Het fabeltje van de vos merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Re: Het fabeltje van de vos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:28

hestejente schreef:
Nou ik bedacht me net: een vosmerrie is grootgebracht door een bruine merrie of een vosmerrie.
Als je nou had opgelet had je zelf ook al geweten dat dit niet kan. Het vosgen is recessief, een vosveulen heeft dus ALTIJD een vosvader en een vosmoeder.

Mijn vosmerrie heeft 2 bruine ouders Haha! Natuurlijk zullen die ouders beide het vosgen dragen, maar het is dus niet zo
dat een vosveulen 2 vos-ouders hoeft te hebben Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:30

Als het vos gen recessief is betekend het dat een vos alleen vos kan doorgeven, maar dan kan een vos veulen juist wel uit andere kleuren geboren worden. Een bruine merrie kan dan namelijk een bruin gen hebben en een vos gen, ze is dan zelf bruin, maar kan vos vererven.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:34

tja zoals al eerder gezegd: rooien en valen zijn donderstralen.

Ik kan er toch niet helemaal omheen.....heb hier op 1 na allemaal zwarten staan, die ene is een vos... en als er trammelant is op de wei is zo goed als altijd de vos de dader........
K zal eerlijk zijn, ik heb het ook niet op vossen...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:35

Ik heb al van het fabeltje gehoord maar nog nooit een vosse merrie met rotkarakter tegengekomen. Wel met hevige karakters, maar dat hebben 2 van mijn 3 merries ook... Dus ja, wie zal het zeggen Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:38

Hier staat van de 8 paarden en pony's slechts een niet vos, en ik moet zeggen die bruine is het lastigste van allemaal. Ik heb iets met vos en mijn zus gaat voor beweging maar heeft dus ook 2 vossen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:38

hestejente schreef:
Als je nou had opgelet had je zelf ook al geweten dat dit niet kan. Het vosgen is recessief, een vosveulen heeft dus ALTIJD een vosvader en een vosmoeder.

Echt niet hoor.

Mijn vos haar moeder is bruin, moedersmoeder wel vos
Vader is zwart

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:43

Wel eens iets over gelezen, maar nog nooit iemand iets over horen zeggen.

Ik zelf heb niet echt ervaring met vos merries, wel met vos ruinen. Over het algemeen waren dat erg fijne paarden om te rijden.

Hoe het fabeltje in de wereld gekomen weet ik niet, maar dankzij het fabeltje gaan mensen het zich wel inbeelden dat vos merries over het algemeen moeilijker zijn.
Het is eigenlijk hetzelfde als met Jazz nakomelingen. Die worden ook als gemeen beschouwd.

Laurabram schreef:
Wat een leuke fabel. Geloof eigenlijk ook niet dat karakter van kleur afhankelijk is. Bij ons op stal staat ook een vosmerrie (tuiger) en het is een ontzettende schat en goed werkwillig en leergierig. Heb ook wel eens gehoord dat ze met 4 witte benen sneller kreupel zouden zijn dan andere paarden, maar dat lijkt me ook grote onzin.

Vreemd genoeg ben ik zelf niet zo wild van vossen, heb meer met schimmels en bonte paarden (terwijl ik wel op roodharige mannen val Clown )

Dat 4 witte benen eerder kreupelheid veroorzaken is geen onzin. Bij 4 witte benen is meestal 4 witte hoeven. Witte hoeven staan bekent om dat ze zacht zijn en niet sterk, daarom kan een paard sneller gaan kreupelen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:58

Ik heb dat fabeltje ook wel eens gehoord. Nu hebben wij een (koffie)vosmerrie met vier witte benen, en dat is ook een lekker dominant ding, maar gemeen.....nee. Hooguit een beetje pinnig zo nu en dan.

Ik denk trouwens niet dat het gemene van moeders op dochter overgegeven zou worden. Onze merrie heeft een paar jaar geleden een vos hengstje gekregen, en dat is een schat van een dier. Als z'n moeder haar gedrag had overgedragen door de omgang met haar veulen, had hij niet zo'n goedzak kunnen worden. Dat verhaal geloof ik dus niet zo zeer.

Wat wel zou kunnen, is idd dat verhaal dat ze gevoeliger zijn voor licht. Als dit invloed heeft op bepaalde stoffen die worden aangemaakt, zou dit verklaren waarom ze bijv. meer last zouden hebben van hengstigheid. Wellicht zouden ze hierdoor ook gevoeliger kunnen zijn.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:05

Ik heb een vosmerrie verschrikkelijk lief, sterk en stoer.
In Ierland willen ze alleen een vos hebben als er een zwarte vlek op zit ( hoe meer zwarte vlekken hoe beter) .
Vooral bij renpaarden is dat het geval (bijgeloof?) hoewel er veel vossen zijn die rennen winnen, ook met een bles en 4 witte voeten/benen.
Bij een arabier moet je niet aankomen met 4 witte benen, het zou een doodskleed dragen en zo zijn er meer voorbeelden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:08

mijn merrie voldoet wel aan de fabel qua omgang
- toen ik haar fokker belde (ze was toen al 22) was het eerste wat die man zei: gut, die was even zuur als haar moeder, heeft mijn vrouw nog in de arm gebeten toen ze een appeltje kwam brengen Haha!
- is een echte pismerrie! Ofwel aan het been kleven, ofwel achter haar love interest aan willen crossen, niet willen opletten en constant staart omhoog en willen plassen
- als ze niet hengstig is, bijterig en gillerig naar andere paarden. Als ze aan de muur vast staat, loopt iedereen er met zijn dier in een boog langs
- in de omgang: weten wat je doet, wat mag en kan. Anders klapperende tandjes en xtreem vieze blikken te verwachten. Ook heeft ze haar vorige baasje op zo' n gemene manier getrapt, dat ze aan de slager verkocht werd

Maar onder het zadel 100% betrouwbaar, zal altijd voor je werken en voorwaarts (zeker bij het springen). Is wel moeilijk om haar onverdeelde aandacht te krijgen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:11

Oh vandaar...... Ik kende het fabeltje niet maar ik heb ook een vosmerrie en zij kan ook een behoorlijke bitch zijn. Hoewel ze niet echt gemeen is. Maar nu weet ik waar dat vandaan komt Knipoog
nee, ik geloof er niet zo in dat de kleur van een paard iets over het karakter zegt.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:14

hestejente schreef:

Hoeft zeker niet, ik heb een veulen van dit jaar, een vos merrie Knipoog uit een zwart-bruine moeder en een zwarte vader.
In de moederlijn zit koffievos, dus moeder draagt het vosgen.
Is trouwens een heerlijk veulen, een echte knuffel.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:22

hestejente schreef:

Fout Knipoog Een paard met de kleur bruin kan het gen vos bevatten. Bijvoorbeeld:
Vader: Zwarte kleur en dragende vosse gen (z x v)
Moeder: Vosse kleur en dragende vosse gen (v x v)
Zwart is dominant t.o.v. vos maar je hebt in dit geval wel 75% kans op een vos veulen
en maar 15% kans op een zwart veulen. Lachen

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:25

hadden jou paarden dan niet een rececief gen en een dominant gen
dus twee donkere paarden kunnen ook een vos krijgen.
dan heb je Aa X Aa kan ook aa opleveren en dat is dan vos geven.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:27

woeps, ik heb een vosmerrie met vier hoge witte benen van Animo...

Maar zoooo'n fijn paard. Vind het wel een grappig fabeltje eigenlijk. Alsof alle bruinen dan makkelijk zouden zijn?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:33

@floorsil, ik denk dat die vraag voor mij bedoelt is?

Ik heb het eerlijk gezegt niet nagecheckt, was toen Deluxe geboren werd wel even slikken, was idd er vanuit gegaan dat het veulen ook donker van kleur zou worden, maar ik ben er nu niet minder blij mee.
En je ziet het wel vaker hoor, 2 donkere ouders met een vos kleurig kind.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MQOMN3VN

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WZ6HRURS

http://www.mijnalbum.nl/Foto-H3XAKDTN
Dit is ze met haar moeder.

Ik denk wel dat ze een donker vosje wordt.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:36

Wij hebben 3 zelfgefokte vosmerries, de moeder is donkerbruin zonder wit, 2 vaders waren vos en 1 vader was pikzwart, toch zijn er uit die donkerbruine merrie allemaal vos merries gekomen. Geen van deze nakomelingen zijn extreem lastig, of zelfs gevaarlijk, en bij alledrie merk je totaal niet dat ze hengstig zijn. Imo is het echt een fabeltje, al hoor ik het wel regelmatig. En daarbij een goed paard heeft geen kleur!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:37

Evantia schreef:
hestejente schreef:

Fout Knipoog Een paard met de kleur bruin kan het gen vos bevatten. Bijvoorbeeld:
Vader: Zwarte kleur en dragende vosse gen (z x v)
Moeder: Vosse kleur en dragende vosse gen (v x v)
Zwart is dominant t.o.v. vos maar je hebt in dit geval wel 75% kans op een vos veulen
en maar 15% kans op een zwart veulen. Lachen

Je procenten kloppen niet. Je hebt 50% kans op vos en 50% kans op zwart.
Je hebt kans op (v x Z), ( v x Z), (v x v). (v x v)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:50

Yinka schreef:
Je procenten kloppen niet. Je hebt 50% kans op vos en 50% kans op zwart.
Je hebt kans op (v x Z), ( v x Z), (v x v). (v x v)

Oeps inderdaad! Als ik het niet opschrijf heb ik er altijd problemen mee Bloos

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:53

Ach, je zat in de buurt Lachen Je had dominant en recessief door elkaar gehaald. Als vos dominant was en zwart recessief, dan klopte de procenten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:36

in de UK zeggen ze "a good horse has no colour" oftewel: een goed paard heeft geen kleur"

oftewel: als je een goed te berijden paard hebt dat makkelijk in de omgang is, maakt de kleur niet uit. Hoewel, als je in de dressuur ring komt met een bonte en je treft een jury die niet van bonte paarden houdt, dan heb je soms wel een probleem...

Maar goed, andersom werkt dit natuurlijk ook: een 'slecht' paard heeft natuurlijk ook geen kleur. Zullen we eens een onderzoek gaan houden onder bokkers naar het zogenaamde verband tussen vos en 'slecht paard'? Wedden dat je tientallen voseigenaren krijgt die lyrisch zijn over hun paard? En wedden dat je ook tientallen eigenaren van andere-kleur-paarden krijgt die misschien ook niet altijd even lief en schattig zijn?

Mijn zwarte is vooral naar andere paarden een echte bitch, in de omgang met mensen geweldig, maar onder zadel ook niet altijd even braaf en lief....

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:40

Citaat:
Het vosgen is recessief, een vosveulen heeft dus ALTIJD een vosvader en een vosmoeder.

klopt inderdaad niet
ik heb een zwarte merrie en we hadden een donkerbruine hengst....en er is een vos hengst veulen met 4 witte benen uitgekomen Haha!

en voor de rest; gewoon een fabel. er zijn zat bruine, zwarte of schimmel merries die ook niet altijd even schattig zijn. Alleen wordt er dan net gefocussed op die vos merries

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:51

Als eerste ben ik het niet met het fabeltje eens. Geen idee hoe dit fabeltje ter wereld is gekomen, want sommige fabels worden 'geboren' uit de grootste onzin. Wel heb ik van mijn dierenarts gehoord (wat overigens over konijnen ging) dat rode konijnen of konijnen met rood in de vacht (rood-bont) dominanter zijn dan de andere kleuren. Nu las ik dit net ook al over katten hier, dus wellicht geldt dit ook voor paarden?

Ik heb vroeger een behoorlijk lange tijd een vosmerrie gereden. Gezegd: het was een merrie met karakter, maar absoluut niet vals of gemeen. Alleen, eh, gecompliceerd soms... Haha! Een vriendin van mij heeft een vosruin en alweer: een met karakter (en wellicht een bietje lui!) maar ook absoluut niet vals of gemeen. Terwijl ik ook andere paarden ken die andere kleuren hebben, die niet per definitie lief of zelfs maar betrouwbaar zijn.
De stelling: een goed paard heeft geen kleur spreekt mij dan ook veel meer aan.

(mmmm, was nu een heel stuk aan het typen over het gen dat zowel zwart als vos veroorzaakt, het extension gen (heb ik althans op het tinker deel van bokt gelezen) maar snap er nu even helemaal niets meer van... Dus ga even rustig verder denken/puzzelen...)

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:26

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:29

Aifa schreef:
Citaat:
Het vosgen is recessief, een vosveulen heeft dus ALTIJD een vosvader en een vosmoeder.

Ik denk trouwens dat je dit om moet draaien;
Het vosgen is recessief, vosvader + vosmoeder = altijd vosveulen