[KG]Nog een veulen kleur vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: [KG]Nog een veulen kleur vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:26

Zou wel willen dat er een DNA-test gedaan werd maar de schimmelkleur kan niet eens aangetoond worden bij Van Haeringen. Laat staan dan het hele appaloosapatroon.
Een bruine zal zeker voskleurige stippels hebben omdat een bruine een voskleurige romp heeft. Maar meerdere kleuren stippels op de romp komen ook voor. Mogelijk dat de basiskleur dan bijv donkerbuin met lichtere flanken is maar weet niet of dat alles dekt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:30

Ik weet niet hoe oud dit is, maar een Grey-test wordt ook aangewerkt
Citaat:
Grey(G): When the grey gene is present, horses are born with colored hairs, but over time their hair color turns to white. The process may take up to ten years but eventually the horse appears completely white. The gene is dominant. Only one copy is needed and there is no known difference between horses with one or two copies of the gene. Scientists from California, United Kingdom and Switzerland mapped the gene to horse chromosome 25. Recently, scientists in Sweden identified the genetic basis for grey coat color in horses. A molecular test may be available soon.

Citaat:
Een bruine zal zeker voskleurige stippels hebben omdat een bruine een voskleurige romp heeft.
Dit is dus echt ONZIN !!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:37

Is dit trouwens ook iets van Sooty. Lichte manen en benen. Het veulen van dit jaar heeft dit ook. Een chipper dacht zelfs dat die 4 witte sokken had.
Tabitha 3 jaar
http://i13.photobucket.com/albums/a264/ ... tPedro.jpg

Tabitha veulen
http://i13.photobucket.com/albums/a264/ ... tlinks.jpg

Met 2 maanden
http://i13.photobucket.com/albums/a264/ ... /galop.jpg

Het veulen van dit jaar heeft namelijk hetzelfde. Alleen heeft die geen schabrak maar is nog vos met wat witte haren. Maar ook haar manen worden lichter.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:45

DubbelDun schreef:
Ik weet niet hoe oud dit is, maar een Grey-test wordt ook aangewerkt
Citaat:
Dat zou mooi zijn want dan zie je gelijk of een schimmel-appaloosa-ouder dit heeft doorgegeven.

Een bruine zal zeker voskleurige stippels hebben omdat een bruine een voskleurige romp heeft.
Dit is dus echt ONZIN !!

Sorry, maar bedoelde met voskleur de kleur als een vos. Niet dat dit paard genetisch een vos is. Want eigenlijk is het teruggedrongen zwart, toch.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:22

@DendroFleur: de foto's van Tabitha geven goed weer wat voor een toverballen Appies zijn en er is nog te weinig over bekend om alles te verklaren.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:25

Dat is nou jammer. Maar ook de charme van deze fokkerij.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:35

DubbelDun schreef:
Wat een kleur LIJKT is soms iets anders als wat een kleur IS. Nu zijn Appies toverballen bij uitstek, maar slechts zelden is er een uitgebreide kleurenDNAtest gedaan. Bij een bruine LIJKEN sommige stippels dus misschien Vos, maar zolang er geen DNA test met aa uitkomt is het dus gewoon een Aa.Verder is de hele kleurenwetenschap niet nog een uitgelezen boek en misschien zijn appies wereldwonders Haha! maar persoonlijk houdt ik het er op dat er altijd een logische verklaring voor is en dat er een bepaalde modifier iets toevoegd en niet dat er 2 kleurgenen (Aa én aa) zich in het paard openbaren.

Maar ik heb het erover dat er bij een zwarte, voskleurige stippen kunnen zitten (ik heb ze zelf gefokt en nee, het was geen bruine...) en dat er bij een vos, zwarte stippen kunnen zitten. Ik weet ook dat met zover de genetica nu is, dit niet mogelijk zou kunnen zijn, maar ze zijn er dus wel....

dit veulen had dus een duidelijke voskleurige stip op de rug, zoals je ziet is het veulen echt zwart:
Afbeelding

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:42

gevonden! foto van zijn vosvlek...
Afbeelding

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:45

Maar hoe kan je zien dat een veulen echt zwart is. Hij kan het zwart ook alleen maar van de vaderkant hebben. Vos is toch recensief?
Vind het ook apart dat Juul (zw pa) tot 3x toe een vosveulen heeft gegeven met twee voshengsten. Toeval of zit er een logica in.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:48

50% kans op een vosveulen en 50% kans op zwart DF.
Hetzelfde dat ik 3 keer een hengstveulen heb gefokt. Heb daar ook 50% kans op.
Gewoon toeval dus.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 15:36

Iemand had het over roan, het kan zeker dat dit veulen een roan word nog eventueel mama is een roan en papa een overdreven stekelharige

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:04

@Donja: ik dat dit geen voskleurige vlek noemen. Als dit het enige lichtbruine haar is op het lijf denk ik eerder aan een beschadiging.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:34

Nee, had nog twee van die vlekjes maar daar heb ik geen foto van... Een dochter van deze merrie (zwart snowflake) had zelfs 2 van deze vlekken ter grote van een rijksdaalder (oei... lang geleden, 2 euro munt dan Haha! ) Maar net als haar witte vlekken verdwenen deze na anderhalf jaar ook weer... Ze heeft later wel weer witte vlekken gehad, maar of er ook weer vos tussen zat...
De moeder heeft trouwens een zwarte stip op haar rug....