelend.....

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:16

stef schreef:
YWC: Topic is verplaatst op basis van mijn tem van een poosje terug.

Daarin heb ik aangegeven dat dit topic inmiddels niet meer over specifiek welsh pony's gaat, maar eigenlijk een redelijk algemeen bont topic is geworden.

Je bent niet de enige die baalt dat we geen kleuren sub krijgen, maar je betoog wordt een beetje vervelend.....

Vervelend of niet... ik blijf 'onlogische' dingen, zoals dit geval aan de kaak stellen.
Vind jij het dan logisch / normaal / niet-discrimenerend dat 'bont' de ene keer geen kleur is (in dat geval van de Haflingers) en de andere keer (bij deze Welshen) wel ?