Dekgelden. Wat is normaal en wat is Stelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:46

Troef schreef:
Citaat:
Je moet niet vergeten dat het ontzettend veel geld kost voor de hengstenhouder en ik denk dat ie 'per kwakje" heus niet zoveel over houdt als wij denken.

Je denkt het?
Maar je weet niet wat ze overhouden?

Citaat:
Natuurlijk wil iedereen zo min mogelijk verdienen

Je bedoelt het hier ook anders?

Uhm oeps hahaha
Ik bedoel natuurlijk zo min mogelijk uitgeven voor een dekking!
Maar wat jij voor het dekgeld betaald houd de hengstenhouder echt niet over, daar gaat een heel groot deel van af. Hoeveel eraf gaat is natuurlijk per hengst en hengstenhouder verschillend.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 00:22

Citaat:
Hoeveel eraf gaat is natuurlijk per hengst en hengstenhouder verschillend.

Klets, kom met getallen.
Daar kun je wat mee.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:28

Troef schreef:
Citaat:
Hoeveel eraf gaat is natuurlijk per hengst en hengstenhouder verschillend.

Klets, kom met getallen.
Daar kun je wat mee.

Oh uhm.. Ik denk niet dat een hengstenhouder die mij gaat geven. Maar aangezien jij zelf een hengst heb kun jij mij daar vast meer over vertellen.
Maar je weet zelf ook wel dat zo'n hengst alleen al heel wat kost. Daarnaast de da kosten, lob kosten, transportkosten, verzekering en ga zo maar door.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 00:37

Je deed tenminste of je het allemaal wist. Dus niet. Huilen
Cijfers.?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:39

Kunnen we weer discusieren inplaats van doorzeuren.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:41

Troef schreef:
Je deed tenminste of je het allemaal wist. Dus niet. Huilen
Cijfers.?
Uhm ik denk dat je mijn tekst verkeerd hebt gelezen. Daarnaast zijn er zoals je weet geen vaste cijfers. Maar als je zelf eens nadenkt wat het een hengstenhouder moet kosten om met een hengst te gaan dekken.
Daarnaast zijn de cijfers per hengst verschillend.

Het enigste dat ik wil zeggen, is dat hier weer duidelijk de 'nederlandse krenterigheid' naar boven komt. De prijzen van het dekgeld zijn niet voor niets zo bepaald, en hier in nederland zijn ze niet abnormaal hoog. het zijn redelijk normale prijzen!
Noem eens een hengst waarvan jij het dekgeld te duur vind en waarom.
Of juist een waarvan het dekgeld te laag is, die moet niet moeilijk zijn!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:58

[offtopic]ik zou niet meer durven!![/offtopic]

en weer ontopic, een vraagje voor de kenners welk stamboek heeft GEEN kartelvorming???
Laatst bijgewerkt door amagun op 21-01-03 01:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 00:58

Citaat:
Het enigste dat ik wil zeggen, is dat hier weer duidelijk de 'nederlandse krenterigheid' naar boven komt

Hoeveel merries dek je.?

Ik heb een berekening gemaakt en uitgelegd hoeveel en waarom.

En verder uitgelegd dat er aangesleuteld kan worden. daar de ene meer betaald dan de ander.

En als je als spermaverkoper (dat zijn de meeste want de hengst staat ergens anders) niet rond kunnen komen moet je de sanering maar accepteren.
De prijs wordt bepaald in samenspraak met de enkele grote hengsteneigenaren.
En of dat te hoog of te laag is ,is niet relevant.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 01:01

Wouter lees mijn teksten eens na.
Dat heeft niets met slotje van doen.
Ik beledig niemand of je moet het even duidelijk vertellen.
En corrigeren mag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 01:03

Wouter24 schreef:
en weer ontopic, een vraagje voor de kenners welk stamboek heeft GEEN kartelvorming???

De AQHA? Lips are sealed Schijnheilig

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 01:04

Citaat:

Praat je het daarmee goed. STELEN!

Net als vanavond op het nieuws
Winkeldiefstallen zijn weer toegenomen!!!
Maar wel door toedoen met 40% van het winkelpersoneel Lips are sealed

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 01:14

ja maar kartelvorming is verboden bij de wet, dus als leden van een stb moet daar toch iets tegen te doen zijn??

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 01:17

Citaat:
ja maar kartelvorming is verboden bij de wet, dus als leden van een stb moet daar toch iets tegen te doen zijn??

Had ik vanavond al ergens omschreven geloof ik.

Daarom was de vraag ook betalen te veel dekgeld of is het stelen?????

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 01:21

stelen is het niet want je staat er zelf bij er rekent zelf af, als je dat niet wil moet je niet naar die hengst gaan toch?? maar dan blijft er zo weinig keuze over

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 01:48

Wij hebben maar 1 merrie om een veulentje bij te fokken, maar ook ik ben niet van plan om zo idioot veel dekgeld uit te geven!!!!!!! Ze zeggen wel eens hobby mag geld kosten, maar zo'n dure hengst zie ik helemaal niet zitten! Ik heb de folders met dekgelden nog niet gezien, maar hoop er een of andere deal uit te slepen hier of daar Haha!
Zit wel met de beperking dat mijn merrie natuurlijk gedekt moet worden. Wil wel nog 1 keer KI met superbegeleiding proberen, maar dan wil ik aan 't dekgeld zelf niet zo veel kwijt zijn, zeker als het niet lukt. De veterinaire kosten blijven natuurlijk........

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:37

Troef schreef:
Daarom was de vraag ook betalen te veel dekgeld of is het stelen?????

NOu duur is niet hetzelfde als stelen...
Het is hier toch een vrije markt, je hebt een aanbieder en een afnemer. Die aanbieder prijst zijn waar, maar het is echt aan de afnemer OF hij dat waar tegen die prijs wil afnemen.

En kennelijk zijn er genoeg afnemers die wel de prijs willen betalen. Zou dat niet zo zijn, was de prijs wel dichter naar de vraag toegegroeid.
Basis prijselasticiteit, de respons van de markt rechtvaardigd de prijs van het aanbod.

Als er wordt bestolen en gestolen in dit geval, is toch de klant de hoofddader. Die is dief van eigen portemonnee.

Eigenlijk, bij nader inzien, ik heb nog niet 1 hengstenhouder/spermadealer/dekboer gezien die zeer onbehoorlijk is binnengelopen dankzij de dekgelde....
De meesten hebben er allerlei neven-acitviteiten bij (gehad) en leven nog niet bepaald "a life of luxury".... Heel hard werken op lange, lange dagen is eerder de realiteit... voorbeelden:
Venderbosch had horeca, VAn de Lageweg is groot geworden in de koehandel, Nieuwe Heuvel is toch vooral manegebedrijf...

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:43

De hengstenhouder kan best veel aan zo'n hengst overhouden hoor. Dat hangt grotendeels af van het management dat er achter zit. Mijn vriend heeft altijd bij een hengstenhouderij gewerkt en daar hielden ze gewoon alle activiteiten binnen het bedrijf. Er werd dus niks uitbesteed (alleen invriezen voor het buitenland gebeurde in Utrecht).

Het laten dekken van de hengsten, vervolgens het kwakkie in porties verdelen en het insemineren aan huis werd toendertijd allemaal door mijn vriend en de hengstenhouder gedaan. Daardoor haalden ze toch al gauw een marge van 60 - 75 % op 150 merries en het dekgeld van o.a. Brandus was toendertijd 1.000 gulden (in 1997 - 2000) en dan was / is Brandus nog één van de beste hengsten. Maar met 1.000 gulden, nu 600 Euro (vanwege zijn goedkeuring op afstammelingen) kan ik nog wel leven. Zoals jullie wellicht weten, werkt het FPS met dekbeperkingen totdat de hengsten zijn goedgekeurd op afstammelingen, dus vandaar dat ze in de beginjaren maar weinig mogen dekken. De 'jonkies' (muv de kampioenshengsten) zitten vaak qua dekgeld lager, aangezien men anders naar de oudere hengsten gaat.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:51

Dees"]
[quote="Troef"]Daarom was de vraag ook betalen te veel dekgeld of is het stelen?????
[/quote]

NOu duur is niet hetzelfde als stelen...
Het is hier toch een vrije markt, je hebt een aanbieder en een afnemer. Die aanbieder prijst zijn waar, maar het is echt aan de afnemer OF hij dat waar tegen die prijs wil afnemen.
[/quote]

Maar in een vrije markt is kartelvorming of prijsafspraken nog steeds verboden. Als de afnemer geen keuze wordt gelaten, dan is het inderdaad simpel .............

[quote="Dees schreef:
Nieuwe Heuvel is toch vooral manegebedrijf...

De Nieuwe Heuvel moet het mijn inziens meer hebben van het keuringsklaarmaken. Daar halen ze dus echt hele bakken mee binnen! (Van mij mogen ze hoor, want op dat gebied zijn het echte profs, ze hebben de paardjes er haast altijd wel goed voorstaan). Maar daarnaast zijn de hengsten toch echt wel mooie melkkoeien hoor .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:00

Fries schreef:
Maar in een vrije markt is kartelvorming of prijsafspraken nog steeds verboden. Als de afnemer geen keuze wordt gelaten, dan is het inderdaad simpel .............

Ik denk dat er aan veel prijzen echt wel wat te doen is, maar dan wel bij degene die de prijzen maakt, dus de eigenaar van de hengst. Ik sluit Handjeklap niet uit, afdingen moeten we! En de afnemer heeft toch altijd de vrije keuze...Bachelor van Burggraaf kost 350 euro dekgeld, is ook een goede hengst, en bij dekking op kwpn-merrie krijg je nog een kwpn-papier bij het veulen ook? Wijlen Ixion was ook zo'n hengst. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden, keus genoeg. Die prijsafspraken, en ja, het lijkt wel dat die er ook zijn, omvatten lang niet ELKE hengst, kies dan voor een hengst van een uitbater die niet meedoet in dat clubje...